Ni som tävlar hoppning med haflinger

Sv: Ni som tävlar hoppning med haflinger

KL
Nu måste även jag få inflika ngt i den här tråden..
Om man nu vill jämföra olika rasers förmåga att bli bra hopphästar/dressyrhästar eller vad kan vara för ngt som man vill jämföra, så kan man INTE bara säga att (obs ett exempel tagit ur luften) det finns 40st av rasen A som tävlat med placering i den här klassen, ALLTSÅ är den rasen bättre inom denna grenen än rasen B där det enbart finns 5st som har tävlat i samma klass med placering. Att se det på detta viset är ganska inskränkt om jag får säga min mening.. för att det övht ska gå att jämföra så måste man vidga sina vyer och se på HELA bilden.

Rasen A med 40st placerade har kanske totalt 2000 hästar i sverige, Detta medför att 2% av den rasens hästar har placerat sig.

Rasen B med 5st placerade har kanske totalt 100 hästar i sverige, Detta medför att 5% av den rasens hästar har placerat sig.

Rasen A som innan ovanstående uträkning såg så mycket mer lovande ut är i praktiken endast hälften så lovande som rasen B (!!!)

Utöver detta så bör man(om man ska se krasst på saken) ta med hästägarna/ryttarna i sin beräkning oxå..

Vissa raser har en större andel skogmulleryttare än andra (procentuellt sett).

Jag personligen (använder mig själv som exempel här nu) har 2 hästar. En bruksnordis med bra nordis stam samt ett halvblod med bra stam. Jag har så att säga möjligheten att få se på saken från två väldigt olika rasföreningar.

Om jag tittar på folk som håller på med bruksnordisar så är en klar majoritet sk skogsmulleryttare, många är självlärda eller har gått en termin på ridskola innan de ansåg sig mogna att skaffa häst. Många här har även hästen som "sällskap".

Om jag tittar på de som håller på med halvblod så finns självfallet ovan nämda beskrivning även inom denna kategorin, men själva andelen "ryttare" som kan inräknas till den kategorin är betydlig lägre. den här rasen har med andra ord en bättre förutsättning (rent ryttarmässigt) än vad nordisarna har... Självfallet har den rasen där ryttarna vill träna och tävla större möjlighet att visa framfötterna på just träningar och tävlingar än den rasen som bara går och dräller på en skogsstig..

Detta förklarar såklart inte till 100% varför vissa raser visar på så mycket större framgångar än andra, men det påvisar svårigheten med att jämföra raser rakt av.

Jag kan ta en jämförelse mellan min nordis och de som finns runt omkring. Dessa är som natt och dag (!!!) Här är det inte bara ryttarkvalitén som skiljer utan även hästmaterialet som sådant.. likaså kan jag göra en jämförelse mellan mitt halvblod och några andra halvblod som jag möter i ridhuset, även här är det stor skillnad både på ryttarkvalitén och hästmaterialet.. (nu vill jag inte framhålla mig själv som ngn superryttare MEN jag tillhör kategorin som jobbar på att hela tiden förbättras).

Gör jag en jämförelse mellan mina två hästar så är det faktiskt mindre som skiljer dem åt än vad ovan gjorda jämförelser inom raserna. Detta KAN bero på att jag väljer indivder efter mitt eget huvud (dvs ganska lika) SAMT att de rids och hanteras på samma sätt bägge två. (givetvis så kan man SE skillnad på dem, nu pratar jag istället psyket samt hur själva känslan av att rida/hantera dem är). Den stora skillnaden är, trots att halvblodet har en del nerv i sig, att nordisen är betydligt mer hetlevrad :eek:

sorry för långt inlägg, men ville förklara mig så tydligt jag kunde.

Till TS: Om det är första ponnyn/hästen så hade jag åkt och tittat på hästar av olika raser, vem vet den "rätte" kanske finns på helt oanade platser? Lycka till

Min kompis hade en jättefin haflinger för några år sedan som hon tävlade till iaf LA. Ser haflingar på ponnytävlingar då och då och de brukar hoppa himla trevligt.

Fler fördelar kan vara att de är viktbärande t.ex. iom att TS sager "vill att vi ska köpa en haflinger"

Jag hade tänkt ge upp den här diskussionen med Olgaklara, men kan inte släppa några saker ...

Ser inte att ursprunget var ridning tyvärr. Detta är saxat ur er egen hemsida. (??)

Det är INTE saxat från min hemsida. Det är saxat från Svenska Haflingerföreningens hemsida. Sen kan ju inte jag rå för att SHF:s webmaster nödvändigtvis måste byta ut den text jag skrivit där tidigare mot en text tagen från en 20 år gammal broschyr ... Men h*n har i alla fall lämnat kvar det jag skrev. Svårt att hitta, ja, men scrolla ner längst ned på sidan finns en länk till "Mer information". Där kan du bl.a. läsa:

På grund av den oländiga terrängen i Sydtyrolen föredrog människorna där en mindre, lättare och ädlare häst framför den stora, tunga kallblodshästen. Dessa sydtyrolska lantrashästar lade grunden till dagens haflinger.

och

Haflingern användes ursprungligen mest som klövjehäst, men även inom jordbruk och i skogsskötsel. Målet med aveln var att få fram en lätthanterlig och arbetsvillig häst, som också var stark, härdig och säker på foten, för olika arbetsuppgifter på familjejordbruk i alperna.

(Säg en enda ponnyras som INTE ursprungligen användes som nyttohäst?)

och

Haflingern är en positiv och mångsidig hästras som har visat framhovarna i många sammanhang; westernridning och körning på mycket hög nivå, både i Sverige och i andra länder, liksom i hoppning, dressyr och fälttävlan.
(min fetstil)

Jag tycker inte att man "kan" en ras, om de fakta man kan presentera om rasen är hämtade från en (1) hemsida. Själv har jag sysslat med haflinger i snart 25 år, jag har dömt haflinger på utställningar i både Tyskland, Österrike och Nya Zeeland och har ridit bra många fler än 20 haflinger eller hur många det nu var du hade erfarenhet av. Och enligt min erfarenhet är "starka" och "käftiga" haflinger i nästan alla fall dåligt utbildade och dåligt ridna haflinger.

Jag roade mig lite med att läsa annonser som finns på haflinger på nätet och till 80% stod det att hästarna behövde bestämda ryttare eller att de var starka. Och nu var detta för det mesta hobbyhästar

Just det. De var hobbyhästar. Om man "bara" lullar runt i skogen på sin häst kanske man inte har utbildat den så att den inte är "stark"? Jag känner många sådana haflinger, men det är inte RASENS fel, utan ryttarnas, eftersom de inte utbildar sina hästar.

Då måste den connemarauppfödaren föda upp connemaror som inte var typade. Connemaran är byggd på ett helt annat sätt i sitt framparti och även bak. Nej jag ser faktiskt inga likheter dem emellen.

:rofl: :rofl: :rofl:

Det var det här jag VERKLIGEN inte kunde släppa ... Nej, det var inte en connemarauppfödare med otypiska hästar hemma i stallet. Den häst hon järmförde med världschampion 2000 och 2005 liz. 200/T Abendstern är en av Sveriges framgångsrikaste connemarahingstar med massor av BIS-titlar. H*n var dessutom under flera år ordförande i avelsvärderingsnämnden för connemarahingstar, så h*n visste nog vad h*n pratade om.

P.S. Tack till TeamLundVer för ett bra inlägg! D.S.

Jag tycker inte att man "kan" en ras, om de fakta man kan presentera om rasen är hämtade från en (1) hemsida. Själv har jag sysslat med haflinger i snart 25 år, jag har dömt haflinger på utställningar i både Tyskland, Österrike och Nya Zeeland och har ridit bra många fler än 20 haflinger eller hur många det nu var du hade erfarenhet av. Och enligt min erfarenhet är "starka" och "käftiga" haflinger i nästan alla fall dåligt utbildade och dåligt ridna haflinger.

Jag vet inte hur mkt du rör dig på tävlingsbanorna för det är där jag är...

Och nej en Haflinger är inte en ponny som man bör satsa på om det är högre hoppning man vill rida.

Just det. De var hobbyhästar. Om man "bara" lullar runt i skogen på sin häst kanske man inte har utbildat den så att den inte är "stark"? Jag känner många sådana haflinger, men det är inte RASENS fel, utan ryttarnas, eftersom de inte utbildar sina hästar.

Jag kan faktiskt inte hitta en enda ras till där man för det mesta skriver stark i annonsen när man säljer..

Det var det här jag VERKLIGEN inte kunde släppa ... Nej, det var inte en connemarauppfödare med otypiska hästar hemma i stallet. Den häst hon järmförde med världschampion 2000 och 2005 liz. 200/T Abendstern är en av Sveriges framgångsrikaste connemarahingstar med massor av BIS-titlar. H*n var dessutom under flera år ordförande i avelsvärderingsnämnden för connemarahingstar, så h*n visste nog vad h*n pratade om.

Jag tycker inte att den har någon likhet med en Connemara överlag och jo vi har också fött upp Connemaror och även både tävlat dem på hög nivå och ställt ut dem. Vi har även ägt flertalet godkända Connemara hingstar varav en av dem gått EM i Dressyr och den andra NM i fälttävlan.

Jag kan faktiskt inte hitta en enda ras till där man för det mesta skriver stark i annonsen när man säljer..

Vi kommer aldrig att bli eniga du och jag, men detta tänkte jag svara på i alla fall. Tyvärr är det nog så att väldigt många haflinger ägs av ryttare som inte rider på särskilt hög nivå. Det är det jag tror är anledningen till att det står så i annonserna, inte att RASEN som sådan skulle vara oridbar. Eller så har jag haft extrem tur ... :grin: Samt extrem otur när jag ridit hästar av andra raser ... :grin:

Jag kan ta ett exempel på detta med ridningens kvalitet och hästar till salu. Hans Skiöldebrand (R.I.P.), som bl.a. var chef för Hovstallet och K1, letade efter en häst att köra med på äldre dar, och var intresserad av bl.a. haflinger. Han åkte för att titta på ett då 6-årigt haflingersto, som enligt säljaren var svårriden. Hästen sprang lite som den ville med sin ryttare (säljaren) MEN efter c:a 30 minuters undervisning hade Hans fått ordning på ekipaget :bow: ... och hästen var inte längre till salu! :D

Du tävlar vad och i vilken utsträckning?

Jag tävlade LB hoppning med hennne tills jag flytta 15 mil hemifrån och inte hade någon som kunde köra längre.
Nu rider vi och tränar precis som innan, ska till och med börja tävla lite igen eftersom nu får man ju tävla sin ponny fast man är över arton och ponnyn inte är en unghäst. vilket är super bra :laugh:

Dessutom så har min familj och jag fått många kommentarer att vi var väldigt smarta i vårt val av ponny. fast jag var 15 och ponnyn 14. :)

Du tävlar vad och i vilken utsträckning?

Jag kan ju svara för mig själv, eftersom att jag också är en överårig ponnyryttare ;) jag köpte ponny, Som förövrigt antagligen är en haflingerkorsning, när jag
var 15, är nu 19 och planerar att starta en MSVB i dressyr i höst. (Om vi får ordning på mun och byten) Har tränat LA hoppning på henne, men är inte så intresserad av hoppning.

Jag håller fortfarande fast vid att tjejen är 15, vill ha hästen många år.
Och vem vet om hon vill stanna vid Lätt B nivå.
Känns dumt o köpa en ponny med kapacitet för Lätt B och sen upptäcka att man vill utvecklas med och träna högre men hästen inte klarar av det.

Nej, jag röstar på storhäst.

Jag håller fortfarande fast vid att tjejen är 15, vill ha hästen många år.
Och vem vet om hon vill stanna vid Lätt B nivå.
Känns dumt o köpa en ponny med kapacitet för Lätt B och sen upptäcka att man vill utvecklas med och träna högre men hästen inte klarar av det.

Nej, jag röstar på storhäst.

Ja det är det ingen som vet. Men som dom säger nu så är dom bara intresserade av att tävla LB.
Vill hon efter några år utvecklas mer än vad ponnyn kan, kan hon ju faktiskt köpa häst. Då har hon även fått mer rutin och erfarenhet från ponnyn.
Jag tycker inte man ska hoppa över ponny tiden om man inte är för lång/tung för att rida dom. Sen finns det dom som avskyr ponnys och köper stor häst direkt.

och hur vet du att bara för dom köper stor häst har den kapacitet för mer än 110? Då kan dom lika bra börja med en ponny, Kanske ryttaren inte alls vill tävla efter ett tag. Det vet vi inte heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka