Ni som tagit E-kort ganska nyligen.

Sv: Ni som tagit E-kort ganska nyligen.

Jag fattar nog inte hur du menar?
Är det koner utplacerade?
KL
Någon som vet anledningen till att slalomet togs bort?

Som jag fattade det då var det väldigt beroende av vilken typ av bil man hade. Stor svängradie= svårare.

Jag hade volvo då=lättare.

Ja man ska backa på båge in i ett "garage" som består av koner, samt förflytta ekipaget 1 eller 1,5 bredd åt sidan och sen rakt bakåt och in i ett "garage" bestående av koner och man ska backa 2 eller nåt liknande ekipagelängder in i garagen.

Jag kan ta kort på banan som finns i boken och lägga in det ikväll om det finns intresse.

Så nu ska det inte spela någon roll vilken bil eller likande man har tror att garaget som man ska backa in i ska vara bredden på släpet + 75 cm eller nåt liknande (kan kolla upp det med).

Senast ändrad:

Knapplån

Jag hade avvaktat med e kortet om jag absolut inte måste ta det. I januari nästa år kommer vi att införa EU direktivet vad det gäller framförandet av tungt släp.

Det nya EU-direktivet säger ordagrant:

"Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil + släpvagn) höjs till 4250 kg, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501 - 4 250 kg ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov". Kravet på utbildning och/eller körprov när du ska köra en kombination med totalvikt över 3 500 kg kvarstår alltså. Utbildningstiden för detta är föreslagen av Statens Offentliga Utredning (SOU) till minst 7 timmar.

Om jag förstår det rätt så innebär det att man tar bort "maxvikt vid b-kort" utan att det är totalvikten av bil+släp som gör skillnaden istället.

Detta tycker jag är himla bra :banana:

Det är ju det här som har varit så svårt att avgöra. Vad är det som VERKLIGEN kommer att gälla för oss med ekipage under 3,5 ton som vill köra på vanliga kortet. Kommer jag få köra mitt släp som väger 1300kg med min bil på totvikt 2200kg och tjänstevikt 1280kg. Ingen kan svara på den frågan!!

Sen så kommer ju detta inte gälla för mig då min biljävel har totvikt på 2220 och släpet 1300. Så ekipaget väger ju 3520kg!! ALLTID dessa satans 20kg som förstör! Helt sjukt att 20kg kan göra så mycket skada som det gör för mig!! :devil:

Ja man ska backa på båge in i ett "garage" som består av koner, samt förflytta ekipaget 1 eller 1,5 bredd åt sidan och sen rakt bakåt och in i ett "garage" bestående av koner och man ska backa 2 eller nåt liknande ekipagelängder in i garagen.

Jag kan ta kort på banan som finns i boken och lägga in det ikväll om det finns intresse.

Så nu ska det inte spela någon roll vilken bil eller likande man har tror att garaget som man ska backa in i ska vara bredden på släpet + 75 cm eller nåt liknande (kan kolla upp det med).

Ja tack!! Släng gärna in en bild på nya banan! För jag fattar ingenting av din beskrivning! :D

Edit: Hittade detta :)

http://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/TSFS%202011-13%20BE_f%C3%B6rarprov.pdf

Senast ändrad:

Jag fattar nog inte hur du menar?
Är det koner utplacerade?
KL
Någon som vet anledningen till att slalomet togs bort?

Som jag fattade det då var det väldigt beroende av vilken typ av bil man hade. Stor svängradie= svårare.

Jag hade volvo då=lättare.

Jag hade inte tagit mig igenom med min Volvo!! Det är som att köra en pansarvagn i modell buss.. :crazy:

Precis, det är bilderna längst bak som beskriver hur man ska köra upp :D. Då behöver jag inte lägga upp bild på det...;).

Oki nu när mitt BE från 2006 men...

Säkerhetskontroll (bromsprov, lastsäkring och varför det är ett BE-ekipage). Kopplade ihop, körde till konbanan, körde igenom den. Sen åkte vi ut en sväng i trafiken "vanlig körning".

Färdigt!

Tog B i april och BE i nov samma år.

Hmm... Jag kan backa slalom med både ledbuss och "normalbuss" (ja mellan koner). Det handlar bara om att ha kontroll på ekipaget. Sen ska ju avstånden vara anpassade efter längden på ekipaget.

Tar man BE innan tredje direktivet tas i kraft så finns det ingen begränsning av släpets totalvikt som det kommer att finnas om man tar det efter.

Ja, det är den aktuella banan, som varit aktuell i sisådär 10 år nu. Garageparkering, backning rakt bak etc.

Den jag har tränat på har sett helt annorlunda ut!! Då backade man först rakt bak och sedan backade in i garage runt ett hörn åt vänster (oftast det lättare hållet då våra bilar är vänsterstyrda). De som visas i länken jag la in är ju annorlunare. Dessutom kan du få backa in åt höger vilket är mycket svårare än åt vänster eftersom du ser sämre. Verkar vara upp till förarprövaren om man ska använda 1,2,3 eller 4. Så du vet inte säkert vad du får göra på manöverbanan med det nya.

Hmm... Jag kan backa slalom med både ledbuss och "normalbuss" (ja mellan koner). Det handlar bara om att ha kontroll på ekipaget. Sen ska ju avstånden vara anpassade efter längden på ekipaget.

Jo , men med det fasta avståndet som var på gamla banan blev det grymt tight för min stelopererade bil!! klart att det alltid går att köra slalom om du har tillräckligt långt mellan konorna. Men har du ett fast avstånd så säger det ju sig självt att det går lättare med en bil med liten svängradie än vad det gör med en med stor svängradie. Volvon jag har nu (XC70) är något av det stelare i bilväg jag någonsin suttit i! Går inte parkera på en normalstor parkering utan att ta om.;)

Fast som jag förstått det är avstånden och sånt ändrat nu så man ska backa längre. Detta förklarade min lärare var gjort för att man upptäckt brister i banan som var innan och att problemet för många var att backa långt samtidigt som det svängde lite och även förflytta ekipaget i sidledd och sen rakt....

Jag ska ta kort på båda banorna...

Tack, för det är ju helt annorlunda mot förut och som du säger så vet man inte vilket håll man får backa när man kommer in på banan.

För mig låter de betydligt enklare att ha längre tid på sig att korrigera, men det är kanske olika från person till person.

Nä precis, för på gamla banan så behövde du ju bara backa in släpet i porten. Nu ska hela ekipaget backa mycket längre, svänga innan porten, svänga in i porten och backa in hela ekipaget rakt i porten. Det är lite krångligare än förra banan helt klart. Och dessutom att du måste lära dig att backa den åt andra hållet med. Jag har mycket jobbigare att backa åt höger då sikten blir så mycket mer skymd. Backar man åt vänster kan man alltid öppna dörren och se vart du har hjulen på släpet efter att du vikt det, men det gör man inte om man backar åt höger på samma sätt. Så nog är det krångligare för dem som är ovana. och det är man ju oftast om man inte har behörighet att köra med släp innan. ;)

Ja men som nominous säger så kan detta manöverprov innefatta backning åt höger som många tycker är svårt (i alla fall jag:D).

och för vissa hinner det gå ännu mer åt helvette om man ska backa långt ;) Och sen att du ska backa rakt, svänga under backningen och sedan räta upp för att backa rakt på ett annat spår och veta att du placerar ekipaget helt rätt på portarna. Det är klurigare än att bara köra fram och placera ekipaget framför portarna och sen backa rakt bak.

Jag har inte upplevt det som ett problem varken före eller efter uppkörningen, jag kör ofta stora släp i riktigt trånga miljöer (med bilar som tar plats) så det kanske är den övningen som ger färdighet.

F ö tycker jag det är på tiden att uppkörningen blir en smula svårare, så att man verkligen klarar av de ekipage man har rätt att ge sig ut med.

och sedan Lovisa får du nog ta med i beräkningen att många som kör upp för BE är lite ovana och ska faktiskt ta ett nytt körkort. Du har kört med släp större delen av ditt liv så bara för att DU tycker det är pice of a kaka så är det inte det för de som är ovana. ;) Jag tycker det är dödenkelt att hoppa ett 120 räcke, men min pojkvänn som knappt suttit bakom en häst undrar hur i helvette man får hästen att hoppa där den ska. Lite samma sak. Träning ger färdighet och man kan inte kräva att det ska vara självklart skitenkelt av dem som inte har hållt på innan. För kom ihåg, de har inte haft behörigheten att få köra ekipaget, så därför har man ofta bara övningskört.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 520
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka