Ni som röker, röker ni runt hästen?

Sv: Ni som röker, röker ni runt hästen?

röker bara när jag mockar...

eller inte :devil: jag röker ibland utanför stallet, aldrig i närheten av hästar eller inne. men å andra sidan röker jag inte så ofta i stallet överhuvudtaget, eftersom ingen i mitt stall vet att jag röker och jag inte är särskilt angelägen om att dom ska få veta det heller.

känner folk som röker i hagen och slänger fimparna där. dom röker även under ridturer, tänder ciggen när dom suttit upp och röker under ridturen..

min mening är att man inte ska röka runt djur och barn.. behöver man röka under ridturen kan man vackert sitta av och binda hästen och sätta sig en bit i från och röka..

Hästarna ger nog blanka faan i om nån röker eller inte. Däremot så tycker jag synd om rökarna som är tvugna att ägna sig åt en så snuskig ovana.

Är man ickerökare kan man känna röklukt på flera meters avstånd. Det borde rimligtvis innebära att alla dessa partiklar från cigarettröken också finns där, och eftersom man kan känna röklukten betyder det att man har andats in partiklarna. Detta blir en form av passiv rökning vilket också är skadligt, dock inte lika skadligt som om man själv skulle har rökt. Att röka när man sitter på hästryggen eller leder hästen borde alltså innebära att man utsätter hästen för passiv rökning vilket alltså är skadligt.

/Sara

Arabizar skrev:
Jag tar en "rökpaus" om jag måste röka,står inte i boxen och mockar samtidigt som jag röker,eller borstar pålle :smirk:
men röker uppe på hästryggen det gör jag.

som svar på din fråga:jag röker på hästen.

/Arabizar

Är f d rökare (slutade för sex år sedan, då min pappa började bli riktigt dålig av det lungemfysem han rökt sig till, och som han sedan dog av förra året), och måste motvilligt erkänna att jag också rökt vid ridning någon enstaka gång.

Måste dock säga, att även om hästen inte lider av det och man inte askar på den så ser det fruktansvärt illa ut! Sport och droger går inte ihop, om man ska hårddra det, och dessutom är man som vuxen ryttare en förebild för de yngre man träffar på i hästsammanhang varesig man vill eller ej. HÄSTEN lider som sagt säkert inte, men det ser oseriöst ut och kan i förlängningen ge sporten taskigt rykte. Ha t o m sett folk röka upsuttet på tävlingsplats. Brrr...

kenneth skrev:
Hästarna ger nog blanka faan i om nån röker eller inte. Däremot så tycker jag synd om rökarna som är tvugna att ägna sig åt en så snuskig ovana.

tror inte att hästarna ger blanka fan i röken. många som vänder bort huvudet eller lägger öronen bakåt vid rökt.

Jag röker inte bland icke rökare,barn eller i stallet. Annars så röker jag vart jag vill och när jag vill.

Tja, en del rökare kan ju konsten att se var röken tar vägen..dvs..man går efter vinden. Att röka när man sitter på en häst kan ju knappast kallas för passiv rökning...Eftersom varmt stiger så tror jag knappast röken från en cigg sjunker ner till mulen ;)

*lånar*
Inte så snäll att röka runt någon människa eller djur som inte kan ta sig bort ifrån den som röker....

Jag erkänner... Jag röker ibland när jag leder hästarna från hagen, men aldrig under ridning. Jag slänger aldrig fimpar på våra marker eller på våran väg (här springer dagbarn och djur överallt) Och skulle aldrig i livet röka i ladugården. Ibland kan jag stå i "paddocken" och röka, men inte när jag är helt intill. Jag går alltid så vinden blåser bort från folk och fä, och jag är nog den enda rökaren som tycker att rökförbud på allmän plats är bra. Jag tycker att vi som röker ska visa hänsyn, men oxå att de som inte röker ska göra det.

På vilket sätt menar du att icke rökare ska visa hänsyn?

// Marie

ako skrev:
Är f d rökare (slutade för sex år sedan, då min pappa började bli riktigt dålig av det lungemfysem han rökt sig till, och som han sedan dog av förra året), och måste motvilligt erkänna att jag också rökt vid ridning någon enstaka gång.

Måste dock säga, att även om hästen inte lider av det och man inte askar på den så ser det fruktansvärt illa ut! Sport och droger går inte ihop, om man ska hårddra det, och dessutom är man som vuxen ryttare en förebild för de yngre man träffar på i hästsammanhang varesig man vill eller ej. HÄSTEN lider som sagt säkert inte, men det ser oseriöst ut och kan i förlängningen ge sporten taskigt rykte. Ha t o m sett folk röka upsuttet på tävlingsplats. Brrr...

kan hålla med om att det inte ser speciellt proffsigt ut och att droger och sporter inte hör ihop :)

Jag är "hobbyryttare" som tar mig ett bloss då och då ute på ridturer,jag är ingen (kommer alldrig att bli) framgångsrik tävlingsryttare som förstör ryktet för hästsporten ;) :D

mvh Arabizar

SSara skrev:
På vilket sätt menar du att icke rökare ska visa hänsyn?

// Marie
Det är väldigt många icke rökare som klankar ner på rökare, men valet är ju vårt. Är vi dumma nog att röka, så får man knappast bättre samvete av att folk hela tiden klagar, iallafall inte om man faktiskt går undan för att inte de andra ska ta skada av det. Man får många ggr höra att man skräpar ner naturen från folk som precis slänger ett tuggummi i backen för att låta något djur kvävas. Själv slänger jag inga fimpar, men många jag känner slänger tuggummi, godispapper, och annat skräp rätt på marken...
Sen vore det trevligt om nu en ickerökare kunde gå undan, och inte tvunget sätta sig brevid och sen klaga på röken...

Jo håller med till 100%, var bara nyfiken på hur du tänkte :smirk:

Arabizar skrev:
Jag tar en "rökpaus" om jag måste röka,står inte i boxen och mockar samtidigt som jag röker,eller borstar pålle :smirk:
men röker uppe på hästryggen det gör jag.

som svar på din fråga:jag röker på hästen.

/Arabizar

men då koncentrerar du dig ju på din cigarett istället för hästen... och tänk om du råkar tappa cigaretten i hästens man så det fattar eld när du är i skogen och rider. va gör du då... jag tycker rökning är fel men jag kan ju inte förbjuda någon att röka men skada inte de som inte vill eller som kan sägga tilll om det...

Hoppas h*n träffade!! :devil: :devil:

Tycker inte att man bör röka bland andra människor så de utsätts för passiv rökning. Måste faktiskt erkänna att den mesta röken jag själv utsätts jag för just i stallet iom att stallägare, ridlärare mm röker. Tycker att det är rent ut sagt lite jobbigt ibland, känns som att man måste fly undan röken.

Man bör inte röka i stall eller omkring hästar eller andra djur enligt min mening.

Knapplån* En tjej i stallet röker i stallet, på hästryggen ja i princip överallt.. Det tycker jag är väldigt dålig stil!

*knapplån*

Egentligen har jag inget bra skäl till att man inte ska röka när man rider. Tycker bara att det ser ruskigt illa ut.

Borde inte en häst också kunna bli beroende av nikotin? Det finns väl en möjlighet?

Tycker det är grymt onödigt att röka öht och i/vid mitt stall röker man INTE. Pappa åker ut med huvudet före om han kommer med en cigg i munnen. När han ska in i hagen och hälsa på hästarna samtidigt som han röker så går hästarna iväg från honom (de älskar honom annars, för hans besök är =godis).

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att röka i närheten av min häst, det finns inte. typ en spärr jag har, det ser jäkligt illa ut med folk som röker när de hanterar dina hästar :(

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama