Ni som hyr stall

Vad är era kostnader och vad kostar stallen att hyra? Jag och en kompis letar stall att hyra, vi har sammalagt 4 hästar. Undrar främst vad man ska räkna på,strö, foder, grovfoder, tömning på gödselkontainer?

Alla knep och knåp o beräkningar är välkomna!:bow:

Sv: Ni som hyr stall

Vi betalar 200:- för halmen och 1400:- för boxen inkl. utsläpp och morgonfodring, tömning utav gödselstacken och avgift för paddocken. Sen så betalar vi 460:- för hösilaget, allt detta i månadsvis. Landar väll sen på en stallhyra inkl. allt 2200:-/månaden.

Jag hyr ett stall med 14 boxar, paddock och hagar. Jag betalar 10,500:- inkl moms. Han jag hyr av står för alla maskiner och det mesta materialet som staket, nya brädor om nån sparkar sönder en box m.m. Han har traktor som jag lånar till att harva paddocken och han tömmer gödselstcken m.m. Det som tillkommer för mig är elen och kostnader för stallutrustning såsom hinkar, grepar, skottkärror m.m.
Sen måste man ju ha endel tillstånd som kostar beroende på hur många hästar man har.
För foder och ströpriser är det bara att ringa runt och fråga. Glöm inte att fråga om analysvärden och balstorlek när det gäller grovfodret. Endel säljer hösilage i pris/bal och då skiljer det mycket på om det är en 300kg bal eller 500kg. Glöm inte heller fråga om leverans ingår och hur dom gör vid dåliga balar. Kan bli dyrt om du står med ett stort parti dåligt grovfoder som du inte får lämna tillbaka.
Jag har inackorderingar och jag lägger på lite på priset till dom för att täcka spill m.m. Räkna med att det går åt mer foder/strö än vad beräknad åtgång är.

Räkna också med oförutsedda kostnader. Det finns tyvärr många sådana....

Vi betalar kallhyra 600kr/box. Då ingår paddock och hagar och själva stallet. Hö och halm och torv, spån köper vi in gemensamt. Kraftfoder köper var och en. Landar kanse totalt på 1500-2000 kr /häst, beroende på foderbehov.

Vi hyr ett stall där vi byggt 4 boxar, med plats för att bygga mer. Hyran är på 2500:-/månad inklusive el, vatten och ca 3 ha mark. Utöver detta får vi hjälp att köra in ensilage, stolpa hage och såna där karlsaker som vi inte klarar ;) Vi har köpt ensilage allt på en gång, 35 bal, så den kostnaden blev ju stor. Men vi har väl räknat på en totalkostnad på 1500:-/häst/månad med allt foder och strö som köps då och då.

Jag hyr ett stall med 2 stora boxar och 1 liten box, gammal ladugård där man byggt två boxar, den lilla är nog en gammal kalvbox.
Jag betalar 400 kr i månaden, då ingår el, gödselstacken tar ägaren hand om tror jag.
Spån hämtar jag på ett sågverk i säckar, 10 kr säcken. Min stora häst gör åt ca 3-4 säckar i veckan. Hö köper jag i stora rundbalar 350 kr balen, väger ca 350 kg. Det får jag hemkört. Sen köper jag kraftfoder på Granngården.

Jag glömde säga att gödslet kommer troligen grannbonden att ta direkt från plattan ut på sina åkrar på andra sidan vägen.

Sen har vi enorm tur mer vår hyresvärd som har ett åkeri så han hämtade allt ensilage åt oss med lastbil+släp. Han har även lovat att hämta pallar med spån så sambeställer vi med ett större stall som ligger en bit bort.

Jag betalar också bara 400 kr/mån för två boxar. Då ingår el. Jag sköter sedan allt annat. Jag står där ensam, så jag har det som mitt eget. Stolpar och tråd står jag för inkl jobbet att sköta hagarna. Även allt inköp av foder och strö. Gödslet blir inte så mycket på två hästar. Jag har torvbädd, så det är försumbart det lilla som blir över en vinter. Ibland gräver stallägare om och plattar ut det som blivit jord.
Nackdelen är att går något sönder som jag tycker tillhör stallägarens jobb så får jag fixa det också. Ex stalldörren hänger löst, det regnar in på loftet och ner i stallet. Jag vet inte hur många ggr jag har lagt tillrätta takpannor som blåst av. Jag kan inte ha hö på loftet längre pga att det regnar in. Så nu har jag gått över till plastade hösilagebalar istället. Samtidigt la ägaren om taket.:eek:
Men med den låga hyran så känns det futtigt att klaga.

Jag hyrde stall förut (för ett år sen) och jag betalade 30.000:- om året för hela stallet inklusiver hö och halm.
Men då fanns varken el eller vatten.
Halva stallet byggdes om till lösdrift sen hade jag en stor box (2 sammanslagna) och en box använde jag som sadelkammare och så hade jag en liten box som jag kunde använda till att stalla upp en häst några timmar eller förvara halm där eller vad jag ville.
Jag fick fixa allt staket själv.

Blev alltså 2.500:- i månaden för alla mina hästar, hade 5 stycken varav ett föl.

/M

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 541
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka