Nonijuice? (Sammanslagen)

Sv: Nonijuice?

Jag tycker det verkar bra.jag lyssnade igår på ett samtal på ca 10min om noni till häst, den heter Equine och används med framgång av elitryttare och bla. stuterier. Det botar inget, det är ingen medicin men det hjälper kroppen att återhämta sig snabbare och just hästen kommer igång att äta snabbare efter en tävling etc.Jag hade tänkt prova det på min gamling. Det har även hjälpt en topphingst som nästan var infertil att bli fertil igen. Det är ju kanon :)

Jag har provat att dricka det själv då och då. Upplever att det funkar bra mot förkylningar och dyl.

Men ja det är svindyrt och ja det säljs av en "pyramidorganisation" med sitt ursprung hos mormonerna i Utah ;)

argh........ skulle verkligen vilja veta om det hjälper.....

vill ha ett vet. forum, där man kan få svar på såna här frågor.....
älskar de vetrinärer som tar sig tid att svara på frågor här!!:bump: :bump: :bump: till er!

Har förstått att nonifrukten (och juicen) innehåller en massa nyttigheter, antioxidanter etc, som hjälper till att stärka kroppens eget immunförsvar.
MEN, varför betala 500 kronor för 1 (EN!) liter.

Jag använder AloeVeraGel drycken till mina hästar, den är lika bra, och kostar bara hälften!
Funkar också utvärtes kanonbra, på sår etc. Fanns artikel i Hästfynd under 2004 som beskrev detta.

Och visst är det märkligt att det funkar på hästar, trots att de inte har placeboeffekt!;)

Jag har en bekant som dricker noni. Han hade cancer typ i halsen på något sätt (vet inte exakt) och fick en jättestor böld och prognosen var inte alls bra för hans del. Så han fick ju cellbehandling (eller vad de heter) och det brukar ju många bli väldigt sjuka av vad jag förstår. Men han drack noni, väldigt mycket noni, och mådde väldigt mycket bättre äna alla de andra cancerpatienterna på avdelningen. Han var uppe och var i stort sett som vanligt och repade sig väldigt bra unde rhela behandlingen.

Så min tanke är ju att något måste det ju göra. Det lär inte ha vart nonin i sig som botade cancern, men biverkningarna klarade han ju sig nästan utan och var väldigt pigg osv.

Sen är det klart att alla får dra sina egna slutsatser men jag tror inte att man ska döma ut någonting innan man har testat det själv och innan man har lyssnat på grjer som faktiskt har hänt med personer som börjat dricka juicen.

Även min pappa dricker noni, och han är väldigt väldigt väldigt sällan sjuk, och blir han sjuk så går det över på max 2 dagar. Jag hade även tandställning ett tag och de som har haft det vet hur ont det gör när man har spänt den. Då tog jag nonijuice och gned in tandköttet och "gurglade" runt lite och det gick över på några timmar. Anledningen till att jag inet dricker det regelbundet är att jag inte alls tycker om det. Noni har ju en lite speciell smak...

Sv: Tahitian Noni Equine Essentials

Jag har också hört bara gott om juicen! En bekant till mig använder den i sin uppfödning med goda resultat.

Hästarna har kommit i bättre balans, matsmältningen fungerar bättre och de är mer harmoniska. Han säger att de återhämtar sig snabbare vid träning.

köpte det när min dotter fick astma för 6 år sedan, det hjälpte inte nåt..... provade även till en exem häst jag hade, hjälpte inte honom heller....
eftersom det va en vännina till mig som sålde, övertalade hon mig att prova själv mot min då konstanta trötthet... inte heller mot det hjälpte det, höll man för näsan gick det att svälja men fy vad det luktade/smakade illa...!!!!

dessutom väldigt dyrt!!!!!!!!!!!

kl

Känner man för att sponsra Utahs mormoner så ;-)

Jag har en kompis som säljer och jag har provat själv men inte märkt ngn jätteskillnad mer än att jag blev av med en förkylning väldigt snabbt. Det lär ju vara mkt C-vitamin i, men då är det ju billigare med brustabletter...

Jag har provat den som är för människor, den skulle vara så fantastisk, massor av folk berättade om hur otrolig den juicen är och jag skulle känna stor skillnad i mina leder och kroppen öht. Jag tänkte att det kunde vara värt att testa eftersom en bekant säljer sådan och jag fick ett väldigt bra pris.
Jag drack den i tre månader, varje dag, och mäkte inte ett skit! :mad:

Den smakar dessutom så FRUKTANSVÄRT illa (som uppspytt rödvin typ) så det var en pina att få i sig den.
malade-gerbe.gif

Senast ändrad:

Har provat den själv vid ett flertal tillfällen främst i samband med pollensäsong och kan intyga att den för mig fungerar ypperligt. Det är väldigt stor skillnad jämfört med att bara använda alla de preparat jag har utskrivna på recept. Självklart tar jag fortfarande mina vanliga allergimediciner också men det har ändå hjälpt. MEN jag vet även att den inte funkar för alla, tror att det kanske beror på hur mottaglig man är.

Vad gäller hästversionen har numer fälttävlanslandslaget gått ut som förespråkare av produkten och jag vet att de är väldigt nöjda med resultaten av bland annat återhämtning och mage/ näringsupptag samt pälssättning.

Jag tycker den här tråden låter misstänksamt likt en förtäckt reklamtråd :mad:

Jag har själv inte provat så jag ska inte uttala mig om dess egenskaper. Det var väl en diskussion om Noni-juice för ett par år sedan. Har för mig att Sverker Olofsson (PLUS) klassade det som buffel och båg, flaskan åkte i soptunnan så det small om det.

Många är tveksamma till tahitian Noni, jag var själv tveksam. Men efter att min bror, som blivit klassad med SVÅR astma, tagit MAX dos kortison (och diverse andra astmamediciner dagligen) tar endast 1/4 av sin dos nu och orkar leva betyligt bättre, tackvare noni, får mig att inse att det fungerar! Min far har ätit magmedicin i flera års tid, och när han kontinuerligt dricker sin noni, så slipper han ta magmedicinen.

Noni fungerar som så, att det så att säga, hjälper kroppen till självläkning. Och hjälper till vid läkning. Det driver ut slaggprodukter ur kroppen vilket gör att cellerna bättre orkar koncentrera sig på kroppens problem.
(tänk vilka slaggprodukter som samlas i kroppen av all skräpmat, konservmat, godis, luftföroreningar, allt som man lever i dagligen, inte ens värkmediciner försvinner ur cellerna trots att medicinen slutat verka..)

Om jag inte missminner mig innehåller Noni över 250 mineraler och vitaminer. (har en lista på vilka alla det är)

Noni ska man dricka kontinuerligt, och tycker man inte det hjälper, ska man öka dosen. Det finns såna som dricker en flaska på en vecka, medans vissa bara behöver en flaska i månaden, mängden är individuell!

Många här verkar tro att det botar saker och ting, å är något mirakelmedel, (okej, lite förbluffad blir man över alla effekter), men NEJ, noni hjälper kroppen till självläkning.

Jag tänker själv snart börja sälja noni och främst koncentrera mig på Equine Essentials.

Har även själv haft cancer (som 22 år gammal) och jag önskar verkligen att jag visste om Noni då, för jag hade hemska biverkningar av mina cellgifter och blev sängliggandes och oäten i 3-4 dygn efter en behandling.

Hillevie, hur mycket gav du din dotter?

min bror vid 29års ålder blev klassad med SVÅR astma, max dos kortison som är tillåtet dagligen + massor med andra mediciner, har tackvare noni fått minska ner doserna till 1/4. Han dricker 1dl per dag.
Mängden är individuell.

Många tar 30ml per dag, som det ofta står rekommenderat i broschyrer å saker å ting. Det finns såna som dricker en flaska på en vecka.

Finns över 250 (om jag inte minns fel) mineraler och vitaminer i Noni. (borde ha en lista nånstans, å om jag inte har, får jag lätt tag i).

Jag kan inget annat än tro på Noni, när jag sett att de hjälpt min bror sådär fruktansvärt mycke. Att vid 30års ålder inte få lyfta mer än 20kg, för att det blir för stor ansträngning på hjärtat. Min brors mediciner kostade MER per månad, än vad Noni gör. Och då fick han ändå en viss ersättning för medicinerna.

Jag tycker den här tråden låter misstänksamt likt en förtäckt reklamtråd :mad:

Kan bara instämma, speciellt när så många nya nick har hittat hit:angel: de hälsofreak till patienter som har provat det har itne märkt några goda resultat. Varför ge sin häst något den inte behöver?????

Tänkte bara höra om någon har någon erfarenhet av detta. Det är ett supplementfoder i flytande form som nyligen släppts i Sverige. Det är baserat på frukten Noni som växer på Tahiti. Det finns sedan tidigare i Juice form för människor.
Tycker det verkar väldigt bra och tänkte börja med detta själv, men vill som sagt gärna höra om någon har stött på detta tidigare och vad ni i så fall tycker om det?

/Anna-Maria

MINA 2 hbl fick sånt ett bra tag,må det vara svindyrt men ja tyckte dom blev bättre i både bäls mage o dom blev även piggare.....
men sen blev det lite fördyrt att fortsätta...skulle vilja forts att ge.
vet en som ger det för hon har en hosthäst...har har i princip slutat.
JA tror på det o ja e skeptisk mot det mesta men detta tror ja på!

Sv: Nonijuice? (Sammanslagen)

skulle tro att hon har tillräkligt svår astma hon med. (under ett par år fick vi åka ambulans minst 1 gång i mån. och hon va ofta inlaggd)

hon har fått bra hjälp från sjukvården som FUNGERAR. även den medicinska beh. är ju som bekant individuell. hon äter singular tab. dagligen. tar sina "puffar" av symbicort 2 ggr/dag och bricanyl vid behov. hon har även pariboy som hon andas i. då med pulmicort och ventolin. sedan har hon cortisontab. (betapred) och riktig akutmedicin.

dessutom kommer man upp i HELA självrisken första mån. vilket gör att det inte kostar mer det året. inte många flaskor noni man får för dom pengarna. :smirk:

hon prövade med nonin i "dos" upp till 20 ml. under nästan 6 mån. som jag redan skrivit hjälpte det vare sig mot hennes astma, min hästs exem eller min trötthet, fast vi kanske inte "trodde" tillräckligt hårt på det.

(minns jag rätt så innehöll väl juicen istort sett bara vindruvsjuice, typ över 98%)

Jag har tagit reda på fakta angående noni eftersom det är så många som inte vet vad dom pratar om. För det första så tillverkas både nonijuicen och Equine essentials av Tahitian noni International och ingenting annat. Sedan innehållet är basen nonifrukt och så har dom tillsatt druva och blåbär för att få en bättre smak samt att du får ett högre innehåll av antioxidanter. När det gäller Equine essentials så vet jag en som gav det till en 21 årig häst som rörde sig som ett kylskåp och hade atros i båda sina framknän.Hon gjorde det utan att tala om det för sina bekanta och den hästen blev mycket bättre. När det gäller nonijuice så är dosen individuell och ja jag dricker den själv men dricker 60ml om dagen har dryckit i ca 2 mån och ser en markant skillnad för jag har själv astma med mycket mediciner men nu är det lättare att andas. Om någon tror att det är ett bot mot allt så har dom fel det är ett näringstillskott som är godkänt som livsmedel. När det gäller utfodring av hästar så är det alldeles för många som stoppar i sina hästar massor med kraffoder och för lite stråfoder och undrar vaför dom har problem+ att dom ger massa olika tillskott som dom inte vet varför.Man får ju prova själv men att det skulle vara gift är ju bara nonsens om man tittar på hur näringsfattiga grönsaker och frukt blivit.

*knapplån*

Idag blev jag rekomenderad denna juice till mig själv, hunden eller hästen av en på jobbet som är återförsäljare. Hade det inte varit så fasligt dyrt kanske man hade kunnat provat. En dunk till hästen som skulle räcka ca 1 månad gick på ca 1900:-!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 710
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 268
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka