Ni som köpt tomt och byggt hus

Zoya

Trådstartare
Har ni några konkreta tips till några som är i funderingsstadiet vad gäller att köpa tomt för att bygga nytt?

Vår tanke är att köpa tomt samt ett sådant där nyckelfärdigt hus - så man slipper göra så mycket själv i och med att vi inte är så händiga av oss :p

Så, alla tips och råd mottages tacksamt :)
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

ingen aning, men vi funderar pa samma saker sa tanker folja traden.

Vi hoppas kunna kopa en tomt med existerande hus med enormt renoveringsbehov, sa att vi kan riva det :sneaky:

Jag har kollat lite snabbt pa myresjo hus, men vet inte hur mycket dem kostar egentligen :o tror att det blir billigare om vi bygger sjalva helt enkelt. Farsan har ju hallit pa och byggt pa sitt hus och foretgas lokalerna i ett antal ar sa vi far ju hjalp och rad darifran. Han har mycket kontakter ocksa sa for oss tror jag att det blir mycket billigare att bygga sjalva.

Jag ar borta pa jobb just nu, men vi ska ringa imorgon om ett hus vi vill titta pa , da far maken och pappa aka dit och se om det ar vart det :)
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har inga direkta råd sådär, men mina föräldrar har sysslat med nyproduktion av hus i årtionden. Först pappa och sen tog morsan vid när pappa tröttnade och började med annat. Nu är pappa pensionär, men har massor med projekt via morsan.

Det enda jag kan tänka på är att välja ett husföretag som har bra rykte. Och ja, jag vet att många gillar sina Älvsbyhus, men det finns ingen vettig människa som hade byggt ett sådant hus. De är billig skit och smäck. Inte ens riktiga innertak! Och de har fått massor med dålig kritik, så det finns att läsa.

Köp ett nyckelfärdigt hus från en firma som har bra rykte och som presterar och finns där för kunderna. Det är jätteviktigt när det blir problem, för det blir alltid någonting, att bolaget har tillräckligt med resurser och service för att lösa problemen som finns.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Gå in och läs på forumet på byggahus så kan ni hitta info om vilka företag och hantverkare ni ska undvika och vilka som folk har goda erfarenheter av. Det finns väldigt mycket matnyttigt om allt möjligt som har med köpa, äga, bygga och renovera hus. :d
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har gjort det du undrar över
Köpte tomt av kommunen och byggde ett nyckelfärdigt Pärlugglan, försökte hitta en länk till huset men LB.-har tydligen inte kvar det
Det är mycket att tänka även om man bygger nyckelfärdigt, valen man ska göra är oändliga men skönt när det är klart, vi har bott i vårat hus i 6 år och trivs bra
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har inte byggt, blandar mig i lite ändå... Låter bra att köpa en tomt med ett äldre hus som ni kan riva. Förr så tänkte man oftast på hur marken var - naturlig dränering helst och väderstreck - ingen ville bygga i en nordsluttning om det fanns alternativ.

Jag har för mig att det finns någon slags husstommar att köpa men där man får fixa hela inredningen och sådant själv, blir billigare. Kanske något för er?

Kommer ihåg ett par som skulle bygga ett färdigt fabrikshus på sina föräldrars gård. Dom trodde dom tänkt på alla kostnader men så sa byggföretaget att -marken är för mjuk, den bär inte våra maskiner då vi ska sätta huset på plats.
Så dom fick beställa ett gruslass och göra en platta - blev en extra parkeringsplats som dom väl inte direkt behövde. Kostade 30 000... Väldigt lätt att åka på oförutsedda utgifter.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Har ni några konkreta tips till några som är i funderingsstadiet vad gäller att köpa tomt för att bygga nytt?

Vår tanke är att köpa tomt samt ett sådant där nyckelfärdigt hus - så man slipper göra så mycket själv i och med att vi inte är så händiga av oss :p

Så, alla tips och råd mottages tacksamt :)

om saker och ting inte ändrats så kommer ni att vara ansvariga byggledare..

Det är lätt att tänka att man köper allt och flyttar in när det är klart, men ansvaret börjar tidigare än så.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

om saker och ting inte ändrats så kommer ni att vara ansvariga byggledare..

Det är lätt att tänka att man köper allt och flyttar in när det är klart, men ansvaret börjar tidigare än så.

Nja, man "hyr" väl in en byggherre. Är det äkta totalentreprenad så är det ju byggherren (som husföretaget fixar) som sköter hela ruljansen.

Ni andra: Tack för tips och råd. Nu verkar det som att tomtbiten redan löst sig för vår del så nu gäller det bara att hitta huset vi vill ha :)
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Ni andra: Tack för tips och råd. Nu verkar det som att tomtbiten redan löst sig för vår del så nu gäller det bara att hitta huset vi vill ha :)
Kom även ihåg att det går att göra ändringar i de flesta företags redan befintliga ritningar. Ett seriöst företag har ritningarna som föreslag, inte som en norm ni måste välja.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag och pojkvännen har tomten (Eller ja, han hade den innan vi träffades) och vi håller på att bygga hus där. Dock köper vi inget nyckelfärdigt utan bygger själva då nyckelfärdiga hus som är som vi vill ha det blev lika dyra som att köpa ett helt färdigt hus på en annan tomt.

Fast vi har inte kommit så långt än så kan nog tyvärr inte komma med några tips :P
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Det finns många olika varianter på nycketlfärdigt. Man kan ha ett eller flera kontrakt, dvs om ni eller husleverantören har kontrakt med hantverkarna.
Det är många små detaljer som skiljer mellan olika husmärken, i t ex myresjöhus är det inte "tillåtet" att ha el i ytterväggarna, där lägger de utanpåligande kanaler på väggarna (innomhus menar jag nu), i Eksjöhus så finns det metallförstärkningar på alla invändiga ytterhörn (vi har byggt Eksjöhus). det är olika om det finns bara gips eller också träfiberskivor i innerväggarna som standard.
Hos de flesta är nästan allt möjligt att välja till eller välja bort, men det kostar lite extra att ändra. Det brukar vara rejäl rabatt på t ex en viss kökslucka (bara en modell, en färg), och ändrar du till en annan så finns inte den rabatten. det som säljaren säger ingår kan mycket väl vara sånt som säljaren alltid säljer. Exempel från vårt husbygge: Vi begärde ut detaljer på vad varje val kostade (inget vi fick utan att specifikt fråga efter), då såg vi att de helkaklade badrummen var inte alls standard, det var ett val som säljaren gjort "åt" oss.

Vi hade byggmöte varje vecka med vår snickare/byggledare, det gjorde att många missförstånd kunde undvikas, det är inte alla snickare som vill ha sånt, kolla det innan ni skriver kontrakt.

Kontrollera ritningarna som hantverkarna ska använda, det är inte alltid de stämmer (med t ex bygglovsritningen) när de väl kommer till hantverkarna.
På ritningar kan det ibland stå att vissa saker ska stämmas av med kunden, det kanske är så att hantverkaren tycker att det tar för lång tid att göra det och väljer själv (t ex en golvbrunn på fel ställe som inte går att flytta).

Ta referenser på säljaren, vi har kompisar som haft mycket stora problem med sin säljare, misstag och missförstånd som blivit ganska dyra.

Ta tid på er att hitta rätt tomt.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har köpt gård för ca 1 månad sedan och kommer bygga nytt hus + stall nästa år. Ang att riva gammalt hus, det kostar! Ta med det i beräkningen.

Vi var inne på att bygga nyckelfärdigt. Men som någon annan skrev. Är du lite händig kan du spara åtskilliga hundra tusen på att göra mycket själv. Tex tapetsera, måla, sätta kök, lägga golv, osv, osv. Vi kikade även på dessa färdiga pakethus. Men inte ett enda passade platsen där vi ska bygga, eller hade den planlösning vi är ute efter. Så vi kommer rita ett eget och sedan låta ett företag göra en stomresning. Dvs väggar, fönster och tak. Sen får yrkeskunnigt folk dra el och ordna vatten/avlopp osv.

Tänk på allt och lite till. Det är de små valen som blir de dyra i slutändan. Vi kommer förhoppningsvis bo i detta hus i minst 50 år. Och då vill vi inte känna att vi gjorde en kompromiss gällande planlösningen. Eller något annat. Tänk även på att det är betydligt dyrare att bygga ut ett hus om 5 år än att bygga det i full storlek nu. VI kommer bygga ett hus med 4 sovrum, 2 badrum, kök, hall, groventre tvättstuga, matsal och vardagsrum. Detta på en yta av ca 180-200 kvm (enplan) Räkna på en kostnad på 15 000kr-25 000:- /kvm. Så får du fram en ungefär prisbild. Och kolla priser med många leverantörer. Idag tillåter de flesta en att ändra planlösning gratis. Innan kunde det kosta 150 000kr att låsa upp en ritning:/

Skicka PM om du vill ha adressen till vår blogg!
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har räknat på det.
Om man inte kan göra en hel del arbete själva så blir det mycket dyrare än att köpa ett hus som redan finns.
Och det är svårt att få kontroll på kostnaderna.

Man bör nog vara jurist också för att inte bli lurad på kuppen.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har räknat på det.
Om man inte kan göra en hel del arbete själva så blir det mycket dyrare än att köpa ett hus som redan finns.
Och det är svårt att få kontroll på kostnaderna.

Man bör nog vara jurist också för att inte bli lurad på kuppen.

Beror på var man bor. Här där vi bor går sådana villor som vi vill ha för minst 4,5 miljoner och har dessutom oftast jäkligt klantigt avstyckade tomter. Typ en sluttning och en bergsknalle=helt oanvändbar tomt.
Eftersom vi redan har en tomt att bygga på så slipper vi den kostnaden. Den är i anslutning till min pappas tomt, redan avstyckad och står på oss barn. Det enda som krävs är något slags avtal om hur det blir när arvet sen ska delas (eftersom jag fått tomten).

De kostar inte 4,5 miljoner att bygga ett nytt hus, det finns inte en chans. Vilket då betyder att för vår del så tjänar vi på det i det långa loppet + vi slipper renovera och göra om in absurdum som vi får göra nu.

Och som du vet är jag just jurist så den biten borde vara lugn iaf :)
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har en bok hemma som jag för tillfället inte kommer ihåg titeln på, den handlar iaf om tre familjer som beskriver sina olika erfarenheter av att bygga hus. Mitt intryck från den boken är att det är ganska krävande, man måste hela tiden noga bevaka bygget och hålla koll så att det blir som man har tänkt sig och till den kvalitet man vill ha. Och att det alltid tycks bli besvärligt om man vill ha egna ändringar på standardritningen som husbyggaren har. Man har mycket att tjäna på att vara väldigt inläst och helt på det klara med vad man vill ha från början och inte glömma bort att grovplanera trädgården när man placerar ut huset. Tipsar också om byggahus.se där förmodligen alla prefabhusleverantörer diskuteras. Det finns också en blogg, Snäckhuset, som utförligt beskriver en byggprocess (de gör en del moment själva), googla.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Vi har köpt tomt och byggt hus med totalentreprenad. Flyttade in i slutet av mars. Gick hur smidigt som helst, inga problem någonstans på vägen.
Kan svara så gott jag kan om du har några frågor...
//Qbaby
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Om man som ni har en tomt där man vill bo så kommer saken i ett annat läge.
Tomterna dör är mycket dyra och en del av att det blir så dyrt.

Jo just den med att du är jurist talar för att det borde gå bra att bygga nyckelfärdigt för er.
Avtalsbiten och alla papper är mycket viktigare att kunna än att slå i en spik.
Det är där som problemen brukar komma.

Så jag skulle nog vilja påstå att du har precis rätt utbildning för att bygga ett eget hus.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Nja, man "hyr" väl in en byggherre. Är det äkta totalentreprenad så är det ju byggherren (som husföretaget fixar) som sköter hela ruljansen.

Ni andra: Tack för tips och råd. Nu verkar det som att tomtbiten redan löst sig för vår del så nu gäller det bara att hitta huset vi vill ha :)

Nja.. när du hyr någon för att göra ditt jobb är du likväl ansvarig.

Dvs som i ett annat svar, du måste fixa att de kommer fram med de maskiner de tänkt, men som du inte har en aning om. Så samma sätt måste du se till att byggavfallet försvinner.

Det sistnämnda är i och för sig rätt lätt i en container, men du får räkna med att hosta upp för den. Och återvinningen.....

Det finns ingen äkta totalentreprenad. De försöker säga det, men fråga om de står för allt oförutsett? som att ni exempelvis skulle ramla över ett fornminne när i fixar grunden.

Kommer de att ge er en annan bostad medans riksantikvarieämbetet utreder frågan? Det är nämligen totalt ansvar... vilket jag tror att de inte tänker ta...

Så äkta... Nej det ska ni inte lita på.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Jag har räknat på det.
Om man inte kan göra en hel del arbete själva så blir det mycket dyrare än att köpa ett hus som redan finns.
Och det är svårt att få kontroll på kostnaderna.
Och jag som är uppvuxen i en värld av nybyggare säger helt tvärtom ifall man inte bor i Norrland eller på ett oattraktiv plats.

I storstadsregionerna lönar det sig absolut att bygga nytt.

Och jo, när man bygger får man en väldigt bra lista på precis vad allting kostar innan man skriver på kontraktet. Däremot kanske du måste göra lite markanläggning själv, och där kan det ju trilla iväg ifall man inte har rätt avtal. Men köper man på totalentrepenad så har du en summa du ska betala och allting är specificerat väldigt noga.
 
Sv: Ni som köpt tomt och byggt hus

Och jag som är uppvuxen i en värld av nybyggare säger helt tvärtom ifall man inte bor i Norrland eller på ett oattraktiv plats.

I storstadsregionerna lönar det sig absolut att bygga nytt.


Absolut, och man behöver heller inte må dåligt över att lägga pengar på underhåll och fräsch renovering för pengarna kommer i regel tillbaka vid försäljning.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 427
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp