Nollan - hur är upplägget?

alazzi

Trådstartare
Eftersom jag bor i Tyskland och mitt barn går i tysk skola så vore det kul att jämföra lite. Vilken tid brukar barnen börja? Hur många timmar går man i nollan (heter det så?). Vilka ämnen har barnen?

Sv: Nollan - hur är upplägget?

Vad man kallar det är lite olika på olika skolor, där min dotter går heter det förskoleklass. De har medvetet valt bort "0-an" för att de inte vill kalla barnen för nollor...

Min dotter börjar kl 8.20 varje dag och går till 13.10 eller 13.40. Har förstått på andra att det är ovanligt långa dagar, men det funkar bra.
De har någon form av "idrott" (rörelse i gympasalen) och musik en gång i veckan vardera. De leker mycket och har få "lektioner". De har ett utepass varje vecka, som följs upp med både "teori" (vilka svampar hittade vi idag?) och skapande (gör svampar i trolldeg, rita av dem etc).
De jobbar lite med språkutveckling och räknar nog litegrann matte också.

Min dotter börjar 08.00 och går till 11.15 eller 12.15. De har gymnastik två gånger i veckan. Religion en dubbeltimme i veckan och där skiljer man på barnen om man vill ha katolsk eller evangelisk inriktning. Vi hade valt "etik" istället för någon religiös inriktning eftersom vi är ateister. Men vår dotter var den enda som hade velat ha etik så då fick det bli evangelisk undervisning istället.

Sen har de en lektionstimme med slöjd också.

Eftersom jag bor i Tyskland och mitt barn går i tysk skola så vore det kul att jämföra lite. Vilken tid brukar barnen börja? Hur många timmar går man i nollan (heter det så?). Vilka ämnen har barnen?

På vår skola kallas det för förskoleklass. Eric börjar 7:50 varje dag och slutar kl 11 varje dag. ingen skollunch alls. De har idrott och utedag en gång i veckan, pratar om matte och ord , typ rimma en del. Annars är det mest lek....

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur