Ni som lyckats med lastträning.

Sv: Ni som lyckats med lastträning.

Jag tror att många hästar som är otrygga i trailern är det för att det är trångt och för att de har otrevliga erfarenheter av lastning sedan tidigare, där det förekommit linor, piskor etc etc som ökat stressnivån. När hästen efter en timme eller så har gett upp och går in, slängs luckorna igen i ett huj och så står hästen och darrar under hela färden... ungefär. Jag brukar försöka klia på min häst och borsta henne i transporten, bara för att ge en trygghetskänsla. Det ska vara enbart trevligt att vara där. Att ta små steg i taget har jag också upptäckt är viktigt. Ibland tar jag bort fodret och låter märren (som är transporträdd) få konfrontera sin rädsla av att bara stå där. Jag tror på långsam tillvänjning, där maten bara är ett sätt att belöna hästen samt bedöma hur stressad den är (en riktigt stressad individ rör inte maten ändå).

Ja precis! :bow:

jag linade in min , men hade även en sopkvast bakom.som han fick backa på om han gick bakåt..
2 resor på detta vis o nu lastar jag helt ensam!ger mycket belöning inne i transporten,favoritmaten etc.

KL

Jag gillar inte riktigt mat i samband med lastträning på den nivå som beskrivs här, dvs där hästen fortfarande är så otrygg att den backar ut. Det blir jättelätt så att hästen enbart går på maten och inget annat, och så länge den gör det finns grundproblemet kvar = hästen är rädd och otrygg inför trailern. Man kan döva rädslan och osäkerheten med maten, men återigen - risken är att grund problemet kvarstår. Det handlar mera om att hästen inte ska ha känslan att den vill fly ut ur transporten alls, samt att den i såna fall lyssnar på människan och går att påverka av människan.

nu menar jag därmed inte att mat inte är bra, jag använder gärna godis som belöning i samband med lastning själv, men det måste som sagt vara vid rätt tidpunkt och på rätt nivå av träningen för att det skall vara gynnande anser jag.

har haft en häst som gjort som de som beskrivs här, dvs backat/kastat sig ut, men har löst det genom att träna träna träna och göra lastningen till vardag och avdramatiserad. Ofta har folk aspirationer på att åka ngnstans för snabbt, och allt blir till att handla om att hästen ska in i trailern osv, när i själva verket det som sagt handlar om att hästen låter sig påverkas av människan eller ej.

samma med det jag skrivit om mat ovan som att vinscha/dra in hästen i trailern: visst kan man lyckas rent tekniskt, men grund problemet kvarstår, dvs i botten ligger rädsla hos hästen så länge den argerar som den gör. backandet ut är ett symptom och ett tecken på att hästen fortfarande finner anledning att försäkra sig om att flyktvägen ut ur tranporten är möjlig. så länge detta symptom och tecken existerar, så finns rädsla hos hästen, och stänger man då in den eller tvingar den, så överkommer man sällan grundrädslan.

en rädd/nervös häst äter inte!

Använda en sk. lasthjälp,sen använde jag frontutlast och hade den öppen rakt igenom.Började med att leda rakt igenom transporten,sen började jag stänga bakom,vid tendens att slänga sej bakåt så ledde jag ut framåt istället.Numera går hon rakt på och står stilla.

Så här har jag gjort, minus lasthjälpen då. Om en häst är svår att få på, har jag gått rakt igenom släpet (lånat ett med fronturlastning). tills det inte varit något problem. Sen har det gått bra även med frontluckan stängd. Problemet med att de kastar sig bakåt skrev Pinto bra hur man löser bäst.

Jag har haft en del problematiska hästar som vi lyckats med men de problemen har mer bestått av antingen väldigt svåra att få in eller så har de gått över frambommen. Båda dessa problem har vi löst med tid, tålamod, lina bakom rumpan, peta med kvastborst för att skapa lätt men irriterande obehag, snabb belöning inne i transporten i form av en liten godis, halsrem + kort uppbindning, innerdörrar bakom, extrafönster i släpen, extra stor/bred släp för tillräcklig rymd och ljusinsläpp.

Den enda häst jag har varit med om att vi fått ge upp ( tillfällig paus i a f ) det var en häst som gör det du beskriver; kastar sig bakåt vid minsta försök att stänga bommen. Den hästen var inte min, alltså kunde jag inte styra över vilken utrustning som användes. Hade det varit min häst så skulle jag ha försökt med följande; hästen är över 1,70 hög= man ska ha en släp som passar hästen dvs stor, rymlig och ljus så att man minskar klaustrofobikänslan så mycket som möjligt. Jag hade haft innerdörrar bak och fronturlastning om möjligt. Boggiesläp för stadga.
Innan all lastträning så hade jag lagt all tid på att vinna hästens förtroende med hjälp av markträning, att vistas mycket med hästen, rykta o pyssla. I den aktuella hästens fall så saknade han förtroende till viss del och om jag får tro något så anser jag att han hade behövt betydligt fler timmar av sin ägare. Han var också svårfångad i hagen, lite osäker i boxen etc etc ( 4 år gammal ), ridningen gick däremot utan problem.

Ang mat vid lastning så tror jag inte på den metoden, en stressad häst bryr sig inte på mat och en tjurig häst han går på släpen och äter så mycket mat han hinner för att sen slänga sig ut igen.

Jag vet inte, är ingen expert utan går på de erfarenheter jag haft genom ganska många år, och som sagt det är en blandning av milt tvång, tålamod och mycket hantering av hästen i alla sammanhang som har gett bästa resultat. Ang den backande hästen som vi gav upp med så ansåg i a f jag att det blev för farligt, hästen saknade grundläggande förtroende, var inte tjurig utan rädd, saknade rätt utrustning enl mig ( förväntades gå på en gammal, mörk enaxlad släp som i mitt tycke var för trång ) och skaderisken blir därmed för hög för alla inblandade.

Hade det varit min häst så skulle jag ha försökt med följande; hästen är över 1,70 hög= man ska ha en släp som passar hästen dvs stor, rymlig och ljus så att man minskar klaustrofobikänslan så mycket som möjligt. Jag hade haft innerdörrar bak och fronturlastning om möjligt. Boggiesläp för stadga.

Det här är också superviktigt, tror jag! Jag letar själv efter ett större släp då min häst är hopplöst klaustrofobisk.

en rädd/nervös häst äter inte!

i min erfarenhet finns det ungefär 100 olika nivåer på rädsla och nervositet och hästar som mycket väl är några grader rädda och nervösa för trailern men som för den skull tar mat. Denna rädsla och nervositet är en av anledningarna till att de fortsätter att vara rädda och vilja kasta sig ur/backa ur trailern. De gör detta väldigt sällan på grund av annat än rädsla och ovilja då hästar inte gör saker bara för att utan har en anledning. Precis som Jeeves säger så använder de då ofta maten så att de tar en tugga, belönar sig själva, och sen backar ur. Då är inte grundproblemet dvs rädslan för trailern löst även om man tillfälligt lyckas locka in hästen med hjälp av maten.

Senast ändrad:

Det här är också superviktigt, tror jag! Jag letar själv efter ett större släp då min häst är hopplöst klaustrofobisk.
Släpet är nog helt klart tillräckligt stort, en ny Boj Bravo 220S borde räcka till en D-ponny:angel:

KL
Idag hade vi skötardörren öppen och då var hon mycket lugnare när hon kunde se ut genom den. Min dotter var med och hon är av någon anledning värlsbäst på att få hästar att göra som hon vill, fast det är nästan lika svårt att få henne att hjälpa till som att få in hästen i trailern:D Fick muta henne med att om hon hjälper till så att hästen går att lasta och stannar kvar där inne så får hon en ny mobiltelefon (som hon tjatat så länge om).

Min valack var en mardröm att lasta förr. Han hade bara åkt lastbil innan och det gick bra, men en transport vägrade han kliva in i. I början funkade det med linor och en sopborste i rumpan, men sen började han resa sig och slå i huvudet så blodet rann, det var verkligen obehagligt. Han har även slitit sig flera ggr vid lastning och ramlat omkull för att han har gått emot så mkt att man har tappat honom, och då har han liksom satt sig på rumpan flera ggr.
Många ggr knöt jag en jacka över huvudet på honom och sen bara knuffade vi in honom, vi orkade inte hålla på och tjafsa. Inget funkade alltså, man kunde inte locka honom med mat eller godis eller nåt annat, och man kunde inte bli arg för då reste han sig rätt upp eller kastade sig.

Jag började med att träna honom att gå igenom trånga passager, både gå framåt och backa igenom dem. Det kunde ta en timme innan han vågade backa genom en smal dörr. Han tyckte det var skitäckligt.

När han kunde det blev det lite lättare med lastningen och han slutade iaf att resa sig och slå skallen i allt. Vi lastade på det här sättet då; Jag stod inne vid bommen i transporten och höll hästen i lina/rep som var snurrat runt bommen. På ena sidan ställde vi för nånting så att han inte kunde gå där (gärna en vägg men det gick inte alltid), på andra sidan stod min medhjälpare. Hästen stod vid rampen. Sen fick han nån minut på sig, krånglade han drog jag i repet/linan och han gick emot, men när han kände trycket och insåg att han inte kunde gå åt nån av sidorna gick han rätt in helt kollugn. Fast det var inte alltid så enkelt. Han försökte tex i början att kliva på medhjälparen som stod vid sidan av rampen. Då bytte vi så jag stod där och han försökte kliva på mig en gång, sen gjorde han det aldrig mer. :devil:

Han blev bättre och bättre, och jag har lastat flera ggr utan nånting på sidan av rampen. Senast nosade han i några sekunder på rampen och sen klev han rätt in, nästan så jag blev förvånad så lugn han var. :bump:

Då har ni i a f optimala förutsättningar vad det gäller släpen, gillar den modellen skarpt. Ljus o rymlig samt stabil på vägen:)

Jag brukar hjälpa stallägaren att lasta hennes hästar, och de har varit så att de gärna kommer ut lika fort som de går in. Vi har använt linor och sedan hållt den kvar som en "bakbom" så att det tar emot om de försöker backa ut. Då hinner man stänga bakluckan och det har funkat jättebra, efter ett par gånger stannar hästen kvar så snällt inne i trailern tills allt är klart. :)

Jag tog hjälp av en gammal hästkarl här i Östergötland. Han har verkligen ett öga för hästar, det tog 5 minuter innan hon gick in. Kvällen innan hade vi försökt att få in hästen i transporten i flera timmar men vi slutade när hon hade stegrat sig och sparkat till min kompis med framhovarna så hon föll omkull samt kastat sig handlöst bakåt, slitit av ett hampa-rep och landat på rygg.

I alla fall, Sture som han heter började med att ta loss mellanväggen eftersom att hästen kan känna sig onödigt trängd av den, satte två linor bakom hästen (så långt är allt i sin ordning) så han och en granne till oss höll i dessa. Jag gick på med hästen, hon kastade sig bakåt och jag skulle tydligen rycka tag i kedjegrimskaftet ett par rejäla tag eftersom att hon gjorde allt av ren dumhet. Därefter gick hon upp en bit i transporten igen. Myyyyycket beröm ska hon ha, jag skulle lägga armen runt halsen på henne och verkligen visa att "åh, vad du är duktig!". Sen tog vi ett steg till när hon slappnade av ordentligt, och ett till, och sen gick vi in resten. Då höll de repen bakom och väntade medan jag berömde hästen ordentligt. Sen backade vi ett steg i taget ut. De släppte linan ca 0.5m åt gången så det fanns plats att backa ungefär ett steg. Noga var att man skulle lägga handen på bringan och säga "Backa ett steg" eller "Backa två steg" så hon verkligen fick klart för sig att man ska backa. Jag vet inte om det var mest för min eller hästens del att man skulle säga den frasen men det fungerade. Annars är väl risken att en fel signal säger "Backa! Ut!"

Sådär gjorde vi några gånger. In, ut, in, ut. Tillslut tyckte hon väl att vi var larviga tror jag, haha. Men i alla fall, när det gick bättre tog vi bort linorna helt och gjorde samma sak men utan lina. Efter det tror jag det var att vi tränade henne att lyfta lämmen (?) så att hon vande sig vid ljudet. Hästen måste också hela tiden få se vad man gör bakom henne. Hindra aldrig hästen från att titta!

Examen blev att vi skulle gå ett varv runt bilen och släpet och kliva upp där rampen är som högst och gå raka vägen in. Sen dess har vi haft en jättetrevlig häst att lasta. Vi körde henne utan mellanvägg närmare ett år, men nu har jag börjat lasta henne med den. Då ställer jag den alltid åt sidan och använder ett långt rep som jag knyter fast i grimman. Repet lägger jag sen runt bommen och tar med mig ut så jag har kontakt med henne hela tiden samtidigt som jag mixtrar med mellanväggen. Där står hon jättesnällt och tittar på mig. Sen sätter jag fast remmen som sitter bakom henne, går in i transporten och knäpper fast henne. Skönt att kunna lasta henne själv nu och jag tackar Sture för allting! Helt underbar människa!

Lycka till! Du får väl plocka lite från alla metoder så kommer du säkert på något som passar till din häst så småningom. Det finns nog massor med folk som kan hjälpa dig att komma på rätt spår!

Jag hade en häst som fick panik och kastade sig ut. A och O är en rymlig ljus och stadig transport men det har du ju vad jag kan förstå.
Jag försökte en gång på stallägarens inrådan att stänga bakbommen fort som f-n med det resultatet att hästen sparkade sönder både transport och sig själv
I min hästs fall var det som så att han inte tyckte om att vara själv.
Så vi lastade en lugn trygg häst som gick i samma hage först och sedan min häst. Eftersom den andra gick in lugnt och stilla och stod kvar lugnt och stilla gjorde min häst likadant.
Första tio gångerna ungefär så åkte vi med denna läromästare sen åkte vi själva. Efter det var det inga problem, jag lastade själv och åkte kors och tvärs på träningar och tävlingar.

Problemet med att använda linor ö h t på en häst som kastar sig ut i panik det är; hästen kan fastna i linorna, det går aldrig att hålla emot i linorna om hästen har panik och risken är att även människan som lastar skadar sig.

Annars fick du väldigt bra råd, erfarenhet och sunt förnuft kommer man långt med, men när det gäller hästar med riktig panik kan det vara mer komplicerat än så, tyvärr.

KL
Idag hade vi skötardörren öppen och då var hon mycket lugnare när hon kunde se ut genom den. Min dotter var med och hon är av någon anledning värlsbäst på att få hästar att göra som hon vill, fast det är nästan lika svårt att få henne att hjälpa till som att få in hästen i trailern:D Fick muta henne med att om hon hjälper till så att hästen går att lasta och stannar kvar där inne så får hon en ny mobiltelefon (som hon tjatat så länge om).
Vi har haft så många liknande trådar att detta har glömts bort:crazy:

självklart ska man ha öppet framtill, så det inte är som en grotta.

fönstrena i moderna släp gör ju oxå stor skillnad för klaustro.

Jag ger min sitt kreftfoder i transporten flera dagar i rad om hon krånglar. (och då gör hon som din, går in snällt och backar ut.)

Jag står helt enkelt kvar där bak och hon får jojja som en jojjo in och ut, inget händer. Är de så att hon inte jojjar och står kvar brukar jag grejsa med massa där bak, ta lite på henne och så..går hon då ut så bryr jag mig inte, och väntar bara tills hon går in igen..

De har iaf funkat för mig :)

Om du har medhjälpare och bra med tålamod är det bästa att lasta, berömma massor och ge morot så länge hästen står i transporten, låta medhjälparen röra lite i bommen alt/stampa på lämmen - hästen kastar sig ut - du följer påpassligt med och fortsätter bestämt att backa hästen 100 meter om det behövs tills den inte vill backa mer. Då backar du den två steg till. Sen lastar du lugnt och fint igen och gör om hela proceduren. Många gånger. Till slut står hästen kvar lite längre, medhjälparen kan provocera lite mer innan den kastar sig ut, och du behöver inte backa lika långt innan den tröttnar. Till sist kan medhjälparen stänga bommen bakom - beröm och godis - öppna och låt den backa ut. Gör om massor av gånger. Det viktigaste är att du är lugn och bestämd och låter det ta den tid det tar. Sen kommer dagen när du stängt bommen, hästen står lugnt kvar och du kan stänga bakluckan....Klart.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 218
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar