NORDSVENSKAR och dess färger...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kaffeslav
  • Startdatum Startdatum
K

Kaffeslav

Ja jag har funderat lite på det här med färger på just nordsvenska brukshästen. Jag har sett många bilder på mycket ljusa, nästan vita, nordisar och undrar under vilken benämning dessa/denna färg går? Och vad jag har förstått är de inte välkomna inom aveln, hur kommer det sig? Är det bara något någon bestämt eller finns det, en för mig okänd, bakomliggande orsak till det?
Med tanke på att nordsvensken är en "liten" ras, skulle inte dessa hästar kunna bidra till bra avel om de är korrekta exteriört.

Intresserad

Sv: NORDSVENSKAR och dess färger...

Jag har för mig att det finns en del skimlar via norska dölehästar, vet inte hur vanliga dessa är. De är inte så populära, vad jag vet.

Sen borde det väl kunna finnas vitblackar också, dvs gulbruna med blackanlag, eftersom både gul- och blackanlaget finns i rasen. En vitblack är nästan vit på kroppen och har svarta ben/fötter.

Konstantskimlar vet jag inte om det finns?

Jo, jag känner till att det finns skimlar (blåfärg) men det är den gula färgen, nästan vit, jag undrar om. Den färg som blir av att föräldrarna har dubbelanlag för gult. Det är ju inte vitblack då de inte har de mörka benen, ålen och inte heller mörkare man o svans.
Har sett ett flertal exemplar av denna ljusa färg bl.a. här på buke.
Någon annan som vet?

Jaha, du menar dubbelgula?

Nej, de brukar man inte vilja ha i avel p g a gamla fördomar om att de skulle vara albinos. Det är de ju inte, utan de råkar bara dubbel uppsättning av gulanlaget. I enkel uppsättning ger anlaget isabeller och gulbruna, och så länge de finns i rasen så lär "dubbelgulingarna" dyka upp de också.

Färgen kallas lite olika beroende på vilken färg hästen har i "botten", så att säga. De ser lite annorlunda ut beroende på det också. Pärlvit, sotvit och gulvit beroende på om hästen i botten är brun, svart eller fux.

De ljusa nordsvenskar jag sett här på Buke, exempelvis C_L's Midas, har varit ljusa isabeller.

Tack!
Men albinos har ju röda ögon inom alla arter av fä och folk. Fast det kanske man inte visste förr.
Är det enda anledningen till att de blir icke godkända då?
Är det någon som lyckats att få en nordis godkänd med sådan/a färg/er nån gång för att hästen har tillfört rasen något bra. Som t ex exteriör?

Tack!
Men albinos har ju röda ögon inom alla arter av fä och folk. Fast det kanske man inte visste förr.
Är det enda anledningen till att de blir icke godkända då?
Är det någon som lyckats att få en nordis godkänd med sådan/a färg/er nån gång för att hästen har tillfört rasen något bra. Som t ex exteriör?
Varför man har trott att detta varit albino kan man ju fråga sig, speciellt efter att ha sett skäckar med denna grundfärg - man ser tydliga skiftningar i färgen mellan de vita och "färgade" fälten.
Det är faktiskt så att denna färg har funnits med på SHs defektlista ända tills för några få år sedan, så att det inte varit tillåtet att avla på dem inom någon ras. (eller i alla fall har de inte gått att stambokföra) Det går att se många fantasifulla benämningar på färgen för att kringgå detta, såg senast en skimmel - som knappelunda kunde kallas skimmel....

Med detta säjer jag att jag tvivlar på att det godkänts någon sådan hingst, men vi kan väl hoppas att det kommer! :D

Men har inte hästar som är albino blå ögon?
Har själv aldrig sett någon häst med röda ögon... skulle bli rädd då!!!

Hästar kan inte vara albino, så de hästar som du har sett, med blå ögon, är just dubbelgula.

De ljusa nordsvenskar jag sett här på Buke, exempelvis C_L's Midas, har varit ljusa isabeller.

Ja det är en av de jag sett. Är den ljusa isabellfärgen godkänd då? Jag vet ju att det finns en godkänd hingst som är isabell - Isvind - men han är ju mörk, mer som en fux i färgen.

Det är ingen skillnad anlagsmässigt på Midas och Isvinds färger. Precis som att fuxar och bruna kan variera mycket i hur ljusa/mörka de är, men de är fortfarande fuxar/bruna.

hej
vad jag vet så är den jätteljusa isabell/fux färgen godkänd men är ej helt säker. jag har själv en lerativt ljusfux med vit man o svans:love:
och hans färg är godkänd. ska försöka få in en bild så småning om:idea:

oops stavar som en kratta relativt ska det va o inge annat

jo en sak till skimmlar är ej godkända i nordsvenkaveln!

Ja det är en av de jag sett. Är den ljusa isabellfärgen godkänd då? Jag vet ju att det finns en godkänd hingst som är isabell - Isvind - men han är ju mörk, mer som en fux i färgen.

Ja, isabeller är godkända, oavsett om de är ljusa som Midas eller mörka som Isvind.

Okej, men hur ser man skillnaden på riktigt ljus isabell och de färgerna som kommer av dubbelgula. Jag har ju sett några är väldigt ljusa men skillnaden har varit rosa resp. grå mular. är det så man kan se skillnad?

jo en sak till skimmlar är ej godkända i nordsvenkaveln!

Det stämmer inte riktigt. Avblekbara skimlar är godkända om härstamningen kan härledas tillbaka till de norska sk "blåhästarna" (som förstås är skimlar)...

Okej, men hur ser man skillnaden på riktigt ljus isabell och de färgerna som kommer av dubbelgula. Jag har ju sett några är väldigt ljusa men skillnaden har varit rosa resp. grå mular. är det så man kan se skillnad?

Det brukar inte vara så svårt att se skillnad. Dubbelgula har t ex blå ögon, medan isabeller har mörka ögon. Sen brukar de dubbelgula ha en ljusgul nyans, medan isabellerna är mer krämfärgade, även om de är ljusa. Och desutom brukar isabellerna ha ljusare man o svans än päls, medan de dubbelgula har samma färg.

En ljus isabell med vita tecken på mulen har också rosa mule!

*kl*

Intressant tråd, är själv lite svag för nordsvenskar. Jag undrar bara om ni möjligtvis har några bildexempel på de färger ni nämner? Vore väldig kul att få se.
:)

Hästar kan inte vara albino, så de hästar som du har sett, med blå ögon, är just dubbelgula.

Och sen så har vi ju den amerikanska painten. Den kan också ha blå eller nästan vita ögon. (Ser jätteläskigt ut tycker jag :) )

Färgmässigt får bruksnordisen vara:
brun, brunsvart, svart, fux, gulbrun, gulbrunsvart, gulsvart, isabell och blacka varianter av dessa.

Precis som någon sa så är det tillåtet med skimmel om man kan härleda färgen till den sk. "blåfärgen" i Norge.

Har fått kommentarer om att vår bruksnordis är väldigt ljus, fast det tycker inte vi. :)

*kl*

Intressant tråd, är själv lite svag för nordsvenskar. Jag undrar bara om ni möjligtvis har några bildexempel på de färger ni nämner? Vore väldig kul att få se.
:)

I passet står det att vår är ljusbrun. Och det kan väl stämma? (se bild här ovan).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 200
Senast: Puffindog
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hemmet Vi måste måla om huset. Sambon gillar gult som vi har idag men med ljusare foder. Jag gillar grågrönt med vita foder.. Kan även tänka...
2
Svar
22
· Visningar
2 159
Senast: super
·
Samhälle En grej jag funderat lite på. Dessa hudfärger på emojisar borde inte de betyda den hudfärgen man själv har? Varför jag undrar är för...
Svar
11
· Visningar
1 209
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit