Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Knapplån
Jag hade avvaktat med e kortet om jag absolut inte måste ta det. I januari nästa år kommer vi att införa EU direktivet vad det gäller framförandet av tungt släp.
Det nya EU-direktivet säger ordagrant:
"Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil + släpvagn) höjs till 4250 kg, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501 - 4 250 kg ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov". Kravet på utbildning och/eller körprov när du ska köra en kombination med totalvikt över 3 500 kg kvarstår alltså. Utbildningstiden för detta är föreslagen av Statens Offentliga Utredning (SOU) till minst 7 timmar.
Om jag förstår det rätt så innebär det att man tar bort "maxvikt vid b-kort" utan att det är totalvikten av bil+släp som gör skillnaden istället.
Detta tycker jag är himla bra
Ja man ska backa på båge in i ett "garage" som består av koner, samt förflytta ekipaget 1 eller 1,5 bredd åt sidan och sen rakt bakåt och in i ett "garage" bestående av koner och man ska backa 2 eller nåt liknande ekipagelängder in i garagen.
Jag kan ta kort på banan som finns i boken och lägga in det ikväll om det finns intresse.
Så nu ska det inte spela någon roll vilken bil eller likande man har tror att garaget som man ska backa in i ska vara bredden på släpet + 75 cm eller nåt liknande (kan kolla upp det med).
Jag fattar nog inte hur du menar?
Är det koner utplacerade?
KL
Någon som vet anledningen till att slalomet togs bort?
Som jag fattade det då var det väldigt beroende av vilken typ av bil man hade. Stor svängradie= svårare.
Jag hade volvo då=lättare.
Hmm... Jag kan backa slalom med både ledbuss och "normalbuss" (ja mellan koner). Det handlar bara om att ha kontroll på ekipaget. Sen ska ju avstånden vara anpassade efter längden på ekipaget.