Ni som kör hoj

Sv: Ni som kör hoj

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf
Om man tittar på tex korsningsrelaterade dödsolyckor har 70% av motorcyklisterna kört för fort vilket naturligtvis bidrar till att bilisten inte upptäckt mc:n
I 20% av fallen har mc:n kört om en vänstersvängade bil.
Vid mötesrelaterade olyckor är det i 8 fall av tio mc:n som kommit över på fel sida.
Dessa siffror talar för att motorcyklisterna har ett stort eget ansvar vid dödsolyckorna även där bilar är inblandade.
PL

Senast ändrad:

Mycket tråkigt måste jag säga, hoppas du kryar på dig.

Annars är jag en av dom som många MC åkare retar gallfebern på, senast idag. 1 övningskörning MC med sin instruktör bakom, kör om på 70 väg och hastigheten den höll var allt annat än 70 km dessutom var sträckan uppmärkt med omkörningsförbud.:mad:

Vid ett annat tillfälle höll det på gå riktigt illa, skulle byta fil såg mig noga i alla backspeglar, börjar blinka tittar igen allt klart för byte. När jag är halvvägs in i filen så kommer en MC med passagerare och tänkte då köra om på insidan, vid det laget borde det ha framgått att ett filbyte var på gång. Vi höll på kollidera, skitläskigt. Han höll sig bakom sen, förmodligen insåg han vad som höll på att hända och att det var en väldigt tur att det ordnade sig.

Visst finns det bilister med skygglappar, råder ingen tvivel om det. Tyvärr så är det nog så att många MC förare inte heller står utan skuld vid många incidenter, de hade kunnat undvikas med lite mer respekt för den övriga trafiken.

ursäkta, du har rätt jag menade i olyckor där två eller fler parter är med.

Har du varit ute för länge i solen idag?;)

Skämt åsido tack alla för en väldigt bra o informativ tråd, en sån här borde vi ha varje år, helst tidigare under MC säsongen.
Tar till mig det där med älg, har själv tänkt i banorna kör som alla andra är idioter o ev onyktra.

Så här i sommartider så är det ju fler som är ute o far, en del kanske ovana. När jag ibland blir omkörd där det inte finns sikt så bromsar jag för att inte bli inblandad i en olycka om idioten får möte.

Om man tittar på tex korsningsrelaterade dödsolyckor har 70% av motorcyklisterna kört för fort vilket naturligtvis bidrar till att bilisten inte upptäckt mc:n

Vid mötesrelaterade olyckor är det i 8 fall av tio mc:n som kommit över på fel sida.

Dessa siffror talar för att motorcyklisterna har ett stort eget ansvar vid dödsolyckorna även där bilar är inblandade.
PL

Jag menar det.
6000 mil om året och jag har hittills bara överraskats av MC i för hög fart.
Det är svårare att se MC i backspegeln än en bil, det är onekligen viss skillnad i storlek.
Jag kan absolut säga att jag flera gånger bara haft tur att jag inte varit inblandad i olycka med MC just för att jag i sista sekund sett dem och ex hunnit avbryta en vänstersväng pga omkörande MC.

Jag kör ofta på en av de större "brännarsträckorna" där jag kan ligga och tuffa och inte bli varse en omkörande MC, trots att jag precis kollat backspegeln, förrän jag hör vrålet när den passerar och försvinner framför mig.

Men en vänstersväng gör man knappast i 110. Man saktar väl ned innan? Vad får en motorcyklist att köra om en bil istället för att hålla avståndet och ana att bilen kanske eventuellt ska svänga eftersom de saktar ned???

Men en vänstersväng gör man knappast i 110. Man saktar väl ned innan? Vad får en motorcyklist att köra om en bil istället för att hålla avståndet och ana att bilen kanske eventuellt ska svänga eftersom de saktar ned???

Taskig självbevarelsedrift?
Självklart saktar man ner och blinkar.
Men lik förbannat ska de om. Jag undrar helt ärligt om de helt enkelt kör så fort att de inte hinner uppfatta tecknen/signalerna.

Men lik förbannat ska de om. Jag undrar helt ärligt om de helt enkelt kör så fort att de inte hinner uppfatta tecknen/signalerna.

Långt ifrån självklart för alla det där med blinkers!

Jag undrar hur många som svarat som själva kör/har kört hoj aktivt?

Långt ifrån självklart för alla det där med blinkers!

Jag undrar hur många som svarat som själva kör/har kört hoj aktivt?

Nej men JAG blinkar och det är JAG som blivit omkörd flertal gånger av mc-förare trots att jag uppträtt som sig bör.

Kör man för fort så tar man risker och då får man vackert skylla sig själv när/om det smäller. Med tanke på den skyddade miljö man får på en hoj borde man kanske fundera över hastigheten.

Jag rekommenderar att INTE köra med helljus (i alla fall på dan, särskilt om hojjen har starkt helljus), vi råkade ut för en rätt läskig situation (i och för sig var det nattetid) men bilarna vi hade mött märkte inget (helljuset hade hängt sig så vi kunde inte stänga av det..) men självklart så slår ljuset högt och vi mötte en lastbil som självklart märkte detta och blinkade på oss. Min styvfar som körde (jag satt bak) slog då av allt lyse för att försöka förmedla att det var fel på vårt lyse.
Kan säga att det var otäckt när vägen plötsligt försvann (och vi försvann i mörkret för lastbilschaffisen), sen så slog han på ljuset igen så att vi skulle se och då bländar även lastbilschaffisen på som hade hela grillen full med extra ljus.. det var riktigt obehagligt och mamma som körde hojjen bakom med syrran bakom tyckte också det var otäckt.
Hade det varit jag bakom ratten så hade jag inte tittat in i mötande trafiks helljus, men det är jag. Har varit med om situationer när jag kommer i personbil och mötande bilar inte bländar av, då tittar jag långt fram på vägkanten på min sida. Vet inte vad som är rätt, är i och för sig aldrig kul att bli bländad oavsett.

Men jag är för varselkläder och skydd, många använder tyvärr bara hjälm när de kör. :/
Och självklart köra försiktigt och tänka åt andra, bättre att ta det säkra före det osäkra, som en lärare sa när jag tog lastbilskort "det är bara att tänka att alla andra i trafiken är idioter så klarar man det mest" och jag kan hålla med. Har sett många tokigheter ute på vägarna när jag är ute och åker i lastbilen, vissa riktigt skrämmande. Så det skadar inte att ha lite framförhållning.

Tråkigt bara när olyckan är framme, det blir den som är minst skyddad som blir drabbad oavsett vem som gjort fel. :(

Fast blinkar man och svänger så är det den som kör om som åker på smällen, då det är den som gjorde fel.

Men jag håller med om att en del av hojjåkarna är lite oförsiktiga och det drabbar även dem som sköter sig tyvärr. :/

Det är väl alltid bra att titta lite extra i trafiken?
Bäst är när man syns på en gång så det inte sker några dumma och onödiga olyckor i trafiken.

Kör du själv hoj?
Varför skulle det vara viktigt just i denna diskussionen? Har jag ingen rätt att uttala mig ifall jag inte kör hoj eller.

Men jo, jag kör hoj. Alltid med gul väst.

Knapplån

Oj vilka diskussioner det blev :D Det finns tyvärr idioter inom alla kategorier - mc-förare, bilister, cyklister och ryttare, jag ville bara påminna om att ta det försiktigt i sommartrafiken.

Tack för alla krya-på-dig-hälsningar! Jag blir sakta men säkert bättre, men det kommer nog ta ett tag med blödningar och grejer iom att jag sticker mig med blodförtunnande också. Men jag är av med min kateter och blåsan funkar som den ska :bump: (Trodde inte att man som 28-åring kunde vara så glad över att kunna tömma blåsan ordentligt :D )

Och jag menar inte att tjejen som körde på mig är en idiot, jag lider med henne för hon mår förskräckligt. Alla kan tappa fokus och missa något, och nu hade vi maximal otur. Det blir nog påföljder så det räcker för henne.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf
PL

Den länken var rätt tydlig med att de flesta olyckorna faktiskt beror på MC förarna själva.

Personligen har jag aldrig kört MC, men har många runt omkring mig som kör så lite koll har jag ändå. Och när jag kör bil så finns det två kategorier MC förare, de som håller hastigheterna, avstånden och inte försöker köra om på fel sida. Sen finns det kategorin som är självmordsbenägna eller om de nu tror att de är odödliga. De passerar ofta vårat hus i 200 knyck eftersom det tydligen är en "rolig" väg att köra fort på... Det har dock faktiskt blivit lugnare med vajerräcken, eftersom de inte längre kan glida över i motsatt körfält när kurvan kommer...
Så normala MC, ha en skön sommar och reflexväst är toppen, det borde även bilar ha.. ;) Ni som tror att hastighetsbegränsningar inte betyder något, ställ MC och cykla istället...

Knapplån

Oj vilka diskussioner det blev :D Det finns tyvärr idioter inom alla kategorier - mc-förare, bilister, cyklister och ryttare, jag ville bara påminna om att ta det försiktigt i sommartrafiken.

Tack för alla krya-på-dig-hälsningar! Jag blir sakta men säkert bättre, men det kommer nog ta ett tag med blödningar och grejer iom att jag sticker mig med blodförtunnande också. Men jag är av med min kateter och blåsan funkar som den ska :bump: (Trodde inte att man som 28-åring kunde vara så glad över att kunna tömma blåsan ordentligt :D )

Krya på dig! Och jag hoppas att du vågar dig upp på MC igen!

Ja det kanske är så att de inte ens märker ut någon saktar ned, men en del bilförare försöker ju svänga från stillastående så det borde av märkas att de sänkt farten! Även om de inte ens blinkade. Fart och blinkning i kombination borde ju ge en viss hint...

Vi har hunnit med nästan 300 mil bilsemester denna sommar. Vi har hunnit se lite redan denna sommar...

Sedan kör jag var och varannan dag på E18 och det är förvånande att det inte dör någon där varje dag. De kör ofta i jeans.

Krya på dig! Och jag hoppas att du vågar dig upp på MC igen!

Tack!
Och ang att köra igen, jag vet faktiskt inte. Första tiden fantiserade jag om vad jag skulle köpa för ny hoj, men just nu känns det avlägset. Det knyter sig i magen när jag hör en MC, och mådde nästan illa när maken tog sin hoj till jobbet häromdagen... Men det kanske släpper.
På väg hemifrån sjukhuset var det jobbigt att ha mötande trafik även i bil, men bil har jag redan kört och det gick bra.

Har du varit ute för länge i solen idag?;)

Skämt åsido tack alla för en väldigt bra o informativ tråd, en sån här borde vi ha varje år, helst tidigare under MC säsongen.
Tar till mig det där med älg, har själv tänkt i banorna kör som alla andra är idioter o ev onyktra.

Så här i sommartider så är det ju fler som är ute o far, en del kanske ovana. När jag ibland blir omkörd där det inte finns sikt så bromsar jag för att inte bli inblandad i en olycka om idioten får möte.

Har en bekant, hon jobbar på en akutmottagning i södra Sverige.
Där brukar man skämta (internt), att nu är det vår när den förste skinnställsklädde kommer in akut.

Fakta är välatt det finns få fordon som är så trevliga att köra som en mc, men även få fordon som det innebär så stora risker att köra...

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 579
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 457
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 048
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar