NOLL aktivitet i äggstockarna... Nån med erfarenhet?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mitt halvblodssto som jag skrivit om tidigare eftersom hon inte blivit dräktig förut och varit lite "krånglig" har nu bestämt sig för att vara ännu mer krånglig. Har kollat henne tre gånger nu, för tre veckor sen, två veckor senare och idag (efter ytterligare en vecka). Och det händer absolut ingenting i hennes äggstockar. :cry:
Vi har (förra veckan) tagit ett hormonprov på henne (testosteron/östrogen) som vi väntar svar på. Veterinären tycker inte att det verkar vara nån äggstockstumör, eftersom båda äggstockarna är lika små.
Jag vill ju så himla gärna kunna använda den här märren i avel och jag kommer göra ALLA undersökningar som finns att göra för att utreda vad det är som är fel. Går det att åtgärda så kommer jag göra det och annars vill jag ju VETA att hon är steril, för då behöver jag inte fundera mer.

(Och för dig som anser att man kanske ska undvika att avla på ston med svag fertilitet - det tycker kanske jag också, MEN det kanske handlar om något som är enkelt att åtgärda och sen har jag ett normalt fungerande sto *önsketänker*. Det vore ju synd att inte testa...)

NÅGON som varit med om detta förut? Erfarenheter? Idéer? Förslag på vad man kan göra för att få igång henne? Veterinärt, alternativt osv...
Ska bli intressant att se vad hormonproverna visar, när vi nu får de svaren.

Vet en som hade ett sto som hade "vänt på året" så att säga...brunstade på vintern med inte på sommaren.De fick spruta henne i omgångar tills hon kom in i rätt "cykel" igen.Hästen var alltså inställd på vinter så att säga fast att det var sommar.

Grejen är att man sprutar med Prostaglandin. Man "sprutar bort" gulkroppen med PG så att en ny brunst kommer igång.
Men mitt sto har inga gulkroppar att spruta bort... :crazy: :smirk:

Ge katt-p-piller! Jag kommer inte ihåg vad sorten heter, men 10 piller om dagen i tio dagar, sen en pg-spruta efter det, så kommer hon kanske igång.

massor med SMÅ folliklar, men inga ägglossningar - som ju ger gulkropparna... Det har inte förändrats något alls i äggstockarna på dessa tre veckor.

Jag har ett svagt minne om nån som hade ett sto med "underutvecklade könsorgan". En arab-tjej har jag för mig. Kanske nån annan kommer ihåg mer.

Fast det kan ju ha varit ett kromosomfel, förekommer på araber och fullblod. (Då kan de inte gnägga ordentligt heller. :D)

om man kan jämföra hästar och människor (vilket man ju inte alltid kan) så påminner det du beskriver PCO (Poly cystiska ovarier) som hos människor behandlas i första hand med clomifenpreparat (tror jag det heter) som stimmulerar hjärnan eller ngn körtel att producera mer FSH (follikel stimulerande hormon) det hormon som gör att äggblåsorna mognar, i andra hand direkt med FSH... man kan även ge hormon som gör att dom mogna äggblåsorna släpper...
har ingen aning om man kan göra ngt liknande med hästar

Mitt sto stängde av sig förra året. Hon hade dock föl vid sidan, och enl veterinär var det därför. Att hon inte "kände sig i form" för att bli dräktig igen. Det är tydligen inte helt ovanligt att digivande ston gör så, men i de flesta fall är det fullblodston/ston som står högt i blod. I vilket fall, stoet är lite till åren kommen (f-85), så jag tänkte att hon har väl helt enkelt sagt upp sig. Det här var i mitten av juni, och hon ultraljudades kontinuerligt fram till i början av augusti. Det fanns ingen som helst aktivitet i äggstockarna, och därför meningslöst att spruta. Då bestämde jag mig för att ge upp, tänkte att det var bättre att ev försöka igen tidigt nästa år. Hon gick ändå kvar på bete hos hingsten, därför att fölet hade kompisar där. Den 29 augusti såg hingstägaren att hon stod och kollade lite intresserat på hingsten. Hon togs in och ultraljudades, hade ett stort fint ägg och betäcktes. När man provade henne dagen efter försökte hon mörda hingsten. Dräktig blev hon iallafall på det enda språnget, så nu går jag och väntar på det som förmodligen blir hennes sista föl....

Allt är ju hormonstyrt, så om det inte finns några fysiska hinder, kanske ditt sto inte heller "känner sig i form" av någon anledning? Trots att hon inte ger di...

Jag vet att du har försökt i fler år med ditt sto. Ville dock bara berätta att mitt sto inte hade något aktivitet alls i äggstockarna tills för två veckor sedan. Hon kanske bara är (onormalt) sen.
Var det lika dålig aktivitet tidigare tillfällen du försökt? Eller UL:ades hon inte då?

Första året vi försökte så var hon också nollställd, kom inte igång förrän efter midsommar (seminerades bara en gång det året, jag tyckte det blev för sent sen). Andra året hade hon HELT normala ägglossningar från april till augusti. Seminerades första gången i slutet av april då och sen ytterligare 3 ggr det året.
Förra året hade jag inga pengar att försöka med. :(

Jag har inte fått svar på hormonprovet än, men tackar för alla tips hittills. :bow:
Ska skriva ut och ta upp till diskussion med min veterinär. :)

Har inte med samma häst att göra - men du skrev i en annan tråd att du har köpt en till avelsmärr - vad blev det ?

Vårat gamla sto hade bara en massa små ägg för några år sen, vi kollade flera ggr i veckan under en längre tid men inget hände. Hon sprutades med Fertagyl, vilket gav önskat resultat, ett ägg växte till & släppte, hon blev seminerad & dr. :rofl: Vi hade även prövat med massor av grön bete, hingst i boxen brevid, det var även varmt & soligt ute men ingetr hände förrän vi sprutade.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar