Ni som kör hoj

Sv: Ni som kör hoj

Krya på dig!

Numera ingår "risk 1an och risk 2an" när man tar körkort, varpå 1an är teoretisk och innehåller information om sömn/vila, alkohol/droger osv, och 2an är praktisk för bil halkan och för mc kurvteknik och oförutsedda hinder på vägen och hur man hanterar detta, även lite teoretiskt med simulator.

Jag tycker personligen att det är ganska lätt att skilja en moppe från en mc, svårare för personer som inte är vana vid mc kanske. Dock finns det ju de som kör mc men som ligger väldans långt ut till höger, på eget bevåg, äg vägen! Och med det menar jag att du har lika mycket rätt att utnyttja hela körfältet/vägbanan som en bred bil, ligg i mitten eller strax till vänster!

Kör som om att alla andra vore idioter! (älgar var också en bra jämförelse), har varit med om en hel del "nära döden upplevelser" själv (säg en mc förare som inte har det..)

Ta hand om er och kör med huvudet!

Mötande bilar som gör en vänstersväng är väl den stora ”dödaren ” hos Mcgruppen.Är ofta äldre som missbedömt hastigheten hos mc:n eller huvudtaget inte sett den. Själv gjorde jag en flygtur för många år sedan när en dam öppnade bildörren utan att se sig om. Jag höll knappt styrfart, så det blev inte så alvarligt, förutom att jag fick skäll av damen för att jag förstört hennes dörr.

Men MC:n och cykeln erbjuder inget skydd och man är därför extremt utsatt, därför kan minsta misstag hos andra trafikanter och en själv leda till allvarliga konsekvenser. Och vi gör alla misstag,dagligen i trafiken.

Jo, nu var det ju en mötande bil som plötsligt svängde vänster. Dock en tjej i min egen ålder. Vägen ifråga ger fri sikt ett par hundra meter framåt så hon måste suttit i andra tankar.
Man har ju blivit lite knäpp och är nästan töntigt försiktig när jag kör bil nu (vilket jag gjort en gång, mest för psykets skull.) Man vågar ju inte lita på någon. Tur jag har en stor bil...

Ta på er en reflexväst.
Alltid reflexväst. Det är enorm skillnad på hur fort man syns när man kommer. Jag kör lite drygt 30 mil om dagen och möter mängder med hojåkare som inte syns förrän man tittar till lite extra. Det är synd att det ligger prestige i att inte ha väst på sig eftersom den är ful.

Men man är inte så djävla snygg efter en krock heller...

Poliserna gillar också reflexvästarna eftersom bilförarna ibland tror att det är en MCpolis som kommer och därmed tar det lugnare (ett tag).
Detta enligt uppgift från MCklubb som pratat med polis.

Polisen som pratade med mig på sjukhuset uppmanade också att alltid köra med helljus. Kanske retar det någon, men då har de iaf sett hojen.

*kl*

Vi har mycket 2 till 1-väg där jag bor och jag kan tycka att det är svårt att upptäcka motorcyklarna vid möte eftersom framlyktorna oftast döljs av vajerräcket. Nu är ju risken att frontalkrocka med dem minimal just på grund av vajerräcket men säg att man t ex ska korsa en sån väg, då är det svårt att se mc-åkarna speciellt de som inte har reflexväst på sig.

Jo, nu var det ju en mötande bil som plötsligt svängde vänster. Dock en tjej i min egen ålder. Vägen ifråga ger fri sikt ett par hundra meter framåt så hon måste suttit i andra tankar.
Man har ju blivit lite knäpp och är nästan töntigt försiktig när jag kör bil nu (vilket jag gjort en gång, mest för psykets skull.) Man vågar ju inte lita på någon. Tur jag har en stor bil...
Jag hade en grundregel när jag åkte på 2 hjul, alla andra är idioter och kör därefter. Räkna inte med att dom gör det dom ska utan tvärtom.
Nu med 4 hjul under baken så är regeln, alla under 1,5 meter är...
Dvs ungar.
Har haft en jkla tur sedan dess både jag och dem jag mött har klarat sig.
För varje gång man möter en bil på landsvägen är man en och en halv meter från döden.

Mötande bilar som gör en vänstersväng är väl den stora ”dödaren ” hos Mcgruppen.Är ofta äldre som missbedömt hastigheten hos mc:n eller huvudtaget inte sett den. Själv gjorde jag en flygtur för många år sedan när en dam öppnade bildörren utan att se sig om. Jag höll knappt styrfart, så det blev inte så alvarligt, förutom att jag fick skäll av damen för att jag förstört hennes dörr.

Men MC:n och cykeln erbjuder inget skydd och man är därför extremt utsatt, därför kan minsta misstag hos andra trafikanter och en själv leda till allvarliga konsekvenser. Och vi gör alla misstag,dagligen i trafiken.

Och jag undrar varför många mc-åkare ska upp och trängas på min högra sida. Har de sett att jag blinkar och ska svänga till höger. Litar de verkligen på att jag har sett dem? Måste de köra om hela tiden? En mc borde väl bete sig som en bil och ha en egen "lucka/utrymme"? Jag ger alltid en mc det utrymmet och kör inte om även om de ligger långt till höger (alltså i stadstrafik, skillnad på motorväg, då kör jag om dem som om de var en bil så att säga) Jag vill hellre se en mc än att köra om den och få den i någon död vinkel.

Alltid reflexväst. Det är enorm skillnad på hur fort man syns när man kommer. Jag kör lite drygt 30 mil om dagen och möter mängder med hojåkare som inte syns förrän man tittar till lite extra. Det är synd att det ligger prestige i att inte ha väst på sig eftersom den är ful.

Men man är inte så djävla snygg efter en krock heller...

Det är väl alltid bra att titta lite extra i trafiken?

Kör du själv hoj?
Med eller utan väst, det är ofta pga bilister som olyckor med mc förekommer..

Jag hade en grundregel när jag åkte på 2 hjul, alla andra är idioter och kör därefter. Räkna inte med att dom gör det dom ska utan tvärtom.

Jamen precis så måste man tänka.
Bilen som står och väntar vid vägkanten får plötsligt för sig att "nu åker jag" har man inte räknat med det så säger det pang. Lita aldrig på en bilist är min huvudregel.

(Oldie, 40 år på hoj)

Kör du själv hoj?

I ungefär 30% av alla mcolyckor där bilar är inblandade är mc;n vållande. Oftast kör mc:n in i bilen bakifrån. I de fall där bilen är vållande är just filväxling o riktningsväxling som är oftast förekommande. (Vänstersväng, man kör ut på en väg)utan att korrekt se eller uppfatta mc;n

Kör du själv hoj?

Nu var det inte riktat till mig, men jag pendlar 20 mil om dagen och det är minsann inte så ofta som bilar kör mellan körfälten (dvs på mittlinjen) och kryssar sig framåt i stadskörningen... Säkert fördelen med MC, men att som flera i tråden skriva att bilister är idioter är ju lite väl att ta i.

TS, hoppas du kryar på dig!

Nu var det inte riktat till mig, men jag pendlar 20 mil om dagen och det är minsann inte så ofta som bilar kör mellan körfälten (dvs på mittlinjen) och kryssar sig framåt i stadskörningen... Säkert fördelen med MC, men att som flera i tråden skriva att bilister är idioter är ju lite väl att ta i.

TS, hoppas du kryar på dig!

Finns ju en anledning till att bilar inte gör så.. ;)
Det finns stolpskott inom alla kategorier, vad man än pratar om!

Vi (iaf jag) menar inte att "bilister är idioter", men att man som förare (gärna i alla slags fordon) ska tänka att alla andra trafikanter är idioter och kan göra idiotgrejer när som helst, hur som helst och helt utan förvarning som kan leda till olycka.. ungefär som en älg som någon sa i början av tråden!

Ibland förstår man inte vad folk tänker med. Man ska alltid titta en gång extra! Många av dagens bilister borde inte ha körkort eftersom de utgör en stor fara i trafiken. Visst kan en olycka hända men de borde inte hända i den utsträckningen som de sker.

Dessutom så är det många som kör mc som leker "ghostrider" och sicksackar mellan bilarna i rusningstrafik. Eller så tycker de att det är kul att ligga 100 på landsvägar/skogsvägar med 70 som hastighetsgräns och 200 på motorvägen :banghead:

Senast idag såg jag en idiot som körde utan hjälm för att ner och bada vid sjön. Passageraren hade hjälm men inte föraren :crazy:

Om man åker med en vettig förare som följer trafikregler så är det härligt att åka mc.

Krya på dig!

Liknande trådar

Samhälle Idag fick jag mig en tankeställare och jag känner att jag behöver få gnälla av mig lite. Jag var ute och åkte min första långtur...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 579
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 457
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 048
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar