Sv: Nm

Jodå för flera år sedan fanns en namnkunnig i annat land som tränade hästen med hjälp av gummiband, höga knälyft javisst med i en marsch liknade stil. Dvs istället för att öka bensteget i en större båge går knälyftet rakt upp vilket iofs kan se hyggligt ut i kort tempo, men när vi kommer till ökningar så händer det just inte så mycket framåt.

(Jag hittade en gammal tråd; Gummiband. Där stod det bl a om en häst som heter Biskup och som VM-tävlades på 90-talet. Googlade men fann inga filmer.

Det var flera i gummibands-tråden som var positiva till användningen. Konstigt. Skrämmande.)

Jag tycker att det ser ganska så stötigt och osmidigt ut med/efter träning med stretchies eller liknande. Jättesvårt att förklara, men de slänger så onaturligt och trippigt med benen helt enkelt. Skall se om jag hittar någon bra film!

Ska kolla senare, hinner inte nu. Tack för att du letade fram filmer REIN.

OM det är så att någon hittar en film med islänning där band/kedjor inte är på, så skulle jag uppskatta... FEL ORD... .. så lägg upp filmen.

Varför finns de dem som kärar ner sig i en notorisk grisepassare? Svaret har du säkert dår, det går inte att svara på vad man gillar hos olika hästar/människor/hundar/katter or what ever.

Nu var ju inte frågan riktad till dig, men självklart går det att säga varför man gillar/inte gillar vissa egenskaper hos både människor och djur. Visst går man mycket efter känslan man får men man kan ju oftast även underbygga den känslan med ord om varför man gillar/inte gillar.

delvis KL
Angående filmerna: Följande beror säkert på min okunnighet, men jag (som

alltså inte kan särskilt mycket om detta) tycker mig känna igen det där

rörelsemönstret i filmerna hos flera tävlande hästar.

Kan det vara så?

delvis KL

Kan det vara så?

Njae, jag tycker inte att traven hos våra tävlingshästar är alls lika "stötig" och "ryckig".
Tölten är ju lite stötigare och med mindre flow än traven eftersom det är ett helt annat rörelsemönster, så det blir lite svårt att jämföra tölt med gummibandstrav tycker jag.
Man måste nog jämföra tölt med gummibandstölt. Om det finns någon video.

Efter att ha kollat filmerna och pausat mig igenom i princip hela rörelsemönstret så kan jag konstatera att takten är helt åt helsike, och något som troligtvis bara skulle förstöra för en islandshäst på tävling. Pausar man sig igenom en islandshäst i trav (jag gjorde det på denna video, eftersom Kraftur diskuterats tidigare i ämnet, traven kommer nästan en minut in i videon) så hittar man inte många likheter.

Svårt att beskriva varför man tilltalas av en viss häst, men visst handlar det en del om frambensaktionen. Tycker även Kraftur är en mycket häftig häst. Däremot så tycker jag även om många andra hästar som inte har extrem frambensaktion, så, jag vet inte riktigt. Moli och Kraftur är båda hästar som står ut från mängden och sådant gillar jag :)

Jag har pausat på Krafturs tölt, det såg i den videon inte alls särkilt rent ut. Det rollades och for ben mest överallt.

Nu var det ju traven jag syftade på då, för att jämföra med videorna REIN länkade till.

Jag påpekade bara att Krafturs tölt åtminstonde ibland inte ser särskilt kul ut om man granskar den och det påminner om det du beskriver.

Jag har inte beskrivit nåt, vad jag vet. ;)

Personligen ser jag ren tölt i videon jag länkade till, kan du inte ta printscreen vid de tillfällena den inte är ren och visa?

Man kan nog inte pausa sig igenom en film och säga om takten är bra eller inte...

Hade Kraftur inte haft bra/ok takt hade han inte tävlat på den nivå, och dessutom inte vunnit VM eller Landsmot för den delen.

delvis KL

Kan det vara så?

Vet ett par hästar med liknande "stötiga" rörelsemönster, men de är verkligen inte tränade med några gummiband...

Jag kollade på en video, det var ett par måander sedan när en vän ev. skulle köpa en avkomma så om det ser ut så på den video du lagt ut vet jag inte och jag har inga planer på att lägga upp nån printscreen. Jag är bara inte en av dem som tycker att Kraftur är superfantastisk.

Hade Kraftur inte haft bra/ok takt hade han inte tävlat på den nivå, och dessutom inte vunnit VM eller Landsmot för den delen.

Vad är det som motsäger det, egentligen? Det är en bedömningssport såvitt jag vet. Men visst, vinner gör han, men han måste ju inte falla alla på läppen för det.

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar