Sv: Nm

En annan sak som jag funderat på är vart bakbensaktionen tagit vägen? Moli har rörelser i hela kroppen, om än inte helt koordinerade på de videos jag sett här, men Kraftur har stora frambensrörelser och springer mest med med bakbenen, som jag ser det.

Jämför kanske orättvist med en annan ras där jag tycker att fram och bak är mer synkade i sin aktion.

http://www.youtube.com/watch?v=Y5XJbSqwriM&feature=youtube_gdata_player

Men de kanske är bättre på att använda gummiband i Holland....

Inom frieser-rasen så avlas det mycket på just bakbensaktivitet, då den har stor vikt vid premieringar. Och man får det aveln fokuserar på. Dessutom har väl just friesern varit "utsatt" för både gummibandsträning och andra metoder för att förstärka de egenskaperna.

Men när vi premierar tittas det väl också på bakbenen? Borde vi inte försöka få fram hästar som rör sig synkat med fram och bak? Eller spelar det ingen roll?

Självklart borde vi det! Men min uppfattning utav den frieser vi har premierat och de premieringar jag varit på är att bakbensaktiviteten ligger väldigt högt upp prioriteringen vid premiering. De flesta friesers visas enbart vid hand när de är föl eller när de är tre år och då enbart i trav. Så bakbensaktiviteten blir en stor del utav bedömningsunderlaget. Till skillnad mot en islandshäst där bakbensaktiviteten är en del i bedömningen utav en av fyra eller fem gångarter.

Lite halvt KL.

Jag skulle snarare vilja diskutera extremt tempo än extrema rörelser. Ta Sigurros från Lilla Årnebo som exempel, hon gick extremt fort i den ökade tölten i T1-finalen (så fort att jag måste anstränga mig för att kunna se rörelsemönstret i detta virrvarr av ben) och vad resulterade det i? En tappad sko (eller var det bara bootsen, vore ju pinsamt om jag säger fel nu, haha). Nej, jag är rätt säker på att der var en sko som åkte av.
Är det verkligen bra att hästarna går så fort då? Jag tycker personligen också att det är "häftigare" med ett balanserat ökat tempo, där man framför allt ser att hästen länger steget, snarare än att det går dunderfort.

Måste också påpeka vilket fint arrangemang NM var, och med hög kvalitet på ekipagen. Jag blev så inspirerad till att rida, och så tycker jag att det ska kännas när man åker hem från ett mästerskap :) Min personliga favorit var nog Christina Johansen med hennes svarta pålle. Hästen var uttrycksfull, men framför allt red hon den så väl! Mycket välförtjänt feather Prize tycker jag!

Roligt också, som ni andra har påpekat, att ridningen på NM var så fin och mjuk över lag.

/Anna

På sm tappade sigurros sin sko i finalen, inte på nm! Där avbröt de pga att hon inte kändes fräsch. Så varken sko eller Boots åkte av på nm. :)

Och jag tror att var det en vedertagen godkand metod sa skulle de flesta avanda det utan att reflektera namnbart....Precis som anvandandet av diverse hjalpmedel som relaterar till hastens kansliga mun. Att binda ihop mun med sadel gar fint. Men ett ben till ett annat? :eek:

Detta ar ok
dscn5130_184140894.jpg

Vart på den där bilden är hästen fastbunden från bett till sadeln?
Jag själv skulle aldrig få för mig att på något sätt binda hästen med tygeln i sadeln. Jag skulle heller aldrig i livet få för mig att använda gummiband som träningsmetod. Jag skulle heller aldrig någonsin använda t.ex. el i skrittmaskin eller liknande saker som enligt svensk lag är förbjudet för i mina ögon är anledningarna till förbudet skäl nog att låta bli.
Jag använder inte t.ex. gramantyglar eller liknande heller.

Jag vet att många tänker med mig.
Lever man däremot i ett land där några av ovanstående saker är lagliga så är man säkert van vid det, men det gör det inte mera rätt.

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar