jag var ute och åkte idag också.
En liten militär fyrhjuling med släpkärra utan baklysen svänger ut på vägen på en raka på 80-väg, Jag är långt bort när jag ser honom så det är helt ok..
Han håller ganska god fart, 40-50, så fast jag kan inte köra om på grund av mötande trafik så stör det mig inte så mycket för jag tänker att han håller väl undan när det blir en p-ruta som jag vet finns längre fram.
Men nix, och nu blir det kurvigt och heldragen linje. Han sneglar hela tiden bakåt men jag kan inte köra om.
Jag har bara legat bakom honom i kanske 300 m så det är ju ingen panik direkt. Jag avvaktar.
Längre fram på vägen står ett annat militärfordon parkerat. Det står i motsatt körriktning, med halva bilen på körbanan.
Mitt emot är en infart till en gård, jag skymtar ett annat fordon på infarten bakom ett bullerstaket.
Jag tänker aha, militärfordon - den lille fyrhjulingen ska säkert hit.
Mycket riktigt, han - utan att göra några som helst tecken - bromsar och kör in där. Och han har alltså inga synliga bromsljus eller blinkers på grund av kärran.
Nåväl, jag var beredd, och kör ju i knappt 45.
På vägen är det nu trångt.
Jag får möte precis efter infarten, den bilen jag möter som inte saktar ner ett skit har alltså ett fordon på sin sida som står en bit ut i vägen - anledning oklar - det kan ju ha hänt något.
Och bakom har jag en vit bil som verkligen är i min röv, stackarn har ju fått ligga efter mig i säkert 100 m.
Det blev nog trångt där kan jag tänka, tittade ju inte direkt bakåt.
Jag gasar snabbt upp till 80, fartkamera precis efter, sen lägger jag mig i "87".
Den vita bilen trycker i min röv, kan inte köra om den närmaste kilometern på grund av mötande trafik.
Sen blir det fritt - då kommer han som ett jehu, OCH bakom kommer en till.
Fine. Det var fritt.
Men bil nummer två ska om den vita också...som bara gasar...dom ligger bredvid varandra i säkert 200 m. Jag ser mötande trafik. Bil nummer två hinner precis om, den vita bilen släpper inte ett skit på farten...mötande trafik får bromsa.
Det enda en kan göra är ju att hålla avstånd till alla dessa nötter.