Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag kom på efterkontroll säger läkaren att här får vi in en årgång Dagens nyheter. Allt hade spruckit upp efter en dåligt gjord hopsyning av ett gäng kandidater. Så jag fick opereras om sövd. Du kommer aldrig att få framfall nu sa läkaren efteråt. 20+ antal stygn hade gått upp utan att jag märkt nåt så det var ju tur att jag gick på efterkontroll. Detta var år 1976. kanske bättre nu.
Jag sprack mycket vid min första förlossning, total sfinkter grad 3 och 4. Fick sövas och sys på operation.
Kirurgen sa efteråt att de fått ihop allt fint och att allt borde bli som innan, men OM det mot förmodan inte blev det går det att åtgärda, inget att oroa sig för.
Jag åt värktabletter i 14 dagar efteråt, klassiska 2 alvedon + 1 Ipren var 6:e timme, mycket viktigt att smärtlinda. Sen fick jag något för att magen skulle smörjas så att det skulle gå lätt att göra nr2. Gick hur bra som helst.
Vid återbesöket efter 8 veckor såg allt fint och läkt ut och läkaren sa att det inte finns några hinder för sex eller för en ny vaginal förlossning igen.
Däremot var alla läkare väldigt noga med att påpeka att jag inte fick bära något under de första 3 månaderna. Tyckte att allt gick fint!
Nu efter mitt kejsarsnitt med andra barnet inser jag att läkningstiden var betydligt kortare vid snittet.
Sex känndes som vanligt, kanske lite stramare första gången..
Jag sprack också mycket och missade första tiden med mys med bebisen på magen tillsammans med pappan samt frukosten. Blev nedsövd och ihopsydd på operation istället och efter det var det uppvak så vet inte hur länge jag var borta. Men pappan fick ju den första tiden själv med bebis istället och det kan ju ha sina fördelar med för pappans anknytning till bebisen och hans självförtroende med bebisen sen.
Det är nu länge sen, barnet är numera tonåring. Och jag har absolut inga som helst besvär eller men efter förlossningen. Inga som helst problem med något. Barnmorskan sa till mig då när det var aktuellt att det är väldigt mycket blodcirkulation "där nere" så det brukar läka ihop relativt snabbt och bra.
Fick laxermedel första veckorna för nr två på toa, fick åka liggandes i bilen hem från BB och hade en tid stora problem med större kliv, som klivet upp in genom stallsdörren som var ett kliv uppåt. Promenader med barnvagnen var också bekymmerssamt. Men det gick över!
Så håller tummarna för att det läker ihop fint för dig och att inga som helst bekymmer kvarstår sen så småningom
Jag måste bara inflika att sista barnet kom med snitt. Men efter den graviditeten känner jag att underlivet förändrades mycket. Trots att inget barn kom ut där nere. Bara graviditeten i sig gör också förändring.
Hmm, fast mitt såg ut som innan, innan förlossningen. Det är nog olika det där...
Som en liten uppdatering kan jag upplysa eventuella efterföljande googlare/oroliga nyförlösta att så här tre veckor efteråt börjar det bli mycket bättre.
Jag klarar att gå promenader (3km har varit max, efter det får jag ont, men hey, mycket bättre än innan.) Jag kan kissa utan att gråta och yla, bajsandet är lättare än tidigare och jag har vågat titta efter och det ser helt okej ut i underlivet nu för tiden. (Wohoo!) Det känns inte heller lika mycket som att jag övat tresteg och landat på muttan i gruset och jaa, livet är lite lättare.
På minussidan tror jag att jag fått ett litet framfall, har ganska mycket tyngd/svullnadskänsla efter promenader, men det ska tydligen vara normalt och kan lika gärna ordna upp sig självt inom ett par månader.
Såhär efteråt har jag dock funderat och jag känner mig mycket tveksam till att föda vaginalt igen efter de här skadorna. Inte pga att det gjorde speciellt ont just där och då utan på grund av risken för nya sprickor och ev nytt framfall (om nu inte det här rättar till sig.)
Är det någon som vet hur det funkar med snitt - kan man VÄLJA att bli snittad, eller behöver man större anledningar till det än jag har? Ny bebis är ju inte aktuellt än på länge, men jag funderar...
På minussidan tror jag att jag fått ett litet framfall, har ganska mycket tyngd/svullnadskänsla efter promenader, men det ska tydligen vara normalt och kan lika gärna ordna upp sig självt inom ett par månader.
@Blueberry du kan ha gjort min dag, här är en till som tror på framfall men hoppas att det är som för dig dvs inget på onsdag kommer domen!Jag var övertygad om att jag hade fått framfall ungefär 3-4 veckor efter förlossningen. Just den där känslan av tyngd minns jag precis, och jag googlade och kände och blev ännu mer övertygad.
Det visade sig vara helt normalt och på slutbesiktningen några veckor senare var det inga konstigheter alls.
@Blueberry du kan ha gjort min dag, här är en till som tror på framfall men hoppas att det är som för dig dvs inget på onsdag kommer domen!
Jag tror att jag skrev om det i avslagstråden. Där finns det massor av mumsigt att läsa
Om du inte är i nån riskgrupp ska du få välja snitt efter sådana skador.
Vissa län är emot pga kostnaden men om man står på sig och verkligen vill har jag inte hört om nån som förvägrats snitt.
Jag fick ett kejsarsnitt beviljat pga av att jag inte tyckte att min första förlossning gick så bra. Jag var rädd innan och blev ännu mer rädd efter. Sen hade jag det hemsk efteråt på grund av att jag sprack (inte alls lika mycket som dig men ont som sjutton hade jag).Okej, ja det låter ju rimligt. Om staten vill ha fler barn av Comatose får nog mitt landsting casha upp tror jag...
Jag fick ett kejsarsnitt beviljat pga av att jag inte tyckte att min första förlossning gick så bra. Jag var rädd innan och blev ännu mer rädd efter. Sen hade jag det hemsk efteråt på grund av att jag sprack (inte alls lika mycket som dig men ont som sjutton hade jag).
Lätt kan jag inte säga att det var att få snittet (vilket jag egentligen inte tycker att det ska vara heller). Jag läste på hela Socialstyrelsens utredning om vad som kan drabba en själv och bebisen snitt vs vaginalt. Jag fick prata med en aurorabarnmorska två gånger, en överläkare 2 gånger, en kbt-barnmorska 1 gång samt min BM på mvc upprepade gånger. Snittet bokades i v 37 och jag blev snittad i v 40.
Jag är helt fantastiskt nöjd med mitt planerade kejsarsnitt. Visst, det ska väl nämnas att det inte finns några glamorösa sätt att få ut de små bebisarna, det gjorde sjukt ont efteråt. Men jag var med, det var kontrollerat, jag kommer ihåg allt och jag fick min bebis direkt. Helt tvärt emot min första förlossning.
Vill du ha ett snitt är mitt råd att läsa på och prata tidigt med din barnmorska på mvc så kommer hon slussa dig vidare när det nu väl är dags för nummer två!
Skönt att du mår bättre!
Mvh Miks
Nja, det var planerat efter många samtal med Aurora att jag skulle försöka med en vaginal förlossning igen och ärrvävnaden såg och känndes ok osv. De skrev alla instruktioner i ett förlissningsbrev om hur förlösande BM skulle agera mm. När jag senare blev inlagd för graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning och de via T-UL såg att bebisen redan i v.34 vägde 3900g så började jag tvivla på vaginalt. Då han var så stor redan då så rekommenderade faktiskt alla läkarna på akademiska (där jag var inlagd) att jag skulle göra snitt. Så så fick det bli och det blev superbra det med!Blev det kejsarsnitt andra gången av den anledningen, eller var det pga något annat?