Nordsvenska ston

Sv: Nordsvenska ston

Tror att det är så att när ett kblsto visar framfötterna och gör bra resultat blir det avel direkt för att de är "säkra" på att de kan få fram en avkomma..

Endast en teori.

Tack för statistiken, klart intressant! :) Är ändå inte helt övertygad om att de ganska få procentenheter som skiljer i din statistik (tre procentenheter, om man tittar på alla åldrar) bara skulle bero på att kallblodsstona är relativt sett sämre än varmblodsstona. För att statistiken ska bli meningsfull så måste man ju också neutralisera t.ex. hur loppstrukturerna ser ut; det finns ju (även procentuellt sett vågar jag nog påstå) fler rena stolopp för varmblodsston än för kallblodsston, och då är det klart att varmblodsstona kan få med sig större del av den totala priskakan. Eller är även sådana faktorer beaktade i de siffror du redovisar?
Jag tog siffrorna direkt från STC:s årsstatistik.
Till 2007 hade STC satsat mycket på fördel ston och rena stolopp för kallblod. Tror att skillnaden var ännu större 2006 och tidigare.

Tror att det är så att när ett kblsto visar framfötterna och gör bra resultat blir det avel direkt för att de är "säkra" på att de kan få fram en avkomma..

Endast en teori.
Nja, köper inte det... Skulle ju vara som att VARKEN äta kakan eller ha den kvar? Har man ett bra tävlingssto tror i alla fall jag att man tar "de säkra" pengarna på banan, istället för att sätta i avel. Det finns ju en hel del fallgropar på avelsvägen... Sedan kanske man inte "nöter" in sista kronan, som man kanske gjort med en valack?

Det kanske finns något mellanläge?
De låter stoet tävla framgångsrikt 3, 4- och 5-årssäsongerna för att sedan sätta henne i avel? Om nu stoet inte visar sig vara fantastiskt bra, då tror jag säkert att man fortsätter tävla längre.

*kl*

Jag tror det hela har att göra med att det är svårt att få en märr att fungera pga. att det finns nästan ingen som är intresserad av dem. tror jag att det har mycket att göra med att märrar i allmänhet är brunstig osv.

Sen så finns det ju inte så många ston som har lyckats inom travet så då vill man ju hellre ha "nya järvsöfaks" för att överdriva lite ;)

sen är det väl så att märrar har inte samma psyke som en valack eller hingst, dom är 100 gånger tjurigare!

Jag vill helst inte ha ston, tycker dom har mer tendens till att inte riktigt vilja ta i till slut/stoppa näsan först. Nu har jag iaf en märr och hon verkar inte vara den typen, har iof bara gjort en start i min regi.

Har hört att det är vanligare med tjur/piss märrar inom kallbloden än hos varmbloden.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 191
Senast: Mirtai
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka