Sv: Ni som ska/vill/har byggt stall,vad sa grannarna?
Vi bor i en by,en gammal jordbruksby,där det står en lada på var och varannan gård,men inte någon som använd som stall så långt ögat kan nå. Vi har ett hus,tyvär utan uthus,men en stooor tomt brevid.Mitt emot på andra sidan av vägen (baksidan av vårat hus) är det en stor kohage,och en ladugård med massa marker och kossor. Åt andra hållet mitt emot (framsidan av huset) går vägen,sen är det nått hus,sen bara skog.
Än så länge är det så klart bara en dröm,men tänk,tänk om man nån gång om flera år slipper åka 1,5 mil (om inte mer) för att komma till stallet... Skulle vara så himla mysigt att ha dem alldeles utanför huset! Och (rid)vägarna här är fantastiska!!!!!!
Höjer ett stall värdet på huset något? Eller skulle man "förlora" på att bygga ett stall? Min sambo jobbar på en husfabrik,och skulle kunna fixa husblock,fönster,dörrar för så gott som ingenting. Det som skulle kosta är så klart plattan,lösning av dyngstack,och el och vatten. Tänkte ha kanske 3 boxar,använda en själv,och hyra ut två. Alt 4 boxar,och skaff en häst till sambon. Inte så jättemycket mark på själva tomten,inte mer än att det räcker till vinterhagar,men har kanske möjlighet att arrendera av bonden mitt emot,bara att korsa byvägen i sånnafall.
Som sagt,bara en dröm,har inte planerat något alls,utan ill bara få drömma på!