Sv: Nm

Jag tyckte Moli såg kalasfin ut förutom att aktionen såg lite ojämn ut. Gillade också Fengur och Julies Straumur. Sen var det ju galet kul att svenskarna va så grymma i passgrenarna! :)

jag håller med, jag tycker också det såg konstigt och onaturligt ut.

först tappade han ena bootsen, sen verkar det som om skon lossnade.

Hur kommer det sig att det är så många som tappar skorna, har de bara otur eller är det alla dessa höga hovar som gör att de inte sitter så bra?

Intressant att de håller på med forskning om islandshästars skoningar på tävlingar och avesvisningar och vad som egentligen är mest hälsosamt för hästen. De hade tydligen gjort tester och kollat hovarna för den studien på NM.

Angående Kraftur tycker jag inte att han är extrem på det sättet som Moli är, som i princip nästan nockar sig själv på nosen.
Kraftur har aldrig varit skadad trotts många år på elit nivå och hård träning, så han om någon är en hållbar och stark häst.

MEN Kraftur har behandlats med laser på sina galliga ben. (Gallor kommer väl som en följd av hård träning?)

Kl jag funderade också på varför moli var den enda som jag kunde se som reds med svarta Boots? Var det för att "tona" ner aktionen?

Kl jag funderade också på varför moli var den enda som jag kunde se som reds med svarta Boots? Var det för att "tona" ner aktionen?

Det kanske inte var viktboots utan bara skyddsboots? Han ser ju inte direkt ut att behöva viktas för mer aktion.

Även skyddsboots går att köpa vita. Eftersom flera här skrivit att han gick en aning ojämt kan ju valet av färg på bootsen vara för att ojämnheterna inte skulle synas lika tydligt eller så tycker ryttare helt enkelt att det är snyggare med svart!

Och vart har du beviset på att mer aktion går åt på hållbarheten?

Det säger sig självt. Vid extrem aktion har hästen svårt att arbeta i balans.
Och minskar balansen så blir resultatet att ryggen sänks, bakknän och hasleder får jobba på ett mindre effektivt sätt, lätt att hästen får spänningar i hals och nacke. Kotor och ligament får större påfrestningar eftersom genomtrampet ökar.
Eftersom hästen också fortare blir trött ökar risken för att hästen trampar eller stryker sig själv eller vrickar sig. Helt enkelt ökad skaderisk.

Moli tappade varken sko eller boots.
Han avbröt därför att han hade slagit sig på armbågen så det blödde.
Till er som tror att han är tränad på konstiga sätt för att lyfta mer kan jag bara säga att ni har fel. Man har tvärtom skott och tränat honom för att han ska lyfta MINDRE och därför inte slå på sig:)

MEN Kraftur har behandlats med laser på sina galliga ben. (Gallor kommer väl som en följd av hård träning?)

Gallor kan komma av allt möjligt, behöver absolut inte bero på hård träning. Även om hästarna som tävlas på hög nivå självklart tränas hårt, dock behöver de ju inte tränas för hårt.

Moli tappade varken sko eller boots.
Han avbröt därför att han hade slagit sig på armbågen så det blödde.
Till er som tror att han är tränad på konstiga sätt för att lyfta mer kan jag bara säga att ni har fel. Man har tvärtom skott och tränat honom för att han ska lyfta MINDRE och därför inte slå på sig:)

Om han nu skotts för att ha mindre aktion varför hade han då så väldigt höga/långa och breda hovar. Man brukar sko så för att få mer aktion och inte tvärt om.

Dessutom hade han någon konstig linda på hoven under bootsen.

Sen undrar jag också hur han skulle kunna ha sån extrem aktion naturligt när det faktiskt är så att han inte såg ut så på 6 årsbedömningen och inte heller för ett år sen i odense, vad har hänt under det sista året kan man undra?

Tittar man på filmen från bedömningen vid 6 år, så har han extrema rörelser och gång redan då. Lindan under bootsen kan vara ett skydd mot skav vilket är helt enligt reglerna om boots + linda inte överstiger regelsatt vikt per ben.

Säga vad man vill om rörelserna, visst är de extrema. Tristast var väl att hans man och framförallt svans såg ut som flaskborstar! :(

/Erica

Finns mkt att kommentera här men kmr inte ihåg allt, så här kmr iaf lite :p

Móli avbröt pga såren på armbågarna. Väldigt mkt aktion plus viga ben har tyvärr sina följder. Det finna inte en chans att dessa rörelser är helt framtränade utan det måste finnas hos hästen. Men tänk själv vilken jävla styrka den lilla hästen måste ha för att kunna fladdra med benen på det viset och ju mer träning och styrka man får ju mer orkar man ju också = ytterligare aktion.

Vidare kommentarer på Móli och hans rörelsemönster. Har diskuterat detta nga dagar nu och det blir annorlunda på en häst med sån aktion. Takten är fortfarande ren, men eftersom "cirkeln" hästens framben rör sig i är så mkt större än bakbenen så måste hästen lyfta benen i passtakt, men pga, eller kanske tack vare rörelsemekaniken, så landar de ändå i ren takt. Detta var så jag fick det förklarat för mig i alla fall, så jag tar inte på mig äran för denna eminenta förklaring. Takten är fortf. ren men den måste modifiera rörelsemönstret lite för att bokstavligt talat inte stå på näsan. Den enda andra lösningen är att bakbenen måste "bli hängande", som i passage, och det är omöjligt att åstadkomma varv på varv på en tävling.

Vad var och en sedan tkr om att det är rätt och fel är en annan sak och den diskussionen kmr man ingen vart med heller.

Överlag tkr jag att det var en bra tävling! Synd bara att vi åskådare inte fick nga tider på klasserna och framför allt att det inte var med startlistor i programmen. Lyckligtvis hade ryttarna väl tilltagna tidsprogram som hölls hela helgen och jag har läst att flera ryttare varit jättenöjda med arrangemanget, en sa t o m att det var det bästa NM h*n varit på. Det är inte fy skam!

Nu ger det sig hur många tolkningar det kan göras av detta inlägget :grin:

/Jenny

Vidare kommentarer på Móli och hans rörelsemönster. Har diskuterat detta nga dagar nu och det blir annorlunda på en häst med sån aktion. Takten är fortfarande ren, men eftersom "cirkeln" hästens framben rör sig i är så mkt större än bakbenen så måste hästen lyfta benen i passtakt, men pga, eller kanske tack vare rörelsemekaniken, så landar de ändå i ren takt. Detta var så jag fick det förklarat för mig i alla fall, så jag tar inte på mig äran för denna eminenta förklaring. Takten är fortf. ren men den måste modifiera rörelsemönstret lite för att bokstavligt talat inte stå på näsan.

Nu ger det sig hur många tolkningar det kan göras av detta inlägget :grin:

/Jenny
:) här kommer en tolkning ;)
Det där med att hästen vilar med full tyngd på två hovar samtidigt i tölt ser inte alla som en definition av ren takt. Jag hör till den skaran. Men jag vet också att den gamla definitionen där ren tölt utmärks av att hästen bara vilar sin tyngd på en hov i taget har luckrats upp, mycket beroende på allt mer inriktning på stor aktion och hög samling. För självklart kan/orkar en häst inte samla sig fullt upp i sina rörelser genom att balansera på ett ben i taget.

Om man tycker svävmomentet i trav är en viktig punkt för en vacker och spänstig trav så kan man ta sig en titt på hur det förhåller sig med den på hästar med extrem aktion och ryttare på ryggen.

Han har helt otroligt rörelsemönster även som 6-åring, ingen tvekan om saken.
Hans pappa ger ju också mkt avkommor med just mkt aktion.

En ren reflektion på så extrema rörelser är - är det något att eftersträva? När hästen inte kan hålla en naturlig form med huvud, hals utan att nocka sig själv, då har det blivit gått till överdrift.

Har han eksem? Nån som vet? Såg nästan ut så.

Jag vet inte, men det såg inte bara "nästan" ut så utan det såg väldigt mycket ut så. Svansen var åtminstone nästan helt avkliad runt svansroten och även manen såg tufsig ut. Men jag har ju inte känt på honom.

/Erica

KL

Jag har sett Móli live 2 ggr (Globen, där det inte gick bra och han verkade helt ur fas) och NM.
Han är helt extrem och en liten stund ( korta tölten) bal att se och sedan mest obehaglig och lite smärtsam att titta vidare på. I mina ögon inte något eftersträvasvärt varken på tävlingsbanorna eller utanför dom.
Hans extrema rörelsemönster är känt och omtalat sedan flera år.

Lite lika på bilder på denna omtalade häst:

main.php

Inte ren takt. Tappar rygg och harmoni

main.php

Bättre och harmoniskare

main.php

Fyrtaktig och nära att knocka sig själv

main.php

I takt med bra sväv.

main.php

Galoppen blir fyrtaktig

main.php

main.php

Jag tycker det ser ut som eksemvarning på den här hästen och det tyckte jag även på Globen i november.
Jag vet inte om han har eksem,men det var flera som frågade sig det samma på NM.
Man vill ju gärna känna lite på honom.
Skulle personligen inte betäcka med honom.

/Malin, som nu måste rusa till jobbet

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar