Ni som valt att ha era hästar inne

Ela

Trådstartare
Nu vill jag inte ha en massa tjafs ifrån er som tycker det är fel att ha hästarna inne, utan jag vill ha fakta från er som valt att inte ha era hästar i hage.

Hur kommer det sig att ni valt att inte släppa dom ihage? Hur mycket rids dom? Vad är det för typ av häst och vad gör den för arbete? Hur fungerar det? För och nackdelar.

Även ni som har era hästar ute väldigt begränsat kan svara.

Sv: Ni som valt att ha era hästar inne

INTE min häst och jag vill INTE ha häst på det sättet när jag någon gång i framtiden skaffar en egen.

Sköthästen går i hage väldigt begränsat under större delen av året. Brukar bli 2-3 timmar per dag. Situationen är som den är på grund av att stallet ligger väldigt centralt och helt enkelt inte har tillräckligt med utrymme för att alla hästar ska få vara ute hela dagarna. Ägaren letar efter ett annat stall inom rimligt avstånd med bättre hagar men så länge får detta räcka.

Det är ett jäkla jobb att hålla en häst under dessa villkor. Att bara rida en timma om dagen räcker på långa vägar inte. Även om det förekommer hästar i stallet som får den behandlingen. Vi är 3 personer runt polle, varav det är bara är en av oss som rider. Ägaren är i stallet för det mesta två gånger dagligen, rider på morgonen och tar ut och promenerar på kvällen. Hur hon hinner med någonting annat förstår jag inte. Där i mellan är turas jag och hennes man om att aktivera hästen med ännu mer promenader och annat pyssel.

Hästen är ett halvblod som tränas och tävlas i dressyr på medelsvår nivå med bra resultat. Väldigt cool häst som faktiskt verkar fungera någorlunda bra trots allt. Inga ovanor som krubbbitning osv, väldigt välriden och väluppfostrad över lag. Ingen problemhäst överhuvudtaget. Tycker inte heller han är mer skadedrabbad än hästar är mest.

Återigen: jag skulle aldrig stalla upp min häst i ett sånt här stall. Men gällande sköthästen har jag lite att bestämma över plus att ägaren tittar på andra möjligheter. Och det verkar faktiskt, trots allt, fungera någorlunda med just den här hästen och dessa rutiner.

Jag hade gärna haft ute min häst mera, men den verkar vara en "inne-häst" och utifrån årstid, väder och vind väljer han olika hur mycket han tänker behaga vara ute i hage. Sommartid dygnet runt (med lösdriftsstall), denna årstid skall han in redan vid 19-tiden fastän hagen är stor, kompisarna många och gräs under hovarna. I boxen möts han av halm så inget spännande där inte att skynda in till. Vintertid kan han tänka sig vara ute i hage kring 4 timmar per dygn. När man öppnar dörren ut till hagen från boxen idds han inte alla gånger vintertid frivilligt gå ut heller. Givetvis täckad vid dåligt väder, annars skulle han väl vara ännu svårare att övertala att gå ut. Som unghäst har han gått på lösdrift och verkar ha fått nog av friluftslivet då. Så denna lustiga häst har inte läst att hästar är utedjur!

nu har inte jag mina hästar inne dygnet runt men har hjälpt till i flera stall med mycket begränsad utgång, vissa gick bara ut en gång i veckan, andra så gott som aldrig.
Motiveringen till varför vet jag egentligen inte då jag aldrig frågat. Men ett av stallen är ett hoppstall tävlar hästar i olika åldrar från 1m upp till 145. Tar även emot hästar för inridning och är tränare. Vissa hästar går ut i hage några timmar i veckan andra går ut kanske en gång i veckan. Jag tror att dom inte har ute hästarna oftare därför att tiden inte räcker till, för många hästar och för mycket jobb för 2 personer att ta in och ut alla, sen är det många som inte har filosofin att hästar behöver ha hagvistelse varje dag.
Tror tyvärr inte du kommer få så många svar i denna tråden, då dom som inte har ute sina hästar kanske är rädda för påhopp.

jag tror snarare det är ganska ovanligt att man har hästar så i dag om man inte är "proffs". dom flesta hobbyhästar får vara ute båda länge och väl, dom som står på stora anläggningar kommer inte ut så många timmar om dagen men ute är dom iaf.

så det är nog därför som ts inte får så många svar..

jag skrev inte att det var vanligt. fast det är vanligare än vad man tror, många travstall har samma problem med tillgång på hagar etc, speciellt Åby och andra travbanor. Där får vissa hästar vara ute någon timme en gång i veckan

Om den inte går ute i hage alls bryter man mot djurskyddslagen ang. hästar och utevistelse. det är olagligt i dag att ha hästar så i sverige. skulle gärna höra från dig vad DIN anledning är att ha det så, att ha "valt" att inte ha den ute.

missförstå mig nu inte, jag tycker att hästar ska vara ute i hage, men finns det verkligen en sån lag?? i så fall ligger ju en del ganska risigt till...

vet du att helt plötsligt blir jag osäker när du frågar, men jag kunde svurit på det, att det faktiskt är lagstadgat att djuret häst ska ha daglig utevistelse. det är väl i samband med den lagen som det blivit debatt om stående i spiltor osv om jag inte missminner mig?

finns säkert ngn som har en länk till djurskydds paragrafer och kan utbilda oss med fakta. Men som sagt, jag kunde svurit på det, men nu blir jag osäker.

Alla mina hästar går dagligen i hage. Olika länge utevistelse för olika individer, men samtliga går i hage.

Anledningen till att jag frågar är att jag ofta får frågan hur man kan ha lite värdefullare hätar ute ex på bete, stora hagar med sällskap osv. Förstod även på min tränare att många av dom som red dressyr för henne hade sina mestadels inne..

Dock står min hingst på box ganska mycket på en dag då han har svårt att slappna av och äta ute. Han är ute i genomsnitt 5-6 timmar per dag vindertid. Fungerar bra och han verkar lugnare och mer harmonisk inne.

Om den inte går ute i hage alls bryter man mot djurskyddslagen ang. hästar och utevistelse. det är olagligt i dag att ha hästar så i sverige. skulle gärna höra från dig vad DIN anledning är att ha det så, att ha "valt" att inte ha den ute.
Nej tyvärr har du fel, de nya reglerna gick inte så långt.
PL

Tyvärr säger bara lagen att hästen dagligen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, inte att de måste vara utomhus.
Den kan alltså lika gärna ridas eller släppas i ridhus en stund.

Alla mina hästar går dagligen i hage. Olika länge utevistelse för olika individer, men samtliga går i hage.

Anledningen till att jag frågar är att jag ofta får frågan hur man kan ha lite värdefullare hätar ute ex på bete, stora hagar med sällskap osv. Förstod även på min tränare att många av dom som red dressyr för henne hade sina mestadels inne..

Dock står min hingst på box ganska mycket på en dag då han har svårt att slappna av och äta ute. Han är ute i genomsnitt 5-6 timmar per dag vindertid. Fungerar bra och han verkar lugnare och mer harmonisk inne.

tack för redogörelse! :bow:

jag tycker fenomenet att de inte ska gå i hage för de är för dyra, är mest upphypat på medel hög nivå. dvs medehöga tävlingsryttare i sverige. andra som rider betydligt högre svårare klasser har sina hästar ute. exempel är Bayard och Håkansson och Brink tex. Vet inte om det har att göra med att den medelhöga nivån ofta har begränsad ekonomi och inte heller har råd att försäkra hästarna för deras värde? vet många på den nivån som har hästar för 100 tusen typ och enbart har råd att A1 försäkra dem för typ 40 tusen.....Obs - inget påstående, bara funderingar. Jag tycker ngt har gått väldigt snett om man på medelnivå eller hobby nivå anser att hästen ska vara inne och berövas all möjlighet till naturligt beteende för att man är rädd för skador. Rädd för skador är ALLA - ingen vill ha såna. Men själv resonerar jag som så att om jag inte kan släppa på den rädslan (och jag har en helt vanlig hobby häst), så borde jag inte ha häst. den måste få vara ett djur hos mig trots allt.

Senast ändrad:

Jag håller med dig även om det går emot ts.
Men jag tycker nog inte att man ska kunna avgöra vilka som får svara i tråden, utan har man skapat en tråd så får man vara beredd på de svar man får. Det har jag lärt mig och det är bara att gilla läget.

Min förra häst köpte jag av en tränare på medelnivå. Henens hästar fick inte varaute mkt i hagen. Om de sprang omkring så tog hon genast in dem. Jag tror inte alls på sådan hästhållning. Om inte hästen klarar av att gå i hagen så kan den knappt hålla i längden. Mina hästar tränas ej på ngn nivå utan rids bara för att det är kul. Jag försöker komma framåt med min egen häst (men denna sommar har vi stått stilla i utvecklingen även om jag har ridit hela tiden). I alla fall så går de ute så mkt som möjligt dvs dygnet runt fortfarande och förhoppningsvis ett par månader till. Vi har massor av växande gräs i hagarna.

Tyvärr säger bara lagen att hästen dagligen ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter, inte att de måste vara utomhus.
Den kan alltså lika gärna ridas eller släppas i ridhus en stund.

nja är det inte så att hästen måste få röra sig fritt i sina naturliga gångarter och det är ju inte så fritt om man rider.
Men det står att det är okej med ridbana/ridhus om hage inte finns.

tack för redogörelse! :bow:

jag tycker fenomenet att de inte ska gå i hage för de är för dyra, är mest upphypat på medel hög nivå. dvs medehöga tävlingsryttare i sverige. andra som rider betydligt högre svårare klasser har sina hästar ute. exempel är Bayard och Håkansson och Brink tex. Vet inte om det har att göra med att den medelhöga nivån ofta har begränsad ekonomi och inte heller har råd att försäkra hästarna för deras värde? vet många på den nivån som har hästar för 100 tusen typ och enbart har råd att A1 försäkra dem för typ 40 tusen.....Obs - inget påstående, bara funderingar. Jag tycker ngt har gått väldigt snett om man på medelnivå eller hobby nivå anser att hästen ska vara inne och berövas all möjlighet till naturligt beteende för att man är rädd för skador. Rädd för skador är ALLA - ingen vill ha såna. Men själv resonerar jag som så att om jag inte kan släppa på den rädslan (och jag har en helt vanlig hobby häst), så borde jag inte ha häst. den måste få vara ett djur hos mig trots allt.

:bow: Bra inlägg som jag tror det ligger en hel del sanning i.

här i krokarna vet jag många som har sina hästar inne dygnet runt när de tappat en sko.

Som om hoven skulle gå sönder av det i denna lervällingen. Konstigt nog så går det bra att rida med 3 skor men inte hagvistelse:grin:

Jag blir helt chockad när jag läser att folk verkligen har sina hästar inne dygnet runt elr 2-3 timmar om dagen! Herregud, det är DJURPLÅGERI att ha en häst inne i en box dygnet runt! det är helt ofattbart hur man kan låta ett djur som är van att röra sig flera mil om dagen över stora stora ytor stå i en pytteliten box (när den dessutom har klaustrofobi!!) Jag tycker det är sjukt, det är verkligen djurplågeri att ha hästar inne eller ute i små hagar typ 2 timmar om dagen! I vårat stall går hästarna ut vid 6-7 och in vid 7 på hösten och vintern (sommar tid ung från maj-sep uter dygnet runt på bete) och jag tycker det är för lite tid utomhus! Och då får våra hästar ändå gå 12 timmar ute minst varje dag. Helst ska en häst gå ute dygnet runt, spelar ingen roll vad det är för väder, en häst är en häst och att stänga in den i en box är grymt!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka