Ni som pluggar på distans

Saeta

Trådstartare
Jag börjar bli smått galen på min skola. Lärarna är trevliga när jag är där och så, men det tar allt som oftast runt 3-5 dagar innan jag får svar på en fråga. Och då skickar jag både via notiser inne på plattformen (använder Fronter) samt även vanligt mail.

Hur fort får ni tag i era respektive lärare?
Är det normalt att det kan ta ett par dagar innan ni fått svar på någon fråga?
Hur fort blir era inskickade uppgifter rättade?
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Det där kan vara helt hopplöst! Har läst flera universitetskurser på distans och på många är det problem med det där. Ibland får man inga svar överhuvudtaget. Väntar till exempel fortfarande på svar på frågor jag ställde flera gånger på en kurs (till tre lärare, via mail och telefon) för över en månad sedan... Ibland undrar jag varför de ens har distanskurser om de inte har tid med eleverna? Brukar ta tre veckor att rätta prov, men har varit med om att det tagit myyycket längre tid.
Sen är det olika såklart. Har läst kurser där man får svar inom några minuter, även mitt i natten:D.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Har tagit alltifrån några timmar upp till 2v. Oftast runt 3-5dagar om det inte är precis innan deadlines/tentor då brukar de alltid se till att svara inom någon dag.

Uppgifter och tentor har jag fått tillbaka inom 1-3v beroende på universitet, kurs och typ av uppgift/tenta.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Har bara läst en kurs på distans, fick svar efter något dygn kanske och prov rättades inom 3 arbetsdagar har jag för mig. Var dock på gymnasienivå. Kolla vad de har för regler på skolan, brukar i alla fall finnas riktlinjer kring svarstid m.m.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Svarar alla:

Då är det iallafall inte bara för mig det tar en evighet att få svar :p men det är liksom så dumt. Är inte det själva grejen med distans att man ska kunna sitta hemma, och om man behöver få tag på sina lärare inom iallafall rimlig tid (vad som nu är rimligt vet jag inte, men inte flera dagar iallafall). Ska dit och prata med dom om detta, för hela grejen faller ju ur om jag ska behöva gå dit varje dag eller flera dagar i veckan om jag så behöver hjälp med en liten del i en uppgift. :banghead:
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Hur fort får ni tag i era respektive lärare?
Beror på prioritet...

En allmän fråga om kursen eller liknande och det kan ta upp till en vecka eller två. En fråga om en aktuell uppgift, några dagar. En fråga som uppstår under en hemtentamen, någon minut.

Lärare har i regel fler kurser än en, och vissa kurser har extremt många deltagare. Jag tycker man får räkna med 3-5 dagar som normalt för icke akuta frågor. Och är man t ex ute i sista minuten med en uppgift och behöver hjälp NU, så kan man ju räkna med att man inte är ensam om det. Ju närmare det är till inlämningsdag, desto mer upptagna burkar lärarna vara. Planering är A och O, även för oss elever.

Hur fort blir era inskickade uppgifter rättade?
Ca 15 arbetsdagar som längst.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Är man i behov av mycket stöd från lärare så är kanske inte distansundervisning den bästa formen?... Distans bygger mycket på att man som elev är ganska självgående.
 
Sv: Ni som pluggar på distans


Lärare har i regel fler kurser än en, och vissa kurser har extremt många deltagare. Jag tycker man får räkna med 3-5 dagar som normalt för icke akuta frågor. Och är man t ex ute i sista minuten med en uppgift och behöver hjälp NU, så kan man ju räkna med att man inte är ensam om det. Ju närmare det är till inlämningsdag, desto mer upptagna burkar lärarna vara. Planering är A och O, även för oss elever.


Absolut det håller jag med om. Men om man, som jag, pluggar på flex och inte har någon tid för att lämna in uppgifter/skriva prov, bör man ändå räkna med att vänta flera dagar för att få svar på en fråga angående en uppgift? För vissa uppgifter kan jag ju hoppa över och börja med nästa medan jag väntar på svar. Men det känns fel att behöva vänta jätte länge...
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Är man i behov av mycket stöd från lärare så är kanske inte distansundervisning den bästa formen?... Distans bygger mycket på att man som elev är ganska självgående.

Nu är det väl inte stödet i sig jag behöver, det får jag från andra. Det är bara det att jag inte förstår hur frågorna är formulerade i vissa uppgifter. Och det är där jag har mailat och frågat :) och det tycker jag ändå att man ska kunna få göra fast man pluggar på distans.

Det är iallafall den pluggformen som passar mig bäst.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Om du inte har något specifikt inlämningsdatum tycker jag inte att 3-5 dagar är mycket eller konstigt.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Jag har pluggat på ett mycket litet program, i vår klass var vi större delen av tiden runt fem-sex personer (vi var runt 20 när vi började, sen försvann folk en efter en så nu när vi tog examen för en månad sen var vi bara två kvar, plus två som inte blev klara med sin kandidatuppsats), och det fanns bara en årskull under oss, där de är runt tio personer. Det var visserligen campus, men vi var kanske i skolan max en-två förmiddagar eller eftermiddagar i veckan, i slutet inte ens det.

De två första åren fick vi svar nästan direkt om vi mejlade, och då hade vi lärare som förutom våra två grupper också undervisade i Lund och Växjö, vilket jag tycker visar att de verkligen brydde sig om att skicka ut snabba svar, grupperna i Växjö och Lund lär ha varit rejält mycket större. En-två dagar brukade det ta att få svar på mejl. Tentor och inlämningar varierade, en del fick vi svar på redan samma dag, en del tog upp mot de tio arbetsdagar de har på sig att rätta (så var det sagt här i alla fall).

Sista året hade vi enbart lärare som hade våra två grupper, och tvåorna hade inte dessa lärare överhuvudtaget, så de hade med andra ord oss fyra elever. Det kunde ta veckor innan de svarade på ett enkelt mejl, skitkul när man skriver uppsats och handledaren inte svarar på två veckor. :meh: Det tror jag dock inte är speciellt vanligt att det blir så.

Men att vänta 3-5 dagar på ett svar skulle jag nog se som ganska normalt om det är lärare som har stora grupper, det lär ju vara fler än en som hör av sig med frågor.
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Varför ringer ni inte när det hastar med att få svar??

Alla föreläsare jag haft, båda distans och "vanliga" studier, har svarat inom max 2-3 dagar, oftast samma dag eller nästa (om det inte har varit helg). Men de har även telefon så vill man ha svar snabbt, tex om man sitter med en uppgift och något är oklart, så är det bara att lyfta luren och ringa.

Alla universitet och högskolor brukar ha samtliga föreläsares direktnr på sina hemsidor, skulle det mot förmodan inte finnas på er skola så är det bara att ringa receptionen och fråga!

Att få tillbaka tentor kan ta allt från 2 dagar till en månad beroende på vem det är....
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Varför ringer ni inte när det hastar med att få svar??

Dels för att jag lättare kan gå tillbaka och kolla svaret när jag får det skriftligt. Annars är väl att åka dit det bästa, då kan jag både skriva ner samtidigt som vi pratar. Men att enbart ringa är inte det optimala för mig.

Kiwi: Tack för din åsikt :) och tack ni andra!
 
Sv: Ni som pluggar på distans

Jag kan ju enbart svara för mig, och som sagt har det inte varit några problem de två första åren på min utbildning med att ta frågor via mejl. Man har fått svar inom rimlig tid. Det var när det gällde att handledningen och lärarna satte i system att inte svara som det blev ett problem. Våra lärare ville inte att vi ringde. De blev rent otrevliga om vi ringde "och störde" när vi inte hade föreläsning. Mejl var alltså enda sättet att få kontakt.

(Jag föredrar dessutom mejl eftersom det inte tvingar mottagaren att svara direkt, utan att personen kan svara när det passar en själv. Men är man handledare för en elev som skriver kandidatuppsats och den eleven är den enda man har, så tycker jag inte en väntetid på två veckor för en enklare fråga som kräver typ två meningar är okej.)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 045
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 032
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 904
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp