Sv: Ni som sökt jobb som gravida...
Det du skall göra nu är att ta kontakt med facket. Du har rätt att inom två veckor efter det att den andra personen fått jobbet få ta del av dennes ansökningshandlingar.
Har du bättre/mer relevanta meriter så ryker jobbet för den personen och jobbet är ditt.
Det här är klockren diskriminering om det visar sig att den som fick jobbet inte fyller de kriterier som är önskvärda enligt annonsen, medan du uppfyller kraven/önskemålen.
Jag vet det här eftersom jag gick på anställningsíntervju när jag var höggravid. Jag var nervös och ringde facket för att ta reda på vilka rättigheter jag hade.
Nu fick jag jobbet, men hade jag inte fått det och någon mindre meriterad fått det, så hade jag rört upp himmel och jord.
En arbetsgivare får inte diskriminera någon pga av kön, etnicitet, sexuell läggning etc. Det är dessutom mycket kortsiktigt av en arb.givare att tacka nej till en kompetent person bara för att hon är gravid. En man kan också vänta barn utan att det syns, och den barnlösa icke gravida kan bli gravid nästa månad.
Nej, usch och fy - stackars dig! Var det någon som hörde när de sade att det var pga graviditeten? I så fall har du tom vittnen.
morr-- vad ARG jag blir!!!