Ni som tävlar hoppning med haflinger

Sv: Ni som tävlar hoppning med haflinger

Nu måste jag lägga till lite info här. Min dotter är ute efter en mysig häst/ponny som hon kan ha i många år. Hon är 15år och har ridit i 7år och tävlat och tränat tom LA dressyr och LB hopp. Hon vill kunna tävla på klubb/lokal nivå i både dressyr och hoppning. Hon ligger lite mer åt hobbyryttare än åt tävlingsryttare och hon är inte ute efter en ren hoppponny. Det jag mest var ute efter att veta var om en haflingern kan klara av att gå LB hoppning eller om man måste lyfta över dom*skratt*
Och även mer info om rasen i sig,då jag aldrig sett haflingern någon annanstans än som turridnings häst eller på ridskola.

Jag tycker att dem är väldigt trevliga, LA dressyr och LB hopp räcker de nog till för, LA är ingen hög klass, det är ju en Lätt klass.
På min, gissningsvis, haflingerkorsning har jag tävlat FEI dressyr, mästerskapsprogrammet, och har hopptränat 110-120
banor med hemma, Löshoppat högre. Men eftersom att jag inte är en hoppryttare så tävlar jag inte i hoppning.

Men lokal LB-LA tycker jag att en trevlig haflinger av den lättare modellen helt klart räcker till, precis som med alla
andra ponnyer och hästar så får man titta efter en önskvärd modell och typ på hästen, samt ett bra temprament.

Nu måste jag lägga till lite info här. Min dotter är ute efter en mysig häst/ponny som hon kan ha i många år. Hon är 15år och har ridit i 7år och tävlat och tränat tom LA dressyr och LB hopp. Hon vill kunna tävla på klubb/lokal nivå i både dressyr och hoppning.

Ja då är ju en haflinger ett alldeles utmärkt val!

Hittar ni rätt individ kan din dotter kanske till och med sopa banan med konkurrenterna. Se bara till att anlita en fördomsfri hopptränare. Fördomsfulla människor finns det alltid som tycker att "hästar ska användas till det de är avlade för". Vad nu haflingern är avlad för idag är ju en annan fråga ;).

Fast vill hon ha den många år och tävla skulle jag hellre välja en storhäst med tanke på att hon är 15.

Nu måste jag lägga till lite info här. Min dotter är ute efter en mysig häst/ponny som hon kan ha i många år. Hon är 15år och har ridit i 7år och tävlat och tränat tom LA dressyr och LB hopp. Hon vill kunna tävla på klubb/lokal nivå i både dressyr och hoppning. Hon ligger lite mer åt hobbyryttare än åt tävlingsryttare och hon är inte ute efter en ren hoppponny. Det jag mest var ute efter att veta var om en haflingern kan klara av att gå LB hoppning eller om man måste lyfta över dom*skratt*
Och även mer info om rasen i sig,då jag aldrig sett haflingern någon annanstans än som turridnings häst eller på ridskola.

Jag tycker en haflinger hade passat utmärkt in på den beskrivningen!:)
Och har hon inte större tävlingsambitioner, så är det en utmärkt ras att ta med sig upp i vuxen ålder och träna och tävla med!
Ni får försöka åka hem till någon haflinger ägare, och se hur dom fungerar som privathästar! oftast brukar det vara en hel del energi i dom små hästarna!:angel:

visserligen är han tysk och över ponnymåttet, men han är en Haflinger och hoppa kan han!
Abendsturm, löshoppar 135cm

Och en amerikans haflinger ute på en av sina första tävlingar, observera att han rids av en vuxen ryttare!
http://se.youtube.com/watch?v=jCAGCyBPpMQ

Här är ett till exempel på en hoppande haflinger.

Anima här på buke tävlade framgångsrikt bland storhästar i flera år med sin haflinger Goliath (c-ponny på 138 cm) efter att hon blivit för gammal för att tävla ponnyklasser. De placerade sig många gånger i 0.90-1.00 m klasser och var tom med i ridhästallsvenskan Div 2 som storhäst.

Jag länkar till den enda bild jag hittade här på buke (inlägg 11).

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7095865#post7095865

Med rätt individ är inget omöjligt!

Fast vill hon ha den många år och tävla skulle jag hellre välja en storhäst med tanke på att hon är 15.

Det skulle jag också slå ett slag för, jag fick intrycket av att hon var yngre i första inlägget (varför vet jag inte). Men räknar man med att ha hästen ett antal år och ändå vill tävla så tror jag att en liten stor häst är lämpligare.

vad bra att man vill behålla ras standarden även fast man satsar mer på prestation.

Tycker det är tråkigt när vissa raser blir smäckrare och smäckrare och allt bara ska bli tävlingsindivider.

Sjklart vill man ha en häst som rör sig trevligt och hoppar bra eller vad man nu ska använda den till men det är ju roligt med lite variation bland raserna.

Hur roligt skulle det vara om ALLA hästar var likadana:p nu tror jag inte det skulle bli så eftersom människor har olika smak, men på islandsbedömningar premieras lättare hästar högre och rasen går mot en mer ädel variant och det tycker jag är synd då man vill ha den ursprungliga lite grövre varianten också.

Här är ett till exempel på en hoppande haflinger.

Anima här på buke tävlade framgångsrikt bland storhästar i flera år med sin haflinger Goliath (c-ponny på 138 cm) efter att hon blivit för gammal för att tävla ponnyklasser. De placerade sig många gånger i 0.90-1.00 m klasser och var tom med i ridhästallsvenskan Div 2 som storhäst.

Jag länkar till den enda bild jag hittade här på buke (inlägg 11).

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=7095865#post7095865

Med rätt individ är inget omöjligt!

Åh vad skönt att lite fler haflingermänniskor har hittat till den här tråden! Jag kan lägga till hingsten Martin 15 (145 cm) som tävlat upp till 1.20 i storhästklass med sin ryttare Johan Andersson. :bow:

Här en bild från ELMIA-mässan 2006:

http://www.svenskahaflinger.se/img/martin_elmia2006_1.jpg

Och här en annan bild:

http://iloapp.svenskahaflinger.se/blog/hingstlistan?ShowFile&image=1207600290.gif

Sen vill jag säga till Olgaklara att jag har både sett och ridit betydligt fler än 20 haflinger, och INGEN har varit "käftig". Några har varit "starka", men det har berott på bristande utbildning. Min egen lille hingst var rätt "stark" när vi började hoppa, men min tränare såg till att jag lärde mig rida ordentligt, och sen gick det bra. ;)

Så en liten reflektion över detta med prestationsavel och olika raser. En ras som några här i tråden har framhållit som "prestationsavlad" är connemara. Jag har nu roat mig med att göra lite jämförelser mellan haflinger och connemara. Båda stammar från ett kargt och hårt, men mycket vackert område. Båda "startade" med hästar från detta område och blandades sedan med olika raser, ofta ädlare sådana. Båda raserna "konsoliderades" runt förra sekelskiftet. Den första haflingeravelsföreningen grundades 1904, den första connemaraavelsföreningen 1923. Båda raserna användes ursprungligen som rid- och arbetshästar. Jag hittar ingen information om tidig sportverksamhet med connemaror, men antar att man på den tiden hästen främst var en arbetskamrat "lekte" även med dem. Så var det ju med nordsvensken i Sverige också, för att ta ett exempel. Haflinger vet jag precis, de första galopplöpen för haflinger i Sydtyrolen gick av stapeln 1898. Sporten organiserades faktiskt före aveln ... Och än idag rids det löp, med totspel och så mycket som 1000 Euro i förstapris.

Båda raserna började importeras till Sverige på 1960-talet, connemara 1964, haflinger 1969, men det importerades fler connemaror, och aveln kom igång betydligt snabbare med den rasen här i Sverige. Därför blir det lite konstigt om man ska börja jämföra den svenska aveln av dessa två raser. SCS grundades 1965, medan SHF inte grundades förrän 1987. År 1978 började man med kvalitetsbedömning av ponny på SCS initiativ. Då fanns det bara 9 haflinger i Sverige!

Å andra sidan kan man jämföra med Tyskland ... Där genomfördes de första stationstesten för ponnyhingstar 1981. De två första åren deltog 4 haflinger, ingen connemara, förstås, rasen är inte så vanlig i Tyskland. Resultaten för haflingerhingstarna var väldigt varierande jämfört med övriga deltagande raser (welsh cob, welsh sekt. B, ridponny, fjordhäst och "Schweres Warmblut"). Någon stod sig bra i konkurrensen, en annan var riktigt dålig ... Tyvärr delades proven upp rasvis efter de första två åren, så det går inte att göra några ordentliga jämförelser mellan raserna. Däremot kan man konstatera att det inte skiljer så mycket mellan tysk haflingeravel och svensk connemaraavel; inom båda raserna förs statistik över tävlingsresultat, även avkommeresultat. I Sverige har vi 3-årstest, kvalitetsbedömning och 5- och 6-årschampionat - i Tyskland genomgår numera ALLA haflingerhingstar 30-dagarstestet (svenska "stora" ponnyer har "bara" utökade bruksprov med testryttare), vilket i flera delstater även är obligatoriskt för att ett sto ska kunna bli "Staatsprämienstute" (motsvarar ungefär svenskt diplomsto) eller mor till en godkänd hingst. För svenska connemarahingstar finns ett kvalitetsbedömningsindex, medan tyska haflingerhingstar får ett index som baseras på deras eget och avkommornas resultat vid stationstestet. I de här stationstesten ingår bl.a. dressyr, hoppning, terränghoppning och körning (dressyr och precision). Plus att temperament, arbetsvilja, ridbarhet m.m. bedöms.

Så vari den stora skillnaden mellan dessa båda raser består, det kan jag inte riktigt se. Jo, det är fler connemaror som tävlar på hög nivå - men som någon (Lakrits?) sade, det finns ju också betydligt fler connemaror här i landet ...

Det skulle jag också slå ett slag för, jag fick intrycket av att hon var yngre i första inlägget (varför vet jag inte). Men räknar man med att ha hästen ett antal år och ändå vill tävla så tror jag att en liten stor häst är lämpligare.

Det finns haflinger på över 150 cm också ... ;)

Och om ni inte räknar med de lite mer förädlade haflingerna i denna diskussionen, så är de ju ännu mindre lämpade.

Jag kan inte låta bli att kommentera detta också ... Jag har gjort en statistisk undersökning av resultaten för haflingerhingstar vid bruksproven (stationstesten) i Münster-Handorf 1983-1995. 84 hingstar (53 renrasiga och 31 med mer eller mindre arabblod i stammen) ingick i undersökningen, och inga statistiskt säkerställda skillnader kunde påvisas, varken mellan "renrasiga" och "korsade" eller med avseende på hur hög % arab hingstarna hade i stammen. Inte på en enda enskild punkt, och inte gällande det totala resultatet heller.

Det går inte heller att se på en häst om det är en haflinger eller en Edelbluthaflinger. Båda finns i grövre och lättare modeller. För att skilja dem åt eller avgöra hur många % arab det är i stammen måste man studera härstamningen.

Sen vill jag säga till Olgaklara att jag har både sett och ridit betydligt fler än 20 haflinger, och INGEN har varit "käftig". Några har varit "starka", men det har berott på bristande utbildning. Min egen lille hingst var rätt "stark" när vi började hoppa, men min tränare såg till att jag lärde mig rida ordentligt, och sen gick det bra. ;)

:bow:

Jag har ridit och sett starka halvblod, starka ridponnyer, starka korsningsponnyer, starka
hoppponnyer, starka dressyrponnyer. Jag har säkert ett ett tiotal av varje sort som varit "starka".
Betyder det att alla hästar och ponnyer av alla olika modeller är "starka" och "käftiga"?

Nej.

Oftast på grund av att ponnyn eller hästen inte är ordentligt utbildad eller att den lider av SIS ;)

Som sagt jag har tränat en hel del.

Käftig och stark är precis samma sak enl mig.. Och det är det problemet som finns med just haflinger mkt pga deras byggnad att de blir starka!

Åh vad skönt att lite fler haflingermänniskor har hittat till den här tråden! Jag kan lägga till hingsten Martin 15 (145 cm) som tävlat upp till 1.20 i storhästklass med sin ryttare Johan Andersson. :bow:

Här en bild från ELMIA-mässan 2006:

http://www.svenskahaflinger.se/img/martin_elmia2006_1.jpg

Och här en annan bild:

http://iloapp.svenskahaflinger.se/blog/hingstlistan?ShowFile&image=1207600290.gif

..

Var finns dessa resultat? Dvs att de gått 120cm. Jag har försökt att söka men hittar inget :confused:

Så vari den stora skillnaden mellan dessa båda raser består, det kan jag inte riktigt se. Jo, det är fler connemaror som tävlar på hög nivå - men som någon (Lakrits?) sade, det finns ju också betydligt fler connemaror här i landet ...

Connemara har använts betydligt längre för just ridning och är korsat genom fullblod och arabiskt fullblod bla

Connemaran användes till kapplöpningar väldigt tidigt

Redan 1891 så startades ett tidigt försök att "rädda" Connemaraponnyn genom ett statligt avelsprogram.

The Connemara Pony Breeders Society was originally established in 1923 for the purpose of taking steps that would lead to the preservation and improvement of the Connemara Pony. Prior to this the work was undertaken by the Congested Districts Board, which was established in 1891.

Connemaraponnyn introducerades som tävlings"häst" redan från den allra första början när ridsport blev populärt på 1900-talet.

Typmässigt kan man inte jämföra connemara med haflinger vare sig från ursprung eller idag.

jag ser inga som helst likheter dem mellan. De är helt olika i typ och har helt olika hopp resp gång förmåga.

Nu handlade denna dis dock inte om jämförelsen dessa mellan utan ifall hafliger var en bra ponny till LB hoppning.

Jag som hopptränare rek inte mina elever att köpa en haflinger om det är hoppning de vill syssla med utan att då vända sig till en ras som man vet hoppar bra från början och som är lämpad för att kunna gå högre klasser i fall man skulle vilja utveckla sig..

Inget ont om hafligen det är jättemysiga hästar som är utmärkta allround och fridits hästar men är det hoppning man i första hand vill syssla med så tycker jag de inte lämpar sig

Inget ont om hafligen det är jättemysiga hästar som är utmärkta allround och fridits hästar men är det hoppning man i första hand vill syssla med så tycker jag de inte lämpar sig

Jag tycker diskussionen är intressant, men förstår inte heller jämförelsen Haflinger/Connemara, connemaran har ett rykte om sig att vara en riktig bra hopphäst, det har inte haflingern än.
däremot kan man ju hoppas att det i takt med att det föds upp haflinger hästar med bättre extriör som gör dem bättre lämpade för träning/tävling likväl som trevliga familje/fritids hästar, även kommer ut fler Haflinger hästar på banan i alla dicipliner.
Då kanske även synen på Haflingern ändras, men vi är inte riktigt där än.:)

Var finns dessa resultat? Dvs att de gått 120cm. Jag har försökt att söka men hittar inget :confused:

Jag ber hemskt mycket om ursäkt! 110 cm har han tävlat, inte 120! :o Borde kollat upp det förstås innan jag skrev här.

Detta var 2003 och tidigare, och anledningen till att jag vet det är att jag var ansvarig för det svenska deltagandet vid Haflinger-EM i Österrike 2003, där Johan och Martin deltog. Vi dubbekkollade såklart alla resultat innan någon fick åka ner till Stadl-Paura. Däremot finns inget på SvRF:s hemsida. Jag vet att de kom 2:a i 1.00 vid Anebyortens Ridklubbs regionala hopptävlingar den hösten (2003), för det stod på deras hemsida då. Men det är ju över 5 år sedan nu så det står inte där längre.

Connemara har använts betydligt längre för just ridning och är korsat genom fullblod och arabiskt fullblod bla

Haflingern var ursprungligen en RID- och klövjehäst, inte en draghäst, det användningsområdet uppstod senare. Och som sagt, rasens "urfader" 249 Folie och flera av hans avkommor registrerades som orientaliskt halvblod. Bara som en upplysning. Många tror att grov typ = ursprunglig typ, men så är det inte riktigt.

Typmässigt kan man inte jämföra connemara med haflinger vare sig från ursprung eller idag.

jag ser inga som helst likheter dem mellan. De är helt olika i typ och har helt olika hopp resp gång förmåga.

Fast du har ju uppenbarligen inte koll på haflingerns ursprung. Dessutom kan jag berätta en intressant episod från Världshaflingerutställningen 2000. Svenska Haflingerföreningen hade skickat dit två domare, varav en var/är connemarauppfödare. H*n var lite förvånad över den typ av häst h*n såg. "De ser ju ut som mina" ...

Jag som hopptränare rek inte mina elever att köpa en haflinger om det är hoppning de vill syssla med utan att då vända sig till en ras som man vet hoppar bra från början och som är lämpad för att kunna gå högre klasser i fall man skulle vilja utveckla sig.

Jag tycker det är sorgligt att du är så fördomsfull ...

Som sagt, det är tråkigt med fördomsfulla människor.

Haflingern var ursprungligen en RID- och klövjehäst, inte en draghäst, det användningsområdet uppstod senare. Och som sagt, rasens "urfader" 249 Folie och flera av hans avkommor registrerades som orientaliskt halvblod. Bara som en upplysning. Många tror att grov typ = ursprunglig typ, men så är det inte riktigt.

Återigen

Den härstammar från trakterna kring Salten-Mölten-platån vid Etschdalen i Alperna och användes sedan många hundra år i jordbruk, skogsskötsel samt som packhäst.

Avelsmålet var tidigare att skapa en godlynt arbetsvillig liten häst, för arbete på alpjordbruk och som packhäst på smala alpstigar.

Ser inte att ursprunget var ridning tyvärr. Detta är saxat ur er egen hemsida. (??)

Tung och grov behöver inte helelr vara samma sak. Jag roade mig lite med att läsa annonser som finns på haflinger på nätet och till 80% stod det att hästarna behövde bestämda ryttare eller att de var starka. Och nu var detta för det mesta hobbyhästar

Fast du har ju uppenbarligen inte koll på haflingerns ursprung. Dessutom kan jag berätta en intressant episod från Världshaflingerutställningen 2000. Svenska Haflingerföreningen hade skickat dit två domare, varav en var/är connemarauppfödare. H*n var lite förvånad över den typ av häst h*n såg. "De ser ju ut som mina" ...

Då måste den connemarauppfödaren föda upp connemaror som inte var typade. Connemaran är byggd på ett helt annat sätt i sitt framparti och även bak. Nej jag ser faktiskt inga likheter dem emellen.

Visa mig gärna en video på en haflinger som kan mäta sig med en connemara rörelsemässigt eller hoppmässigt.

Jag tycker det är sorgligt att du är så fördomsfull ...

Nej jag är inte ett dugg fördomsfull utan jag är realist. Finns ingen anledning att rek en ras som inte har de egenskaper jag anser att en bra hopphäst skall ha. Liksom jag inte rek vissa andra raser eller linjer på halvblodssidan. Inget konstigt alls

Skulle faktiskt inte kunna stå för att rek något jag uppenbarligen vet inte är tillräckligt bra.

Men okej visa mig en haflinger som faktiskt har hoppat 130 eller mer vilket man gör när det kommer till mästerskap för det var det jag menade. Kommer det fram en elev till mig och frågar så är jag ärlig. Är ute på en hel del tävlingar och ser en hel del både ponny och stora och hittills har jag inte sett en hafligen göra intryck på mig som gör att jag anser att de är bättre till hoppning än tex en connemara

Att jämföra connemara och haflinger är att jämföra äpplen med päron det är ingenstans de är lika.

Jag var 15 år när jag fick min c ponny på 138 cm :D
har haft henne nu i 7 år dessutom.
Jag tycker inte det gör så mycket att köpa ponny när man är 15 :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 310
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka