Nickar med huvudet.

S

Sweet

Har ett engelskt fullblod som jag bara har haft i 2 veckor. När hon står inne i sin box så står hon ofta och nickar kraftigt med huvudet upp och ner.

Kan detta liknas med vävning?

Hon gör bara detta när hon står inne vilket bara är när hon ska få kraftfoder eller när jag rider den andra hästen. Annars går hon ute dygnet runt på lösdrift.

Sv: Nickar med huvudet.

Jag har sett en häst som gör likadant (oxå fbl) o det kan väl liknas vid vävning i o med att det är en olata (stressymptom) men huruvida det sliter på kroppen som vävning sliter på benen vet jag inte. Det enda är väl att se till att där inte finns nåt som hästen kan slå i huvudet i för den jag såg slog REJÄLT upp o ner såg ut som ögonen rullade runt hela tiden, det såg jätte obehagligt ut :crazy:
Tyvärr är det ju ofta just fbl som utvecklar såna olater då många står inne mycket o blir understimulerade (hos galopptränare) + att dom kanske många gånger står på spån o inte halm så dom har inget att pilla med heller o vad ska dom då göra :smirk:
Ett tips för att kanske reducera slängandet är att se till att h*n alltid har något att pilla med; halm, kanske en sån där boll man kan fylla med "godis" hänga äpple i taket att greja med, pinnar att gnaga på osv

Senast ändrad:

Hon får alltid hö att tugga på när hon står inne. Det är mest när jag ryktar och sadlar min andra häst hon håller på och förmodligen när vi är ute och rider också. När min andra häst står i boxen brevid så brukar hon inte göra så.

Hon är fd galoppör så en viss stress från det livet finns säkert kvar därav denna stresssymptom. Men nu går hon som sagt på lösdrift med sin hästkompis och verkar glad och nöjd. Kanske försvinner det med tiden, hon har ju bara varit hos mig i två veckor.

Förhoppningsvis ger det sig med tiden ;) Eftersom du bara haft henne i 2 veckor så är ju allting stressigt för henne; nytt hem, ny kompis o ny matte så jag håller tummarna för att hon lugnar sig när hon blivit mer hemmastadd :)

Så gjorde min fd galoppör de första åren jag hade henne när hon tyckte något var upprörande. För några år sedan kunde jag inte rida hennne en vinter, och då när hon hade tråkigt gick hon över till att väva. Det gör hon fortfarande inne vid fodringsdags eller om hon inte får uppmärksamhet (har tråkigt). När hon gick på lösdrift försvann alla sådana tendenser!!! Vad jag vill säga är, att när hästen väl kommit på att den kan 'droga' sig via stereotypier kommer den att göra det så fort den blir stressad eller uttråkad. Om den stressen/tristessen ökar, ökar stereotypin i motsvarande grad.
Lösdrift är ett av de bästa sätten att hålla hästen stress och tristessfri, kombinerat med blandad motion för kropp och intellekt. Sedan min häst 'hittade' vävningen har hon helt slutat nicka, vilket tyder på att om de väl trappat upp stereotypibeteendet så går de direkt på 'högsta dos' då de känner sig stressade.

Jag har inte sagt att det är vävning, vävning är när hästen vaggar från sida till sida.

Jag frågade bara om nickandet kan liknas med vävning, alltså ett nervöst beteende som hästen lägger till i stressade situationer.

Förra ägarna (galopptränare) sa att hon nickade när hon var hungrig vilket jag inte alls tror på utan jag tror att det är ett nervöst beteende i typ med vävning. Jag har aldrig sett just detta nickande förut bara därför frågar jag här på buke.

Vet inget om detta, men min kompis f.d. häst gjorde samma rörelse, också fullblod.

Hade ett fullblod som jag galopptränade ett tag och hon gjorde också så. Upp och ner med huvudet hela tiden när man pysslade med henne i stallet och ibland även i boxen. Det är som sagt ett stressrelaterat problem. Jag vet inte hur du ska få bukt på problemet men jag tror det går över men det tar lång tid.

Jag tror också att det kommer att gå över. Hon står som sagt på lösdrift nu och jag har aldrig sett henne göra detta ute, bara när hon står inne i boxen. Hon är också väldigt dålig på att äta sitt hö när hon står inne, kraftfodret äter hon men höt brukar hon inte röra. Höt får hon på golvet, kanske ska jag testa att ge henne höt i ett hönät så att hon kan äta med huvudet högt så att hon ser vad som händer omkring?

Mitt fullblod gör så ibland när han är uppbunden i gången och skall borstas. Då är han ej stressad utan jag tror han gör det för han är uttråkad. Vill att saker ska hända! Det är speciellt roligt om han tar i så underläppen slår mot tänderna enligt honom själv ;)

ang din häst som gör det i boxen- sa till att hon har något att sysselsätta sig med så hon ej blir uttråkad (grovfoder att pilla med..)
kan ju även ha att göra med att hon ser att din andra häst görs i ordning och skall ut på ridtur men ej hon, då är det mer stressrelaterat...

Senast ändrad av en moderator:

I förra numret av ridsport (tror jag) stod det om något som kallades head-shaking syndrome, har inte all fakta i huvudet, men kanske värt att få tag i tidningen och läsa ? För övrigt har jag mött en del hästar som stått skakat på huvudet och liksom slängt runt det i en cirkel. Mest travare, men även ett hbl och en liten ponny. Du får väl försöka fråga runt lite om någon vet vad det kan vara och iaktta hästen och se om du kan lista ut vad som "utlöser" skakningarna. lite detektivarbete :)
Hoppas det löser sej, kanske med tiden när hästen blir lugnare i sin nya miljö.

så gör min pålle också, fast bara när jag är ute å rider å skrittar han på lång tygel... Han sätter igång å nickar efter vi skrittat i ca 10 minuter.. Tidigare var det värre, men nu har han minskat ner på detta mer å mer, å brukar lägga av när man säger till honom..
Det blev mkt bättre när jag bytte bett på honom..
Men min undran är varför han gör så.. gamla ägaren sa att han alltid gjort så.. :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar