Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Sv: Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Varför skulle man inte bada hästen?

Min häst äääälskar att bada - mycket skönare än att bli borstad och kittlad. Men man måste använda ljummet vatten såklart!

Brukar duscha bort allt mygg- och flugmedel man haft på hästen. Brukar försöka undvika att schampoonera om det går, men på en del hästar sätter sig flugmedlet som typ ett klister som inte går bort utan schamponering känns det som. Sen händer det att jag schamponerar innan tävling, men brukar som sagt undvika att göra det och bara skölja med vatten om nått, och oftast i syfte att svalka.

Mitt enda argument för att inte bada hästen är att jag inte vill ta bort fettet i pälsen som jag fått för mig skyddar hästen mot flugodjur. Jag ryktar hellre smutsen av hästen än badar bort den.

Jag tror faktiskt inte att fettet skyddar mot flugor, jag tror snarare att ju mer häst och svett de luktar desto mer lockas flygfäna dit. Däremot om hästen ska gå ute mycket så behövs ju fettet för att de inte ska bli genomblöta i pälsen direkt när det regnar. Det rinner av bättre med fettet kvar.

Jag tror faktiskt inte att fettet skyddar mot flugor, jag tror snarare att ju mer häst och svett de luktar desto mer lockas flygfäna dit.

Exakt så är det. Jag brukar bada mina två gånger i månaden på sommaren, just för att de har mycket mindre besvär av mygg och flugor om de är hyfsat rena och väldoftande.

Däremot antar jag att man tar bort en del av pälsens naturliga fett som ska skydda mot regn, men på sommaren anser inte jag att det är nödvändigt med ett lager fett för att hålla hästarna varma och torra.

Det regnar sällan ändå (i vanliga fall), och speciellt kallt blir det inte. Dessutom har våra vindskydd.

Jag väntar med att schamponera hästen tills insekterna avtar ute. (blir väl om någon månad) Fettet i hårremmen är ett bra skydd. Nöjer mig med att spola av hästen med vatten innan dess.

Jag tror faktiskt inte att fettet skyddar mot flugor, jag tror snarare att ju mer häst och svett de luktar desto mer lockas flygfäna dit. Däremot om hästen ska gå ute mycket så behövs ju fettet för att de inte ska bli genomblöta i pälsen direkt när det regnar. Det rinner av bättre med fettet kvar.

Många som tar emot hästar på sommarbete vittnar om hästar som kommit nytvättade (och fina) och som blivit totalt sönderbitna. Vissa hästar har ägarna fått hämta hem igen för att de lidit. Flera som tar emot hästar för bete vädjar till ägarna om att absolut inte tvätta dem innan betet. Har du aldrig sett en sådan artikel?
Jag har även egen erfarenhet av detta. 2 tvättade hästar släpptes på bete med dåvarande medryttarhästen. de stackarna blev fulla av bett och svullnader.
P.S Svett är klart att de inte ska ha i hårremmen. Det är ju bara att skölja av med vatten.

knapplån

jag har borstat min häst nästan varje dag i sommar så hon är ren och har en fin lyster i pälsen, men spolar av henne varje dag eftersom jag inbillar mig att en svettig häst drar tills sig mer flugor....

tror inte jag kommer duscha henne bara för att hon stallas in, kan hända att det blir för att få bort allt dam i mankammen i så fall innan vintern kanske i kombination med att hon ska klippas

Har ingen möjlighet till att bada där min häst står (bara kallvatten, lång slang men det som blir uppvärmt av solen räcker inte för att bada hela hästen)
Hon svampas eller spolas av efter ridning om hon blivit svettig.

Hon är jätte fin i pälsen, glänser men tar man på henne känner man att hon har ett ordentligt skyddat fettlager, men inte så hon är skitig.

Hon kan komma in inpackad i lera, spolar av benen och borstar sen bort lerskorpan hon har på sig, en vända piggborste och sen en vända med vanliga borsten och hästen verkligen glänser :D Och hon är inte dammig heller!

Det beror ju på. Badar nästan bara svansen på min kuse eftersom den alltid blir så fet och smutsig, typ vartannat år badas kroppen :p Hon får fett i pälsen på sommaren men det ska ju vara där! Det försvinner alltid själv till hösten. Ryktar och bortstar ordentligt året om. Spolas om hon har blivit jättesvettig annars med svamp.

Hmm, den enda anledningen jag kan komma på till att bada hästen just när den kommer in från betet är väl att den har mkt flugmedel i pälsen :crazy:

Badar min häst lite då och då, spec om vi ska på tävling lr om hon blivit väldigt svettig/ smutsig.

Sommaren är ju den bästa tiden på året att bada sin polle :)

Har ingen möjlighet till att bada där min häst står (bara kallvatten, lång slang men det som blir uppvärmt av solen räcker inte för att bada hela hästen)
Hon svampas eller spolas av efter ridning om hon blivit svettig.

Hon är jätte fin i pälsen, glänser men tar man på henne känner man att hon har ett ordentligt skyddat fettlager, men inte så hon är skitig.

Hon kan komma in inpackad i lera, spolar av benen och borstar sen bort lerskorpan hon har på sig, en vända piggborste och sen en vända med vanliga borsten och hästen verkligen glänser :D Och hon är inte dammig heller!

Vi har inte heller ngn spolspilta i stallet, men ja brukar göra såhär när jag badar min ponny och det funkar utmärkt:

Först värmer jag 6 kannor med vatten i vattenkokaren, och så heller ja upp det jämtfördelat i 2 stora hinkar.
Sen blandar jag i kallvatten så att det blir så ljummet som jag vill ha det, och så häller jag schampoo i den ena.

Antingen håller du hästen själv eller så har du en medhjälpare, ta en stor svamp och börja svabba och schamponera hästen med vattnet som schampoot är i, ta även svansen.

Sen tar du den andra hinken och en ny(ointvålad) svamp och börjar svabba på a det rena vattnet, när all tvål är borta tar du en skrapa och skrapar av hela hästen.

Ett väldigt bra sätt om du frågar mig, speciellt om man har en häst som inte diggar vattenslangar :angel:

Hm, jag använder inte schampoo, utan brukar använda vatten och såpa :o Och förra året hade vi en häst på vårt bete som blev totalt sönderäten med otäcka varfyllda sår över hela magen.
Vi började plocka in honom varje dag och skrubba honom med såpa, och han blev märkbart bättre och flugorna var mycket mindre på honom. Innan vi började den behandlingen sprayades han bara med myggmedel, och det gick bevisligen inte så bra. Så jag vet inte, men jag tror att det är bra att de luktar lite mer såpa och mindre häst när flugorna är som värst.

Däremot tvättar jag inte när allt är okej, mer än för mysfaktorn :) så det blir kanske 3-4 gånger per sommar det blir såpatvätt, annars bara vattenbadande.

Jag använder också såpa! Men itne enbart, det är inte tillräckligt för att ta väck all skit utan jag har i lite skimmelshampo också :D (brun häst..) det löddrar så bra!

Efter just dessa 8 veckor på bete vet jag just inte mycket om... vi brukar ta duschen mest lite nu och då för att hon ska få svalka sig. Det är sååå uppskattat. Sen blir hon ju inte ren för det direkt. Hon rullar ju snabbt in sig i skit i hagen igen. Men lite sval blir hon nog allt. Jag brukar hålla duschen så att det regnar/dimmar ner i ansiktet på henne. Det ser skönt ut.:p Hon kråmar sig och njuter.

Nödvändigt är det väl inte men det känns fräscht :)
Tycker att det samlas en himla massa smuts i pälsen under sommaren som är svårt att bara borsta bort.. brukar behöva flera bad innan hästen är ordentligt ren..
Jag vill att min häst ska vara ren och fin och ser inget fel i att bada honom!

Lukten av såpa är säkert avskräckande. Vi har bl,a grönsåpa i vårt egentillverkade insektsmedel. Det sprayas på och får sitta kvar i hårremmen. Funkar riktigt bra.

Jag har inte haft tillgång till spolspilta under hela sommaren & har haft en lite lortig eller snarare fettig häst.Men det är väl bara bra mot flugorna? Innan installningen ska han få ett bad :) När han står uppstallad och tävlas tvättas han oftare eftersom han är skimmel...Lättare att hålla ren med borstar om han är tvättad. Nu på sommaren när han är svettig svampas han bara av.

(Fråga till alla)
När anser ni att man bör sluta duscha hästen utomhus
med varmvatten resp. kallvatten?
(Bor i Sthlm)

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka