Nordis hingsten GANDALF

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare femaleghost
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 063
F

femaleghost

Är det någon som vet om det är sant att hästar med GANDALF isläkten har tendenser att bli lite hmmm svårt eller vad jag ska skriva?
Flertalet inom mina hästbekanta säger det.Vet ej om det stämmer är därför lite nyfiken och ställer frågan till er vad ni vet om denna hingst.

Sv: Nordis hingsten GANDALF

Jag har haft en nordis e: Gandalf , han var ett förklätt fullblod...:D

Han hade lite olycklig tid mellan 3 och 7 år som gjorde att han hade förskräcklig separationsångest, hade lätt för att takta och spänna sig. En arbetsmyra utan dess like men med lite mkt nerv och rädslor i kroppen för att vara en bra körhäst.
Däremot full fräs på stranden eller i skogen var toppen.

Jag tog bort honom när han var 18år pga att han inte funkade alls när vi flyttade:cry:.

I övrigt vet jag inget om Gandalf.

Den hästen jag vet som har Gandalt som morfar har också haft det svårt.Han är mkt tuff men det ärsvårt att veta om det är rädsla elelr bara så han är....

Jag har hört att han lämnar ganska "tuffa" och lite nerviga avkommer. Men dom brukar vara väldigt snygga.

Min fd man hade en egen uppfödning e.Gandalf - Rex f.1993 (om jag minns rätt).
Även denna häst var en ganska knepig herre, ej särskilt lättkörd och han hade mycket nerv. Han fungerade inte i min gubbes verksamhet (skogskörning med griplastarvagn), så han såldes som 4-5-åring.

Hlsn Helena

Tack för era svar.Då kanske inte ryktena jag hörde var så felaktiga.Han kanske ger avkommor med nerver och så.
Men frågan är ju...vad används hans avkommor till?Denna häst jag vet passade inte helelr inom körning då han var stissig och nu som ridhäst är han väldigt knepig.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 076
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka