Ni som säljer ston...

Sv: Ni som säljer ston...

Hur ska jag veta om ditt sto är någonting jag vill ha när det inte står i annonsen? QUOTE]

Du får ju helt enkelt ringa/maila och fråga :) Det är så lätt att man missar en bra häst tex pga dålig bild i annonsen, man är dåligt insatt i stammen osv. Det är bättre att ta reda på riktig fakta om stoet direkt av säljaren. Ofta ser man ju tex här på buke, att någon frågar om stammen på ett sto som är till salu utan att ha varit i kontakt med säljaren :confused:
Och därmed folk som dissar den utan att egentligen veta något om stoet mer än pappa-morfar :confused:

Bild är inte viktigt för mig, och som sagt kollar jag upp hästen på blup. Och är det något jag är bra på så är det halvblodsstammar. Många gånger har jag bättre koll än stoägaren själv!

Oftast börjar man ju med att kolla på blup. Men den är ju inte alltid helt uppdaterad.
Sedan finns ju inte sådan info som är mycket viktig men aldrig syns någon stans, som om det finns fölchampionatsvinnare, höga poäng som föl, uttagen till kungakannan, visad på bruksprov, exporterade tävlande avkommor osv. Sådant som är intressant om man ska avla

Jag har faktiskt bra koll på sånt också, men så är jag ju nördig;)

Men sån information är sånt som jag verkligen tycker att man ska skriva i en annons för att fånga köparens intresse. Har man ett sånt sto till salu tycker jag att man ska skriva så mycket som möjligt i annonsen. Nu för tiden kan man ju annonsera gratis på nätet och betalar inte per ord och då ser jag ingen anledning till att snåla på informationen.

Dom flesta har inte din koll :laugh:
När jag hade ett sto till salu var det bara någon enstaka som var intresserad av stam och meriter. De flesta hade en hingst i närheten de ville betäcka med och ville mest ha ett sto vilket som.

Själv har jag inte sålt ston, bara hingstar. Den som köpte en av dem letade efter en avkomma till just den hingsten så hade jag inte skrivit ut stam hade hon aldrig ringt:)
Nu bor han hos henne sedan mer än tre år.

*kl*

Jag tycker verkligen det är intressant att läsa allt ni skriver om annonsering då jag själv har ett sto till salu, i och för sig är hon född 08 men man kan ju tycka att det kanske finns någon i detta avlånga land som vill ha ett sto att rida i tex. 3-årstest, för att senare kanske kunna ta föl på också. Tyvärr har jag endast fått ETT samtal så jag måste verkligen vara värdelös på att skriva annonser eller så är det stoet i fråga som inte intresserar, hon är av "svensk" halvblodsstam och kanske verkar omodern. Vad jag kommer ihåg skrev jag både stam och vad hon gjort viket inte är så mycket pga hennes ringa ålder. Hur skriver man då annons på ett så ungt sto för att locka folk?

Fast just nu verkar det rätt svårt att sälja häst... så beror nog snarast på det.

I ditt fall, en oinriden unghäst utan meriter, skulle jag som köpare vara mycket mer intresserad om annonsen innehöll riktigt fina bilder med hästen blankryktad och korrekt visad. En liten filmsnutt på hästen rörande sig fritt i paddock skulle också hjälpa intresset. Snygga annonser får i allmänhet bättre respons och fler svar än dem som bara är ihopskrivna lite snabbt med en kvick mobilbild på hästen i hagen.

Jag tror man måste överdriva lika mycket som alla andra gör :D
Exeptionella gångarter, enorm hoppkapacitet, ursnygg färg osv.....
Ofta skriver man inte den riktiga stammen utan plockar det bästa, tex Landgraf och Cor de la Bryere i stammen.
Det är jättesvårt att veta vad som lockar köpare. För mig om jag skulle köpa en -08 hade det varit stam, storlek, meriter på mamma och ev syskon, temprament tex

*KL*

En bra tumregel, enligt mig, är att tänka ut vilken köpare man vill ha och rikta informationen till honom/henne, istället för att fundera över hur man ska skriva för att slippa oönskade samtal från de man inte vill sälja till. Alltså, enkelt är det väl inte att sälja hästar idag att det är ett jätteproblem...?

Som uppfödare vill jag gärna att de ston jag säljer ska gå till en kunnig uppfödare som kan fortsätta att förvalta det arbete jag själv påbörjat. Alltså skriver jag det en kunnig uppfödare vill veta. Plättlätt! :D

Carina på Silver Arabians

Jusst orden Ingen nybörjarhäst Kan betyda så mycket mer än att hästen är svårhanterad. Tycker det redan framkommit i vissa svar. När jag sålde min första häst så skrev jag också så fast han skulle passa en nybörjare utmärkt för han var så okomplicerad. Men jag ville inte ha någon okunnig virrpanna till ägare till honom utan en person som kunde förvalta honom och erbjuda han det bästa möjliga.

Pållan jag har nu är också väldigt okomplicerad. Det är mycket sällan problem med henne. Har aldrig stuckit, bockat, naffsat, varit dum mot andra hästar osv. Hon är klok och mycket lugn i hantering och ridning. Men hon är väldigt duktig att läsa av osäkra människor och kan då bli bossig och dominant. En nybörjare hade nog lätt blivit hunsad av henne om den inte var tuff och självsäker i sin roll.

Om en häst i en annons motsvarade resten av mina önskningar så skulle jag bara lyfta luren och höra efter vad som gör att hästen inte passar en nybörjare.

Lycka till med stoletandet Mvh // Voff

Hehe, det där träffade mitt i prick :o. Lade ut annons på min med kanske lite knapphändig info och en bild i lite fel vinkel från hagen FY PÅ MIG. Ska genast sätta mig och fila på en ny annons med lite bättre text och bilder, tack alla för att ni får upp ögonen på en ovan annonserare. Nu ska här säljas häst :D:D

Dom flesta har inte din koll :laugh:
När jag hade ett sto till salu var det bara någon enstaka som var intresserad av stam och meriter. De flesta hade en hingst i närheten de ville betäcka med och ville mest ha ett sto vilket som.

Och du kan inte koppla ihop varför du får sådana svar med vad du skrev ovan ?
Naturligtvis är det just pga att de som är på jakt efter ston med rätt stam meriter inte orkar ringa på annonser där det inte är angivet.
Ser jag en annons på ett avelssto där stam inte är angiven så tar jag faktiskt för givet att det är något tråkigt och omodernt och det är därför den inte anges.

*kl*

Oavsett vad man säljer är en (eller helst flera) riktigt bra bilder på hästen otroligt viktigt! Säljer man ett avelssto så är en uppställd bild där eventuell köpare själv kan bedömma exteriören förstås viktig. En bild på en häst som betar i hagen ger inte särskilt mycket. Samma sak gäller med all hästar egentligen och detta är nåt som säljare i allmänhet verkar glömma bort helt.

KL

Jag tycker det är jättesvårt att skriva annonser, tydligen är jag helt värdelös - får knappt några svar alls!
Jag hade över 2000 visningar på en annons med mina hingstföl, inte ett enda svar!

När jag skriver annonserna försöker jag tänka efter vad jag själv skulle bli intresserad av och vad jag skulle vilja veta.

*KL*

En bra tumregel, enligt mig, är att tänka ut vilken köpare man vill ha och rikta informationen till honom/henne, istället för att fundera över hur man ska skriva för att slippa oönskade samtal från de man inte vill sälja till. Alltså, enkelt är det väl inte att sälja hästar idag att det är ett jätteproblem...?

Sålde ett sto förra året, tio år, okej stam, mediokra meriter(plac LA) pga sparsamt tagen, bra gång. Satte ett mediokert pris då jag ville sälja henne till varaktigt hem som skogshäst, myshäst, då hon vilat i <1 år pga avel och tidsbrist.

Beskrev noga allt jag tänkt mig samt vilken slags köpare jag ville ha - blev totalt nerringd av folk som skulle ha en billig tävlingshäst...
Fick plocka bort annonsen och lägga in en utan meriter, bara stammen, ålder och att hon såldes som promenadhäst. Fick ändå backa ur ett köp där köparen under tiden ändrade sig från "myshem" till att hon skulle tävlas på svårare nivå. *suck* Sätter man igång en häst som vilat så länge för snabbt och hårt kommer den sannolikt att bli halt, och jag hade INGEN lust att få tillbaka en halt häst.

Hittade tillslut ett myshem och både häst och köpare trivs kanon med varandra. Men det var inte så lätt precis.

*kl*

Oavsett vad man säljer är en (eller helst flera) riktigt bra bilder på hästen otroligt viktigt! Säljer man ett avelssto så är en uppställd bild där eventuell köpare själv kan bedömma exteriören förstås viktig. En bild på en häst som betar i hagen ger inte särskilt mycket. Samma sak gäller med all hästar egentligen och detta är nåt som säljare i allmänhet verkar glömma bort helt.

Håller helt med. Bra bilder är det allra viktigaste! och att man håller texter kort men med den viktigaste infon med dvs STAM ålder och utb nivå och pris. Skriv inte med en massa lull lull utan låt köparen själv bygga upp sina egna förväntningar och ställa frågorna därifrån.

Det är också ett vanligt fenomen när man lägger in bilder, massor med visningar men inga svar?? Antagligen barn som tycker det är roligt att titta på bilder.... Har råkat ut för det flera gånger...

Och du kan inte koppla ihop varför du får sådana svar med vad du skrev ovan ?
Naturligtvis är det just pga att de som är på jakt efter ston med rätt stam meriter inte orkar ringa på annonser där det inte är angivet.
Ser jag en annons på ett avelssto där stam inte är angiven så tar jag faktiskt för givet att det är något tråkigt och omodernt och det är därför den inte anges.

Jag hade skrivit stam,meriter och allt annat viktigt i min annons. Stoet är väl meriterat och det finns väldigt spännande ston bakåt. Fick riktigt många svar på min annons, men ingen var särskilt stam intresserad. De ville ha ett sto som var lätt att få dräktig, sammanfattningsvis.
Därför har jag tänkt skriva "bra stam" eller liknande i min nästa annons

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
47 48 49
Svar
967
· Visningar
11 924
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 700
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka