Ni som ska/vill/har byggt stall,vad sa grannarna?

Fibusen

Trådstartare
Som jag har förstått det så ska man fråga grannarna som bor innom 2-500 m (har hört olika),och antar att det är iallafall några som har fått lov att fråga grannarna.

Hur gick ni till väga,knackde dörr,skickade ut lappar? Vad sa grannarna? Allt från tvärnej,till nån som t.o.m vart överlycklig kanske? Hur bor ni,nära mellan husen? Gärna bilder!!! :D

Sv: Ni som ska/vill/har byggt stall,vad sa grannarna?

????

(Kan verkligen INGET om det här..)

Man måste väll alltid fråga grannarna,eller?

Vi bor i ett "Samhälle" eller egentligen by men med ett tydlig klart "stadsplanerat" område... Vi bor UTANFÖR... därför behövde vi inget tillstånd, kompisen bor inom och han var tvungen ha skriftligt godkännande från sina närmaste grannar, vilket i sig tydligen ska förnyas med jämna mellanrum...

Vi bor i ett "Samhälle" eller egentligen by men med ett tydlig klart "stadsplanerat" område... Vi bor UTANFÖR... därför behövde vi inget tillstånd, kompisen bor inom och han var tvungen ha skriftligt godkännande från sina närmaste grannar, vilket i sig tydligen ska förnyas med jämna mellanrum...

Då är det nog olika vart man bor, i vilken kommun/län.

Här behövs det godkännande trots att man bor utanför stadsplanerat område.
Här behöver man inte heller förnya det med jämna mellanrum.

Men det är väl inte svårare än att lyfta luren och ringa till länsstyrelsen och allt vad det heter som man begär tillstånd hos för att få svar på vad som gäller där just du bor?

????

(Kan verkligen INGET om det här..)

Man måste väll alltid fråga grannarna,eller?

Om din fastighet är registrerad som lantbruksenhet kan man ofta få bygga ekonomibyggnader utan särskilt bygglov, men det är väl bäst att fråga de på kommunen som har hand om bygglovsärenden.

Annars måste du inte fråga grannarna, däremot lär kommunen be grannar om åsikter när du begär bygglov. Sen kan det ju vara smart att prata med grannarna först och är det någon som är negativ kan du kanske justera stalläget eller göra något annat som ökar chansen att grannen inte säger nej när kommunen frågar vad de tycker.

Som jag har förstått det så ska man fråga grannarna som bor innom 2-500 m (har hört olika),och antar att det är iallafall några som har fått lov att fråga grannarna.

Hur gick ni till väga,knackde dörr,skickade ut lappar? Vad sa grannarna? Allt från tvärnej,till nån som t.o.m vart överlycklig kanske? Hur bor ni,nära mellan husen? Gärna bilder!!! :D

Lahsd har mest rätt (täcker upp för de flesta kommuner). Alltså, inom detaljplan behövs normalt tillstånd från kommunen (när det gäller häst, höns, får t ex). Kommunen ber då berörda grannar att yttra sig.

Utanför detaljplan brukar inte detta behövas (finns i kommunens lokala ordningsföreskrifter vad som gäller för din kommun)

Däremot om man ska bygga stall också så kan det krävas bygglov både inom och utanför detaljplan (även om man ändrar användningen av en befintlig byggnad).

*kl*/forts.

och vad man alltid ska betänka är risken att grannen säljer sitt hus elelr att nya bostadsområden byggs. På landet finns det vissa saker man antas "få tåla" ex. gödsellukt och att grannen har djur. Däremot när man kommer till "sammanhållen bebyggelse" (alla dessa tjusiga uttryck som inte finns definierade) så är toleransnivån inte lika hög. Inom detaljplanelagt område är det inte särskilt vanligt att grannarna ska "anses" tåla ett stall bredvid. Så även om grannarna tycker att det är okej med ett stall så kan det flytta in någon om fem år som inte tycker att det är okej och beroende på hur det ser ut runt omkring är chansen stor att dom får rätt om dom bor nära...

Så fundera över vart du bor. Hur ser det ut omkring dig? Landsbygd? Nära stan? Leta på kommunens hemsida, sök efter: "Översiktsplan" och se vart kommunen räknar med att bygga ut i framtiden. Är du inom eller väldigt nära ett område för "planerad bostadsbebyggelse" (eller liknande term) skulle jag avråda dig från att bygga stall. Risken är stor att du får nya grannar som inte vill ha dig där alls.

Vi har nyligen byggt stall på vår tomt inne i ett mindre samhälle. Vårt hus ligger dock inte inom detaljplanerat område MEN inom samlad bebyggelse och därför krävdes tillstånd från såväl kommun som grannar.
Vi började med att knacka dörr hos samtliga grannar runt omkring oss, eftersom vi var osäkra på vilka som egentligen ansågs som grannar i det här fallet. Allihop var positiva till ett stall och hästar, vilket vi tyckte kändes som en förutsättning för att vi överhuvudtaget skulle ansöka om bygglov. Efter att vi sedan skickat in bygglovsansökan till kommunen så skickade de ut förfrågan till berörda grannar.

Vi bor i en by,en gammal jordbruksby,där det står en lada på var och varannan gård,men inte någon som använd som stall så långt ögat kan nå. Vi har ett hus,tyvär utan uthus,men en stooor tomt brevid.Mitt emot på andra sidan av vägen (baksidan av vårat hus) är det en stor kohage,och en ladugård med massa marker och kossor. Åt andra hållet mitt emot (framsidan av huset) går vägen,sen är det nått hus,sen bara skog.

Än så länge är det så klart bara en dröm,men tänk,tänk om man nån gång om flera år slipper åka 1,5 mil (om inte mer) för att komma till stallet... Skulle vara så himla mysigt att ha dem alldeles utanför huset! Och (rid)vägarna här är fantastiska!!!!!! :love:

Höjer ett stall värdet på huset något? Eller skulle man "förlora" på att bygga ett stall? Min sambo jobbar på en husfabrik,och skulle kunna fixa husblock,fönster,dörrar för så gott som ingenting. Det som skulle kosta är så klart plattan,lösning av dyngstack,och el och vatten. Tänkte ha kanske 3 boxar,använda en själv,och hyra ut två. Alt 4 boxar,och skaff en häst till sambon. Inte så jättemycket mark på själva tomten,inte mer än att det räcker till vinterhagar,men har kanske möjlighet att arrendera av bonden mitt emot,bara att korsa byvägen i sånnafall.

Som sagt,bara en dröm,har inte planerat något alls,utan ill bara få drömma på! :love:

Vårt hus ökade i värde efter att stallet byggts. Vi har visserligen gjort andra förbättringar också på själva huset, men värdet är nu lite mer än dubbelt så högt som när vi köpte det för 4 år sedan.

När det gäller gödsel så har vi ingen gödselstack utan vi köpte en gammal släpvagn som vi lägger gödseln på. Var 3e vecka tömmer vi släpet hos en bonde i närheten. Vi har 2 hästar just nu och en 3e på väg.

Om jag var i din sits så skulle jag börja med att kolla upp om det finns möjlighet att arrendera mark. Och utifrån det ev. gå vidare.

Lycka till!

Höjer ett stall värdet på huset något? Eller skulle man "förlora" på att bygga ett stall?

Det lär definitivt öka fastighetens värde att ha ett stall. En åtgärd som skulle öka värdet mycket mer skulle vara ifall du kunde köpa minst 2 hektar mark i anslutning till huset.

Då (jag tror 2 ha är gränsen) skulle du kunna få din fastighet klassad som lantbruksenhet. En stor fördel med det är att det blir mycket svårare för någon i framtiden att hindra dig att ha hästar.

Om jag fattar det rätt så bor du i nuläget i en villa med ganska stor tomt. Även ifall du får bygglov för stallet kommer du alltid att löpa risken att du får några nya grannar som är allergiker (eller ogillar hästlukt) som klagar på din hästhållning. Då är det otroligt mycket lättare för grannen att få igenom sitt klagomål ifall du håller hästar i en villaträdgård jämfört med ifall du har hästarna på en lantbruksenhet.

Höjer ett stall värdet på huset något? Eller skulle man "förlora" på att bygga ett stall? Min sambo jobbar på en husfabrik,och skulle kunna fixa husblock,fönster,dörrar för så gott som ingenting. Det som skulle kosta är så klart plattan,lösning av dyngstack,och el och vatten. Tänkte ha kanske 3 boxar,använda en själv,och hyra ut två. Alt 4 boxar,och skaff en häst till sambon. Inte så jättemycket mark på själva tomten,inte mer än att det räcker till vinterhagar,men har kanske möjlighet att arrendera av bonden mitt emot,bara att korsa byvägen i sånnafall.

Kan man göra mycket själv så blir det ju såklart inte lika dyrt. Man ska dock tänka på att det beror på vart man bor huruvida man "förlorar" på att bygga eller inte. Stallet sänker ju knappast värdet på huset men beroende på vart man bor (bygger) så är värdet efter att man byggt huset olika. Med största sannolikhet är det samma när man bygger till ett stall. Bankerna har ganska bra koll på huruvida man "vinner", "förlorar" eller går "plus minus noll" på ett bygge.

När vi skulle bygga stall (2002) så knackade vi dörr med grannarna som bodde permanent inom 500m radie från hage/stall. Markägare och stugägare ringde vi och pratade med. Samtidigt berättade vi att kommunen då kommer skicka ut papper om bygget som dom måste godkänna.

Alla utom en sa glatt ja direkt, dom tycket bara det skulle bli roligt med lite djurliv i byn. För att citera en av våra grannar "bygg huuur högt och stort ni vill!":D Den som inte sa ja direkt var en lite småvrång stugägare som aldrig ens var där, men han funderade någon vecka sen meddelade han att det var fritt fram att bygga.

Så det var aldrig några problem med grannarna, och då ligger husen ändå väldigt nära varandra. Våra närmaste grannar hade stall/hage mellan 0-1m ifrån sin tomtgräns. Och under alla åren vi hade aktiv hästhållning där fanns det inga sura miner heller, men då såg vi till att ha det rent och snyggt runt om kring - tog upp bajshögar efter våran gemensamma väg, mockade hagen dagligt, hade välskötta hästar och närområden. Vi påpekade även med jämna mellanrum att dom måste hojta till om lukt eller dylik stör dom.

Senast jag träffade en av grannarna (gården är såld sen något år tillbaka och det finns inga djur där nu) så klagade dom över att det inte fanns hästar där längre, dom tyckte det var så trivsamt att sitta på altanen och titta ut över hagen;)

Edit: Däremot måste jag säga att kommunen var en enda stor jävl... trädstam i hjulet hela vägen från början till slut. Fanns inget dom inte ville bråka om och man fick verkligen stå på sig för att dom skulle backa undan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 676
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 325
Senast: Johanna1988
·
Anläggning Hej på er! På vår lilla minitomt på 2000kvm ska vi bygga ett pyttestall till två minishettisar. Innan någon förbarmar sig vill jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: nullo-modo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka