Ni som köpt tomt och byggt hus

Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har köpt tomt och byggt hus med totalentreprenad. Flyttade in i slutet av mars. Gick hur smidigt som helst, inga problem någonstans på vägen.
Kan svara så gott jag kan om du har några frågor...
//Qbaby

Berätta gärna lite mer :)
Vilket husföretag köpte ni ifrån, blev det dyrare än ni budgeterat. Hur lång tid tog det från kontrakt tills ni kunde flytta in m.m.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Och jag som är uppvuxen i en värld av nybyggare säger helt tvärtom ifall man inte bor i Norrland eller på ett oattraktiv plats.

I storstadsregionerna lönar det sig absolut att bygga nytt.

Och jo, när man bygger får man en väldigt bra lista på precis vad allting kostar innan man skriver på kontraktet. Däremot kanske du måste göra lite markanläggning själv, och där kan det ju trilla iväg ifall man inte har rätt avtal. Men köper man på totalentrepenad så har du en summa du ska betala och allting är specificerat väldigt noga.

Det är så vi också tänker - dessutom tyckte jag också det lät lite märkligt att det skulle kosta mer än vad man kommit överens om. Är det totalentreprenad så ska ju liksom allt ingå, det ska inte bli några särskilda överraskningar.

Absolut, och man behöver heller inte må dåligt över att lägga pengar på underhåll och fräsch renovering för pengarna kommer i regel tillbaka vid försäljning.

Det där med att man får det precis som man vill ha det och slipper renovera på år och dag är en av huvudanledningarna till att vi vill ha nytt.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har byggt med Myresjö. För oss så blev markentreprenaden dyrare än vad som var budgeterat eftersom vi fick påla 16m istället för 7m. Vårat bygglov blev också dyrare... Markentreprenaden kunde ingen förutse... Det tog 11 månader från att vi skrev på pappren tills vi flyttade in men mycket av den tiden berodde på semester/ långsam kommun med bygglov samt att vi har en förstärkt gjuten bottenplatta (3 dm) som torkar med ca 1-2 cm/ vecka. Huset levererades i november och vi flyttade in i slutet av mars.
Det som är viktigt att kolla även fast man har totalentreprenad är att det är bra hantverkare som är anlitade. Vi hade väldigt duktiga och allt flöt på bra. Vi var där ca 1ggr/ vecka och kollade samt pratade med hantverkarna.
Vår tomt ligger i en område med 55 nya tomter i ett villaområde/ samhälle så VA/ el var framdraget redan när vi köpte tomten. Vi hade en byggledare som koordinerade hantverkarna,väldigt skönt att slippa det.

//Qbaby
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Tack för infon :)

Myresjö har en husmodell som vi gillar så de är ett alternativ. Är ni nöjda med själva huset och vad den kostade?

Jag misstänker att även vi kommer att få påla så den biten är inberäknad.

Nu får vi se hur det blir. Vi har mailat tre husleverantörer men inte hört något från dem ännu - men det är ju trots allt midsommarvecka så de kanske har fullt upp eller semester :p
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Tack för infon :)

Myresjö har en husmodell som vi gillar så de är ett alternativ. Är ni nöjda med själva huset och vad den kostade?

Jag misstänker att även vi kommer att få påla så den biten är inberäknad.

Nu får vi se hur det blir. Vi har mailat tre husleverantörer men inte hört något från dem ännu - men det är ju trots allt midsommarvecka så de kanske har fullt upp eller semester :p

Ett tips är att ringa husleverantörerna, de brukar vara extremt dåliga på att svara på mail
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har byggt Ängby och är väldigt nöjda med huset. Vi har gjort en del ändringar framförallt på ovanvåningen. Inget verkade vara omöjligt att ändra på för oss iaf.
Deras serie "Level One" vet jag att det kn vara kinkigare att ändra i...

//Qbaby
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi funderar också på att bygga nytt hus, Men vi vet inte riktigt vilken ända vi ska börja i. Vi har funderingar på att bygga ett hus på min sambos föräldrars gård, Just nu är det en äng/hage med lite träd i där tomten/huset skulle ligga isåfall. Vi har börjat titta lite vad det är för hus vi vill bygga. just nu lutar det åt att bygga 1-plans hus. Vi har kikat lite i huskataloger men inte bestämt vilken som ska få bygga huset. men vi vill ha ett så kallat nyckelfärdigt hus och totalentreprenad det har vi bestämt iaf.

Någon som byggt eller håller på att bygga hus som kan ge oss lite tips på att komma vidare i funderingarna/ påbörja bygget.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag funderar på att bygga ett hus, som jag ska ha som undantag.

min fundering är ett timmerhus.
Har redan ringbarkat ett antal tallar som vi ska avverka nu i vinter.

Sedan ska vi bygga kåken, sätta tak men inte dörrar o fönster.
den får torka ur och sätta sig ett eller två år.

något i den här stilen, fast lite mindre.
1big.jpg
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi ska precis till att bygga vårt andra hus. Vårt första nybyggda hus har vi precis sålt.

Vi har hittat en lokal husproducent med bra rykte som bygger efter våra önskemål. Det är deras koncept och de har inga kataloghus. Alltifrån fasad, tak och planlösning till inredning väljer vi helt själva och får sen totalentreprenad på det. Vi har tittat på hundratals hus/planlösningar på internet och ett av dom har vi utgått ifrån, men ändå gjort lite egna modifieringar.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Har ju precis köpt en gård UTAN hus ;) (dock finns de lägenheter i stallet) men vi tänker ju såklart bygga en villa...

Så jag hakar också på i den här tråden =)

Har kollat en del på en massa hus(tillverkares) hemsidor... Men det är ju rena djungeln... Nu är ju både jag och pappa egentligen väldigt händiga och skulle kunna göra mkt själv (invändigt) ... Men "nyckelfärdigt" är ju ändå "nyckelfärdigt" ;)
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Nej byggherre är du som är ägare till fastigheten med det kommer en massa ansvar. Byggledare eller byggprojektledare hyr du däremot in. Det är en bra ide att läsa på lite byggjuridik innan byggnationen, borde finnas någon kortversion någonstans för privatpersoner som bygger i egen regi.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 427
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp