Ni som tagit omplacering!

Ciindy

Trådstartare
Ni som har tagit en omplacering, hur har ni resonerat i början?

Har mest troligt hittat en omplacering som kommer få flytta hem till oss. Låter som en trygg aktiv tjej som bara fått lite för lite uppmärksamhet. Hon är 3 år gammal och är ingen problemhund, möjligtvis lite ouppfostrad. Min plan är att hon bara får hoppa in i vårt liv med allt vad det innebär, även om jag just nu har semester :)

Börjar en kurs 10 dagar efter att hon kommit som jag hemskt gärna skulle gå, är det på tok för tidigt att dra iväg på kurs innan man lärt känna varandra ordentligt?
Har ni undvikit att ta hem folk i början eller är det bara att köra på som vanligt? Hur har ni resonerat vid foderbyten, bör man vänta tills det att hunden är helt hemma eller är det bara att byta?

Jag är supernervös, det känns värre att ta hem en hund med bagage, även om det är ett positivt sådant, än en hund som är helt "färsk".

Sv: Ni som tagit omplacering!

Jag var på privatlektion i lydnad typ 2 dagar efter att Ila flyttade hem till oss och gick på kurs inom någon vecka. Det gick jättebra :)

Tänker att det nog beror mycket på individen hur man kan göra. Min hund älskar att träna och är överlag inte särskilt brydd om vem som tränar med henne :p
Dessutom kan man ju lägga upp sin egen träning mycket även på kurs. Anpassa så det passa ens nivå och inte ge sig på det svåraste som man kanske inte reder ut.

Vi har totalt haft tre hundar och alla har varit omplacerade. Vi har bara kört på som vanligt, inte gjort något annorlunda och det har gått utmärkt.

Jag tog det lite lugnt med träning och "krav" i någon vecka, sedan trappade jag upp gradvis. Jag tycker att man får läsa sin hund och givetvis hänger det mycket på vad hunden har i bagaget också :-).

Jag hämtar min nya om en vecka och kommer köra på som vanligt. Är ledig i 4 dagar för jag vill ha koll på hur det funkar hundarna emellan, jag ska ta hem en 3-årig hane till min nuvarande på 2,5 år, båda av bruksras, så det kan bli lite spännande ;). Men 1,5 vecka efter att jag hämtat hunden ska jag åka på läger och tar med mig båda och räknar med att åka till klubben redan efter någon dag. Givetvis tar jag det lite lugnt med kraven vid träningen de första gångerna (jag vet ju inte ens vad hunden normalt kan även om han är tävlad eller vilka kommandon som använts) men i vardagen så är det mina regler som kommer gälla direkt jag får kopplet i handen. Jag tror det är enklast så för hunden.

Börjar en kurs 10 dagar efter att hon kommit som jag hemskt gärna skulle gå, är det på tok för tidigt att dra iväg på kurs innan man lärt känna varandra ordentligt?
Har ni undvikit att ta hem folk i början eller är det bara att köra på som vanligt? Hur har ni resonerat vid foderbyten, bör man vänta tills det att hunden är helt hemma eller är det bara att byta?

Jag är supernervös, det känns värre att ta hem en hund med bagage, även om det är ett positivt sådant, än en hund som är helt "färsk".

För några dagar sedan tog jag hem en liten dåre, och Wahidahs mor kan nästan ses som en omplacering även om hon mer var "kidnappning från kennel". Själv föredrar jag faktiskt att ta omplaceringar, tror jag, för jag tycker mest att valpar är jobbiga :D Hundar anpassar sig ändå så otroligt bra att bagaget för mig inte spelar speciellt stor roll. Inte ens med nya omplaceringen tänker jag speciellt mycket på bagaget trots att det inte är speciellt positivt. Hon var rätt upp i varv första dagarna, men landade snabbt och att anpassa träning m.m. efter hund är ju något man ändå gör.

Det enda speciella jag gjort är att inte ta hem folk med hund. Många hundvänner vill ju gärna se nykomlingen bums på en gång, för det är ju spännande, men jag har sagt att hon ska få landa lite först innan vi börjar med sådant. Däremot har vi gått promenad med hundar som hon känner sen innan och träffat en vän till mig som inte har hund.

Jag vägrade också att fortsätta med torrfoder och bytte över till färskfoder "pang bom" på en gång. I framtiden kommer jag barfa, men jag valde att bara byta till färskfoder först för att hon bara skulle ha en ny sak att vänja sig vid under tiden hon bor in sig. Hade jag däremot gett torrfoder så hade jag säkert väntat iaf någon vecka innan jag bytt om det inte fanns någon "extrem" anledning till att byta (som att fodret inte går att få tag på där man bor).

Om hunden är mentalt stabil och det är en bra kurs på rätt nivå så finns det väl inte heller någon anledning att vänta länge med att gå kurs. Det kan väl snarare vara bra att gå den ganska tidigt, så att man kan få hjälp snabbt att lägga en bra grund för den gemensamma träningen.

Första omplaceringen fick efter bara en vecka hos mig, följa med till en medeltidsvecka där jag jobbade i en servering. Vi sov ihop i en hästtransport han och jag i nästan 10 nätter. Gick kanon.

Senaste omplaceringen följde med och sov över 2 nätter på hundcampus efter bara nån vecka. Testa lite plattformsarbete osv. Inga problem där heller.

Mina hundar är med mig jämt. Visst är det en kommunikationsmässig inkörstid men tränar gör jag alltid from dag ett. Likaså förväntar jag mig inget annat än att de ska klara av att följa med mig om dagarna.

Min erfarenhet är att det tar ett par månader / något halvår innan man verkligen har lärt känna varandra och hunden verkligen visar sitt rätta jag. Säkerligen beroende på hundens ålder och erfarenheter, men ändå.

Därmed inte sagt att man inte ska göra något - jag tycker absolut att hunden ska komma in i ens normala vardag och att gå kurs fort ser jag bara som positivt. Men man får ju anpassa lite förstås. Man kanske inte lämnar hunden ensam i sex timmar dag ett, tvärbyter mat från en dag till nästa eller förväntar sig att samarbetet ska fungera perfekt. :p

Kör på du. Fasa över till det nya fodret i normal takt och gå kursen, det är ju bara att anpassa till just er situation. :)

Nu är hon här! En tollar flicka på 3 år som verkar supermysig, än så länge på en månads prov men ändå. Hon är otroligt understimulerad och har svårt att varva ned, men där under finns det en supermysig hund. Natten har varit smått kaotisk då hon bara vandrat, vi kom hem sent kvällen och hann bara med en timmes prommis i koppel innan det var dags att gå och lägga sig. Hon har i princip bara gått hemma på gården tidigare och kan egentligen ingenting förutom sitt namn och sitt. Men hon är villig att lära sig och slår knut på sig själv för ett bra.

Hon har extremt dålig kondition och väger nog 1-2 kg för mycket. Vi har nyss kommit hem från en två timmars lång skogspromenad där båda fick rasa av sig ordentligt. Hon orkade en halvtimme och har sedan lunkat vid mina fötter, flåsandes. Nu ligger hon platsad på bädden och har somnat efter många om och men. Blir massvis med passivitetsträning.

Tack för alla superbra tips! Kommer anmäla mig till kursen och hon har redan fått gå över till färskfoder. Var lite osäker i början på om jag vågade byta ifall vi lämnar tillbaka henne men det var helt ok enligt nuvarande ägare så då kör jag på. Sen tidigare är hon fullproppad i billigt foder med massor av spannmål.

Vi har kört på som vanligt. Tycker ni inte ska undvika saker men kanske inte ska planera in ett hektiskt schema. Lagom är bäst :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 024
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 624
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 315
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka