Ni som rider runt på öltunnor...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CarolaLind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 175
C

CarolaLind

Vad har ni för sadel?

Jag trodde att min kallblodstravare var bred och flat, men tro mej, han är inga som helst problem i jämförelse med min Nordsvenska brukshäst.

Rider ni i bomlöst?

Och ni som har bomsadel, vilken? hur vid? vilken sort? Visa gärna med bilder!

:p

Sv: Ni som rider runt på öltunnor...

Jag hade förut en gigantisk frederiksborgare som var av modell öltunna.
Rak rygg, inte mycket till manke och superbred. Den enda sadel jag kunde ha på honom var Stubben. Nu vet jag inte vilken modell du är ute efter, men jag hade en dressyr maestoso som var 33,5 i bomvidd = xxvid. Kolla på www.stuebben.se , där ser man vilka som görs i det måttet.

Malte var förjävla bred (för att vara halvblod, sa vissa - rent allmänt, enligt andra), hade en spansk sadel på honom - Ludomars Potrera med vid bom. Kan dock säga att det var precis på gränsen att det gick; När han hade breddat klart så fanns det inte ens plats för schabrak ;)

Liten bild:

http://www.kilagarden.com/imgsadlar/potrera_svart.jpg

Några märken du kan testa:
Lemetex (dock görs de inte så breda, endast till 32, finns väl nån modell som går att specialbeställa), Globus, Albion, Frank Baines.

Finns fler märken men kommer inte på fler för tillfället...
Kolla främst på märken som har breda bossor (8 cm + ) och som är platta. Märken som Equipe är gjorda för lite mer spetsiga halvblod och passformen på deras sadlar (om man ser sadeln bakifrån) är mer som ett upp och nervänt V. Du ska hitta en sadel där bossorna ligger an hela vägen (Om man exempelvis lägger Equipe på en rund häst ligger inte bossan an längst in vid kanalen= alltså kommr inte sadeln ligga still när du hoppar upp)

bladsadel- jag rider i montségursadlar på mina pållar. funkar jättebra på runda fjordar och nordsvenskar:)
när man köper så får man den måttbeställd och individanpassad :love: , så det där med bomvidden är inget problem

vill du titta på sadlarna finns det massor av bilder på deras hemsida
www.montsegur.se

Senast ändrad:

Barefoot bomfri har jag till min "öltunna" :D
(bruksnordis också)
Fick ta ut framträet också för det var för smalt, och då padda upp lite mera runt manken i stället.
Nu passar den perfekt på henne :bow:

Hehe, fick rekommenderat en stubben rex till min pålla idag. De finns tydligen upp till 30" i bomvidd, men det lär ju inte hjälpa dig, hehe. Själv tänkte jag satsa på barbackapad endast, menmen. SKa kravla mig upp nån dag bara. Har precis fått uppsittningstillåtelse av veterinär!! :bump:
Oj hoppsan, inte meningen att stjäla tråd. :o
Lycka till och meddela om vad du finner för lyckosamt!

Z

Jag lyckades inte hitta någon "färdig" dressyrsadel till min häst, så det var bara att måttbeställa en Jensen Amiral.
Det är fyra år sedan och jag har inte ångrat det en enda gång!

Nu står jag i begrepp att skaffa en skolsadel, och samma problem möter mej - det finns inga som är breda nog. Tänkte ta med Besten över till Hornbaek i sommar och prova sortimentet och eventuellt måttbeställa!

Immer

Oj, fel av mig. De finns åtminstone till 32" i vanliga sortimentet. men stämmer säkert med 33,5". Det är ju trots allt en ponnysadel.
Nähä, det fanns bara upp till 32" på rexen! kollade på deras hemsida.

Senast ändrad:

Mitt halvblodssto är tro det eller ej helt cylinderformad. Hon är inte bara bred utan oxå helt platt på ryggen.

Det ända som passar henne är Bates och Wintec med utbytbara koppjärn, och då är det det bredaste järnet som gäller.

Inte ens sadeln jag hade till min nodis passar henne ;)

Jag tror Dominus finns i väldigt breda storlekar. Jag vet flera hästar som är mkt breda över ryggen som har sådanna.

Tack för intressanta svar :bow:

Jag ska ha en ST Comfort till honom (Bomlös) Men jag vill ha en dressyrsadel också, ST Dressyrsadel som också är bomlös kommer inte att passa honom, så...nu måste jag jaga sadel igeeen. *sucka*

Fler tips?

Hm, hur vet du att ST dressyr inte kommer att passa?
Vad skiljer comfort från dressyren inpassningsmässigt?

Mvh T -som fantiserar om en ST dressyr när hon blir rik :smirk:

Min vbl travare är bred och grov. Har väldigt bred ryggrad med enligt ET. Hade svårt att hitta tillräckligt vid sadel till honom men det blev tillslut en Prestige SS :love: Var ett gissel då han inte ska ha sadel med kilbossor, normal rygg, lång länd. Den ligger jättebra på honom och passar verkligen. Nu har han inte helt rak rygg men välmusklad så är den rätt vid/platt.
Så här ser han ut bakifrån över ryggen.
bakifrn1.jpg

Och i profil

Dressyren är för hög fram, den är för hästar MED manke :D

Comforten har ett framträ som FÅR lov att sitta högt över, den passar ändå då framträet inte sitter ihop med själva sitsen, en mkt stor skillnad!

Fin han är! Men han har i alla fall liite manke! Min lille skutt är helt flat... :p

Jag tror att det finns ganska vida Lewasadlar att få tag på. Dock så tillverkas ju tyvärr inte dessa sadlar längre utan i så fall är det ju begnat som gäller och de man ser på annons är oftast allroundsadlarna eller allr. mot hopp alt. hopp. Men det Har hänt att jag sett nån beg. Lewa mot dressyr eller dressyr också. Jag har dock ingen koll på exakt hur vida dessa är tyvärr. Men jag vet att många lewa har legat på många olika sorters breda hästar.

Men det beror ju på om du kan tänka dig köpa begagnat. Tror även att Olympic har sadlar som skulle kunna passa breda hästar, min egen är rätt så bred. Men jag vet inte exakt vilka bomvidder det är på dessa heller tyvärr eller hur många grader som de motsvarar. Men jag har en Olympic Jesscia, köpte min beg. för nästan ½-priset och då var den i superfint skick. Jag ska nog i oförsig köpa en bättre kvalitétssadel sedan, men denna sadel var verkligen helt super till henne nu. Men hon är ju bara 4 så jag räknar med och få byta sadel om ett tag.. Fast min häst har i of mkt manke så Jessican kanske inte skulle passa din häst i alla fall då?...

Det du kan göra, om du skulle vara intresserad av att köpa beg. är att sätta ut en annons på t.ex. blocket eller här på bukefalos. Så gjorde jag när jag skulle köpa sadel eftersom det fanns en djungel där ute och jag inte visste vilka märken osv. som jag var intresserad av. Beskrev lite kortfattat hur min häst såg ut. Jag fick uppemot hundra svar på kanske en månad och jag hade jätte stora bra valmöjligheter av alla annonserna. Det var allt från jättedyra märkessadlar, sadlar i mellanprisklassen och sen fanns det väll nån som hade någon billigare syntet eller budgetsadel från hööks med...
men jag tyckte att det var toppen att kunna välja och vraka mellan alla svar jag fått,
och jag fick faktiskt många svar från folk som bodde i närheten av mig med så jag hade möjlighet att ta hem och prova ett flertal sadlar vilket man ju behöver göra.

Nåväl, hoppas du hittar en bra sadel - det finns ju en djungel av dom! :D :)

Till min tjockis har jag köpt en Henri de rivel
Den är 34 i bomvidd. passar perfekt till honom. :)

Ja det har han ju iaf, lite manke :D

Han har 36 i bomvidd på sin sadel och man kan ju få den omvärmd till en 37:a om han skulle bredda sig så pass att det behövs en vidare modell.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 512
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka