Ni som köpt bostadsrätt

pepp

Trådstartare
Vad hade ni för krav på lägenheten?
Eller hade ni inga krav utan det sa bara klick?
Hur länge sökte ni?
Fick ni betala vad ni tänkt eller drog det iväg?

Är i köpartagen, men hittar ju inget :D haha, det är alltid såhär. Tidigare när jag inte alls skulle köpa så fanns det massor ute, och nu nada!

Sv: Ni som köpt bostadsrätt

Mina krav var en tvåa, högst upp, balkong och badkar, utöver att det skulle vara i ett område jag gillade. Jag var nog och tittade på 5-6 andra innan den jag slutligen köpte. Och det var på håret att den blev min, för det var verkligen mitt sista bud.

Men det var också den lägenheten jag direkt kände att jag gillade allra bäst! En hemtrevlig känsla fanns liksom, trots att den inte var renoverad på typ evigheter ;) Och så var här varmt, jag hatar att frysa så det bidrog med såklart :)

mina krav på lägenheten som sådan

-låg avgift och stabil ekonomi med låg belåning.
-helkaklat och klinkat badrum med golvvärme
-parkettgolv (inget laminat)
-vettigt kök med släta köksluckor
-walk in closet
-högt i tak
-stor balkong
minst våning 3, gärna högre.

gällande ovan så går det mesta att förbise om prislappen är anpassad så man har råd med dessa renoveringar och ombyggnationer utan att passera genomsnittligt kvadratmeterpris allt för mycket, vilket inte är så lätt i stockholm.

Sedan väljer jag bort allt som är för långt från centralen (stockholm) och så ska det vara ett anständigt område med få invandrare... vi har ju sett hur det blir när det blir för invandrartätt (rosengård & södertälje exempelvis), och där vill man inte bo.

Man får gå rätt länge och titta på bostäder innan man får en känsla för vad man vill ha, svårt att säga, men ett halvår tog det nog iaf... och när jag hittat mitt objekt så var jag på visning söndag, betalt handpenning 4 dagar sedan.

Våra krav:
-bra planlösning (så att man kan möblera vettigt och med bra förvaringsmöjligheter)
-helst högst upp i huset
-balkong
-fräscht badrum
-bra kommunikationer
-stabil förening

Om 25 min får vi nycklarna ;)

Till skillnad mot skribenten innan letade vi inte så länge och vi var inte kräsna med skicket.

- så högt upp som möjligt
- så låg avgift som möjligt
- i området där vi redan bodde
- gammal lght, inget nybygge
- gärna gasspis
- detaljer, känslan
- så stor lgh som möjligt som vi hade råd med

Resten går att ändra, dvs badrum, kök mm.
Vi kikade aktivt i ett par veckor, detta var tredje lgh vi tittade på. Våning 3 av fyra, låg månadsavgift, 70 kvm, ett stenkast från där vi bodde (eller vi flyttar till den nya på måndag), lgh är byggd på 20-talet och den har en massa orginaldetaljer kvar, men nytt kök (med gasspis). Badrummet var dock ingen höjdare så det håller vi på att renovera nu.
Vi kollade på den en söndag, budade på tisdagen och skrev kontrakt på tisdag kväll. Gick nästa lite för fort..! Men samtidigt, den passar mig och min sambo perfekt, nära till stan (Alvik) och har känslan! :D

KL

Högst upp
Högt i tak
Renoveringsobjekt
Gärna sekelskifte med detaljer kvar eller vindsvåning
Nyproduktion fungerar om jag får välja golv, kök, badrum mm själv
Låg avgift
Ligga mitt i stan
Balkong

Sist jag köpte lägenhet var det budgivning, jag prutade och fick lägenheten för det nedprutade priset som var under utgångspris.
Nu håller jag och sambon ögon och öron öppna efter något större och får se om/när det dyker upp.

*knapplån*

Fasiken vad alla vill bo högst upp! :D
Jag bor gärna långt ner, men absolut inte på marknivå, är grymt rädd för inbrott via fönster och uteplatser (känner obehag för att någon enkelt kan gå och kika in genom fönstren...).

*knapplån*

Fasiken vad alla vill bo högst upp! :D
Jag bor gärna långt ner, men absolut inte på marknivå, är grymt rädd för inbrott via fönster och uteplatser (känner obehag för att någon enkelt kan gå och kika in genom fönstren...).

Bor man högst upp störs man ju minst av grannar :P

Det är liksom extremt sällan man hör grannar nedanför, däremot de som bor ovanför brukar man alltid höra mer eller mindre...

Samma sak i trapphus ju längre ned destå mer spring hör man....

Verkar vara rätt lika krav! Jag har också balkong som krav, gärna att det går att få in ett badkar också om det inte redan finns insatt :)
Grattis hvala, vad skönt det måste kännas, jag längtar så tills jag hittar mig ngt vettigt!

Är som många andra och bor gärna högt upp, har bott ½ trappa upp tidigare och det vill jag inte göra om, man såg rakt in från vägen :crazy:, viss privacy vill man ju ändå ha!

Allteftersom jag började leta efter lgh så kom jag fram till att jag hade en hel del krav.

- Antingen -20 tal eller tidigare eller nyproducerat dvs max 5 år eller så.
- Balkong var inte så viktigt, eller tanken var mer att antingen en stor terass/balkong eller ingen alls.
- Gärna högst uppe, men inte krav
- Viktigare hur lgh var en vart den låg exakt.

Det resulterade i en nyproducerad vindsvåning med takterrass.

De enda krav jag hade var att badrum & kök skulle vara fräscha (orkar inte renovera det nu), gärna fint golv och framförallt ett område/gata jag ville bo i/på. Sen gick jag helt på känsla!

* området
* planlösningen, vill inte ha sovrummet vägg i vägg med trapphuset och en hall så man inte kommer direkt in i vardagsrummet
* helst 2:a våningen inte så högt upp, vill inte springa för mycket i trappor då jag har hund
* fräscht och inflyttningsbart
* kök med släta luckor
* förening med god ekonomi och låg avgift
* inte vitmålat plankgolv
* nära till park/gräs för att kunna rasta hunden snabbt
* gärna garage

Jag har letat lite från och till ett par månader, men då jag ville sälja innan jag köpte var det inte helt seriöst utan mer för att hitta vad jag ville ha. Men jag hade flyt veckan efter min lgh hade blivit såld var jag på visning på den jag köpte. Det blev budgivning och jag fick gå upp drygt 100k över utgångspriset.

Jag fick allt jag ville ha utom garage, så det får bli boendeparkering för bilen på gatan. 2 juli får jag nycklarna :)

Tack! Det känns jättebra att få byta upp sig till större (vi har bott två i en etta på 40 kvm, med värdelösa förvaringsmöjligheter, i två år). Men det är långt kvar innan vi kan njuta då vi köpt ett renoveringsobjekt. Hoppas du hittar något fint snart!

När jag köpte min förra (med min dåvarande sambo) var inte kraven så höga, vi var inställda på att renovera en hel del själva. Men läget var det absolut viktigaste, och vi fick väldigt bra läge!

Nu har vi kikat lite på BR, men det ble en hyres i slutändan. Kraven där var balkong, bra kök (min sambo är kock) och nära till bra rastning för hundarna. Så nu har vi fått en nybyggd lägenhet med hög standard i ett väldigt bra område med en balkong på 14 kvadrat, bara att tacka och ta emot:)

Här var våra krav utan direkt inbördes ordning:

- Rätt sida om stan (i förhållande till familjer och jobb)
- Trevligt område både i utformning och arkitektur (jag har läst stadsplanering, då blir sånt viktigt..), ingen betong!
- Nära (Max 500 meter) till tunnelbanan
- Balkong
- Diskmaskin (eller plats att sätta in en)
- Bra arbetsytor i köket
- Inget renoveringobjekt

Vi fick allt detta i en lägenhet där allt var renoverat 2009 plus en fungerande öppen spis.

Vår stora kompromiss var egentligen att vi kanske hellre köpt en trea istället för som nu en stor tvåa. Men vi insåg rätt snart att om vi skulle ha råd med en trea i det området vi ville bo i så skulle vi få kompromissa med i princip allt annat. Och det var det inte värt.

Vi hade:

- Rätt kommun
- Lugnt område
- Nära till kollektivtrafik samt parkeringsmöjligheter
- 2:a eller 3:a med bra planlösning
- Inget renoveringsobjekt, mindre renovering okej, fräscht badrum
- Helst uteplats (markplan då) eller balkong (då gärna lite högre upp i huset)
- Diskmaskin alt möjlighet att sätta in en
- Tvättmaskin alt möjlighet att sätta in en

Det tog ca 6 månader innan vi hittade vår lägenhet fr o m att vi seriöst började leta, men vi hann på denna tid även bjuda på ett par andra lägenheter som skenade iväg i pris. Vi trivs jättebra i den lägenheten vi köpte, det enda minuset är att jag skulle vilja ha fler arbetsytor i köket.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 432
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
531
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 484
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 521
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar