Sv: Nm

Rörelserna påminner lite om hur en del amerikanska gångartshästar "ska" röra sig. Har inte tillgång till dator just nu men det finns ganska - i mina ögon - läskiga bilder på hästar som ser nästan vanskapta ut och rör sig "sjukt"... Nu säger jag inte att Moli gör det, men det kanske är dit vi är på väg? Jag tror att han är ett resultat av medveten avel.
De amerikanska hästarna som får mig illamående är det massor av människor som gillar.

Men det är ju så med avel: lite finare, lite bättre, efter mått som
Människan har satt upp efter tycke och smak. Skönhet och prestation går före funktion och hälsa: så ser det ut inom avel av de flesta djur och även om fler och fler är måna om hälsa så är det skrämmande många som föredrar extrema saker före djurens välmående ...

Ja, tanarna går verligen till de ameriansa gångartshästarna. Jag hoppas verligen att det inte är dit vi är på väg.

Det änns som att han inte har någon rörelse alls som börjar baifrån. Även om galoppen har positiv fyrtat så är det ju bara för frambenens extrema rörelser. Han har ju ingen bärighet alls, om man nu bara får dömma från bilder, vilet är lite fel det med. Sulle gärna sett den hästen live!

Ni får ursäta stavningen, men mitt tangentbord är inte helt med mig. Jag saknar bostaven efter l men före m i alfabetet.

Fast vad är naturlig form? Hästen springer ju knappast i form
Naturligt.

Form, då menar jag inte som i form få ner hästen på tygeln, trycka ihop. Utan en form där hästen bär sig naturligt, med rygg och rumpa - den formen handlar inget om att huvudet är placerat med nosryggen lodrätt osv.

På flera bilder på Moli ser det många ggr ut så här:

33211661.jpg

33211659.jpg

Aktionen har blivit så stor att rygg och rumpa tappas, och som Freyr säger - det ser onaturligt/oharmoniskt ut.

Även Kraftur kan tappa rumpa och rygg

33211683.jpg

Men googlar man resp häst ser man fler harmoniska bilder på Kraftur där han jobbar i en bättre 'form'. Nu tog jag bara Moli och Kraftur som ex, och det finns många bilder på resp häst så därför lättast att jämföra. Obs dock att Kraftur inte anses perfekt på något vis i jämförelse med Moli, men tog bilderna eftersom vi just pratade om formen. Bilderna nedan tycker jag är en bättre form att eftersträva, vackert och harmoniskt utan att hästen nockar sig i ganascherna med knäna.

33211685.jpg

33211684.jpg

Synd, kan inte se dina bilder!

NM var fantastiskt kul!! Det enda som var lite jobbigt var getingarna ;) Jättejättegod mat på ryttarfesten och grillbuffén kvällen innan, men underhållningen var det enda som drog ned betyget på ryttarfesten tycker jag. Annars välarrangerat om man ser det från min synvinkel som publik, hade dock varit roligt med lite fler/andra företag på marknadsgatan. Sundbyholm är ju verkligen en vacker plats och härligt att man om kvällarna kunde gå ned till hamnen och träffa folk där också. På campingen funkade allt mycket bra, trots mycket folk var det aldrig kö till toaletterna/duscharna. Fast det kanske berodde på att man gick dit lite udda tider för att undvika att hamna i kö...:angel:

Florian och Carro var suveräna som speakers!! Jätte trevliga tjejer som gick runt med lilla kioskvagnen :D

Fick två favorithästar, Fengur fra Staagerup (Island) fantastisk fin häst med jättefin gång och utstrålning, snygg i kroppen och exteriören, han såg alltid glad ut och med på noterna, väldigt harmonisk helt enkelt.

Den andra favoriten var Kolfaxi fra Lilleheden (Danmark) vilken häst! Jätteflott utan att vara extrem, mycket fint riden, harmonisk fast med power och riktig bra balans trots stora rörelser och fart...han belönades med någon nia i tölten om jag inte är helt ute och cyklar.

Ang. Moli så var det intressant att se honom live, första gången för mig. Det lustiga var att jag först tänkte,"har han eksem kanske"...
Och ja för mig är han lite too much i rörelsemönstret. Jag är lite tveksam till den typen av häst måste jag säga. Om man jämför med tex Kolfaxi, som är superflott men ser mycket mer ut i balans än Moli, så tycker jag att mer än hur Kolfaxi rör sig, behöver islandshästen inte fladdra på benen för att jag ska bli hänförd liksom...jag går mycket mer igång på en sån häst som Kolfaxi, som har flotta lyft men ändå ser harmonisk ut, än Moli som har ännu mer lyft men där istället känslan och harmonin uteblir, enligt mitt tycke. ...hm svårt att förklara! Men Moli fick ju faktiskt inte så höga betyg på tölten, låg på runt 7,5 när jag såg honom och det tycker jag var bra att domarna inte gav mer när han så uppenbart inte var helt i balans och inte arbetade helt korrekt.

Kul var det också med flyguppvisningen, och intressant att se de andra töltande raserna, även om jag personligen har svårt för saddlebreed-hästen...då tycker jag att de andra såg mycket mer trevliga ut, speciellt skäcken som var så hänförd av publiken och man riktigt såg hur hon tittade storögt på oss.....jättesöt!!

Jag är oinsatt så jag undrar - hur går det för hästen med bensprattlet på tävlingar, får han höga poäng?

Jaha, så gick det med dom bilderna ;) Aja, texten är ju kvar så hoppas ni förstår ändå.

NM i sig verkade som ett bra arrangemang, synd man inte va där! :)

Jo då man förstår ändå :)

Ja det var riktigt kul och man får mycket inspiration och motivation :laugh:

Vi har så smått börjat fundera på VM i Berlin, en lite större apparat och dyrare såklart.... men vad fasen...det är ju så kul!

Ang. Moli, frågan är väl hur han rids hemma. På tävlingsbanan premieras ju bensprattel framför allt annat. Och Kraftur ser inte heller direkt harmonisk ut på tävlingsbanan, kollar man på film och stoppar så ser man att det rollas och åt olika håll mest hela tiden.

Takt, action, och form. Det är den bedömningsgrund man lutar sig mot, dvs takten måste vara mycket bra för höga poäng, action kommer som nummer två men på den här nivån krävs ju form för att få höga poäng dvs allt över 7,5.

Takt, action, och form. Det är den bedömningsgrund man lutar sig mot, dvs takten måste vara mycket bra för höga poäng, action kommer som nummer två men på den här nivån krävs ju form för att få höga poäng dvs allt över 7,5.

Fast jag menade konkret den här hästen. Får han höga poäng, vinner han?

I sammanhanget är 6,61 inte höga poäng.
Nu slog "sprattelhästen" på sig på armbågarna så han blödde och avbröt ökade tölten (sista momentet) och fick lite 5,0: or för det som drog ner totalen.
Skall ändå sägas att hästen har andra kvalitéer än sprattel.
Han är fin och när han orkar hålla ihop takten och (tidvis) inte tappar ryggen är han ohyggligt fin. När han håller ihop och har ryggen med sig är aktionen inte lika extrem - det när han faller isär som det blir lite TWH över det.
Tyvärr föll han isär rätt mycket i finalen.

Jag är glad att jag slapp döma den hästen! Skitsvårt ju!
Tyckte domarna gjorde ett bra jobb!

Malin

*kl*

Ett snabbt inpass i Móli-debatten:
Jag tycker att han är skitfräck, och jag har tusen gånger hellre en häst som rör sig för MYCKET och som man måste rida på ett sätt som sparar hästen och som lär den att hålla koll på sina sprattelben, än en som man måste trycka fram gång i.
Jag gillar extrema hästar. Jag gillar att aveln ger extrema hästar. Däremot tycker jag inte att man ska jämföra med TWH- deras överdrivna rörelsemönster är ju så onaturligt som det bara går, med flera kilo (?) på hovarna och kedjor kring kotorna och annat skräp.
Om hästen av födsel ohejdad vana rör sig gigantiskt, så gillar jag det. Så länge man med korrekt träning kan få hästen att inte slå sig på armbågarna, att inte knyta ihop sina sprattelben i en knut och ramla omkull, eller att falla isär och tappa alla ryggmuskler, förstås.
Men det är ju inte hästar för den glada amatören, helt klart.
Sen ÄR han ju ett unikum. Man kan nog känna sig lugn med att det inte springer runt en massa Móli-kopior i var och varannan hage om några år, majoriteten hästar är fortfarande medelmåttor som är trevliga skogsmullar. Och så vill man ju faktiskt ha det, eftersom majoriteten av ryttare är medelmåttor som gillar att skogsmulla ;)

*kl*

Ett snabbt inpass i Móli-debatten:
Jag tycker att han är skitfräck, och jag har tusen gånger hellre en häst som rör sig för MYCKET och som man måste rida på ett sätt som sparar hästen och som lär den att hålla koll på sina sprattelben, än en som man måste trycka fram gång i.
Jag gillar extrema hästar. Jag gillar att aveln ger extrema hästar. Däremot tycker jag inte att man ska jämföra med TWH- deras överdrivna rörelsemönster är ju så onaturligt som det bara går, med flera kilo (?) på hovarna och kedjor kring kotorna och annat skräp.
Om hästen av födsel ohejdad vana rör sig gigantiskt, så gillar jag det. Så länge man med korrekt träning kan få hästen att inte slå sig på armbågarna, att inte knyta ihop sina sprattelben i en knut och ramla omkull, eller att falla isär och tappa alla ryggmuskler, förstås.
Men det är ju inte hästar för den glada amatören, helt klart.
Sen ÄR han ju ett unikum. Man kan nog känna sig lugn med att det inte springer runt en massa Móli-kopior i var och varannan hage om några år, majoriteten hästar är fortfarande medelmåttor som är trevliga skogsmullar. Och så vill man ju faktiskt ha det, eftersom majoriteten av ryttare är medelmåttor som gillar att skogsmulla ;)

Håller med om att det är tusen gånger trevligare att rida en häst som har det lilla extra absolut, som man inte behöver trycka fram gången i, som du skriver :)

Men frågan är i detta fallet om man alltid kan säkerställa att ryttaren rider och utbildar hästen på det sätt du beskriver, dvs att den ska hålla och kunna hålla koll på sina sprattelben. Bevisligen lyckades det inte på NM eftersom han slog sig själv så att han blödde. Tror det är svårt som ryttare på en sådan häst att alltid rida inom gränserna, speciellt på ett mästerskap när medaljer och ära står på spel, så vill man säkert trycka fram det där lilla extra och man vet att hästen har enorma rörelser. Nu rids han ju inte i dessa höga farter hemma hela tiden, det kan jag inte tänka mig. Så han gör säkert inte illa sig själv på hemmaplan när han vardagsrids och tränas. Men frågan är ändå om det är ok att, när det handlar om tävling och man helt naturligt kräver det lilla extra av hästen, ska behöva bli så att hans extrema rörelser kan göra honom illa? Jag tycker det rimmar lite illa.

Ja han är unik, även hans pappa var (är??) ju det. Men gränsen mellan det flotta och det extrema är hårfin och jag personligen gillar inte när det spiller över åt fel håll....som jag nämnde innan så tycker jag Kolfaxi var mycket häftigare och roligare att se på. Och han hade inga dåliga lyft :)

Att han används i aveln betyder ju inte, som du skriver, att det kommer finnas en massa extremtöltande hästar inom en snar framtid. Men har han eksemtendenser tycker jag det är värre för den sakens skull. OM det nu skulle vara så, det kan man ju bara spekulera i.

Glampi lever fortfarande och han är en fantastisk avelshäst i mångt och mycket.

Nej, såna här sprattelhästar kommer väl inte poppa upp överallt för alla föl har ju en mamma också, som inte är i samma klass som Moli :)

Klart det är roligare, och lättare, att träna en häst som har lätt för sig men då tycker jag att det är minst lika viktigt att ha en pålle med separerade lättväxlade gångarter med bra bärighet och hanterbar vilja. Aktionen är bara en pusselbit.

Glampi lever fortfarande och han är en fantastisk avelshäst i mångt och mycket.

Nej, såna här sprattelhästar kommer väl inte poppa upp överallt för alla föl har ju en mamma också, som inte är i samma klass som Moli :)

Klart det är roligare, och lättare, att träna en häst som har lätt för sig men då tycker jag att det är minst lika viktigt att ha en pålle med separerade lättväxlade gångarter med bra bärighet och hanterbar vilja. Aktionen är bara en pusselbit.

Ja jag tänkte skriva att det är ju ett sto med i bilden också...:)

I övrigt kan jag bara instämma med det du skriver!

Liknande trådar

B
Islandshäst Den första och största nyheten är att Avelsvisningarna nästa helg (tors-sön) är FLYTTADE TILL SÄTRABRUNN! Gissningsvis beror detta på...
2
Svar
21
· Visningar
3 675
Senast: Båbbe
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 933
Senast: Båbbe
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 809
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel