Ni som röker, röker ni runt hästen?

Sv: Ni som röker, röker ni runt hästen?

flikkan skrev:
men då koncentrerar du dig ju på din cigarett istället för hästen... och tänk om du råkar tappa cigaretten i hästens man så det fattar eld när du är i skogen och rider. va gör du då... jag tycker rökning är fel men jag kan ju inte förbjuda någon att röka men skada inte de som inte vill eller som kan sägga tilll om det...

Koncentrerar sig på ciggen gör man inte direkt.
Tyglarna i ena handen och ciggen i den andra. Jag reagerar om min häst sprätter till lika bra med en cigg i handen som utan.
Att det kan se illa ut att röka på hästryggen är det enda argument jag kan gå med på. Men sedan har jag också den principen att vad andra anser ser illa ut, bryr jag mig inte om för fem öre så länge det inte skadar någon.
Min häst tycker dessutom att tobaksrök luktar gott.

Stall Olitten skrev:
Hmmmm.

Jag undrar bara vad händer om glöden på cigaretten rammlar på hästen?!!!!! och kanske emellan sadel och hästen!!! Vad gör du då och hur reagerar hästen???!!!

För några år sedan fick jag hjälp med att sela min häst, när jag själv inte kunde. Hon rökte och glöden rammlade ner på honom han fick ett litet brännmärke. Får väl "ursäkta" mig med att jag var tolv och inte nog modig att försvara min häst! :o :eek:
men det var riktigt otäckt iallafall! :(

Min häst tycker dessutom att tobaksrök luktar gott.[/QUOTE]

hur vet du det?? :confused:

Tycker att det ser väldigt illa ut. Tycker att ridskolan tar väldigt bra initiativ då ingen anställd röker och rökarna har fått sig en rökruta en bra bit bort från hästarna.

Ex 1. Ska skritta ut en sväng. Min kompis går med, går framför oss och röker. Hästen sträcker ut halsen så långt hon kan, över kompisens axel o vill inte flytta på huvudet.

Ex 2. Sitter på en sten o röker. Har hästen i grimmskaft o hon betar. Har ciggen i höger hand o grimmskaftet i vänster hand. Hästen betar på höger sida. Byter då hand. Hästen börjar beta på andra sidan. Byter tillbaka. Hästen byter sida.

Har flera sådana exempel om det behövs?

Är fd rökare som gick över till snus för 6 år sen pga hästarna. Det finns inget värre än att se folk sitta på/bakom hästen med en cigg i mungipan. Nej det går bort. Rök hur mycket ni vill, men inte med hästarna. Ser både vidrig och nonchalant ut. :eek:

Trevligt då om det nu är så att hästen tycker det. MEN det påverkar hästarna också, jag vet att jag då inte vill ha sämre lungor på min häst!!!

Jag har rökt både på och bakom hästar men det är ett väldans strul innan ciggen är tänd och färdigrökt. Det är väldigt lätt att det händer en olycka då. Som tur är har det aldrig hänt mig.
Nu har jag slutat röka, och tycker att det luktar äckligt som.. Men dom smakargott..
För dom som röker finns det bättre orsaker att sluta än att det ser oseriöst ut. Samtidigt som det finns många seriösa hästmänniskor som faktiskt röker!

Snälla människa tänk lite!
Sitter du på hästen o röker, får hästen inte i sig någon rök.

Tycker det är tråkigt att hästarna (och andra djur) ska behöva stå ut med det. Det spelar inte nå roll om man rider för det kommer in i nosen ändå.
Jag är väldans allergisk och känner av det på många meters avstånd... :crazy:

InsaneSpliffwizard skrev:
Ex 1. Ska skritta ut en sväng. Min kompis går med, går framför oss och röker. Hästen sträcker ut halsen så långt hon kan, över kompisens axel o vill inte flytta på huvudet.

Ex 2. Sitter på en sten o röker. Har hästen i grimmskaft o hon betar. Har ciggen i höger hand o grimmskaftet i vänster hand. Hästen betar på höger sida. Byter då hand. Hästen börjar beta på andra sidan. Byter tillbaka. Hästen byter sida.

Har flera sådana exempel om det behövs?

ja tack... verkar väldigt oseriöst att röka runt gräs, som så lätt kan ta eld....... och även om din häst tycker om det, vill du verkligen att h*n ska få i sej alla gifter som det är i cigg rök??? om nej varför röker du då runt hästen?? :confused:

Lycanthrope skrev:
hur vet du det?? :confused:

Exakt. Tror knappast dem tycker om det.
Stackarn[/QUOTE]

hallå!!!! jag har aldrig sagt det jag frågade InsaneSpliffwizard som skrev så samma sak som du skrev till mej... jag har aldrig rökt i hela mitt liv.. tycker inte det hör hemma bland hästar... :devil:

jea78 skrev:
Exakt. Tror knappast dem tycker om det.
Stackarn

hallå!!!! jag har aldrig sagt det jag frågade InsaneSpliffwizard som skrev så samma sak som du skrev till mej... jag har aldrig rökt i hela mitt liv.. tycker inte det hör hemma bland hästar... :devil:[/QUOTE]

ja mena det. Det blev fel me citaten :)

Dolores_88 skrev:
Borde inte en häst också kunna bli beroende av nikotin? Det finns väl en möjlighet?

Tycker det är grymt onödigt att röka öht och i/vid mitt stall röker man INTE. Pappa åker ut med huvudet före om han kommer med en cigg i munnen. När han ska in i hagen och hälsa på hästarna samtidigt som han röker så går hästarna iväg från honom (de älskar honom annars, för hans besök är =godis).

Mina hästar bryr sig nada om cigarettrök, och passar man dem inte så kan de mycket väl stoppa mulen på cigaretten.

Arabizar skrev:
kan hålla med om att det inte ser speciellt proffsigt ut och att droger och sporter inte hör ihop :)

Jag är "hobbyryttare" som tar mig ett bloss då och då ute på ridturer,jag är ingen (kommer alldrig att bli) framgångsrik tävlingsryttare som förstör ryktet för hästsporten ;) :D

mvh Arabizar

Tobak (Nikotin) är ingen drog. Det är ett gift. IOfs så går gift och hästsport lika illa ihop, men petimeterordpolisen kunde inte låta bli ;)

En drog kännetecknas av att den på något vis är sinnesförändrande, nikotin är inte det, det är dock ett gift och ett riktigt kraftigt beroendeframkallande gift.

Just att nikotin/tonak inte har någon sinnesförändrande effekt är största anledningen till att det är så accepterat (eller har varit) att röka. Man får t ex röka på jobbet, medan man inte får dricka på jobbet trots att alkohol är en allmänt accepterad drog (för alkohol är en drog). Men nikotinet påverkar inte sinnena, så det är ur den aspekten ofarligt. Alkohol däremot är sinnesförändrande, och alltså är det inte accepterat med 'suppauser' på jobbet, eller ens komma och lukta alkohol.

i stallet där min häst står är jag den enda som inte röker. alla andra röker i stallet bland hästarna, visst är det för jävligt, men inte vågar jag säga till och jag har ju knappast något att säga till om heller :crazy:

måste tillägga en sak: en i stallet blir sur om man borstar av leriga hästar inomhusen själv röker hon i stallet. lite mysko faktiskt...

Glimfeather skrev:
måste tillägga en sak: en i stallet blir sur om man borstar av leriga hästar inomhusen själv röker hon i stallet. lite mysko faktiskt...

ja verkligen... den personen verkar inte var för smart, röka i ett stall är ju livsfarligt....

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur