Sv: Nm

Okej, då förstår jag. Trodde du menade att han gick orent på den videon. Superfantastisk behöver man absolut inte tycka han är, det är inte det jag diskuterar heller. Jag ville bara komma med något att jämföra gummibandstraven med, för det finns inga likheter där.

Okej, får man fråga vad du ser för likheter?

Det är en vänlig och nyfiken fråga, så det inte misstolkas. :)

Ok. För som jag sade, så tror jag inte man kan jämföra tölt med gummibandstrav.
Man får nog jämföra trav med gummibandstrav och tölt med gummibandstölt.
Rörelsemonstret är ju helt annorlunda i tölt än i trav och speciellt i den kortare tölten blir ju tölten "ryckigare", med mer kadens och "häng" än i traven. Dvs, lite som gummibandstrav.

Jag kan inte se att det skulle vara en omöjlighet att rörelsemönstret skulle påminna om varandra, tvärtom. Men det finns antagligen inga studier i ämnet, så det går väl eg inte att svara på.

Man får nog jämföra trav med gummibandstrav och tölt med gummibandstölt.

Finns det verkligen inte någon film med gummibandstölt (men utan banden på)? I och för sig bra, men jag menar jag vill lära mig. För om det finns folk som använder sig av "metoden", så vill jag inte gynna dem.

Agree to disagree? ;)
Tölten ska ha mer kadens än traven, iaf den korta. Tänk passage- inte tror man väl att OS-hästarna i dressyr är gummibandstränade för att de visar upp en ryckig passage med kadens?
(Ja, nu är det jag som jämför trav med tölt, men, du förstår min tanke va?)

Eftersom tölten dessutom är fyrtaktig BLIR ju rörelsemönstret annorlunda och kan inte jämföras med traven.

Menar du som du skriver "ryckigheten, rörelsemönstret, det obekväma flytet"?
Isåfall kan man inte jämföra. En stor tölt som med träning hålls under kontrolö blir lätt ryckigare än en trav.
Lite mer stakkato. Lite mer kadens. Mer häng.
Eller menar du något annat?

Om man jämför passage med trav med gummibandstrav då? Även där blir ju rörelsemönstret ryckigare och mindre flytande.
Men det betyder ju inte att en häst med bra passage är gummibandstränad.

Eller pratar vi om varandra nu?

Jag vet hur tölt ser ut, det är liksom inte det saken är. Jag lämnar diskussionen nu, inte för att vi kanske inte skulle kunna komma någon vart eller för att jag är sur utan av andra skäl :)

Jag har läst och hittar ingen förklaring till hur du kan jämföra dessa två gångarter som har så vitt skilda premisser.

Jag upprepar: Jag vet hur tölt ser ut, det är liksom inte det saken är. Jag lämnar diskussionen nu, inte för att vi kanske inte skulle kunna komma någon vart eller för att jag är sur utan av andra skäl.

Man måste nog jämföra tölt med gummibandstölt. Om det finns någon video.

Gar inte att tolta med gummiband sa just darfor ar gummiband toppentraning for hastar som ar fyrtaktiga i traven eller har svart for trav.

Men lat bli det i Sverige for det ar inte lagligt att binda ihop benen hos er.

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar