Sv: Nm

Klart man helst vill ha med alla pusselbitar :D Men ska jag välja så väljer jag aktion först.
Om vi nu inte pratar om en helt oridbar häst, eller en häst som inte töltar alls. Men en hård häst kan jag rida mjuk, en stressad och het häst kan jag hantera, gångarternas renhet kan tränas fram, men att få en häst med medellyft att slå sig i hakan med hjälp av träning är svårt ;)

Kul var det också med flyguppvisningen, och intressant att se de andra töltande raserna, även om jag personligen har svårt för saddlebreed-hästen...då tycker jag att de andra såg mycket mer trevliga ut, speciellt skäcken som var så hänförd av publiken och man riktigt såg hur hon tittade storögt på oss.....jättesöt!!

Det var jag som red skäcken, och jag var så nöjd med henne!! Hon hade aldrig varit på en bana med publik förr och knappt lämnat gården på flera år. Ändå gjorde hon precis det hon skulle och hade hon haft lite bättre kondis hade vi inte behövt skritta så mycket :angel:
Kul att det var uppskattat, det var sjukt kul att rida inför storpublik måste jag säga!

404046_10151179164984155_1105742859_n.jpg

På träningsovalen strax innan. Proffsiga Freyr tog bilden

/Jonaz, som har ridit på NM :D

Jaha var det du :) Jag och mina vänner blev helt kära i henne ha ha! Hon hade så söta ögon och man riktigt såg att hon undrade vad sjutton är detta för nåt??? Men hon gick liksom på ändå, fast hon verkligen tittade på oss hela långsidan. Supercharmig häst! Är det din?

Mountainhäst temperament :love:

Precis så ska de vara i sättet: vadå aldrig varit ute förr - inga problem!

Söt var hon också!

Senast ändrad:

Åh vilka fantastiskt fina kort!! Tack så jättemycket för att du la upp dem. Ffa bild 1 och 3 är ju hur fina som helst :) Så kul att se när jag av något uppenbara skäl hade svårt att fota själv!

Håller med om att det är tusen gånger trevligare att rida en häst som har det lilla extra absolut, som man inte behöver trycka fram gången i, som du skriver :)

Men frågan är i detta fallet om man alltid kan säkerställa att ryttaren rider och utbildar hästen på det sätt du beskriver, dvs att den ska hålla och kunna hålla koll på sina sprattelben. Bevisligen lyckades det inte på NM eftersom han slog sig själv så att han blödde. Tror det är svårt som ryttare på en sådan häst att alltid rida inom gränserna, speciellt på ett mästerskap när medaljer och ära står på spel, så vill man säkert trycka fram det där lilla extra och man vet att hästen har enorma rörelser. Nu rids han ju inte i dessa höga farter hemma hela tiden, det kan jag inte tänka mig. Så han gör säkert inte illa sig själv på hemmaplan när han vardagsrids och tränas. Men frågan är ändå om det är ok att, när det handlar om tävling och man helt naturligt kräver det lilla extra av hästen, ska behöva bli så att hans extrema rörelser kan göra honom illa? Jag tycker det rimmar lite illa.

Ja han är unik, även hans pappa var (är??) ju det. Men gränsen mellan det flotta och det extrema är hårfin och jag personligen gillar inte när det spiller över åt fel håll....som jag nämnde innan så tycker jag Kolfaxi var mycket häftigare och roligare att se på. Och han hade inga dåliga lyft :)

Att han används i aveln betyder ju inte, som du skriver, att det kommer finnas en massa extremtöltande hästar inom en snar framtid. Men har han eksemtendenser tycker jag det är värre för den sakens skull. OM det nu skulle vara så, det kan man ju bara spekulera i.

Fast man kan ju aldrig säkerställa att någon häst utbildas på det sättet som den behöver och för att den ska hålla, det spelar ju ingen roll vilken nivå hästen ligger på eller hur den är.
Det är många hästar som skadar sig, trampar sig osv på tävlingar för att ryttaren vill ha det "lilla extra", det är inte bara på hög nivå man ser sånt. Passlöp har jag många gånger fått lite ont i magen av att se, där är det inte alltid folk håller sig inom gränserna...

Personligen tycker jag Moli är superhäftig och är riktigt glad att jag fick se honom live, och knäppa lite kort på honom. Definitivt inte en häst för alla, men ändock en riktigt häftig häst!
Att det är skillnad på aktionen i Odense förra året och nu tycker jag inte är konstigt alls, tittar man på helhetsintrycket är han mycket svagare och mer obalanserad där än han var på NM. Som jag ser det har han blivit starkare :)

Fast man kan ju aldrig säkerställa att någon häst utbildas på det sättet som den behöver och för att den ska hålla, det spelar ju ingen roll vilken nivå hästen ligger på eller hur den är.
Det är många hästar som skadar sig, trampar sig osv på tävlingar för att ryttaren vill ha det "lilla extra", det är inte bara på hög nivå man ser sånt. Passlöp har jag många gånger fått lite ont i magen av att se, där är det inte alltid folk håller sig inom gränserna...

Personligen tycker jag Moli är superhäftig och är riktigt glad att jag fick se honom live, och knäppa lite kort på honom. Definitivt inte en häst för alla, men ändock en riktigt häftig häst!
Att det är skillnad på aktionen i Odense förra året och nu tycker jag inte är konstigt alls, tittar man på helhetsintrycket är han mycket svagare och mer obalanserad där än han var på NM. Som jag ser det har han blivit starkare :)

Men VARFÖR tycker du att han är superhäftig? Bara frågar ärligt undrande eftersom jag själv inte blir tilltalad av honom :) Är det bara för att han har extrema frambensrörelser?

Varför finns de dem som kärar ner sig i en notorisk grisepassare? Svaret har du säkert dår, det går inte att svara på vad man gillar hos olika hästar/människor/hundar/katter or what ever.

KL*

Bruker ikke skrive her,bare lese,men siden jeg kjenner til hesten som diskuteres,så vil jeg gjerne legge inn et par ord...

Moli (som er norskeid og ridd,ikke dansk) står ca 15 minutter herfra.
Han er en hest som alltid har hatt ekstreme bevegelser.At han blir mer og mer ekstrem ettersom han blir mer trent og konkurrerer mer er en naturlig følge av at hesten blir sterkere,smidigere og orker å bære sine særegne bevegelser.

jeg kan garantere at Nils ikke bruker noen "unaturlige" metoder for å trene hesten.
Han ris mye dressur,Nils trener hovedsakelig for Julio Borba og også Mette Manseth har vært fast på stallen der gjennom vinteren.
Ingen av disse er vel kjent for noen form for "ekstremtrening".

I flg Nils selv så er hesten enda ikke ferdig sterk nok og ikke "helt på plass".Når den blir det vil den forhåpentligvis bli mer harmonisk og jevnere å se på.

Kan ellers si at Molis avkommer til stor del ser ut til å arve sin fars ekstrembevegelser.

Så länge bedömningssystemet belönar hög aktion kommer det finnas folk som tränar hästar med otillåtna medel. Om ni är så naiva att ni endast tror det är ryttare som åkt fast för det, som sysslar med sånt så ja...Det finns ryttare i islandshästeliten som tränat hästar med gummiband i benen, däremot har de aldrig åkt fast för det, dock har jag lagt av med islandshästar & har inte samma kontakter mer så jag vet inte om ryttarna/tränarna fortfarande sysslar med detta eller om de blivit mindre giriga & börjat tänka på hästarnas bästa.
Personligen tycker jag det är skittrist med bedömningssystemet, därför kommer jag gå över till dressyr om jag tar upp hästandet igen.

Personligen tycker jag det är skittrist med bedömningssystemet, därför kommer jag gå över till dressyr om jag tar upp hästandet igen.

Och där har vi Blue tongue problemet istället... Tror det finns folk som premierar annat än hästens bästa i alla grenar tyvärr. Folk gillar när hästen lyfter på benen i dressyr också... Och det är inte alla hästar som går i rätt form inom dressyren, de flesta går i en form.

Så länge bedömningssystemet belönar hög aktion kommer det finnas folk som tränar hästar med otillåtna medel. Om ni är så naiva att ni endast tror det är ryttare som åkt fast för det, som sysslar med sånt så ja...Det finns ryttare i islandshästeliten som tränat hästar med gummiband i benen, däremot har de aldrig åkt fast för det, dock har jag lagt av med islandshästar & har inte samma kontakter mer så jag vet inte om ryttarna/tränarna fortfarande sysslar med detta eller om de blivit mindre giriga & börjat tänka på hästarnas bästa.

Det syns tydligt på hästar som är tränade med gummiband, de får en rätt karaktäristisk aktion och är inte så svåra att missa. De vet nog de flesta.

Det syns tydligt på hästar som är tränade med gummiband, de får en rätt karaktäristisk aktion och är inte så svåra att missa. De vet nog de flesta.

För oss som inte vet: Låter det sig beskrivas i ord? Eller ännu bättre; finns det en film som visar den karaktäristiska aktionen? En häst från något annat land där det är tillåtet, alltså?

(Så att man vet vad man ska undvika.)

För oss som inte vet: Låter det sig beskrivas i ord? Eller ännu bättre; finns det en film som visar den karaktäristiska aktionen? En häst från något annat land där det är tillåtet, alltså?

(Så att man vet vad man ska undvika.)

Jag är också nyfiken på detta då jag (mig veterligen) inte har sett någon häst tränad med gummiband? Finns det oficiella exempel, hästar som öppet tränats så?

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel