Sv: Ni som tävlar hoppning med haflinger
Så det är just "viktbärande" du hakar upp dig på? Jag trodde du menade några specifika exteriöra egenskaper. Du borde nog hur som helst se dig om i världen, så du får din uppfattning om haflingern lite uppdaterad.
Du får också gärna precisera vad som inte är ultimat i Knappekullas Waqueros teknik. Jag lär mig gärna nya saker.
Sen vill jag påpeka att jag kunde nämna inte en, inte två utan fyra haflinger som tävlar MSV hoppning i Sverige. Det är individer som JAG råkar känna till. Tyvärr kan man ju bara söka på hästens namn i SvRF:s databas, inte på ras.
Ähum, hur är den ultimata hopp-ponnyn byggd då?
Efter andra världskriget har behovet av arbetshästar minskat och haflingeraveln har inriktats på att få fram en lättare familjehäst, lämplig för såväl ridning som körning. " - Därmed måste den vara av det gröve slaget, (även om det är en lättare häst idag) för den skall vara viktbärande - just för att fungera som ridhäst för alla i familjen och inte bara som barnponny. Och det är väl inte vad man eftersträvar hos en hopphäst.
- - -
Haflingern är alltså inte framavlad för hoppning. Därimot andra tävlingsgrenar, t ex körning, ser man dessto fler hästar av denna ras.
Och vad man strävar efter ja, men rasen idag är inte ändamålsenligt byggd för några större prestationer i hoppning.
Och att ni sen kan nämna en,två framgångsrika haflingers i de högre hoppklasserna säger ingenting mer än att det finns undantag, och att vissa hästar har vinnarskalle även om tekniken inte är det ulitmata.
Så det är just "viktbärande" du hakar upp dig på? Jag trodde du menade några specifika exteriöra egenskaper. Du borde nog hur som helst se dig om i världen, så du får din uppfattning om haflingern lite uppdaterad.
Du får också gärna precisera vad som inte är ultimat i Knappekullas Waqueros teknik. Jag lär mig gärna nya saker.
Sen vill jag påpeka att jag kunde nämna inte en, inte två utan fyra haflinger som tävlar MSV hoppning i Sverige. Det är individer som JAG råkar känna till. Tyvärr kan man ju bara söka på hästens namn i SvRF:s databas, inte på ras.