Ni som rider bettlöst.

C

Clarissasweet

Jag funderar skarpt på att byta ut mitt vanliga träns mot ett bettlöst. Visserligen har jag ett väldigt milt bett till honom, men det är o andra sidan some en stor metallklump :confused:
Ni som rider med det, hur lyssnar hästen? Vad ser ni som risker i ridningen?
Funkar det bättre/ sämre? Finns det någon speciell modell man ska använda?
Tack :banana:

Sv: Ni som rider bettlöst.

Jag rider på ett bitless-bridle sen 10 år och jag har aldrig haft några problem med lydnad eller att han inte lyssnar. Tvärtom. Det är en skogsmulle men ibland får jag ta en liten runda i paddocken.

Okej, låter bra :)
finns det något speciellt märke jag ska använda?

Jag rider med sidepull på min häst, varvat med bett. Har inte heller några problem med lydnad eller att hästen inte lyssnar. Jag tycker att det är lättare att "få fram" hästen med sidepull än bett, men vet inte om det kan bero på att det är en travare jag har. Han har lättare för att ramla tillbaka i travarformen med bett i munnen.

Nackdelen med mitt sidepull skulle väl vara att det vid oförutsedda händelser, där hästen hoppar till eller blir rädd för nåt, blir lite längre bromssträcka än med bett.

Använder också sidepull. Aldrig haft några problem.
Snarare lyssnar hästen bättre efter ett tag, tycker jag.

Men, sidepull är gjort för att rida med längre tyglar. Ska man rida engelskt så skulle jag rekomendera ett engelskt sidepull, alltså ett med läderrem över nosen istället för rep.

Oavsätt vilket bettalternativ man rider på ska det aldrig nånsin handla om fysisk styrka. Så oavsätt vad du använder för bettalternativ (bettlöst eller ej) måste du alltid arbeta fram ett sammarbete som bygger på att hästen vill lyssna. Om man inte kan rida hästen bettlöst pga att den behöver ett skarpare bett tycker jag att man ska titta på sammarbetet och ridningen, inte på utrustningen.

Jag rider bettlöst för att jag upplever att min häst föredrar det - det har alla hästar gjort som jag provat sidepull på enligt min åsikt. Delvis använder jag det också för att jag anser att eftergiften blir större i ett sånt huvudlag. Jag rider aldrig på bettlösa alternativ som bygger på hävstångskraft utan endast rak kommunikation: hand-mun. Dvs sidepull eller kapson tex. Personligen föredrar jag sidepull.

"Nackdelen" (om man nu ser det som en nackdel) med ett sidepull är att du har mindre möjligheter att vara detaljerad i kommunikationen till hästen via handen. Det ställs alltså mer krav på sitsen. Men som med alla bett/huvudlag så handlar det också om vana. Jag tycker idag (efter ca 6 års ridning på endast sidepull/kapson) att det är lättare att förmedla sig i ett sånt huvudlag än mer bett. Oavsätt vilken häst jag rider. Jag rider hästar som aldrig gått bettlöst, bättre på sidepull än med bett. Därför att jag vet hur det ska användas.

Det finns bettlösa alternativ som är riktigt skarpa, och ett sånt anser jag inte att man ska använda om man inte har en annan orsak till det än att hästen är stark. Ett skarpt bettlöst alternativ kan göra stor skada och ska inte användas om man kan förvänta sig att man kommer att använda det skarpt.

Jag har erfarenhet av olika bettlösa alternativ och anser att de som "klämmer runt hästens huvud" både verkar fungera dåligt enligt erfarenhet, och måste vara ganska obehagligt. Hackamore verkar för det första ed hävstång men dessutom verkar det ganska kraftigt bakom hästens öron vilket är ett vädigt känsligt område. Det kan leda till spänningar och obehag.

Jag förespråkar som sagt endast altenrativ som verkar med hjälp av nosgrimma och utan hävstång. Och man kan stoppa en skenande häst också med ett sånt även om man inte lika lätt skadar hästen på kuppen. Dressyrmässigt anser jag dessutom att sidepullet/kapsonen är mest flexibela och lättkommunicerade. Hacket är för stelt tycker jag. Men det är en smaksak. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 041
Senast: dukie
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30