Ni som tävlar hoppning med haflinger

Sv: Ni som tävlar hoppning med haflinger

Ähum, hur är den ultimata hopp-ponnyn byggd då?

Efter andra världskriget har behovet av arbetshästar minskat och haflingeraveln har inriktats på att få fram en lättare familjehäst, lämplig för såväl ridning som körning. " - Därmed måste den vara av det gröve slaget, (även om det är en lättare häst idag) för den skall vara viktbärande - just för att fungera som ridhäst för alla i familjen och inte bara som barnponny. Och det är väl inte vad man eftersträvar hos en hopphäst.

- - -

Haflingern är alltså inte framavlad för hoppning. Därimot andra tävlingsgrenar, t ex körning, ser man dessto fler hästar av denna ras.

Och vad man strävar efter ja, men rasen idag är inte ändamålsenligt byggd för några större prestationer i hoppning.

Och att ni sen kan nämna en,två framgångsrika haflingers i de högre hoppklasserna säger ingenting mer än att det finns undantag, och att vissa hästar har vinnarskalle även om tekniken inte är det ulitmata.

Så det är just "viktbärande" du hakar upp dig på? Jag trodde du menade några specifika exteriöra egenskaper. Du borde nog hur som helst se dig om i världen, så du får din uppfattning om haflingern lite uppdaterad.

Du får också gärna precisera vad som inte är ultimat i Knappekullas Waqueros teknik. Jag lär mig gärna nya saker. :)

Sen vill jag påpeka att jag kunde nämna inte en, inte två utan fyra haflinger som tävlar MSV hoppning i Sverige. Det är individer som JAG råkar känna till. Tyvärr kan man ju bara söka på hästens namn i SvRF:s databas, inte på ras.

Det är skillnad på att fungera som ridhäst på hobby/familjehäst nivå, och tävla höga klasser...

Och jag menar inte att man började blanda in ädlare blod häromdan :grin:
Men där rasen står IDAG är den inte ändamålsenligt byggd för att prestera på högre nivå. Som sagt finns det alltid undantag..
Så jag vet inte vad du vill att jag ska läsa på..
Nej, jag är inte insatt i haflingeraveln, men jag anser att jag är så pass insatt i hoppvärlden att jag vet vad man strävar efter där.

Men det är så lustigt med alla dessa som försvarar sina raser, travar-folket, till exempel. "min travare kan visst hoppa, och min häst har tävlat 1.50"
Men aldrig ser man dessa resultat någonstans.. Aldrig ser man dessa svårklass hästar, eller film/bildbevis. De tävlingarna måste ägt rum långt bort i landet ingenstans..
Varför kan man bara inte acceptera att hästen inte har dem ulitmata förutsättningarna för att mäta sig i toppen , och vara nöjd med att det är en väl fungerande hobbyhäst, med trevligt psyke. Vill man tillhöra eliten så finns det massor av ponnyer och hästar som har ännu bättre förutsättningar.

Fast när du säger

och man har börjat blanda in annat blod (ex. fullblodsaraber) för att få en lättare typ av häst

Så får du ursäkta, men man håller ju just nu på och AVSLUTAR den inkorsning du pratar om att man har "börjat med". Och "haflinger" med mer än 1,563 % arab registreras inte längre som haflinger, utan som Edelbluthaflinger. Det är det jag tycker du ska läsa på om.

Naturligtvis kan man vara HELT NÖJD med att ha en trevlig häst som inte lämpar sig för tävling på elitnivå. De flesta ryttare i Sverige löser ju inte ens tävlingslicens. Och TS dotter ville ju tävla LB, inte SM eller EM. Faktum är väl att de flesta hästar, oavsett ras, inte har kapacitet för Svår klass/GP?

Det som stör mig är detta allmänna "dissande" av en hel ras som olämplig för en viss gren. Du säger dig sakna bildbevis och videos - titta på första sidan i tråden, där finns både bilder och videolänkar, bl.a. från en MSV B i Tierp förra sommaren - tror det var i augusti. Studera gärna dem, och berätta för mig som inte förstår, vad som inte är ultimat i Waqueros, eller för den delen hans mammas (som de la Isla presenterade) eller Corvettes (Stormpils 6-åring, som är en "halvbrorsdotter" till Waquero) teknik.

Kanske bäst att ta reda på det innan man dissar en hel ras? :grin:

var har jag dissat en hel ras?? Jag bara undrade vad avelsmålet är, enl de avelsmål jag läst så är det en pack och körhäst som skulle användas i bergen.

Jag undrade konkret om man gått från rasens ursprung och börjat avla för tävling?

En helt berättigad fråga faktiskt.

Jag har sett en hel del Haflinger både här i Sverige och i Österrike och det skiljer sig en hel del.

Jag undrar också precis som Stormpil var Svår klass och GP kom in i bilden? TS dotter vill tävla LB. Och undrar om man kan göra det med en haflinger. Vilket vi som är insatta i rasen, avelsmål och användningsområden säger går alldeles utmärkt.

Och om du läser mina inlägg så skriver jag att det är en häst/ponny som lämpar sig för lätt nivå. Att hävda att de skulle vara avlade för att prestera som tex Connemara eller ridponny går inte, även om det finns individer som gjort det bra.

Nu pratar du faktiskt i nattmössan!

Hoppning är väl en typ av ridning, eller har jag missuppfattat något väldigt mycket?

Måste kommentera detta inlägg lite.

Hoppning är en inriktning och det avlar man fram idag. Man har speciella hopphingstar för avel av hopphästar liksom man har det motsvarande i dressyr. Detta bland stora hästar, ponny har ett annat läge eftersom man där försöker bevara "originalet" och den ras som de tillhör.

Så att säga att hoppning är en typ av ridning med motiveringen att alla raser kan hoppa blir fel för där avgör vad man menar med hoppning.

var har jag dissat en hel ras??

I ditt första inlägg skriver du

Beror helt på vilka krav man har och vilka klasser man satsar på. Av de jag sett har det varit hästar(ponny) som har kapacitet runt LB dock har de allra flesta varit rätt trutiga och starka.

Om man vill satsa på hoppning så hade jag personligen valt annan ras :D

Det tyckte inte jag var särskilt snällt. Dessutom stod det ju klart och tydligt i TS inlägg att den nivå det rör sig om är LB.

Jag bara undrade vad avelsmålet är, enl de avelsmål jag läst så är det en pack och körhäst som skulle användas i bergen.

Saxat från Svenska Haflingerföreningens hemsida (jag som fetstilat):

Avelsmålet var tidigare att skapa en godlynt arbetsvillig liten häst, för arbete på alpjordbruk och som packhäst på smala alpstigar. Numera är haflingeraveln inriktad på en allsidig sport- och fritidshäst, där Haflingerns inre och yttre särdrag bevaras.

Jag är som uppfödare mycket mån om att "bevara ursprunget" men vi är några stycken som anser att det kan man göra OCH samtidigt försöka få fram presterande individer (jösses vad sterilt det lät då! :p )

Jag undrade konkret om man gått från rasens ursprung och börjat avla för tävling?

Det finns "prestationsavel" även inom haflingerrasen, ja. Men dessa uppfödare är inte alltid så högljudda om man säger så. Sen tycker inte jag att "bevarande av ursprunget" och "prestation" står i sånt motsatsförhållande till varandra. Men det är ju en diskussion som förs inom många ponnyraser. Sen registrerades rasens "urfader" 249 Folie faktiskt inte som haflinger, för när han föddes (1874) fanns inte ens rasen haflinger. Den godkändes officiellt först 1898. Men det är väldigt OT! :D

Jag har sett en hel del Haflinger både här i Sverige och i Österrike och det skiljer sig en hel del.

Ja, det gör det. I Sverige tillhörde ju Svenska Haflingerföreningen AK kallblod under många år, och det tror jag gav vissa resultat. Det finns inget annat land i hela världen som klassar haflinger som kallblod ... I Sverige är därför haflinger inte en godkänd ras i ridponnyaveln. I Tyskland är den det.

Och om du läser mina inlägg så skriver jag att det är en häst/ponny som lämpar sig för lätt nivå. Att hävda att de skulle vara avlade för att prestera som tex Connemara eller ridponny går inte, även om det finns individer som gjort det bra.

Fast du svarar TS i ditt första inlägg att du personligen skulle välja en annan ras om man vill satsa på hoppning ... Och som sagt, TS dotter vill tävla LB. Varför skulle en haflinger inte vara lämplig för det?

Sen får Stormpil rätta mig om jag har fel, men jag tror INTE att h*n menade att haflinger är specialavlade för att gå GP hoppning. Men flera i tråden hade ju sagt att haflinger minsann inte var bra på att hoppa. Och återigen: TS dotter vill tävla LB. Och det bör en vältränad haflinger av inte alltför grov typ (ingen "miniardenner" alltså - sådana finns också) klara utan problem. Det var det jag tror att Stormpil menade med att begränsningen inte sitter i rasen.

Senast ändrad:

I ditt första inlägg skriver du

Det tyckte inte jag var särskilt snällt. Dessutom stod det ju klart och tydligt i TS inlägg att den nivå det rör sig om är LB.

Snällt är det kanske inte men det ligger mkt sanning i det. Många av de jag sett har man ridit på pelham etc. Och jag har även tränat en hel del.

Söker man en hoppponny så tycker jag att man skall se lite högre än där man satsar.

Saxat från Svenska Haflingerföreningens hemsida (jag som fetstilat):

Jag är som uppfödare mycket mån om att "bevara ursprunget" men vi är några stycken som anser att det kan man göra OCH samtidigt försöka få fram presterande individer (jösses vad sterilt det lät då! :p )

Det är det man gör när man går ifrån ursprunget dvs ändrar inriktning på aveln ;)

Det finns "prestationsavel" även inom haflingerrasen, ja. Men dessa uppfödare är inte alltid så högljudda om man säger så. Sen tycker inte jag att "bevarande av ursprunget" och "prestation" står i sånt motsatsförhållande till varandra. Men det är ju en diskussion som förs inom många ponnyraser. Sen registrerades rasens "urfader" 249 Folie faktiskt inte som haflinger, för när han föddes (1874) fanns inte ens rasen haflinger. Den godkändes officiellt först 1898. Men det är väldigt OT! :D

Här skiljer jag på prestationsavel faktiskt. En ras avel kan aldrig bli lika prestationsinriktad som en avel där man endast försöker få fram tävlingsindivider. Och så skall det vara för att man skall bevara de raser som faktiskt finns och deras historia

Ja, det gör det. I Sverige tillhörde ju Svenska Haflingerföreningen AK kallblod under många år, och det tror jag gav vissa resultat. Det finns inget annat land i hela världen som klassar haflinger som kallblod ... I Sverige är därför haflinger inte en godkänd ras i ridponnyaveln. I Tyskland är den det.

Vad jag vet så räknas inte Haflinger som en "tävlingsras" i Tyskland i vart fall inte när man ser till de som verkligen satsar på tävlingsavel. Jo jag vet eftersom min syster har varit involverad i tysk ridponnyavel.

Fast du svarar TS i ditt första inlägg att du personligen skulle välja en annan ras om man vill satsa på hoppning ... Och som sagt, TS dotter vill tävla LB. Varför skulle en haflinger inte vara lämplig för det?

Orsaken är det jag skrivit ovan, att de som presterat på högre nivå i hoppnign är c-ponny är ganska viktigt som d-ponny har de betydligt mindre att hämta. Jag tog för givet att det är en d-ponny de söker men jag har kanske fel?

Sen får Stormpil rätta mig om jag har fel, men jag tror INTE att h*n menade att haflinger är specialavlade för att gå GP hoppning. Men flera i tråden hade ju sagt att haflinger minsann inte var bra på att hoppa. Och återigen: TS dotter vill tävla LB. Och det bör en vältränad haflinger av inte alltför grov typ (ingen "miniardenner" alltså - sådana finns också) klara utan problem. Det var det jag tror att Stormpil menade med att begränsningen inte sitter i rasen.

Återigen det beror ju på vad för ponny kat man syftar på, det är ju rätt stor skillnad på att tuffa runt 80-90cm banor till att gå 90-100cm banor eller högre. Och jo begränsningen sitter i rasen i allra högsta grad. Steget att hoppa la/msv på c-ponny är betydligt större till att hoppa la/msv på d-ponny och det är här man ser begränsningarna. C-ponny hoppar 110cm i msv och D-ponny 120cm där är det stor skillnad så även för stor häst

Senast ändrad:

det är en häst/ponny som lämpar sig för lätt nivå. Att hävda att de skulle vara avlade för att prestera som tex Connemara eller ridponny går inte, även om det finns individer som gjort det bra.

:bow:

UNDANTAGEN, dvs de som presterat högt, gör ju att majoriteten av individer skulle vara lämpliga för hoppning. :crazy:

Jag har en, troligtvis en haflinger korsning. Jag och min tränare gissar på det, samt att de flesta dommare kallar henne haflingerkorsning.
(Vi gissar på att det kan vara Welsh Cob i henne med)
Hon hoppar mycket trevligt, så hittar ni rätt individ så är det nog inget problem att tävla LB-LA klasser på en haflinger :)
Min skuttar med lätthet över LB-LA hinder. Har även fått höra att hon har kvalitéer för att hävda sig fint i Fälltävlan med.

IMGA1762.jpg

Senast ändrad:

Får bli ett snabbsvar, sen lämnar jag diskussionen, då den inte leder någonstans, folk är alltid så trångsynta om "sin" ras.

Visst finns det speciella mästerskap för haflingers ? Varför? Antagligen av samma anledning till att det finns arab-sm, och fjord-sm, och att halvbloden inte behöver ha egna låsta mästerskap.

Och som jag sagt tidigare, undantag finns det alltid. Men fyra hästar är ju inget att komma med, när man kan nämna mångdubbelt med connemaror, welsh, halvblod under ponnymått, m.fl som prestar på hög nivå.
Och jag har även sagt att i dessa undantag är det ofta mer hjärta än teknik som styr.

Och var någonstans har jag skrivit "börjat blanda in nytt blod NU" ? Om du missuppfattade mig så ber jag om ursäkt att jag vilselett dig.

"Och "haflinger" med mer än 1,563 % arab registreras inte längre som haflinger, utan som Edelbluthaflinger. Det är det jag tycker du ska läsa på om. "
Har jag påstått något annat?
Och om ni inte räknar med de lite mer förädlade haflingerna i denna diskussionen, så är de ju ännu mindre lämpade.

Och om den "vanliga" haflingern som du säger skulle vara "färdigavlad", (vilket jag är tveksam mot, målet för alla uppfödare torde ju vara att hela tiden förbättra) så är jag ännu mer skeptisk till deras framgång bland eliten.

Och du verkar fortfarande inte förstå, att jag har aldrig sagt att ts har som mål att rida svår hoppning, det var fortfarande en kommentar på inlägget "begränsning beror inte på ras" , och har inget med ts att göra.
Jag har även svarat att lb-la hoppning kan de flesta hästar hoppa, som har rätt inställning.

Och givetvis har inte alla hästar kapacitet för GP. Mycket mer än prestationsavel spelar in, dels hästens vilja, dels hur man som ryttare tar vara på kapaciteten, temprament, och sen är det inte alls säkert att hästen nedärver föräldrarnas teknik/psyke/hoppvilja, på gott och ont. Men en häst som är avlad och byggd för detta ändamål har ju en mer rimlig chans, än en häst som för inte allt för länge sen användes som packhäst. Man ville ju ha en tung stark häst för att kunna dra/bära tungt.

Och nej, teknikmässigt imponerar inte den hästen du hade på bild mig särskilt.
Filmen var ganska så blurrig för att kunna ge en rättvis bedömning, så den tänker jag inte uttala mig om.

Blev visst inte så kortfattat, men nu har jag i alla fall inget mer att tillägga.
Jag har svarat ts, och jag har förklarat min kommentar mot stormpil (vilken jag tyckte var berättigad)
Och jag har inte dissat någon hästras alls. Att olika hästraser har sina begränsningar är ingen diss, det är ett faktum.

Får bli ett snabbsvar, sen lämnar jag diskussionen, då den inte leder någonstans, folk är alltid så trångsynta om "sin" ras.

Trångsynta jag kommer också att lämna diskussionen, eftersom jag tydligen inte kommer att få svar på mina frågor.

Visst finns det speciella mästerskap för haflingers ? Varför? Antagligen av samma anledning till att det finns arab-sm, och fjord-sm, och att halvbloden inte behöver ha egna låsta mästerskap.

Där håller jag med dig. Jag tycker INTE att de rasspecifika mästerskapen ger någon bra "reklam" för rasen alls. Dessutom har långt ifrån alla som tävlar haflinger deltagit.

Och som jag sagt tidigare, undantag finns det alltid. Men fyra hästar är ju inget att komma med, när man kan nämna mångdubbelt med connemaror, welsh, halvblod under ponnymått, m.fl som prestar på hög nivå.
Och jag har även sagt att i dessa undantag är det ofta mer hjärta än teknik som styr.

Fast du missar min poäng, nämligen att det också finns mångdubbelt fler connemaror, welsh, halvblod m.fl.

Och var någonstans har jag skrivit "börjat blanda in nytt blod NU" ? Om du missuppfattade mig så ber jag om ursäkt att jag vilselett dig.

Det var formuleringen "man har börjat blanda in annat blod" som ställde till det. Eftersom man inte har börjat med det, utan faktiskt har slutat med det.

"Och "haflinger" med mer än 1,563 % arab registreras inte längre som haflinger, utan som Edelbluthaflinger. Det är det jag tycker du ska läsa på om. "
Har jag påstått något annat?

Ja, du påstod att man "börjat blanda in annat blod". Se ovan.

Och om ni inte räknar med de lite mer förädlade haflingerna i denna diskussionen, så är de ju ännu mindre lämpade.

Mindre lämpade för hoppning i lätt klass? :crazy:

Och om den "vanliga" haflingern som du säger skulle vara "färdigavlad", (vilket jag är tveksam mot, målet för alla uppfödare torde ju vara att hela tiden förbättra) så är jag ännu mer skeptisk till deras framgång bland eliten.

Var har jag sagt att vi haflingeruppfödare har "avlat färdigt"? Målet är SJÄLVKLART att förbättra! Och än en gång, jag pratar inte om att avla för eliten. Inte Stormpil heller, vad jag vet. Vi pratar om att en välriden haflinger mycket väl lämpar sig för hoppning i lätta klasser.

Och du verkar fortfarande inte förstå, att jag har aldrig sagt att ts har som mål att rida svår hoppning, det var fortfarande en kommentar på inlägget "begränsning beror inte på ras" , och har inget med ts att göra.
Jag har även svarat att lb-la hoppning kan de flesta hästar hoppa, som har rätt inställning.

Jamen så bra, då behöver vi ju inte diskutera mer, eftersom formuleringen "begränsningen beror inte på ras" rörde om man kan tävla en haflinger i LB hoppning eller ej.

Och givetvis har inte alla hästar kapacitet för GP. Mycket mer än prestationsavel spelar in, dels hästens vilja, dels hur man som ryttare tar vara på kapaciteten, temprament, och sen är det inte alls säkert att hästen nedärver föräldrarnas teknik/psyke/hoppvilja, på gott och ont. Men en häst som är avlad och byggd för detta ändamål har ju en mer rimlig chans, än en häst som för inte allt för länge sen användes som packhäst. Man ville ju ha en tung stark häst för att kunna dra/bära tungt.

Bara ett litet förtydligande. Det är stor skillnad mellan lämplig typ på en draghäst och en packhäst. Haflingern var från början en relativt lätt häst, avlad just för att passa som packhäst i svår terräng. Som jag sade i ett tidigare inlägg så registrerades rasens "grundare" 249 Folie (född 1874) som "orientaliskt halvblod". Det var på 30-, 40- och 50-talet som man började avla på en grövre typ, eftersom behovet av packhästar då inte var så stort, utan man ville ha fram en starkare draghäst. Redan på 1800-talet, när rasen "blev en ras" så fanns det olika typer. I Sarntal hade haflingern en hel del norikerblod i sig, och var tyngre i typen än exempelvis de haflinger som föddes upp i Vinschgau, som hade mycket arab i stammen och var av en lättare, elegantare typ. På precis samma sätt finns det olika typer inom rasen även idag.

Exempel på en hingst av lätt modell (som en del gillar skarpt, medan andra tycker att det har gått för långt i "förädlandet"):

modern.jpg

Och nej, teknikmässigt imponerar inte den hästen du hade på bild mig särskilt.
Filmen var ganska så blurrig för att kunna ge en rättvis bedömning, så den tänker jag inte uttala mig om.

Helt OK att du inte kan säga något om filmen, det förstår jag mer än väl! Den tog jag som exempel på att det finns dokumenterat på både foto och film att haflinger, i det här fallet Waquero, kan hoppa.

MEN kan inte NÅGON berätta för mig VAD som är fel med Waqueros teknik? Inte bara att den "inte imponerar". Vad jag vet har han fått mycket beröm av olika hopptränare, men jag är ingen expert - jag vill lära mig!

Senast ändrad:

nu talar jag inte för haflinger som hoppras, även om jag vet att ett par individer gör bra ifrån sig, men detta har inget med saken att göra som du anger! Connemara (som prisats en del i denna tråd) och andra populära ponnyraser som welsh och new forest med flera som har flera individer på svensk ponnyelit nivå har egna mästerskap! Varför har de det då? Det har inget med prestationen inom rasen att göra.

Jag anser dock fortfarande att det finns lämpligare raser rent allmännt att välja om man vill satsa på hoppning, även om det finns individer inom rasen haflinger som varit lämpliga. Men det hör fortfarande till undantagen. Sen är frågan om haflinger alltid är så lämplig "barnponny" eftersom den oftast är väldigt stark.

Jag tycker det är tråkigt att en del raser börjar bli mer och mer avlade till att bli sport hästar, det måste finnas lite lugnare stabilare hästar också alla vill inte rida sporthästar och satsa på tävling och träning.

Så jag hoppas inte att de bytt inriktning på aveln.

Det är det man gör när man går ifrån ursprunget dvs ändrar inriktning på aveln ;)

Fast jag tror ärligt talat att du m.fl. inte känner till haflingerns ursprung utan utgår ifrån att det var en TUNG häst. Som jag har sagt tidigare i mitt svar till DaydreamBeliever så är rasen ursprungligen starkt influerad av araben och "urfadern" och flera av hans söner registrerades som "orientaliskt halvblod".

Här skiljer jag på prestationsavel faktiskt. En ras avel kan aldrig bli lika prestationsinriktad som en avel där man endast försöker få fram tävlingsindivider. Och så skall det vara för att man skall bevara de raser som faktiskt finns och deras historia

Naturligtvis kan inte en rasavel bli lika prestationsinriktad som ren prestationsavel. Kanske skulle jag ha skrivit att det finns "prestationsavel" inom haflingerrasen för att förtydliga att det inte handlar om att försöka få fram hästar till GP-nivå i hoppning eller dressyr. Men därifrån till att säga att en "rasavlad" ras inte skulle kunna användas till LB hoppning är steget ganska långt tycker jag. Säger du detsamma om exempelvis russ?

Vad jag vet så räknas inte Haflinger som en "tävlingsras" i Tyskland i vart fall inte när man ser till de som verkligen satsar på tävlingsavel. Jo jag vet eftersom min syster har varit involverad i tysk ridponnyavel.

Det är mycket möjligt att "prestationsavlare" i Tyskland inte ser haflingern som en tävlingsras, men det har jag heller aldrig påstått. Jag talade bara om att haflingern är godkänd som ras i tysk ridponnyavel. Det har jag fått veta från företrädare för ASRP här i Sverige. Dessutom känner jag till haflinger som använts i tysk ridponnyavel. Kan inte säga några namn på rak arm dock.

Orsaken är det jag skrivit ovan, att de som presterat på högre nivå i hoppnign är c-ponny är ganska viktigt som d-ponny har de betydligt mindre att hämta. Jag tog för givet att det är en d-ponny de söker men jag har kanske fel?

Nej, vi vet inte om hon söker en C- eller D-ponny. Men varför tjatar du om "högre nivå"? Räknas verkligen LB som "högre nivå"? Varför inte bara diskutera det TS frågar om, ifall haflinger kan passa en tjej som vill tävla LB hoppning?

Återigen det beror ju på vad för ponny kat man syftar på, det är ju rätt stor skillnad på att tuffa runt 80-90cm banor till att gå 90-100cm banor eller högre. Och jo begränsningen sitter i rasen i allra högsta grad. Steget att hoppa la/msv på c-ponny är betydligt större till att hoppa la/msv på d-ponny och det är här man ser begränsningarna. C-ponny hoppar 110cm i msv och D-ponny 120cm där är det stor skillnad så även för stor häst

Men som sagt, nu handlade det inte om MSV nivå, utan om LB. Att några i tråden skriver att de har tävlat sin haflinger i både LA och MSV är något annat. Men frågan var inte om haflingern är lämplig för en ryttare som satsar mot SM, utan om det är en ras man kan rida LB på.

Jag tycker det är tråkigt att en del raser börjar bli mer och mer avlade till att bli sport hästar, det måste finnas lite lugnare stabilare hästar också alla vill inte rida sporthästar och satsa på tävling och träning.

Så jag hoppas inte att de bytt inriktning på aveln.

En del avlar tyvärr på "extremer" men vi är ganska många som håller oss till "mittfåran" och varken vill avla fram GP-hästar eller små ardenner utan en allsidig häst lämplig till mycket.

Däremot ser jag ingen motsättning i att en häst är en duktig tävlingshäst och att samma häst är lugn och stabil. Knappekullas Waquero som nämnts några gånger i tråden är en av de coolaste och snällaste hästar jag någonsin träffat på. :love:

Fast jag tror ärligt talat att du m.fl. inte känner till haflingerns ursprung utan utgår ifrån att det var en TUNG häst. Som jag har sagt tidigare i mitt svar till DaydreamBeliever så är rasen ursprungligen starkt influerad av araben och "urfadern" och flera av hans söner registrerades som "orientaliskt halvblod".

Som sagt så har jag mött Haflinger på flera stuterier och även i vardagslivet i arbete i alperna redan början av 80-talet och jo det är en betydligt tyngre ras än de raser som är avlade för tävlingsridning.

Naturligtvis kan inte en rasavel bli lika prestationsinriktad som ren prestationsavel. Kanske skulle jag ha skrivit att det finns "prestationsavel" inom haflingerrasen för att förtydliga att det inte handlar om att försöka få fram hästar till GP-nivå i hoppning eller dressyr. Men därifrån till att säga att en "rasavlad" ras inte skulle kunna användas till LB hoppning är steget ganska långt tycker jag. Säger du detsamma om exempelvis russ?

Som sagt igen så har jag skrivit att de fungerar utmärkt till LB hoppning i tidigare inlägg, MEN om man vill ägna sig åt endast hoppning så är jag av den bestämda åsikt att köpa en annan ras och detta säger jag nu som tränare i hoppning. jag har tränat en hel del Haflinger och jag har även följt med elever och provridigt en del av dessa som skulle gå LB hoppning.

Det är mycket möjligt att "prestationsavlare" i Tyskland inte ser haflingern som en tävlingsras, men det har jag heller aldrig påstått. Jag talade bara om att haflingern är godkänd som ras i tysk ridponnyavel. Det har jag fått veta från företrädare för ASRP här i Sverige. Dessutom känner jag till haflinger som använts i tysk ridponnyavel. Kan inte säga några namn på rak arm dock.

Idag ser man att den inkorsningen inte gav något lyckat resultat.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=7465734&postcount=6

Nej, vi vet inte om hon söker en C- eller D-ponny. Men varför tjatar du om "högre nivå"? Räknas verkligen LB som "högre nivå"? Varför inte bara diskutera det TS frågar om, ifall haflinger kan passa en tjej som vill tävla LB hoppning?

Det är stor skillnad mellan de olika kat.

Men som sagt, nu handlade det inte om MSV nivå, utan om LB. Att några i tråden skriver att de har tävlat sin haflinger i både LA och MSV är något annat. Men frågan var inte om haflingern är lämplig för en ryttare som satsar mot SM, utan om det är en ras man kan rida LB på.

och jag vidhåller det jag skrivit ovan

Som sagt så har jag mött Haflinger på flera stuterier och även i vardagslivet i arbete i alperna redan början av 80-talet och jo det är en betydligt tyngre ras än de raser som är avlade för tävlingsridning.

Fast det är ganska stor skillnad mellan de haflinger som föds upp idag och de som levde i början av 80-talet. Om de haflinger du såg då var tyngre än de hästar som avlats för tävlingsridning eller ej var inte frågan, utan frågan var om de kan användas till hoppning (LB, som sagt). Där är vi uppenbarligen av olika åsikt. Dessutom är inte haflingerns "ursprung" riktigt så ungt som 1980-talet. Då var rasen redan 100 år ... ;)

Som sagt igen så har jag skrivit att de fungerar utmärkt till LB hoppning i tidigare inlägg, MEN om man vill ägna sig åt endast hoppning så är jag av den bestämda åsikt att köpa en annan ras och detta säger jag nu som tränare i hoppning. jag har tränat en hel del Haflinger och jag har även följt med elever och provridigt en del av dessa som skulle gå LB hoppning.

Fast nu ville TS dotter ha en haflinger, och mamman (TS) undrade om de kunde hoppa (LB). Jag har också tränat en hel del haflinger f.ö. och kan bara säga att det är stor skillnad mellan olika individer.

Idag ser man att den inkorsningen inte gav något lyckat resultat.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=7465734&postcount=6

Och det uttalandet stödjer du på ett citat som inte ens anger källa ... Uppenbarligen en maskinöversatt text, översatt från tyska. Men visst, det kan säkert vara alldeles sant. Men det är fortfarande en tillåten ras i tysk ridponny, men inte i svensk dito. Och det är det enda jag har påstått. Min källa är en person som då var styrelseledamot i ASRP. H*n berättade lite fnissigt att ASRP ju inte godkänner haflinger, men att deras (tyska) rasrepresentant hade påpekat vid avelsvärderingen att en av de importerade tyska ridponnyhingstarna hade haflingerblod i sig.

Det är stor skillnad mellan de olika kat.

Och? Vem har sagt något annat?

och jag vidhåller det jag skrivit ovan

Precis! Att en haflinger kan tävlas i LB hoppning! Vi är helt eniga! :banana: ;)

Senast ändrad:

*kl*

Jag kan ju inte annat än att hålla med Eldfuxen.

Inom alla raser så finns det olika typer av modeller, även inom connemara, halvblod och vad ni nu har pratat om.
Som Eldfuxen också skrivit så är det idag stor skillnad på aveln i rasen haflinger, de sportavlade, mellanmodell och ursprungsmodell.
Som inom de flesta raser så får man ju hitta den modell och typ av häst som lämpar sig för det man vill hålla på med.

Eldfuxen visade ett bra exempel på en sportmodell och jag kan visa ett exempel på en tyngre modell, min egen haflinger;

DSC00021.jpg

Den här killen lämpar sig inte för hoppning men är också av en helt annan modell än de som är sportavlade.

Att säga att många är "trutiga" och rids på skarpa bett är väl inget som är specifikt för rasen, hur ser det ut i dom andra raserna? Det är lika många i de andra raserna som rids likadant.

Alla raser har i stort sett rastävlingar, inte bara haflinger, och inte är det bara för att rasen inte kan hävda sig på tävlingsbanorna, utan det ett arrangemang för att deltaga mot samma ras och kora den bästa inom den specifika rasen.

Fördelen med "vår" ras är att tack vare att man inte sysslar med prestationsavel såsom i andra raser så kan i stort sett alla rida den, mulle som tävlingsryttare.
Ser du på andra prestationsavlade raser så är de många gånger mindre lämpade för en mulle eftersom de har så skarpa huvuden.

Med rätt modell och individ så är det självklart att en haflinger kan hoppa LB och mer därtill.

Att säga att många är "trutiga" och rids på skarpa bett är väl inget som är specifikt för rasen, hur ser det ut i dom andra raserna? Det är lika många i de andra raserna som rids likadant.

Detta påstående grundar jag på alla tusen tävlingar jag är på och alla de elevar jag tränat under ca 20år snart och är inte taget i luften.

Jag har inte bara sett en Haflinger direkt utan det gäller ett 20 tal så jag tycker nog att min betraktelse i det hela är rätt normal.

Fördelen med "vår" ras är att tack vare att man inte sysslar med prestationsavel såsom i andra raser så kan i stort sett alla rida den, mulle som tävlingsryttare.
Ser du på andra prestationsavlade raser så är de många gånger mindre lämpade för en mulle eftersom de har så skarpa huvuden.

Och detta håller jag med fullt ut om och så skall det också vara.

Med rätt modell och individ så är det självklart att en haflinger kan hoppa LB och mer därtill.

Som sagt det beror på vilken storlek på kat/häst. Kan ju tillägga att de haflinger jag sett har inte varit så grova som på din bild vare sig här hemma eller i Alperna

Jag menar inte att du har tagit något ur luften utan jag menar att det är ju inte bara haflinger som är "trutiga" och uppbetslade.....inget specifikt för rasen liksom.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att hästar ska vara "skarpa" så att de inte kan ridas av vem som helst...inte på den nivå som tråden handlar om i alla fall. Även inom aveln för högre nivåer diskuteras ju det här.
Men visst.....givetvis så är det skillnad på en GP häst och en LB häst i huvudet...det kan jag hålla med om men nu pratar vi inte GP hästar.

Min haflinger är grov (om än lite överviktigt för tillfället) men jag lovar att det finns dom är ännu grövre, även här i Sverige.

Jag tycker inte att "vi" är trångsynta när det diskuteras om "vår" ras (som någon skrev) utan snarare tvärtom. Det vi försöker göra är ju att lyfta fram rasen eftersom vi vet att den är allround och passar till det mesta.
Än så länge är den inte jättestor i vårat land så därför är det heller inte rättvist att jämföra antalet på tävlingar med andra raser.

De som är trångsynta är ju dom som inte vill inse att det faktiskt finns andra raser än halvblod, ridponnyer etc.
När det diskuteras raser vara eller icke vara inom olika sammanhang, nivåer osv..så jämför man alltid med de på högre nivå.
Den större delen av Sveriges hästmänniskor rider inte på högre nivå och man har inte tänkt att göra det heller....så därför kan man inte hela tiden jämföra.

Här handlade det om LB nivå och kanske tom. LA så småningom och det klarar denna ras av med rätt modell, rätt träning och rätt ryttare som med alla andra raser.

Jag menar inte att du har tagit något ur luften utan jag menar att det är ju inte bara haflinger som är "trutiga" och uppbetslade.....inget specifikt för rasen liksom.

Tyvärr är det min uppfattning av rasen av vad jag sett jämfört med andra.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att hästar ska vara "skarpa" så att de inte kan ridas av vem som helst...inte på den nivå som tråden handlar om i alla fall. Även inom aveln för högre nivåer diskuteras ju det här.
Men visst.....givetvis så är det skillnad på en GP häst och en LB häst i huvudet...det kan jag hålla med om men nu pratar vi inte GP hästar.

Detta har jag aldrig någonsin påstått. Jag anser att alla hästar borde vara mer eller mindre ridbara. Att det finns hästar som är just skarpa och inte kan ridas av vem som helst kan man aldrig komma ifrån men å andra sidan så ska kanske inte vem som helst köpa vilken häst som helst tex.

De som är trångsynta är ju dom som inte vill inse att det faktiskt finns andra raser än halvblod, ridponnyer etc.
När det diskuteras raser vara eller icke vara inom olika sammanhang, nivåer osv..så jämför man alltid med de på högre nivå.
Den större delen av Sveriges hästmänniskor rider inte på högre nivå och man har inte tänkt att göra det heller....så därför kan man inte hela tiden jämföra.

Här handlade det om LB nivå och kanske tom. LA så småningom och det klarar denna ras av med rätt modell, rätt träning och rätt ryttare som med alla andra raser.

Personligen så tycker jag att man skall använda hästar till det de är avlade för, men det är min åsikt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka