Ni som påstår att trav är djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Om du hade läst i mitt inlägg så hade du sett att det riktar sig till de som påstår att travet är djurplågeri. Dvs de "ridfolk" som varit här inne och påstått att deras sida varit så bra medan travet har varit djurplågeri. De är dem jag vände mig till, inte för att påstå att "min" sida är bättre.
Herregud. Jag är för fasen både rid- och travmänniska själv.

Du behöver alltså inte känna dig så himla träffad om inte du varit en av de som varit här inne och fört dessa diskussioner tidigare. Då hade du haft mer bakgrundsfakta. Så nästa gång kan du ju läsa både rubrik och inlägg ordentligt innan du hasplar ur dig att någon skulle vara bättre än någon annan. Det handar inte om det.

Det är dessutom inte alltid att hästen kör upp huvudet som är poängen på bilderna utan mer själva utrustningen som används och vilka reaktioner den kan föra med sig.

Jag tänker ju inte be om ursäkt för att jag inte läst varenda tråd där folk har skrivit sådant om du trodde det. :grin:
Men jag tror inte någon kunnig människa anser att en viss sport är mer tortyr för hästar än någon annan sport.
Det finns travare som springer med felaktig och framförallt felaktigt spänd utrustning också, likaså som det finns hopp och dressyr hästar med felaktig utrustning.

När man kommer till högre nivå i hoppning och dressyr tex så har jag knappt sett det användas överflödig utrustning som inte behövs. Det som används är ju för att hjälpa hästen. Och ni som stör er på fårskinn på benskydd osv kanske ska tänka på att det ju inte stör hästen. Tycker man det är snyggt så får man väl använda det.

Vad är felaktig utrustning på en travare enligt dej?

Du får det som att låta att vi hafsar på massa utrustning,slänger oss i vagnen och kör 150 km/h.
FEL!
Vi vet inte vilken utrustning som passar till "våra" hästar.
Ska den ha PG skor? Fast bommull? Länga checken?
Det är ju det som jag personligen tycker om med travet.
Vi vet inte vad hästen ska ha för hjälpmedel för att prestera bra,det är något vi får pröva oss fram till ,samt vara lyhörda.
Finns otroligt duktiga hästmänniskor inom travet som gärna tar sej en stund för att komma med tips på vad just min häst ska ha för hjälpmedel.
Det gäller att vara lyhörd och suga i sej det som går.

Urustning sätter man väll inte på för att det är roligt?
Utan för att hjäla hästen?
Så när du ser en häst med "massa" utrustning tänk då istället att varje sak fyller en VIKTIG funktion för att den hästen ska få det så lätt för sej som möjligt på travbanan.

Du säger felaktig utrustning-Jag säger hjälpmedel.
Se skillnaden!

Sen sa du att du sett travhästar med felspännd utrustning,Jag skulle bli otroligt glad om du ville svänga förbi mitt stall och peka på vad som är fel utrustning och säga vilken utrustning jag ska ha istället för att min häst ska prestera så bra som möjligt på travet. För om du kan se "felen" måste du ju veta hur det ska vara när det är rätt?
Nu står det ju inte vart du bor,men annars kan du ju knacka på i Luddes selkammare i Skåne,Stig H´s selkammre i Stockholm eller Robban Bergh´s selkammare i Norr.
Tror dom skulle bli överlyckliga att ha en tjej/kille? som kan se direkt vilken felaktig utrustning som kan plockas bort på varje häst.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är felaktig utrustning på en travare enligt dej?

Du får det som att låta att vi hafsar på massa utrustning,slänger oss i vagnen och kör 150 km/h.
FEL!
Vi vet inte vilken utrustning som passar till "våra" hästar.
Ska den ha PG skor? Fast bommull? Länga checken?
Det är ju det som jag personligen tycker om med travet.
Vi vet inte vad hästen ska ha för hjälpmedel för att prestera bra,det är något vi får pröva oss fram till ,samt vara lyhörda.
Finns otroligt duktiga hästmänniskor inom travet som gärna tar sej en stund för att komma med tips på vad just min häst ska ha för hjälpmedel.
Det gäller att vara lyhörd och suga i sej det som går.

Urustning sätter man väll inte på för att det är roligt?
Utan för att hjäla hästen?
Så när du ser en häst med "massa" utrustning tänk då istället att varje sak fyller en VIKTIG funktion för att den hästen ska få det så lätt för sej som möjligt på travbanan.

Du säger felaktig utrustning-Jag säger hjälpmedel.
Se skillnaden!

Sen sa du att du sett travhästar med felspännd utrustning,Jag skulle bli otroligt glad om du ville svänga förbi mitt stall och peka på vad som är fel utrustning och säga vilken utrustning jag ska ha istället för att min häst ska prestera så bra som möjligt på travet. För om du kan se "felen" måste du ju veta hur det ska vara när det är rätt?
Nu står det ju inte vart du bor,men annars kan du ju knacka på i Luddes selkammare i Skåne,Stig H´s selkammre i Stockholm eller Robban Bergh´s selkammare i Norr.
Tror dom skulle bli överlyckliga att ha en tjej/kille? som kan se direkt vilken felaktig utrustning som kan plockas bort på varje häst.
Skrattretande. Snacka om att ta det personligt. :rofl::rofl:

Så du anser att varenda travare här i världen har korrekt utrustning?
Om du lärt dig läsa när du var liten hade du förstått att jag menade att trav varken är bättre eller sämre än någon annan sport.
Det finns hästar inom ALLA sporter som har felaktig utrustning, fel spänd utrustning, fel använd utrustning. Även trav! Även hoppning! Även western!

Inte fan går jag och tänker att det är fel utrustning på varje häst jag ser :crazy:
Vart får du det ifrån?

Skrattretande. Snacka om att ta det personligt. :rofl::rofl:

Så du anser att varenda travare här i världen har korrekt utrustning?
Om du lärt dig läsa när du var liten hade du förstått att jag menade att trav varken är bättre eller sämre än någon annan sport.
Det finns hästar inom ALLA sporter som har felaktig utrustning, fel spänd utrustning, fel använd utrustning. Även trav! Även hoppning! Även western!

Inte fan går jag och tänker att det är fel utrustning på varje häst jag ser :crazy:
Vart får du det ifrån?

Personligt?
Tycker mest att det är tråkigt att man inte kan tänka lite längre än vad näsan räcker.:cool:

Nej jag har inte sagt att varenda travare har rätt utrustning,men det är det man strävar efter och vem är du och jag att bestämma vilken som är rätt utrustning?
En person har den utrustningen på den hästen en annan person kanske hade valt en annan.
Men det är ju DU som säger att folk har fel utrustning! Om JAG ser en hopphäst med massa saker på,så hoppas jag att den människan sett till den hästens behov av hjälpmedel.
Vem bestämmer vad som är fel och rätt angående utrustning?

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, När du sett en travare med fel utrustning VAD är det då som varit fel?

Nej du kanske inte går och tänker på hästars utrustning,men efter att du sagt att utrustningsfel sker inom alla sporter,så kan du väll förklara för mej vad du sett som är "fel" inom travet.

Och det här med att jag inte kan läsa :cool: härlig nivå du gör på samtalsämnet.

Jag tror då att det finns hästar som behandlas mindre bra utifrån sina behov i ALLA grenar. Alla kan inte kunna allt tyvärr! Hoppas bara att så många som möjligt ägnar mycket eftertanke åt att lära sig mer och förbättra sin träning och sina metoder. Och tränar på att läsa av sina hästar, och kunna inse sina misstag och inte bara se skit hos andra, utan våga granska sig själv och ta till sig kritik.

Jag hoppas iaf att jag kan det då hästarna borde hanteras bättre/har behov jag missar.

lägger in en bild på min krigare som faktisk, vad folk än tycker om trav, älskar att löpa det fortaste han kan. Denna häst driver man inte, utan bara lotsar till bästa väg mot mål.
han har rycktussar som oftast sitter kvar, tredelat travbett, långt "käk" med kindstropp i stället för pinne och inga andra "krusiduller". Jo, gamacher bak för att inte spänna sig.
och på sistone ballskydd pga de våldsamma farterna och tramprisken då det kan bli snäva utvikningar och påkörningar.

041-Kopia.jpg

varning för skrytbild.. Men kolla vad stolt han ser ut, hästen alltså!!
043.jpg

Kontemplation innan lopp
063.jpg

Kan iofs tycka att då de börjar se ut som julgranar har man kanske missat något i grundfräshören och kanske har lite att nysta upp och åtgärda så de kan springa med mindre korrigeringsverktyg.

Jag tror då att det finns hästar som behandlas mindre bra utifrån sina behov i ALLA grenar. Alla kan inte kunna allt tyvärr! Hoppas bara att så många som möjligt ägnar mycket eftertanke åt att lära sig mer och förbättra sin träning och sina metoder. Och tränar på att läsa av sina hästar, och kunna inse sina misstag och inte bara se skit hos andra, utan våga granska sig själv och ta till sig kritik.

Jag hoppas iaf att jag kan det då hästarna borde hanteras bättre/har behov jag missar.

lägger in en bild på min krigare som faktisk, vad folk än tycker om trav, älskar att löpa det fortaste han kan. Denna häst driver man inte, utan bara lotsar till bästa väg mot mål.
han har rycktussar som oftast sitter kvar, tredelat travbett, långt "käk" med kindstropp i stället för pinne och inga andra "krusiduller". Jo, gamacher bak för att inte spänna sig.
och på sistone ballskydd pga de våldsamma farterna och tramprisken då det kan bli snäva utvikningar och påkörningar.
Kan iofs tycka att då de börjar se ut som julgranar har man kanske missat något i grundfräshören och kanske har lite att nysta upp och åtgärda så de kan springa med mindre korrigeringsverktyg.

Håller helt med!

Jag vet ju själv att jag lärt mig en väldig massa sedan jag började ta till mig info! (när jag var 13-14 ungefär, innan dess kunda jag ju allt :rofl::angel:)
Och man lär sig mer för varje dag som går.
Jag tar ju inte på mina hästar något de inte behöver, men skulle jag någon gång göra det, eller något felaktigt, så skulle jag nog uppskatta om någon berättade, även om jag inte skulle visa det direkt kanske.

Det fanns ju faktiskt en period då även jag trodde på pessoabett :crazy::o

Tyvärr verkar vissa tränare och personer sitta fast i sina vidriga metoder utan att inse hur fel det är. Och det gäller alla discipliner.

Jag tänker ju inte be om ursäkt för att jag inte läst varenda tråd där folk har skrivit sådant om du trodde det. :grin:

Ehh, nej det har jag inte sagt heller. :crazy: Varför skulle jag vilja ha en ursäkt av dig för?
Läst varenda tråd behöver du ju inte ha gjort, du lär ju veta själv om du är en av dem som fört den diskussionen i trådar här eller inte. Mer har jag inte begärt.

Ehh, nej det har jag inte sagt heller. :crazy: Varför skulle jag vilja ha en ursäkt av dig för?
Läst varenda tråd behöver du ju inte ha gjort, du lär ju veta själv om du är en av dem som fört den diskussionen i trådar här eller inte. Mer har jag inte begärt.

Okej.

Jag tycker IAF inte att någon sport (förutom rodeo och allt det där) är djurplågeri på något sätt.
Det enda jag anser är att det finns dåliga människor inom alla sporter.
Och har man enbart erfarenhet av såna inom tex hoppning, ja då anser man säkert att hoppning är djurplågeri. Men förr eller senare lär man ju få upp ögonen för att så inte är fallet med alla.

Knapplån:

Förlåt men jag roas så oerhört av denna diskussion... det talas om onaturligt - ja men vi lever ju i en rätt onaturlig värld! Alla hästar till exempel (nästan, finns kanske några undantag främst på gotland men annars så) bor i hus/vindskydd, har täcken till och från, har endera ryttare eller kusk, har skydd på benen vid behov etc. etc.

Det är inte naturligt för en häst. Det är klart jämförbart i "onaturlighet" att ha en ryttare eller att ha en vagn med kusk bakom sig. Det är onaturligt att stå i en inhägnad av vilket slag det vara månde, det är helt enkelt onaturligt för en häst att vara fången!

Vad vi kan göra åt det? Tja endera släpper vi alla djur fria eller så gör vi det bästa vi kan för att de skall ha det bra i sin fångenskap. Jag satsar på det sista - både för min rid och körhäst och för de travare som han delar stall med. Och det gör alla andra hästägare jag känner också.

Sedan finns det folk som ser hästar som tävlingsmaskiner. Hoppryttare, dressyrryttare och travfolk... sådana finns inom alla kategorier. Det finns också folk som resonerar som att "det är ju bara en häst" och dessa finns inom nämnda kategorier samt inom jordbruket, uppfödningsverksamhet, hobbyryttarer etc. etc. - kort sagt överallt...

De som ser hästar så blir aldrig bra hästägare. Men det är svårt att göra något åt och det är definitivt inte specifikt för travet.

*kl*
Det enda jag ser som synd med travet och utrustningen är att grunden till vilken utrustning man väljer grundar sig i att man vill att hästen ska springa så fort som möjligt för att kunna springa in mer pengar. Visst kan man säga att det är "för hästens säkerhets skull", men knappast "för hästens komforts skull" och man skulle inte låta bli att lägga på den nödvändiga utrustningen hur obekväm/potentiellt skadlig den än är (nåja, självklart finns det alltid NÅGON gräns) om det skulle betyda att den inte kan starta alls eller inte springer lika fort. För det är prestigen och pengarna som styr. Det finns många vettiga travmänniskor men det är alltför lätt att börja tumma med att tänka på hästens välbefinnande när det står pengar på spel.

En sak jag t ex ser som tråkig är att uppkäk, tungband m.m. "vanlig" travutrustning ses som accepterat och i princip måsten på många hästar. Jag förstår ju att uppkäk är av säkerhetsskäl och tungband likaså men personligen vill jag inte pyssla med en sport där sånt "behövs". Hur kul jag än tycker själva konceptet trav är (min pappa är amatörtränare och av den vettiga sorten men ser det ändå som naturligt med vissa obekväma hjälpmedel).

Jag vill också poängtera att det inte är något specifikt för trav. Så snart det handlar om pengar/prestige är det alltför lätt att hästarna och deras välbefinnande kommer i andrahand. Visst är det lätt att säga att vill dom inte hoppa så gör dom inte det men jo - hästar är väldigt samarbetsvilliga varelser och kan kuvas till ganska mycket. Till slut tar det stopp men innan dess kan de säkert hoppa höga klasser och springa så snabbt de förmår på banan om bara ryttaren "motiverat" den tillräckligt :smirk:
Med det säger jag såklart inte att alla är såna rötägg, men själva sportkonceptet skapar ofta små monster av dom som egentligen bara är ambitiösa.

Har snarare uppfattat saken tvärtom.

Ju mer pengar det handlar om detsto bättre utrustning för hästen.
Därför hästen som trivs på banan lär ju inte springa snabbare med dålig/obekväm utrustning..

Sen kan inte nån utrustning "få" hätsten att springa fortare.

Käken används för att hjälpa hästen, inte tvinga hästen och ska inte heller vara obehaglig för hästen.
Man vänjer hästen vid käk samatidigt som man kör in den, den spänns sedan upp tilll den höjd individen behöver.
Hästen tar stöd i käken, det är något jag tror många behöver förstå, ordet STÖD i käken och kan därmed slappna av i nacken och lägga en del av huvudets tyngd i käken.

Jag har sett skillnaden på häst som protesterar mot en för kort eller annat käk och den som helt avslappnat lägger ner sig i käken. Jag tycker de först nämnda ser man mycker sällan numera när man har mycket längre käkar än vad man hade på 60-70 talet, då alla hästar såg stjärnor. Å andra sidan har aveln gått framåt och idag har vi fler naturtravare, alltså travare som har lättare att trava naturligt utan hjälpmedel.

Det är värre tycker jag att tvinga en häst som inte kan, att trava utan käk, än hjälpa den med stödet av en käk.

Tungband.
En tunga över bettet gör hästen ostyrbar.
Det gör oxå ont och är fruktansvart otrevligt för hästen.
Gör oxå risken att tungan glider bakåt och hästen kväver sig.
Inget av detta är något önskvärt.

Ett tungband sitter inte så att hästen inte kan använda eller röra sin tunga, den gör endast att hästen inte han få den så långt bak att den kan få den över bettet.

17280565.jpg

Här är en bild på en häst som har tungband och som visar att tungan fortfarande är väldigt rörlig.

*kl*
Det enda jag ser som synd med travet och utrustningen är att grunden till vilken utrustning man väljer grundar sig i att man vill att hästen ska springa så fort som möjligt för att kunna springa in mer pengar.
Vårt tävlingsto BC har på ett år sprungit in 1700... Knappast stora pengar. Utrustning? Så lite som möjligt!
Visst kan man säga att det är "för hästens säkerhets skull",
Ja, varför har jag benskydd på hästen? Inte är det för min skull ialla fal...
men knappast "för hästens komforts skull" och man skulle inte låta bli att lägga på den nödvändiga utrustningen hur obekväm/potentiellt skadlig den än är (nåja, självklart finns det alltid NÅGON gräns) om det skulle betyda att den inte kan starta alls eller inte springer lika fort.
Vill hästen inte springa så vill den inte. oavsett utrustning.
För det är prestigen och pengarna som styr.
Vilka pengar? Jaha, du menar de jag varje månad betalar för att kunna ha häst... Prestigen? Du tar nog fel på orden prestige och (kostsam)hobbyDet finns många vettiga travmänniskor men det är alltför lätt att börja tumma med att tänka på hästens välbefinnande när det står pengar på spel. De flesta som sysslar med trav är amatörer som har trav som hobby och som de flesta (dock inte alla) vet springer en häst som trivs med sitt "jobb" oftast bättre. Om hästen ska kunna trivas så funkar det inte att slå fram hästen i lopp efter lopp för till slut säger hästen stopp

En sak jag t ex ser som tråkig är att uppkäk, tungband m.m. "vanlig" travutrustning ses som accepterat och i princip måsten på många hästar. Jag förstår ju att uppkäk är av säkerhetsskäl och tungband likaså men personligen vill jag inte pyssla med en sport där sånt "behövs". (och inga andra av våra hästsporter använder ju utrustning som "behövs" ? Är all utrustning av ondo i dina ögon?Hur kul jag än tycker själva konceptet trav är (min pappa är amatörtränare och av den vettiga sorten men ser det ändå som naturligt med vissa obekväma hjälpmedel).

Jag vill också poängtera att det inte är något specifikt för trav. Så snart det handlar om pengar/prestige är det alltför lätt att hästarna och deras välbefinnande kommer i andrahand. Aldrig!Visst är det lätt att säga att vill dom inte hoppa så gör dom inte det men jo - hästar är väldigt samarbetsvilliga varelser och kan kuvas till ganska mycket. Till slut tar det stopp men innan dess kan de säkert hoppa höga klasser och springa så snabbt de förmår på banan om bara ryttaren "motiverat" den tillräckligt :smirk:
Med det säger jag såklart inte att alla är såna rötägg, men själva sportkonceptet skapar ofta små monster av dom som egentligen bara är ambitiösa.
Har du själv häst? Vad gör du med den? Hopp/ dressyr/western eller vad? Eftersom du ondogör dig över all utrusttning... vad har du själv för utrustning?

Riktat till travfolket, en fråga.... Vad ÄR onödig utrustning/ hjälpmedel för er?

17280565.jpg

Här är en bild på en häst som har tungband och som visar att tungan fortfarande är väldigt rörlig.

Denna bilden hade garanterat varit med på nevzerovs hemsida :angel:

Jag tycker inte att han är ett dugg bättre än någon annan och det har funnits tusentals trådar om honom här på buke. Där jag sagt vad jag tycker om honom.

Sedan ser jag inget problem med någon ridsport så länge man sätter hästen främst och där är ju absolut inte utrustningen med eftersom viss utrustning måste man ha till viss häst.

Djurplågeri blir det när man medvetet plågar sin häst som tex diskuteras i denna tråd:http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=921649 Detta förkommer ju tyvärr på fler ställen än just hos dressyrryttare..

Har snarare uppfattat saken tvärtom.

Ju mer pengar det handlar om detsto bättre utrustning för hästen.
Därför hästen som trivs på banan lär ju inte springa snabbare med dålig/obekväm utrustning..

Sen kan inte nån utrustning "få" hätsten att springa fortare.

Jo. Du kan "få" en ojämn häst att inte springa sig halt genom att hugga sig/inte få plats med benen genom att ändra viktfördelningen, likaså kan man sätta stänger så den inte kan springa och ställa för mycket. Man kan rätta till symptomen helt enkelt och underlätta för hästen trots att det inte är konstruktivt i längden. Det är egentligen inte frågan om att få hästen springa fortare, snarare att funka aktionsmässigt eller kunna starta alls.

Det finns fördelar med mycket pengar inblandat också, t ex att hästarna blir mer värdefulla och snabbare kollas upp (har hört veterinärer som kommenterat att travare ofta kommer in tidigare jämfört med ridhästar som kan ha gått länge med t ex kotledsinflammation innan man ens upptäcker det) men varför? Jo- av pengaskäl. Hur solidariskt är det? Nästa gång kanske det rör sig om att hästen inte får äta "för mycket" hö för att det blir tungt och gasigt trots att hästen börjar få stressmage och behöver mer grovfoder. Att man "måste" sätta till extrautrustning för att hästen börjar bli jobbig trots att den utrustningen gör det mindre bekvämt/mer tvingande för hästen. Helt enkelt - prion läggs på pengar. Inte av alla, men det känns ganska naturligt om det är stora pengar på spel.
Tar ett till exempel: Du har en talangfull häst som gått väldigt bra på sistone och vunnit en del, du har anmält till ett lopp med en saftig prissumma som skulle räcka till den nya transporten ni gått och suktat efter, efter en titt på startlistan känns motståndet positivt (inte alltför svårt) och vinstchanserna är stora. Några dagar innan start börjar hästen bli lite sämre i aktionen men verkar inte halt och springer på bra ändå. I en sån situation är det väldigt lätt att välja "fel" alternativ ur hästens synvinkel = att den startar loppet, kanske med någon extraattiralj för att förbättra aktionen och inte riskera en galopp. Taget ur luften är det inte eftersom det ibland dyker upp såna hästar på V75 där kommentatorerna t o m påpekar att "hästen har lite dålig aktion för dagen men de har bestämt att prova ändå!".

Man kan översätta samma till nästan vad som helst inom hästsport, så det är som sagt inte specifikt för trav. Och det behöver inte heller vara stora grejer det är frågan om.
Men om jag själv skulle behöva dra på uppkäk och tungband på hästen för att öht våga starta den så hade jag inte gjort det. Om hästen blir stressad av att gå på trav (inte positiv stress) så hade jag antingen försökt gå back-to-basics och få bort stressen eller strunta i travet. Vilket betyder - jag är ingen travmänniska, för den tankegången skulle aldrig funka när man har hästar för trav. Precis som att en seriös hoppryttare förmodligen inte bara skulle foga sig efter sin topp-hopphästs "önskemål" att slippa hoppa, då skulle den rätt snabbt bli såld eftersom man som seriöst satsande inom en SPORT inte har råd att samla på sig hästar som kräver för mycket anpassning eller inte funkar inom sporten. Alterinativt de dåliga varianterna som kör på ändå med hjälp av skarpare hjälpmedel och andra sätt att komma runt hästens åsikt, men det är ju rötäggen och ingen regel.

Riktat till travfolket, en fråga.... Vad ÄR onödig utrustning/ hjälpmedel för er?

Oj, dte beror ju helt på individ..

Men mina har:
Humlan
Långsamt:
Huvudlag med rakt gummi bett o kedja
tussar i öronen
sele (tagit bort slaggjorden)

Snabbjobb:
Huvudlag med rakt gummi bett o kedja
Pullbygel

Start: (Nu var det ju ett tag sen men då)
Helstängt utan käk
fast huva
Bandage bak
knäkappa höger
Slaggjord

Om hon kommer till start igen hoppas jag hon kan ha:
Helstängt/öppet huvudlag
Luftkäk
Pullbygel
rycktussar
(Om hon accepterar det)

Myggan:
Långsamt;
Huvudlag med 2 delat bett
x-spärrgrimma
Tungband

Snabbjobb:
Samma som ovan + gamacher

Start:
Norskt huvudlag 2 delat bett
x-spärrgrimma
Tungband
Stänkhuva (hon har så stora ögon o har halva banan i dem)
Rycktussar

De andra vi har går normalt med öppet långsamhuvudlag, tussar, gamascher hemma.
Sen de som behöver tungband, springrem, huva, knäkappor har så klart det. :laugh:
Gamascher

Jag tycker inte att han är ett dugg bättre än någon annan och det har funnits tusentals trådar om honom här på buke. Där jag sagt vad jag tycker om honom.

Hittade ingen tråd om honom om blev nyfiken.. vem? :o

Tja travfolk och travfolk men lite halvt i alla fall kanske...

För mig är onödig utrustning sådan som inte behövs helt enkelt. Hellre en häst med massor av utrustning som den behöver än en häst som inte fått den utrustning den faktiskt behöver!

Sedan är det ju givetvis alltid (inom alla discipliner väl?) en strävan mot att kunna få hästen att fungera med så lite som möjligt... jag vill kunna rida med bara en halsring, kunna köra fort utan något lullull på hästen etc. OM hästen klarar det och mår bra av det vill säga!

..

Håller med :)
Pricis som ts film är de ögonblicksbilder och de säger inget.
Har nån bild på han när han stängt munnen, dragit in tungan och är fullt tillfreds med livet.
DET jag ville visa var just att tungan inte är fixerad, utan fullt rörlig. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 093
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 684
Senast: Skugga
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 550
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka