Ni som säljer ston...

Ramona

Trådstartare
.....har ni någonsin köpt ett sto?

Jag menar inte att vara otrevlig på något vis, men jag har tittat på annonser på avelsston sedan i våras och jag förundras över hur extremt dåliga annonserna är. Ålder finns för det mesta, men många saknar mankhöjd.

Någonting som är jättekonstigt är när man i annonsen skriver att hästen är mycket speciell och därför kräver rätt hem. Jaha? Hur vet man att man har rätt hem om man inte vet vad "speciell" innebär? Varför inte bara skriva hur stoet är? Jag drar mig för att svara på annonser där informationen i annonsen är knäpphändig.

Idag hittade jag ett intressant sto. Men så läser jag annonsen och förundras över hur folk tänker när de skriver. I annonsen stod det "Ingen nybörjarhäst. Mycket snäll i all ridning, både ut och på banan". Hur motsägelsefullt är inte det då? Vilken del av annonsen stämmer?

Varför är det så svårt att skriva en annons där all information man har om stoet finns med. Ålder, storlek, temperamentförklaring och bild givetvis så man ser vad det är man vill ha.

Sv: Ni som säljer ston...

Jag känner mig lite träffad då jag haft en annons ute på ett dräktigt sto, och hon är just mycket snäll både på banan och ute, men hon är absolut ingen nybörjarhäst.

Men det är ju inte för att hon inte är snäll, utan för att hon endast är tre år! Henne skulle jag absolut inte sälja till en ovan ryttare, hon är så ung och risken finns att hon lär sig olater och att en ovan ryttare dels förstör henne, dels blir rädd för henne. Men lugn och snäll är hon, hittills ! :)

Just den hästen kanske det menades att den var skarp vid hantering, därav ingen nybörjarhäst, allt är ju inte ridning.
Men jag håller med, har ffa flertalet ggr reagerat på att det inte står stam/full stam. Det tycker jag ska vara givet i alla annonser men definitivt o givetvis på avelsto!

Eller varför inte 'mycket fint sto med bra stam säljes till avel' och så ingen bild eller stamtavla med..? Man bara jaha? Bra stam för vem?

Men jag håller med, har ffa flertalet ggr reagerat på att det inte står stam/full stam. Det tycker jag ska vara givet i alla annonser men definitivt o givetvis på avelsto!

Eller icke-favoriten "bra stam"! Skriv för guds skull ut hela stammen (far, mor, morfar) så att man själv kan avgöra om det är bra eller ej. Något säger mig dock att det inte är någon särskilt intressant stam på de som skriver så, för om den verkligen vore superb skulle man väl ändå skriva ut namnen.

Mitrolle hann visst före.;)

Det är JÄTTEsvårt att hitta bra avelsston på annons överhuvudtaget tycker jag! Jag har kämpat som ett djur för att hitta mina.

bättre att lägga ut krokar hos andra uppfödare och seminstationer mm, alltid känner någon någon emd ett sto som ska säljas;)

Det reagerar jag också på! Tycker att det är jättemärkligt att man annonserar ut ett avelssto utan ras, stam eller vad avkommorna hittills gjort.

"Bra stam lämnar fina föl" säger ju absolut ingenting!

Fast är det inte så att väldigt många hästannonser är dåliga? Så upplevde iaf jag det när jag var i hästletartagen. Alla var tex. "lovande" och "utvecklingbara" men på vilket sätt stod inte. Och en del beskrevs som du nämner som "speciella" men inte på vilket sätt.

Jag tycker också det är dumt med korta annonser, det värsta är när inget pris står med, vågar jag ringa? alltid pinsamt när priset är betydligt högre än man tänkt sig.
Men det jag skulle säga är att jag tror det är för att de vill att man ska ringa, så kan de tala för hästen istället, vet att många gör så, de ska liksom övertala än att köpa hästen.
Jag ringde på en häst, som var precis som en jag tänkt mig, men stod inget pris men jag tänkte de skadar inte att ringa, det tog en halvtimme att få henne att säga ett pris och när hon väl sa de låg de på det dubbla än jag tänkt mig, sen tog det en halvtimme till innan jag lyckades lägga på, slutade med att man slösat tid plus en dyr telefonräkning för ingenting, när hon sa priset sa jag direkt att de va för mycket mwen hon fortsatte tjata om hur himla bra hästen var.

Tycker nog att det finns många dåliga annonser inom alla områden. Titta på det som vill köpa! Ex. Söker en unghäst/ungponny mellan 1-3 år och vill betala max 10.000 kr. Idag med mycket semineringar som kostar minst 10.000 Hur tror folk att man kan hålla en häst gratis i tre år och sen nästan skänka bort den.
Men tittar man så är det ofta samma annonser som återkommer med några dagars mellanrum. Dom får troligen inga svar som passar dom. Men att fundera på varför det inte kommer några svar, hmm.... Det e svårt..

Det är JÄTTEsvårt att hitta bra avelsston på annons överhuvudtaget tycker jag! Jag har kämpat som ett djur för att hitta mina.
Jag har absolut ingen panik, så det får ta den tid det tar. Jag vet vad jag vill ha och ruckar inte på det denna gången. Ett stort fullblodssto ska det bli. 170+, men NH-stam.

Men det är ju inte för att hon inte är snäll, utan för att hon endast är tre år! Henne skulle jag absolut inte sälja till en ovan ryttare, hon är så ung och risken finns att hon lär sig olater och att en ovan ryttare dels förstör henne, dels blir rädd för henne. Men lugn och snäll är hon, hittills ! :)
Men skriver man i annonsen att hästen inte är någon nybörjarhäst då?

Jag klarar av en jobbig häst, men jag vill inte ha det i mitt avelssto. Ser jag att någon skriver att det inte är en nybörjarhäst så går den annonsen fetbort. Om hästen inte går att hantera för någon som är lite ovan så vill jag inte heller ha den i stallet. Det ska vara okomplicerat till vardags!

Att en 3-åring inte är för nybörjare fattar ju de allra flesta liksom. Men såsom du använder det är "passar inte nybörjare" en försäkring för att nybörjare inte ska ringa. Men då ringer ju inte jag heller!! Och jag kan erbjuda ett jättebra hem med människor som klarar av en 3-åring eftersom vi haft ett antal sådana redan.

Det är väl lite olika till olika personer hur man bäst ska formulera sig kanske:) ?

Jag kommer inte ens ihåg om jag skrev att det inte var en nybörjarhäst, men jag brukar skriva det i mina annonser eftersom det ofta är unghästar och jag vill helt enkelt inte sälja till en nybörjare. Skulle jag tappa någon spekulant pga det, ja då är det värt det tycker jag. :)

Alla förstår faktiskt inte att en treåring inte är lämplig som förstahäst, även om du gör det :)

Fast är det inte så att väldigt många hästannonser är dåliga? Så upplevde iaf jag det när jag var i hästletartagen. Alla var tex. "lovande" och "utvecklingbara" men på vilket sätt stod inte. Och en del beskrevs som du nämner som "speciella" men inte på vilket sätt.

Dessutom är många "lovande" och "utvecklingsbara" hästar är i 15-16 års åldern...

Hej!

Jag håller med!

Min pålla är världens snällaste, både på banan och i skogen- OM man är en rutinerad ryttare. Hon är förvisso snäll mot mindre kunniga också, men eftersom hon är mycket känslig för hjälperna kan hon överreagera på "nybörjares" hjälper. Hon är definitivt, snäll men ingen nybörjarhäst. Hade jag sålt henne hade det definitivt stått i annonsen och hade jag tappar en köpare eller två.. Ja sånt är livet.

/Lavinia, som retar sej mer på "fin stam" som inte är utskriven, eller "lovande" när hästen är 15 år gammal.

Det kvittar hur mycket info och bilder man lägger ut i annonser, ändå får man mest svar där man vill ha mer bilder och sedan hör man inte av dom mer.
Jag brukar också skriva ej nybörjare eller till hästvan familj tex men det betyder ju inte att hästen är särskilt svår utan mer för att jag inte vill sälja till ovana personer. Det som är svårhanterat för mig kanske inte är det för någon annan.
Angående att bara skriva "bra stam" i annonsen så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra det. Dom flesta ser bara till vad det är för pappa-morfar på hästen och har ingen aning om vad en bra sto stam är eller hur man söker info om den.
Det är bättre att kunna (helst per telefon) berätta om sitt sto och dens lämplighet i avel

Min pålla är världens snällaste, både på banan och i skogen- OM man är en rutinerad ryttare. Hon är förvisso snäll mot mindre kunniga också, men eftersom hon är mycket känslig för hjälperna kan hon överreagera på "nybörjares" hjälper. Hon är definitivt, snäll men ingen nybörjarhäst. Hade jag sålt henne hade det definitivt stått i annonsen och hade jag tappar en köpare eller två.. Ja sånt är livet.
Men du har ju förklarat här varför hon inte är en nybörjarhäst. Det är ju sådant som ska stå i annonsen ifall man skriver att hon inte är en nybörjarhäst i samma mening som man skriver att hästen är snäll. ;)

Skulle jag leta avelssto skulle alla annonser där stammen inte är utskriven gå bort. Aldrig att jag skulle ringa och fråga, vill säljaren inte upplysa i annonsen vilken stam hästen har vill jag inte lägga ner tid och pengar på att ringa säljaren.
Jag är så pass kunnig att jag kan göra en bedömning av stammen själv, men hjälp av pappa-morfar plus ålder kan jag hitta de flesta på blup.

Det är bättre att kunna (helst per telefon) berätta om sitt sto och dens lämplighet i avel
Fast nu förutsätter du att ingen annan kan någonting. Jag vill inte prata med alla som har ett sto till salu, jag vill kunna sålla själv. Jag vet vad jag vill ha och jag letar efter det jag vill ha.

Hur ska jag veta om ditt sto är någonting jag vill ha när det inte står i annonsen? Stammen är ju bland det viktigaste på ett avelssto, varför det är ett måste att det står med i annonsen.

Så klagar folk på att det är svårt att sälja hästar. Men det är ju inte så konstigt ifall annonserna inte lockar till sig köpare utan istället stöter bort dem. Det finns massor med hästar att köpa, men det är få annonser som är så bra att man hör av sig.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
47 48 49
Svar
967
· Visningar
11 924
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 700
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka