Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Sv: Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Helt kallt vatten tycker jag man ska undvika överhuvudtaget, men på sommaren är det ju oftast mer ljummet, iaf det första i kranen. Det använder jag bara de varmaste dagarna så jag vet att hästen blir varm och torr på några timmar. Ljummet/varmt duschar jag med när hästen behöver bli ren, oftast bara sommaren men även höst och vår vid speciella tillfällen eller om hästen varit svettig. Under vintern duschar jag aldrig helt utan svabbar bara av i svettiga fläckar och tvättar vita strumpor m.m om vi behöver se extra välvårdade ut.

Har man uppvärmt stall och tid att byta täcken flera gånger under torkningen kan man ju duscha hästen under vintern också, men jag tycker det är onödigt att riskera kyla ner hästen, speciellt som tvätten ofta görs innan viktiga händelser när man vill att hästen ska var i toppform. Jag tycker det räcker med att göra rent där det behövs och rykta ordentligt.

Varför skulle dom badas just efter betet?

Jag kan förstå om man badar hästen när man ska iväg på tävling etc. och sköljer av dom när dom blivit svettiga, annars ser jag ingen anledning att bada hästarna, dom behöver fettet i pälsen när dom går ute.

Jag kan förstå om man badar hästen när man ska iväg på tävling etc. och sköljer av dom när dom blivit svettiga, annars ser jag ingen anledning att bada hästarna, dom behöver fettet i pälsen när dom går ute.

Min häst är nog den i stallet som badas mest pga tävlingar och hon är den som har minst problem med flugor. Så det där med fettet gäller inte för min häst. Dom gillar bättre dom andra hästluktande hästarna :p

Duschar min häst lite då och då, men inte så ofta. Och då är det för att han är jätteskitig i pälsen/manen/svansen så att det är omöjligt att rykta rent.

Min häst är nog den i stallet som badas mest pga tävlingar och hon är den som har minst problem med flugor. Så det där med fettet gäller inte för min häst. Dom gillar bättre dom andra hästluktande hästarna :p

Fast fettet är ju inte till för att i första hand hålla flugor borta utan för att dom inte ska frysa. Mot flugor finns ju medel att spruta på.

Hästen är ju ordentligt skitig och ingrodd efter 8 veckor i full frihet utan ha blivit borstad eller avspolad och alla de andra i stallet badar sina hästar vid installningen. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska göra, det är därför jag frågar.

Fast fettet är ju inte till för att i första hand hålla flugor borta utan för att dom inte ska frysa. Mot flugor finns ju medel att spruta på.

Och då är det ju bra att det finns täcken mot fryset. Men min behöver bara det vid regn. Hon kommer stallas upp så fort det blir kallt på natten. För övrigt så tycker jag inte att flugmedel är så speciellt bra. Visst blir det bättre, men knappast flygfä-fritt.

jag skulle bada. nu går inte mina på bete så länge, men efter 8 veckor skulle jag helt klart bada, helt enkelt för att hästen med största sannolikhet är jävligt skitig efter så lång tid...;)

Hästen är ju ordentligt skitig och ingrodd efter 8 veckor i full frihet utan ha blivit borstad eller avspolad och alla de andra i stallet badar sina hästar vid installningen. Jag kan inte bestämma mig för vad jag ska göra, det är därför jag frågar.

Mina går på "bete" året runt så undrar när jag skulle bada dom då...

Och då är det ju bra att det finns täcken mot fryset. Men min behöver bara det vid regn. Hon kommer stallas upp så fort det blir kallt på natten. För övrigt så tycker jag inte att flugmedel är så speciellt bra. Visst blir det bättre, men knappast flygfä-fritt.

Ja så kan man ju också resonera... Fast jag ser nog hellre att mina hästar får ha kvar sitt naturliga skydd ist för att packa in dom i täcken. Jag använder inte heller flugmedel, dom har varandra och kan hjälpas åt att vifta bort kräken.

Jag både rider och arbetar dom, men jag borstar dom. Är dom svettiga sköljer jag självklart av dom efteråt men det kallar jag inte att bada dom.

Uttrycket "på bete" enligt mig är när hästen släpps fri på sommaren och varken rids eller arbetas.

Det var därför jag skrev "bete", dom går "fria" hela året i stora hagar, står bara inne några timmar på natten över vintern och har ju därför inget behov av något annat sommarbete. Dom får sin viloperiod på vintern då det inte är tävlingssäsong.

Jodå, ordentligt skitig det är han men han luktar fantastiskt gott.

Ja fettet skyddar ju inte mot flugor och andra insekter, men däremot är de mycket tåligare för insektsbett med fettet i hårremmen.

Ja så kan man ju också resonera... Fast jag ser nog hellre att mina hästar får ha kvar sitt naturliga skydd ist för att packa in dom i täcken. Jag använder inte heller flugmedel, dom har varandra och kan hjälpas åt att vifta bort kräken.

Jo jag håller med att jag hellre också skulle slippa springa och täcka av och på. Skönast för alla inblandade om man slipper täcke :)
Men min häst fryser ju när det är regn, och att helt låta bli att tvätta henne är inte ett alternativ eftersom vi tävlar aktivt. Och även när hon är lite ingrodd så har hon ändå frusit vid regn.
Dock tror ja verkligen att hon uppskattar att slippa flygfäna pga av sin renhet :p För vi har sååååå himla mycke broms just nu.

Men det här har ju alla olika åsikter om. Och det kan ju bli en ganska het disskussion så kanske inte rätt att ta i den här tråden :)

Iaf tycker jag att man badar sin häst när man tycker att man vill. Tävlade jag inte hade jag nog kanske inte badat på hela sommaren och sen gjort det när det var dags för uppstallning.

Nu blev det så att hästen blev badad men jag kompromissade med att bara schamponera en gång.
Där är fortfarande gott om fett kvar i pälsen.
Svansen skulle man kunna tro hade blivit utbytt, som värsta filmstjärnesvallet.

Måste bara fråga- BRUKAR man alltså schamponera flera gånger? :crazy:
Jag har aldrig schamponerat mer än en gång, och ändå har hästarna varit "fettfria" i pälsen efteråt.. Även svansen t ex som då har varit rejält fet och äcklig innan.

Då är du skicklig :bow:
Jag lyckas aldrig få ner schampot på djupet fastän jag använder både rotborste och gummi-piggborste. De andra i stallet schamponerar oxå två gånger.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka