Sv: Ni som rider runt på öltunnor...
Jag tror att det finns ganska vida Lewasadlar att få tag på. Dock så tillverkas ju tyvärr inte dessa sadlar längre utan i så fall är det ju begnat som gäller och de man ser på annons är oftast allroundsadlarna eller allr. mot hopp alt. hopp. Men det Har hänt att jag sett nån beg. Lewa mot dressyr eller dressyr också. Jag har dock ingen koll på exakt hur vida dessa är tyvärr. Men jag vet att många lewa har legat på många olika sorters breda hästar.
Men det beror ju på om du kan tänka dig köpa begagnat. Tror även att Olympic har sadlar som skulle kunna passa breda hästar, min egen är rätt så bred. Men jag vet inte exakt vilka bomvidder det är på dessa heller tyvärr eller hur många grader som de motsvarar. Men jag har en Olympic Jesscia, köpte min beg. för nästan ½-priset och då var den i superfint skick. Jag ska nog i oförsig köpa en bättre kvalitétssadel sedan, men denna sadel var verkligen helt super till henne nu. Men hon är ju bara 4 så jag räknar med och få byta sadel om ett tag.. Fast min häst har i of mkt manke så Jessican kanske inte skulle passa din häst i alla fall då?...
Det du kan göra, om du skulle vara intresserad av att köpa beg. är att sätta ut en annons på t.ex. blocket eller här på bukefalos. Så gjorde jag när jag skulle köpa sadel eftersom det fanns en djungel där ute och jag inte visste vilka märken osv. som jag var intresserad av. Beskrev lite kortfattat hur min häst såg ut. Jag fick uppemot hundra svar på kanske en månad och jag hade jätte stora bra valmöjligheter av alla annonserna. Det var allt från jättedyra märkessadlar, sadlar i mellanprisklassen och sen fanns det väll nån som hade någon billigare syntet eller budgetsadel från hööks med...
men jag tyckte att det var toppen att kunna välja och vraka mellan alla svar jag fått,
och jag fick faktiskt många svar från folk som bodde i närheten av mig med så jag hade möjlighet att ta hem och prova ett flertal sadlar vilket man ju behöver göra.
Nåväl, hoppas du hittar en bra sadel - det finns ju en djungel av dom!