Ni som påstår att trav är djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ni som påstår att trav är djurplågeri

Om du inte har tittat på min tråd som jag skapade inne på gnägg tycker jag att du ska göra det. Den heter "Film på travare i full fart" Där ser du en häst som är fullkomligt fri utan några hjälpmedel förutom tömmar, vagn och sele då. Han går i en helt naturlig form. Så titta gärna på den filmen:)

Härligt klipp !! Man ryser av välbehag... :)

asså, man ger inte hästen den frihet som den borde ha, om de va de du mena, vet inte hur ja ska förklara de bättre, men man använder så många "hjälpmedel" så att det bara blir konstigt och onaturligt...

jag försvarar inte alla idioter som håller på med drssyr å tror att hästen går i form för att den kröker nacken ända ner till bogen.

Oh ja,
min häst har "massor" med grejjer på sig.. Hemma(träning öht): sele m förbygel, huvudlag ( träns ) med rakt bett med fasta ringar utan nosgrimma & tussar i öronen. På benen har hon vaddar med stödbandage.

i lopp har hon "ännu värre" : inga skor på fötterna, inga skydd på benen, sele m förbygel , stosusp m sämnskinn ( vet du säkert inte vad det är ) , huvudlag med vanligt travbett, nosgrimma, tungband (huh sä hemskt) & urryckare.

Och sulky såklart!

gud vilken djurplågare du är med alla de sakerna på hästen :crazy:

;)

mm jag vet, det är för hemskt... den förra jag hade ( ridhäst nu ) ; öppet huvudlag med lååång käk ( satt mest där för att han var en idis innan loppet), tungband, bett, skolös runt om, och bandage + vaddar bak, urryckare. Skit jobbigt....

Min fosterdotter var vääääldigt kritisk till trav och travfolk när hon kom till oss. Efter att ha varit med när vi hanterar, tränar och tävlar är hon ungefär lika kritisk..... men nu istället till den hantering, träning och tävling som ingick till en del i hennes "gamla" liv nämligen hoppningen.....

men jag säger det igen... jag vill självklart inte racka ner på er och era hästar, men en hel del av de travare som jag har sett har varit helt förstörda. Samt att de tränare och kuskar som jag har träffat har använt en hel del oshyssta metoder. Saken är den att travhästarna här där jag bor får jättefin behandling i stallet och allt sånt, jättebra skötsel. Men så fort det blir tal om att köra dom så hänger de på så mkt skrot så det är löjligt. Jag kan inte ens räkna upp alla sakerna här. Men, jag är som sagt säker på att inte alla gör det här ;)
och jag är säker på att samma sak förekommer inom dressyr, hoppning, fälttävlan, distans osv. har själv sett det också.

Nu får ni väl ta och ge er!

Rötägg finns inom ALLA sporter!
Trav är varken bättre eller sämre än någon annan sport.
90% av bilderna är ögonblickbilder och de visar ingenting.
Om min häst slänger med huvudet och någon tar en bild just då, så betyder det att jag plågar henne alltså?

Alla sporter har vidriga tränare med skoningslösa metoder, trav, hoppning, fälttävlan, dressyr, western. Alla!
Alla sporter har också människor som verkligen kan hantera hästar.

Sluta racka ner på varandra som att ni är så mycket bättre! :crazy:

Att man inte bara kan samsas om att alla sporter gällande hästar har bra sidor som dåliga sidor.

Ingen häst sport är ju naturlig för hästen. Inga moment alls. För naturligt för hästen är ju att inte ens gå nära en människa eller ett stall.

Men vår bästa vän har blivit formad att acceptera stall, människor, andra djur, ridning, körning.

Rötägg finns i alla grenar gällande alla sporter och alla djur. Men många är äkta hästmänniskor oxå. Innom alla hästsporter och all hästhantering.

Som jag brukar säga "Om trav är djurplågeri, vad är då alla andra hästsporter?", i grund och botten ska väll hästar vara fria djur. OM en sport är djurplågeri, vad är då stall och hage egentligen?

Visst finns det som sagt rötägg i alla sporter som FINNS i hela världen, går inte att komma ifrån och utrustningen som används på travhästar utom sele, huvudlag och vagn är för att skydda just hästen. Sen sätter man inte på saker som inte behövs, har aldrig vart med om det.

Jag stör mej på "Onaturligt"...

Är det inte onaturligt för hästen att ridas i form. Hoppa över hinder? Ha sadel som sele.

Travet är inte mer onaturligt för en travare. Som dressyr för ett halvblod. Eller western för en quarter, eller skogsmulle åkning för en shettis.

Nej precis. Människan har ju avlat fram dessa djur för att göra precis vad de gör, samma sak med hundar egentligen, vissa är bruksraser, andra är till för utställning och agillity och sådant. Det är ju vi som skapat det vi vill ha hos en häst. Det är ju någonting naturligt för dem.

Visst finns det som sagt hästar som inte gillar det eller har psyket för det, men större delen av travarna som fortfarande tävlas gillar det ju, annars hade de inte sprungit. Om en häst inte vill hoppa, då hoppar den inte, om en häst inte vill trava så gör den det inte.

Sen att många hästar kan slänga sig och skena, det tillhör ju. Speciellt unghästar, en unghäst vill lika lite bli körd som riden men de föds inte rid-dugliga.

Wonders Star ---- Vet ej var i landet du bor, men du är hjärtligt välkommen till mig för att "lära känna" den sida av sporten som du uppenbart inte känner till. Allvarligt menat, alltså!

Wonders Star ---- Vet ej var i landet du bor, men du är hjärtligt välkommen till mig för att "lära känna" den sida av sporten som du uppenbart inte känner till. Allvarligt menat, alltså!

Men sedan är det faktiskt så att bara för att dina hästar har det bra, betyder inte det att hela sporten är god mot hästarna. :grin:

Det finns som sagt gott och ont inom alla hästsporter!
Mer eller mindre inom travet! De är varken bättre eller sämre än någon annan sport.

Nu får ni väl ta och ge er!

90% av bilderna är ögonblickbilder och de visar ingenting.
Om min häst slänger med huvudet och någon tar en bild just då, så betyder det att jag plågar henne alltså?

Alla sporter har vidriga tränare med skoningslösa metoder, trav, hoppning, fälttävlan, dressyr, western. Alla!

Sluta racka ner på varandra som att ni är så mycket bättre! :crazy:

Om du hade läst i mitt inlägg så hade du sett att det riktar sig till de som påstår att travet är djurplågeri. Dvs de "ridfolk" som varit här inne och påstått att deras sida varit så bra medan travet har varit djurplågeri. De är dem jag vände mig till, inte för att påstå att "min" sida är bättre.
Herregud. Jag är för fasen både rid- och travmänniska själv.

Du behöver alltså inte känna dig så himla träffad om inte du varit en av de som varit här inne och fört dessa diskussioner tidigare. Då hade du haft mer bakgrundsfakta. Så nästa gång kan du ju läsa både rubrik och inlägg ordentligt innan du hasplar ur dig att någon skulle vara bättre än någon annan. Det handar inte om det.

Det är dessutom inte alltid att hästen kör upp huvudet som är poängen på bilderna utan mer själva utrustningen som används och vilka reaktioner den kan föra med sig.

Senast ändrad:

ojdå... Må säga att du för en gångs skull har skrivit något bra i en tråd om travhästar :)

Edit: Av de jag läst som du skrivit

Ja, det har jag inte sagt att det inte finns heller. Det håller jag helt med dig om.
Det är väl självklart att rötägg finns överallt.

kl
jag är född och uppvuxen med travet jag tycker överlag i hästeriet så ser man saker som man inte gillar och håller med om. tror inte att det har till någon specefik gren att göra det finns olikheter inom allt.

Just trav är ju så högprestrerande att det krävs kanske skydd på sina hästar för att ska inte ska slå sig fördärvade i den fart som dom kommer upp i. De flesta travhästar ( skulle jag faktisk vilja påstå, Hos vettiga ägare/tränare) Är pigga och glada och ligger på och blir pigga när de ska up på jobb och löp. Samma sak som att islandshästar är avlade till tölt, fullblod till galopp så är travhästen avlad till trav. De har en naturlig fallning till detta .de är deras grej helt enklet. Det är roligt för dom. jag har inte mött en häst som tvingats ut på tävling efter tävling, dom springer i regel inte bra och tas då bort och blir ex ridhästar. ( som sgat även här hos vettiga människor)
Helt klart finns det dom man gärna vill bagrava i närmaste gödselstack men säg någon gren inom hästeriet som man inte vill det?!

Skydd och utrustning är ju till för att hjälpa hästen att prestrera till sin egen max. Men som vi kanske alla vet så blir ju en hästa aldrig riktigt bra om man tvingar dem till något.

:D min synpunkt

Senast ändrad:

Men sedan är det faktiskt så att bara för att dina hästar har det bra, betyder inte det att hela sporten är god mot hästarna. :grin:

Det finns som sagt gott och ont inom alla hästsporter!
Mer eller mindre inom travet! De är varken bättre eller sämre än någon annan sport.

Jag lutade mig inte på ordet "trav". Jag kom med ett ärligt erbjudande.
Kan poängtera att jag själv är fd. ponnyhoppare, halvblods människa genom min far (hopp men framförallt dressyr), fd. Arabhästuppfödare med hopp och western som dicipliner och sedan 2000 liten uppfödare på vbl.travare med allt vad det innebär. Familjen rider och kör dessa i dagsläget.

Det jag erbjöd var ett besök hos MIG som använder mig av alla dessa dicipliner i en salig röra. Rötägg finns överallt... Jajamensan!
Använder VI en massa "lull-lull" på hästarna? Absolut inte!
Jag kan bara svara för mig, den som klagar/ anklagar kanske kan svara för sig. Rötäggen kan ljuga sig blå, vad vet vi? Vi kanske har 40 rötägg på Buke som skriver under hästvård, trav eller avel. Jag vet inte vilka de är, om de finns här. Jag litar enbart på mitt öga och på de individer jag vet fungerar som mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 093
Senast: nullo-modo
·
Ridning Har ett sto som jag haft på foder nu i ca tre månader och som när jag fick henne var riden, men inte särskilt skolad åt något håll. Hon...
Svar
7
· Visningar
1 684
Senast: Skugga
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 550
Trav Skulle vilja ha några andra ögon på min ponny, då jag tycker att hon inte riktigt rör sig helt hundra som hon ska, dock kan jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: giffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka