Sv: Ni som sökt jobb som gravida...
Sådant som du skriver nu är en anledning till att jag mer och mer tänker om kring det där med föräldraledighet och börjar anse att mannen och kvinnan ska ha 50% av dagarna. Då kanske AG börjar inse att även mannen är förälder och måste vara hemma.
Nej, men statistiskt sett är risken:
att han blir hemma pga gravidietsproblem är lika med noll.
att han blir hemma halva föräldraledigheten är vaddå, 20%?
att han blir hemma pga VAB är också liten.
att han kommer få ta 100% av föräldraledigheten och VAB pga att mamman dragit, är också rätt liten.
Sedan, om nu den ogravida tjejen som anställs har likvärdiga meriter och social kompetens, stör det ändå att man nekade den gravida jobbet?
Att lära upp en tjej som sedan efter fem månader försvinner för längre tid framöver och då leta reda på en vikarie, är inget drömscenario.
Att nyanställa en gravid är nog rätt sällsynt och jag chansar på att det främst är inom yrken där det är en akut efterfrågan på personal med inte allt för komplicerade arbetsuppgifter (vård/omsorg som ex) eller inom akademikeryrken.
Sådant som du skriver nu är en anledning till att jag mer och mer tänker om kring det där med föräldraledighet och börjar anse att mannen och kvinnan ska ha 50% av dagarna. Då kanske AG börjar inse att även mannen är förälder och måste vara hemma.