Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Sv: Nödvändigt att bada hästen efter betet?

Alla i stallet gör det automatiskt efter betet men frågar mig oxå varför.
Det är ju klart att de är ordentligt smutsiga och feta i pälsen men smutsen går väl lika bra att rykta bort och fettet är väl bara bra?

Nej?

Jag badar min när jag känner fört :) Mest på sommarn, hon tycker det e så skönt att bli avtvättad efter ett svettigt pass o så:bow:

jag badar mina hästar minst en gång varje sommar + att jag skölje/snabb badar dom när dom blivit svettiga.

varför skulle man bada hästen?

Varför skulle man inte?

Jag badar henne lite då och då. Mest för att vi tävlar en del, så då blir det ju så innan tävling. Och sen när hon blir så dära fet och så i pälsen. Dock gör man ju så klart som man vill!

Det är ju klart att de är ordentligt smutsiga och feta i pälsen men smutsen går väl lika bra att rykta bort och fettet är väl bara bra?

Våra hästar går ute dygnet runt ungefär halva året.
Jag tar visserligen in de flesta en stund varje dag.
Men borstar inte alla varje dag. Jag tycker inte att de blir överdrivet feta och smutsiga bara för att de går i hagen dygnet runt.

Fettet är bara bra för dom så jag ser ingen anledning till att bada dom för det.

Varför badar man dom över huvudtaget? Har aldrig duschat min häst men vi har däremot badat i sjön för att svalka. Dessutom så är hästarna som går här inte nämvärt mer "fetare" än en vanlig ridhäst trots att de går ute dygnet runt, år efter år och ingen ryktar dom

Jag badar min då och då under sommaren, mest för att flygor och mygg tycker det är mindre roligt med en hyfsat ren häst.

Min nya är precis nybadad också, eftersom hon var fruktansvärt fet i pälsen när hon kom.
Och vill man ha bort det feta går det inte att rykta bort, då är det bad som gäller. Och det var väldigt uppskattat.

Varför skulle man inte?

Jag badar henne lite då och då. Mest för att vi tävlar en del, så då blir det ju så innan tävling. Och sen när hon blir så dära fet och så i pälsen. Dock gör man ju så klart som man vill!

Samma här..

om man som jag, har hästen i lösdrift under vintern och låter henne gå ute i ur och skur, så bör man inte tvätta bort allt fett som hästen har i pälsen, då det skyddar mot kyla osv.

Mitt argument för att duscha är att man vill få bort allt flugmedel man sprayat på under hela sommaren. Så en rejäl schamponering innan hösten tycker jag är fräsht.

Men under betesperioden duschar min häst endast efter ridning då han är svettig, använder inget schampo för jag tror det är bra med det där fettet i pälsen som skydd mot väder, vind och insekter.

Ska man rida och träna kan det ju vara skoj att få hästen ren en gång efter betet.

Ofta är de ju inte ordentligt borstade och dessutom kanske insmorda med kletiga flugmedel, toviga i man och svans osv. Då kan det underlätta med ett ordentligt bad för att lättare hålla hästen och utrustningen någorlunda ren framöver.

Jag brukar iofs spola av svettiga hästar efter varje ridpass på sommaren i vilket fall, så de blir ju automatiskt badade då.;)

Jag kan egentligen inte komma på något riktigt argument mot ett bad, ingen häst har väl någonsin mått dåligt av det? Däremot kanske det inte är någon höjdare att schamponera hästen flera gånger i veckan...

Skjöljer av hästen om den är svettig efter en ridtur bara. Men det är klart, hade jag haft en häst som tävlade hade det nog blivit lite shampoo ibland! :)

Efter allt myggmedel går det inte att föra en borste genom man och svans, allt det vita på hästen är grått eller gråbrunt. Rykta hästen kan man glömma för borsten nästan kletar fast....
Så efter betet tvättar jag, inte bara en gång, utan flera för att hästen ska bli ren. Det räcker helt enkelt inte med bara en tvätt, i regel är hästen lika "fettig" ändå, så det krävs några stycken!

Tack för era synpunkter!

Ja, manen och svansen bara måste tvättas för de är rent anskrämligt smutsiga.

Jag får väl inspektera kroppen noggrannare när jag tagit hem honom. Han måste ju åtminstone var riktigt ren under sadeln. Ska den här värmen fortsätta så lär han ju bli svettig efter ridningen och att spola av honom med bara vatten kan ju aldrig vara fel.

Mina går ute på bete från maj till september beroende på hur mycket bete vi har.Vi badar alltid hästarna i september när de kommer hem.Det är en sån här hästgrej jag gör, och passar samtidigt på att tvätta borstar, grimmor etc.Allt fräscht till vintern, härligt :D

Hej!

Jag är ingen "jättevän" av bad av häst, men i år kommer pållan få bada, för ingen rykt i världen kommer få hennes beiga färg att bli vit igen utan bad.

Hon brukar inte skita ner sej på detta extrema vis- men jag antar att lerjorden i kombination med mycket regn hjälp till ganska mycket..

Annars brukar hon bada om vi ska tävla- när jag vill ha en kritvit häst. Men som sagt- jag förstår inte riktigt varför man "måste" bada hästen på hösten- om den inte ser ut som min dvs:-)

/ lavinia

Argument för:
Lika bra att passa på att duscha hästen en gång på sommaren eller hösten för på vintern brukar man inte vara lika pigg på det :p
Finns schampo (Probe t ex, kanske fler?) som är bra för exem och mot insekter, passar bra på sommaren. Tänkte bada kusen jag är hästvakt till med det ikväll för han är mest besvärad av insekterna och har värmeexem. Den andra kusen duschar då och då när den blir svettig (utan schampo) men jag tänkte tvätta man och svans ordentligt någon dag med schampo för den känns rätt ofräsch och tovar lätt för att den är "fet".

I övrigt tycker jag man ska vara sparsam med att duscha med schampo och inte duscha alltför ofta öht om det inte behövs för att inte riskera att rubba fettbalansen.

På sommaren vill jag inte duscha dem,anser att de behöver skyddet mot insekterna.
Men igår önskade jag verkligen regn, för hua så de såg ut.. som...kolstubbsmonster :eek: Det är så att det ligger en fläck med gammal kolstubb i deras beteshage där de står nu.De är liksom tvugna att rulla sig precis där :rofl: blä vilka grisar.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 629
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 201
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 262
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka