Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Sasse_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 149
  • Visningar Visningar 11 535
Sv: Ni som tävlar western, hur tänker ni ang. bett?

Ja, Allie är likadan. Vi har fått prova oss fram, att vi hittade det här är en slump. Det var på senaste tävlingen när jag köpte det, provade det, och gick in i klassen med det samma dag:D (Hästen var tidigare riden på stång 2 ggr)

Sen finns det bett som är välvda utan att vika sig på mitten, t.ex det som jag har och Billy Allen.
j+d%20659.jpg

Men jag vet också hästar som 'kräks' på ergonomiskt utformade (säger man så?:S) bett. Sen om det handlar om vanesak eller inte, det varierar säkert.

Bett som ser likadana ut för ögat kan också uppfattas olika av hästen. Man måste alltid prova sig fram och se vad hästen föredra. Bett är en djungel.

Min förra häst trivdes bäst på jaktstång, men det fick jag ju inte tävla på, på två händer. Så jag har köpt och provat en massa olika bett. Inget var lika bra som jaktstången, typiskt nog.

det är tävlingsledarenssak att se till. Du skulle naturligtvis ha ställt fågan till tjejen om hon vet varför hon annvänder ett dylikt bett.

Gjort det!!! :angel:

Och fått samma svar som av de flesta tidigt i denna tråd...

"inget bett är skarpare än handen som håller det" och så vidare...

Och att "man måste byta bett när hästen utvecklas och utbildas vidare"...

Jag vill inte tjafsa med folk, men är ändå intresserad av vad andra tycker i denna fråga! Och ovanstående svar är tyvärr inte tillfredställande nog för mig! :cool:

Det finns 5 nivåer som även indelas i ungdom och vuxen. Pratar om motsvarigheten till Wras här. EWU. Lägsta nivå är 5:an. Man kan börja tävla på nivå 4:a om man skaffar licens, men 5:an är licensfri. 5:an klassas man upp ur efter 3 placeringar.

På dessa nivåer får man inte rida på stång. Oavsett åldern på hästen. Det är ju nybörjarklasser och då anses man inte vara klar för stång och enhandsridning.

Man kan kliva in på nivå 3 direkt om man tar ett ridmärke i Brons. Många gör det för att kunna tävla på högre nivå direkt. Ridmärket består av både ett teoretiskt och ett praktiskt prov och man brukar kunna gå kurser för att klara märket. På denna nivån får man rida på stång och det är först på denna nivå som t.ex Freestyle reining får skrivas ut i proppen.

BillyAllen är inte tillåtet att tävla på. Ska leta fram min regelbok och kika lite. Bettreglerna är mycket hårdare än i Sverige.

Alltså jag tycker de verkar som de har ett mycket mer genomtänkt system i Tyskland! (även sett dina svar i andra trådar). Något Sverige kanske borde ta lärdom av!?!?! :angel:

Som jag förstår det så är klass 5 motsvarigheten till vår E klass...

4=D klass
3=C klass
2=B klass
1=A klass...

Jag har funderat just i dom banorna som du skriver ovan att tyskland har som regler!

Att stång borde vara otillåtet i D klass (det är ju utbildning och lätt klass).

Att snaffle el. stång borde vara valfritt i C klass (som en tränings övergång),
för att man sedan ska rida på stång i B klass (som ju nu reglerna är de samma för i både tyskland och sverige, om jag förstår det rätt).

Jag är dock ingen regelmänniska men... vissa riktlinjer kan ju faktiskt vara en hjälp för folk att inte ha FÖÖÖR bråttom!!! :idea:

Vad tycker ni? Kanske ska kontakta WRAS om det "förslag till regeländring"?!?! :d:D:angel:

För det första går inte dina bilder att se tyvärr...

För det andra så enligt wras regelbok får bettets port vara ända upp till 9 cm...

Letar febrilt efter exakt det bett jag menar (men har ingen aning om vart det finns) men egentligen så kvittar det ... gå in här....

http://westernhorsemen.dk/bits/shanks_90_se/

Finns flera bett med mkt höga portar och säkerligen uppemot 9 cm...

"inget bett är skarpare än handen som håller det" och så vidare...

Det där tycker jag är skitsnack för att försvara att man sätter vidrigt järnskrot i munnen på sin häst. Det finns snälla bett som är anatomiskt utformade och som känns behagliga för hästen. Sen finns det bett som skrämmer hästen. "Våga inte höja huvudet, annars...!"

Vad tycker ni? Kanske ska kontakta WRAS om det "förslag till regeländring"?!?! :d:D:angel:

Det är ju väldigt synd att vi inte har folk som är aktiva Wras människor (?) i denna tråden. Då hade man kunnat bolla lite fram och tillbaka hur tankegångarna har varit när regelboken skrevs.

Men dagens regelbok är väl i det närmaste en direktöversättning från AQHA:s regelbok som anpassats efter svenska förhållanden?

Ja, Allie är likadan. Vi har fått prova oss fram, att vi hittade det här är en slump. Det var på senaste tävlingen när jag köpte det, provade det, och gick in i klassen med det samma dag:D (Hästen var tidigare riden på stång 2 ggr)

Sen finns det bett som är välvda utan att vika sig på mitten, t.ex det som jag har och Billy Allen.
j+d%20659.jpg

Men jag vet också hästar som 'kräks' på ergonomiskt utformade (säger man så?:S) bett. Sen om det handlar om vanesak eller inte, det varierar säkert.

Japp ett sådant bett köpte vi på Greva i våras! Jättesmart... Red med det några gånger men insåg sedan att det inte funkade :( Hon trivs inte riktigt med att ha bettet HELT rakt. Men min tös är rätt krångling. Man får leta i evigheter innan man hittar nåt som hon vill ha :p Tror vi har en sisådär 10 bett nu...

Att alla hästar är olika och att en del kan vara "svårare" och inte kanske acceptera första bästa vi stoppar i munnen... förstår jag helt och fullt!

Men att "prova sig fram" till bara skarpare och skarpare bett och som jag ser det; säga till hästen "-passa dig j-vligt noga nu... om du inte lyssnar så..." Det är det jag har lite svårt att förstå!

Ligger det till på det viset föredrar jag heldre att "betsla ner" alltså börja om med ett vanligt "snaffle" och korrigera hästen därifrån... alltså... typ detsamma som: träna mer!

Dessutom har jag hört på D-tävling om de som ALLTID rider på stång och när de sen på tävling vill starta någon klass på vanligt snaffle... så lyssnar inte hästen längre!!!

Ledsen om mina varningsklockor ringer!!! :angel:

Att alla hästar är olika och att en del kan vara "svårare" och inte kanske acceptera första bästa vi stoppar i munnen... förstår jag helt och fullt!

Dessutom har jag hört på D-tävling om de som ALLTID rider på stång och när de sen på tävling vill starta någon klass på vanligt snaffle... så lyssnar inte hästen längre!!!

Som du skriver är alla hästar olika så alla reagerar inte som du skriver sist i sitt inlägg...
Dessutom har du bara hört det, det kan lika gärna vara en spekulation som har gått vidare till "verklighet"

Om hästen inte skulle lyssna på snaffle lär man ha ridit fel
Man byter till stång för att hästen är duktig och lyssnar på mindre och mindre signaler
Om man har bytt rätt till stång ska man knappt röra vid tyglarna, om hästen då går i rätt form som den ska kommer stången inte ha någon speciell verkan

BillyAllen är inte tillåtet att tävla på. Ska leta fram min regelbok och kika lite. Bettreglerna är mycket hårdare än i Sverige.

Varför får man inte tävla på Billy Allen i tyskland?
Min kärring funkar som bäst på den typen av mundel, sen brukar vi alternera mellan stång och vanliga tränsbettsringar.

Varför får man inte tävla på Billy Allen i tyskland?
Min kärring funkar som bäst på den typen av mundel, sen brukar vi alternera mellan stång och vanliga tränsbettsringar.

Ja, jag vet inte? Tycker att det är en jättekonstig regel. Jag red mycket på BillyAllen tills jag fick veta att det inte är tävlingsgodkänt.

Men att "prova sig fram" till bara skarpare och skarpare bett och som jag ser det; säga till hästen "-passa dig j-vligt noga nu... om du inte lyssnar så..." Det är det jag har lite svårt att förstå!

Ligger det till på det viset föredrar jag heldre att "betsla ner" alltså börja om med ett vanligt "snaffle" och korrigera hästen därifrån... alltså... typ detsamma som: träna mer!

Ledsen om mina varningsklockor ringer!!! :angel:

Det finns fruktansvärt många ryttare som inte har en aning om vad de håller på med. Jag har inte testat mig till skarpare bett. När jag köpte min häst reds hon på en betydligt skarpare stång än vad jag tävlar på idag. När jag tränar hemma i paddocken har jag aldrig stång. Då är det 3-delat eller bosal som gäller.

Ja, många rider med alldeles för skarpa bett. Och många "löser" problem med att slänga in en stång och tror att allt är topp liv. Jag kan inte tala för dem, de får förklara själva varför de gör som de gör.

Men jag vet vad jag håller på med. Min häst trivs på sin stång, jag vet hur man rider med stång på rätt sätt och hon far inte illa av det. Och jag MÅSTE ju tävla på stångbett eftersom min häst är över 6 år, så jag har ju inte direkt nåt val. Att jag sedan inte rider på tex ett tvådelat med skänklar beror på att min HÄST inte tycker om det! Ett tvådelat bett har en tendens att vika sig och peta i gommen när man tar i båda tyglarna samtidigt, och eftersom min häst är väldigt grund i munnen tycker hon inte om det.

Jag försvarar inte oansvarig användning av skarpa hjälpmedel. Allt för många har sig själva som tränare. Alla behöver rida för någon kunnig och duktig människa, för annars kommer man aldrig att utvecklas.

Att bestraffa en häst genom betslet när idioti. Men som man säger; Där kunskapen slutar tar våldet vid. Många blir frustrerade när de inte vet hur de ska hantera sin häst i en viss situation, och istället för att ta ett steg tillbaka och hitta grunden till problemet och lösa det, väljer vissa att ta till våld. Det är sorgligt, men det förekommer inom alla dicipliner, inte bara western. Hur många hoppryttare sticker inte in pelhambett i munnen på sina "heta hästar" och drar och sliter? Hur många dressyrryttare rider inte med kandar fast att de inte har en aning om hur man gör? Och hur många westernryttare rider inte med stång fast att de inte KAN? Det är synd att det är så.

Sorry för svamligt och rörigt inlägg. Hoppas du inte missförstår. Isåfall ska jag försöka vara lite tydligare!

Dessutom har du bara hört det, det kan lika gärna vara en spekulation som har gått vidare till "verklighet"

Alltså missförstå mig rätt.... :crazy::p

Jag hörde personen prata om att h*n alltid red på stång och att hästen nu inte lyssnade på snaffle bett på tävling!!!

Så är rätt säker på att det inte var "spekulation" i detta fall! ;)

En person kan ju faktiskt ha fel! Rider man alltid på stång och därmed får en häst som inte lyssnar på tränsbett så rider man fel, anser jag. Jag tränar på stång, rider ut på sidepull och tävlar på tränsbett eller bosal (D- och C-nivå), och alltihop funkar.

Är helt med på allt du säger Elanor och det är inget svammel!!! :bow:

Det är sorgligt, men det förekommer inom alla dicipliner, inte bara western. Hur många hoppryttare sticker inte in pelhambett i munnen på sina "heta hästar" och drar och sliter? Hur många dressyrryttare rider inte med kandar fast att de inte har en aning om hur man gör? Och hur många westernryttare rider inte med stång fast att de inte KAN? Det är synd att det är så.

EXAKT!!! Men jag har varit naiv och blåögd eftersom jag är relativt ny inom western ... så hade jag föreställningen om att det faktiskt skulle vara en humanare och mer naturlig hästhantering inom western... (som många blandade jag väl från början ihop western med NH el. så...:o )

Jag är väl bara lite besviken på att uppdaga liknande brister och galenskaper inom denna gren, som inom andra ridsportsgrenar! *hmmm*

En person kan ju faktiskt ha fel! Rider man alltid på stång och därmed får en häst som inte lyssnar på tränsbett så rider man fel, anser jag. Jag tränar på stång, rider ut på sidepull och tävlar på tränsbett eller bosal (D- och C-nivå), och alltihop funkar.

Jo jo, exakt! Jag menar absolut inte att det är rätt! Bara ett exempel på att det kan bli tokigt och fel, när stång tillåts och används på låg nivå!!!

Skrev väl i orginal inlägget... att mina varningsklockor ringde... sorry... *snurrigt* det här... :D

Jag har ett köpt ett liknande bett till min tjej och har testat rida henne på det en gång (hon är bara 4,5 år) och det kändes jättebra, hon tog det direkt utan att springa och gapa eller gå emot. Kändes precis som att jag red på tränsbett förutom att jag inte vågade ta i henne så mycket. Har även ett stångbett som är "fast", både i skänklar och mundelen, med svag höjning för tungan i mitten, som jag fick av mamma. Tycker att det "tredelade" med vridbara skänklar känns ärligare att rida på. Har inte testat det fasta men får känslan av att det blir mer hävstångseffekt med det. (Blir liksom stumt.)

EXAKT!!! Men jag har varit naiv och blåögd eftersom jag är relativt ny inom western ... så hade jag föreställningen om att det faktiskt skulle vara en humanare och mer naturlig hästhantering inom western... (som många blandade jag väl från början ihop western med NH el. så... )

Been there, done that! Idioter finns inom ALLA grenar och alla sporter, så är det ju bara, tyvärr!

Bettet på bilden är inte helt rakt. Det är 3 delat, med begränsad rörlighet. Det formar sig alltså i hästens mun och blir inte rakt. Det är dessutom svängt precis efter bettringarna för att ligga bättre i hästens mun.
(sen kan det förstås finnas andra orsaker till att din häst inte gillar det, men det är en annan femma)

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 605
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Har ett kallblod här hemma som är stark som 14 oxar! Han är lite i utbildnings skedet ännu med ridningen, allt går bra och han utvecklas...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Magnum
·
D
Träning Min häst är väldigt stark i galoppen och öppnar gärna munnen när man tar i han och med noga fundering så har jag bestämt mig för att... 2
Svar
35
· Visningar
4 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka