Ni som röker, röker ni runt hästen?

Sv: Ni som röker, röker ni runt hästen?

Alexandra_W skrev:
Tobak (Nikotin) är ingen drog. Det är ett gift. IOfs så går gift och hästsport lika illa ihop, men petimeterordpolisen kunde inte låta bli ;)

En drog kännetecknas av att den på något vis är sinnesförändrande, nikotin är inte det, det är dock ett gift och ett riktigt kraftigt beroendeframkallande gift.

Just att nikotin/tonak inte har någon sinnesförändrande effekt är största anledningen till att det är så accepterat (eller har varit) att röka. Man får t ex röka på jobbet, medan man inte får dricka på jobbet trots att alkohol är en allmänt accepterad drog (för alkohol är en drog). Men nikotinet påverkar inte sinnena, så det är ur den aspekten ofarligt. Alkohol däremot är sinnesförändrande, och alltså är det inte accepterat med 'suppauser' på jobbet, eller ens komma och lukta alkohol.

:bow: :bow: :bow:
Som sagt, röker inte uppe i barn eller djur, men är någon så dum (av båda ovanstående) att de kommer fram och ska stoppa näsan i cigen så varsågod och mycket nöje!

Aska känns inte, jag har askat lite överallt på mej själv i fyllan och villan, dessutom har aska blåst upp i fejjan på mej en gång :crazy: Det känns inte, det som känns är den varma glöden -röker jag halvor och ska se så att fimpen är släckt innan jag stoppar tillbaka den brukar jag sätta tummen för.. är det inte släckt ordentligt gör det ont.
Jag har aldrig ridit hästar som gått att sitta och röka på.. det har vart unghästar och bråkstakar för hela slanten så jag har inte ens kommit på tanken att sitta och tänka på annat på långa tyglar på väääldigt många år :crazy:
Skulle jag röka på häst skulle den inte lida så mycket av det då röken inte stiger nedåt (!) och inte heller framåt/nedåt.. snarare uppåt och bakåt eftersom vi förmodligen rör oss framåt (förhoppningsvis..)!

Att vara förebild för unga inom sporten.. Jag tar inte ansvar över andras barn och deras vanor, det är upp till föräldrarna att se till att barnen sköter sej fram tills de är myndiga.
Det har kommit fram barn till mej flera ggr och frågat om jag velat köpt cig åt dem för att de ser att jag är ganska ung (tom Jonas Gardell tycker jag ser ut som 15-16) men det gör jag inte helt enkelt för att det är olagligt för dem att köpa sprit och cig då.
Jag tror dessutom inte att någon tycker att jag rider bättre för att jag är rökare.

:rofl:

Skärp dig, en gräsmatta tar inte eld för att man står där o röker.
Det är aska som hamnar i gräset, gräset börjar inte brinna av aska.
Nu skulle jag även kunna fimpa ciggen i gräset utan att det börjar brinna, men nu gör jag inte det, jag fimpar under stöveln/på en sten o slänger sedan fimpen.

Citat: men snälla människa tänk lite, sitter du bredvid hästen och röker eller att en kompis går framför och röker får hästen i sig rök!
Sen får den även i sig om man rider och röker samtidigt, det går inte bara bakåt trots att det mesta går bakåt!

Har många kompisar som röker runt omkring hästarna och även när de sitter på och detta tycker jag att de kan få göra om de vill. Skulle bli jätte arg om nån rökte inne i stallet och blir ibland även arg när röken blåser in i stallet, men jag har inga problem med att de står utanför och röker om de vill :p!

Nej för röken åker fram MOT vinden o sen ner mot hästens näsborrar.
Du gör ju bara bort dig själv, om du inte ens kan tänka logiskt.

Detta är en synnerligen fånig diskussion. Det är äckligt att röka och synd om dom som gör det, men inte fan bryr sig hästarna om det.

Men om nu röken BARA går uppåt och bakåt, som vassa av era antyder. Varför får jag (och övriga allergiska) reaktioner om man går framför nån som röker tex.. Jag känner av det även om det är 10 meter bort, såvida det inte stormar åt andra hållet, bort fran mig.

Känsligt ämne...

Hästarna har inte ont av att man röker vid dem eller på dem utomhus... inne i stall är det alltid olämpligt att röka och blir mycket förvånad att detta fortfarande förekommer enligt vad ni skrivit här i tråden då jag själv inte sett sådant sedan 80 talet typ!

Jag tycker det är trevligare om de som arbetar med hästar håller sig på baksidan och röker än sitter och bolmar vid stallets framsida. Man vet att ungdomar påverkas och därför är det självklart att göra på detta vis... iaf i min värld. Om man har ett mindre privat stall eller ett stall utan ungdomar i så spelar detta naturligtvis ingen roll alls.

Fattar inte hur man kan vilja röka i ett stall... Där ska ju lukta häst och inte rök! :eek:
Annan sak om man ställer sig på stallplanen..

Förresten är rökning förbjuden i vårt stall och hela marken..
Gäster får dock röka om de är i huset, men andra får gå och ställa sig på vägen.

Hade en tjej i stallet innan som rökte till häst hela tiden..

Men ska själv erkänna att jag rökt till häst en gång när jag var rökare, när vi var på långritt.. Fast jag fick rätt dåligt samvete och sen var det rätt svårt att släcka ciggen med utan att hoppa av.

Man förstår inte hur äckligt det är att röka fråns man slutar, har jag upptäckt. Då kunde man ju helt plötsligt känna lukten av en rökare på utan att ens stå bredvid en.

kenneth skrev:
Detta är en synnerligen fånig diskussion. Det är äckligt att röka och synd om dom som gör det, men inte fan bryr sig hästarna om det.

:bow: :bow:

det är dåligt! Rökning borde inte få förekomma i sammanhang där djur är inblandade!

Som tur är har vi ett rökfritt stall, elelr nästan. en person av 12 st röker... Det är bra :bow: Vi är alla på henne att sluta ;)

Mesta dels av röken går bakåt och "försvinner" men den når även hästens näsborrar så helt oberörd blir det inte.
Om jag går framför någon som röker, nog känner jag av röken.....

Usch, att röka bland icke rökare, djur och barn ska man inte göra. Har varit passiv rökare i princip hela mitt liv. Ska bli otroligt skönt att flytta hemifrån, för här har de ingen respekt alls för en.
:(

Jag röker på häst-ryggen när vi är UTE och rider.. Endast vid skritt.. Rambo har aldrig reagerat på det vad jag har märkt.. Har även ridigt minst 4 hästar till och rökt när vi skrittar och har inte heller märkt att de reagerat.. Skulle ALDRIG röka i stallet. Och röker jag ute på gården så aktar jag mig från hästarna som är i hagen (så att det inte blåser på dem). Man märker nog om hästen tycker det är äkligt om man röker på häst ryggen och då bör man sluta.. Att det skulle komma glöd på hästen händer inte...

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur