Alltså, det spelar ingen roll hur stort fordonet som "måste passeras" är, när någon har bestämt sig för att de inte klarar av att ligga bakom.
Det är nu några år sedan, men jag satt i godan ro i lastbilshytten (bil+släp, fullstort skåpekipage, omöjligt att missa!) och körde, med farthållaren på 80 km/h. 2+1-väg och som vanligt huvudsakligen uppsikt framåt men med en och annan blick i sidospeglarna. Och där 2-filigt gick ihop till en fil skramlade det plötsligt till nedanför mig!
Då var det en "typ caravelle eller liknande" med ett litet skåpsläp bakom, som i sista minuten skulle kasta sig förbi mig. Och inte hann... Hjulen på hens släp klämdes lite mellan mitträcket och lastbilshytten och jag lovar att det skramlade till rejält.... (just den omkörningen hade jag missat att den var på G, så jag var helt oförberedd på oljudet) Släpet studsade sen framför mig några gånger, innan föraren slängde sig in på en avfart - mot en liten byväg.
På mitt ekipage blev det bara några repor på navkapseln, så det var ingen stor olycka. Men det visar tydligt hur dåligt det är ställt med respekten för större fordon i trafiken.
Och ja, jag har sett massor av idiotiskt beteende genom åren som yrkeschaufför.