Sv: Ni som tagit E-kort ganska nyligen.
Vad gjorde ni på uppkörningen?
Jag fick börja med säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Sedan fick jag koppla isär ekipaget och ställa bilen bredvid släpet, för att sedan koppla ihop igen. Efter det körde jag manöverprovet. När jag körde upp (2009) hade man 10 minuter på sig, jag körde på 5 utan att stressa alls. Så det är ganska gott om tid, även om jag tyckte att det lät lite innan.
Sedan blev det stadskörning och landsvägskörning, har för mig att jag också fick "vänd på lämpligt sätt".
Klarade du det direkt eller har du kört upp flera gånger?
Jag klarade körningen direkt, men inte säkerhetskontrollen/funktionsbeskrivningen, så den fick jag göra om vid ett senare tillfälle (och då klarade jag det).
Hur länge hade du haft B kort?
Nästan 2 år.
Hur mycket hade du kört släp?
Inte så mycket. Hade knappt kört stadstrafik alls. Jag och min plastpappa hårdtränade på backning och vändning i ca 2 månader innan jag körde upp (vi körde nästan varje dag), så att det skulle sitta.
Var de lika hårda som för uppkörningen av B-kortet tyckte ni?
De var iallafall noga med att man skulle kunna säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen, vilket jag tycker är väldigt bra för man ska kunna det som ingår.
En annan bra sak är att om man missar på säkerhetskontrollen och/eller funktionsbeskrivningen så behöver man bara göra om den delen (vilket blir bra mkt billigare)