Ni som lyckats med lastträning.

C

Chine

Skulle vilja ha lite input från er som har en lyckad lastträning av svårlastad häst bakom er.
Min går som sagt i tidigare trådar in i transporten men kastar sig ut så fort vi rör bom/dörr.
Jag har lite idéer hur vi ska göra och den som jag tror mest på är att hon helt enkelt går in i transporten och äter sin mat hela tiden. Kommer att kosta mej mycket tid och resor fram och tillbaka till stallet.
Men nu måste det ju finna sådana här som lyckats med just detta problem som ju är ganska vanligt. Hur gjorde ni?

kan tillägga att hon struntar fullständigt i om jag går på henne bak vare sig med lina eller typ med kommandon, tydligen också vanligt.

alla lastfilmer och böcker slutar ju med att hästen går på som min, men står snällt kvar på sin plats, vilket inte min gör.

Så snälla, skriv ni som lyckats, behöver pepping.

Sv: Ni som lyckats med lastträning.

Använda en sk. lasthjälp,sen använde jag frontutlast och hade den öppen rakt igenom.Började med att leda rakt igenom transporten,sen började jag stänga bakom,vid tendens att slänga sej bakåt så ledde jag ut framåt istället.Numera går hon rakt på och står stilla.

Det är istället för linor,den som leder hästen håller i den.Fördelen som jag tycker är att den sitter på hästen och linan kan inte halka ner på bakbenen.Sen kan man bibehålla trycket fast man stängt bakom hästen.Kolla på Hööks ,de säljer sådana finns bild på den där.

Har åkt en del med ett halvblod, hmm vi är nog inne på femte eller sjätte året tillsammans nu (jösses!!).

I början kunde det ta en timme eller så, vi körde på "lock och pock"-metoden, massor av beröm i släpet, lite besvärligare på utsidan (longera, backa etc men inte ARGA utan bara "besvärliga").

Det tog väl ett par år men vi kom alltid dit vi skulle och alltid i tid, aldrig någon stress. Nu tar det max fem minuter.

Min egen räckte det med linor på, kunde på slutet bara lägga grimskaftet om rumpan så gick hon på.

Den gamla jag har nu blev fostrad ngn gång i sin ungdom, så henne kan jag kan skicka på eller om hon är på dåligt humör så går jag på som vanligt och sen går jag ut och stänger (hon står lös kvar).

Den unga jag har nu tycker rampen är läskig (min har ett "uppsteg" för mindre lutning) men så fort hon har satt första foten på så går hon utan problem. Det kommer nog ta några gånger sen är det borta. Där kör vi nästan uteslutande lock och pock, hon gillar att vara till lags. Hon lastas även ur mkt noggrant: Måste vänta tills matte ber att hon ska backa, sen går vi halvvägs ner och sen ber jag henne kliva in igen. Fungerar mkt bra och hon lär sig att VÄNTA, det är bra när man är själv sen. (Inte min idé, hon spenderar lite tid hos westerntränare ibland).

Men kort, tålamod. Tålamod. Aldrig stressad vid lastning, tar det sju timmar så gör det.

Ridskolans ponnyer har vi varit tuffare på men det går inte att mesa in 26 hästar samma dag.

När jag köpte min tjeja var hon inte särskilt kul att lasta, gick på men for ur lika fort igen och med mig flygade i grimskaftet som en vante. Jobbade jättemycket med lastträning, gick in - berömde henne när hon var inne och backade sedan ut henne igen. Kastade hon sig ut innan jag backade så blidde det inget beröm. Efter ett tag stod hon kvar längre och längre och tillsist kunde jag gå ur medan hon stod kvar och stänga bakbommen själv. Detta gjorde jag utan att vi skulle iväg ngn stans så att vi hade tid. När vi skulle till tävling lr träning blidde det lina bakom rumpan och sedan räckte det med att hon kände den så stod hon kvar. Men efter några utflykter med transporten så började hon förknippa den med roliga saker - träna & tävla och går nu in i transporten med spetsade öron och är tokladdad på vad som komma skall. Har nu lastat henne själv i snart ett år och det har gått hur bra som helst. Gjorde dock misstaget igår och provade mellanvägg... Har köpt ny transport som är både längre och bredare än den gamla och tänkte då att hon kanske skulle kunna åka med mellanvägg - slutade dock med en panikslagen häst som tog 40 minuter att lasta trots att mellanväggen togs bort. Grämer mig som attan och hoppas att jag inte förstört allt nu... Ska åka och träna imorgon så då visar det sig...

Min pålla gick innan ut så fort hon kommit in och hämtat sin belöning. Nu gör jag så att jag alltid har lite havre inne i transporten (tar en liten stund att äta upp). Jag följer aldrig med hästen hela vägen in i transporten utan stannar kvar på ett ställe så att jag kan ta bakbommen i samma stund som hon är helt inne (hon når inte havren om hon inte är helt inne). Det ger resultat att lasta av och på hästen flera gånger, ha kvar bommen ett tag och lasta sedan ur. Det verkar fungera bäst om ingen person står framme i transporten vid själva lastningen (med min pålla).

Jag är nog för långsam, för min häst hinner ut innan jag får igen dörren, eller är hon för kvick:idea:. I morgon hoppas jag på hjälp från den bästa som finns med hästar, min dotter, hon lindar den mest trilska häst runt sitt lillfinger, så nu får vi se vad som händer.
annars kan jag bara hålla med om att lättast är om ingen är inne i transporten med hästen. Havre har jag alltid längst fram så hon kan äta, men hon smiter ut trots att det finns kvar havre.

Oj då, men det går nog bra igen bara mellanväggen är borta och den hunnit lugna sig, att den inte ville direkt efter missödet behöver inte betyda att den vägrar nästa gång, tydligen vill vissa pållar åka brett.

om jag vore du så skulle jag ta hjälp av en expert. det finns jätteduktiga mskor som har tålamod och kan läsa av hästen hur den ska bli lastad. jag anser att det är bättre att ta hjälp än att stå å träla på samma spår.
men du kan ju först börja om från början att träna att hon ska stanna på ditt komando på rampen å sen backa när du säger till. sen göra så steg för steg.
jag fick lära mig att tänka anurlunda nu när jag lasttränar. det är inte transporten hon ska in i eller stå i. det är dig hon ska gå efter å lyssna på. när jag ändarde mitt tänkande å att bara ha ett mål för varje lastträning så går allt bättre. idag vet jag att jag får in henne men mitt mål är inte ännu att hon ska gå in. hon ska stå kvar när jag ber henne. ta små mål även om du får börja om från början, så ska de nog gå bättre. annars så ta till hjälp. det är mitt råd.
Hoppas det går bra:)

Jag har tagit hjälp men de tröttnade på henne, hon är nog svårare än de flesta. Hon kan gå ett steg i taget, backa ett steg i taget på rampen, Hon går in snällt (för det mesta).
Jag har tidigare lärt rätt många hästar att bli lastade och åka, även en som var så svår att inte ens de som sysslar proffesionellt lyckades med henne.
Nu är det så många som försökt och gett upp med henne så jag vet inte om jag vågar låta någon mer prova, känns som det bara gör saken värre.
Det jag letar efter nu är nya idér som jag kanske inte tänkt på.

Jag har tagit hjälp men de tröttnade på henne, hon är nog svårare än de flesta. Hon kan gå ett steg i taget, backa ett steg i taget på rampen, Hon går in snällt (för det mesta).
Jag har tidigare lärt rätt många hästar att bli lastade och åka, även en som var så svår att inte ens de som sysslar proffesionellt lyckades med henne.
Nu är det så många som försökt och gett upp med henne så jag vet inte om jag vågar låta någon mer prova, känns som det bara gör saken värre.
Det jag letar efter nu är nya idér som jag kanske inte tänkt på.

Jag kan pm:a ett namn om du vill, en person som hjälpte till med min häst.

En idé som vi prövade på min häst:

1. Låt hästen gå in i trailern. Mellanväggen på sidan.

2. Låt hästen stå kvar medan ni fixerar mellanväggen. Vänj henne vid att det slamrar och låter, men lägg ingen bom bakom. Backa ut.

3. Upprepa detta vid ett flertal tillfällen, tills hon inte längre funderar så mycket på vad som försiggår vid rumpan på henne, och maten blir intressantare. Då först lägger ni på bommen. Mata henne där framme. Hon kan inte göra och tänka på två saker samtidigt.

Jag har lite idéer hur vi ska göra och den som jag tror mest på är att hon helt enkelt går in i transporten och äter sin mat hela tiden.

Så gjorde jag med min häst som var väldigt osäker i och omkring transporter.

Kraftfoder 2ggr/dag i transporten, i början ställde jag maten på rampen och mot slutet lastade jag, körde en sväng och sen fick hon äta. Denna metod fungerade super! Alltihop var lugnt och sansat, utan press och stress, och hästen associerade tillslut transporten med något positivt och blev mycket tryggare. Det är ju förvisso en metod som tar tid men den är ju i gengäld relativt enkel och varje gång man tränar har man bara ett mål = hästen skall äta upp sin mat. Man behöver inte funder över om man gjorde tillräckliga framsteg, om man "vann" över hästen osv.

Jag har tagit hjälp men de tröttnade på henne, hon är nog svårare än de flesta.

Det finns duktiga personer som inte tröttnar! De som "tröttnar skulle jag kalla högst oseriösa!

KL

Jag gillar inte riktigt mat i samband med lastträning på den nivå som beskrivs här, dvs där hästen fortfarande är så otrygg att den backar ut. Det blir jättelätt så att hästen enbart går på maten och inget annat, och så länge den gör det finns grundproblemet kvar = hästen är rädd och otrygg inför trailern. Man kan döva rädslan och osäkerheten med maten, men återigen - risken är att grund problemet kvarstår. Det handlar mera om att hästen inte ska ha känslan att den vill fly ut ur transporten alls, samt att den i såna fall lyssnar på människan och går att påverka av människan.

nu menar jag därmed inte att mat inte är bra, jag använder gärna godis som belöning i samband med lastning själv, men det måste som sagt vara vid rätt tidpunkt och på rätt nivå av träningen för att det skall vara gynnande anser jag.

har haft en häst som gjort som de som beskrivs här, dvs backat/kastat sig ut, men har löst det genom att träna träna träna och göra lastningen till vardag och avdramatiserad. Ofta har folk aspirationer på att åka ngnstans för snabbt, och allt blir till att handla om att hästen ska in i trailern osv, när i själva verket det som sagt handlar om att hästen låter sig påverkas av människan eller ej.

samma med det jag skrivit om mat ovan som att vinscha/dra in hästen i trailern: visst kan man lyckas rent tekniskt, men grund problemet kvarstår, dvs i botten ligger rädsla hos hästen så länge den argerar som den gör. backandet ut är ett symptom och ett tecken på att hästen fortfarande finner anledning att försäkra sig om att flyktvägen ut ur tranporten är möjlig. så länge detta symptom och tecken existerar, så finns rädsla hos hästen, och stänger man då in den eller tvingar den, så överkommer man sällan grundrädslan.

KL

Jag gillar inte riktigt mat i samband med lastträning på den nivå som beskrivs här, dvs där hästen fortfarande är så otrygg att den backar ut.

Precis! Åh vad bra, nån som tycker som jag :banana:

Det gick bra, hon gick in i transporten direkt :). När vi skulle åka hem backade hon ur en ggr men jag stod bara lugnt och väntade och så gick hon in igen. Just det där med lugnet tror jag är A och O när det gäller att få till en bra lastning, se till att du har tid på dig och aldrig behöver stressa så att du själv inte blir ytterligare en stressfaktor för hästen. Märkte själv hur dumt det blev i torsdags när jag blev irriterad på henne :crazy:.

Lycka till

KL

Jag gillar inte riktigt mat i samband med lastträning på den nivå som beskrivs här, dvs där hästen fortfarande är så otrygg att den backar ut. Det blir jättelätt så att hästen enbart går på maten och inget annat, och så länge den gör det finns grundproblemet kvar = hästen är rädd och otrygg inför trailern. Man kan döva rädslan och osäkerheten med maten, men återigen - risken är att grund problemet kvarstår. Det handlar mera om att hästen inte ska ha känslan att den vill fly ut ur transporten alls, samt att den i såna fall lyssnar på människan och går att påverka av människan.

Jag tror att många hästar som är otrygga i trailern är det för att det är trångt och för att de har otrevliga erfarenheter av lastning sedan tidigare, där det förekommit linor, piskor etc etc som ökat stressnivån. När hästen efter en timme eller så har gett upp och går in, slängs luckorna igen i ett huj och så står hästen och darrar under hela färden... ungefär. Jag brukar försöka klia på min häst och borsta henne i transporten, bara för att ge en trygghetskänsla. Det ska vara enbart trevligt att vara där. Att ta små steg i taget har jag också upptäckt är viktigt. Ibland tar jag bort fodret och låter märren (som är transporträdd) få konfrontera sin rädsla av att bara stå där. Jag tror på långsam tillvänjning, där maten bara är ett sätt att belöna hästen samt bedöma hur stressad den är (en riktigt stressad individ rör inte maten ändå).

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar